Hop til indhold

fodring af katte


Gæst Michael28

Recommended Posts

Gæst Michael28

Hejsa.

 

Hvor mange gange fodrer i jeres katte om dagen? Jeg kender en som har 2 indekatte, og de får ca mad 8 gange om dagen. Altså det betyder at de får ikke flere gram end dyrelægen anbefaler, men hver gang man nærmer sig køkkenet, så tror de at de skal have mad. De hyler også tit, fordi de vil have mad.

 

Jeg tænker bare lidt, at de ikke ikke rigtig kan håndtere at få mad så mange gange. Hvis de fik eks 3 gange om dagen, ville der så ikke være mere struktur i deres spiseri, istedet for at de konstant skulle have en lille håndfuld mad?

 

Mvh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sætter en skål mad + de diverse godtgørende godbidder frem hver morgen når jeg selv spiser mad.. og så kommer der en ekstra skål med dagens vådfoderportion når jeg spiser aftensmad, det ser ud til at fungere meget fint.

 

Jeg tænker, at så længe katten selv kan styre spisningen, altså at den ikke overspiser sig, så mener jeg også at fri adgang til mad er den bedste vej.

Specielt hvis du en dag skal have nogen til at passe din kat, er det en fordel at katten vender sig til kun at få maden serveret 1-2 gange om dagen, så den der passer katten ikke skal komme over 12 gange på en dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er stor forskel på om vi snakker om en kat der har adgang til at komme ud og bevæge sig eller om det er en indendørs kat der ikke for så meget motion.

 

Til førstnævnte har jeg bedst erfaring med at de har fri adgang til mad.

Det lader til at katten selv kan styre det, når den får motion og daglig oplevelser i naturen.

 

Men en indekat kan spise i kedsomhed og bliver nemt for tyk - specielt neutraliserede katte!!!

Så der er man nødt til at styre indtaget for kattens skyld!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er stor forskel på om vi snakker om en kat der har adgang til at komme ud og bevæge sig eller om det er en indendørs kat der ikke for så meget motion.

 

Til førstnævnte har jeg bedst erfaring med at de har fri adgang til mad.

Det lader til at katten selv kan styre det, når den får motion og daglig oplevelser i naturen.

 

Men en indekat kan spise i kedsomhed og bliver nemt for tyk - specielt neutraliserede katte!!!

Så der er man nødt til at styre indtaget for kattens skyld!

 

Jeg er bestemt ikke enig med dig.

Indekatte kan altså sagtens styre at have fri adgang, også selvom de er neutraliserede... Har fem kastrater til at gå indendøre og de er bestemt ikke tykke, tværtimod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Min Nala spiser stort set aldrig op, hun går lidt frem og tilbage og spiser gennem dagen. Skraber i gulvet og "gemmer" til senere ;) Jeg aner faktisk ikke hvor meget jeg giver hende. Giver bare når jeg lige synes. Måske 2-3 gange om dagen og blandet våd- og tørkost + lidt godbidder. Det virker umiddelbart som om hun selv regulerer det. Hun vejer lidt mere end tommelfingerreglen, idet hun er 14 uger og vejer lige under 1600 g

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke enig med dig.

Indekatte kan altså sagtens styre at have fri adgang, også selvom de er neutraliserede... Har fem kastrater til at gå indendøre og de er bestemt ikke tykke, tværtimod.

Jamen det er bare ikke alle som kan det... Leo tog et kilo på da maden stod fremme i to måneder... 6,6 kilo kat er altså meget...! han bør veje lige over 5..
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er bestemt ikke enig med dig.

Indekatte kan altså sagtens styre at have fri adgang, også selvom de er neutraliserede... Har fem kastrater til at gå indendøre og de er bestemt ikke tykke, tværtimod.

 

Det er bestemt IKKE alle indekatte der kan styre det. Jeg kender indtil flere, hvor katten har haft fri adgang til mad, hvor katten er blevet alt for tyk, og det er da i den grad synd for katten, når man som dens ejer nu kan regulere det.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Katte er lige så forskellige som mennesker når det kommer til at spise. Der er ligeledes stor forskel i deres stofskifte, hvilket er en af grundende til at ikke alle katte kan tåle ad. lib. fordring.

Mit forslag er bare at man finder frem til den løsning der passer bedst til ens egne rutiner og kattens.

Der er ikke nogen "rigtig" eller "forkert"

Link til kommentar
Del på andre sites

Min gamle kat er død af slidgigt på grund af overvægt... han havde virkelig en spise forstyrrelse... da jeg fik ham vejede har knap 9 kg og han kom på slank..

 

Han blev en fin kat på 5,5 kg, men hele hans liv drejede sig om at finde noget at spise... alt blev forsøgt, alle poser blev slagtet, alt hvad der overhovedet kunne spises - spiste han, selv rå kartofler...

 

Nogle katte kan styre at have maden stående og nogle kan absolut ikke...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sagde ikke at alle kunne styre det, men største delen af kattene kan altså selv styre det... Også selvom de er kastrater og indekatte. Meget af det ligger også i hvordan de er blevet fodret som helt små killinger.

Hos mig er det så lige modsat. De fleste af de indekatte jeg kender, de kan IKKE styre det selv, og derfor får de afmålt mad to gange om dagen som voksne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Michael28

Hold da op der kom gang i den tråd, mange tak for indlæg :-)

 

De er jo indekatte, og de kan overhovedet ikke styre det med selv at spise. Den ene tænker sådan set kun på at spise. Jeg synes bare det er en dårlig vane, at hver gang man går i køkkenet, så skal den have mad. Hvis den ikke får mad piver den helt vildt. Stopper den med det, når den finder ud af at den ikke får mad 8 gange om dagen mere, men kun 3 gange?

 

Jeg tror egentligt at hun tager den nemme løsning, fordi når de piver får de lidt mad, og så stopper de. Så kan der gå 1 time, hvor jeg går i køkkenet, og så sidder de og piver igen. Men de må da finde ud af på et tidspunkt, at der er andre boller på suppen nu, eller hvordan?

 

Mvh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Du giver jo sådan set selv svaret Michael. Du skriver, at kattene overhovedet ikke kan styre det. Altså må du styre det for dem. De skal fodres morgen og aften. Det vil sige to gange i døgnet, og du skal veje det af hver gang, så kattene får den korrekte mængde. Med tiden finder de ud af, at de kun får mad to gange om dagen, men det kan tage lang tid, så du er bare nødt til at være mere stædig end kattene. Kattene har bedre af at hyle end at være fede.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Du/I skal ikke give efter... Mine får bestemt ikke mad bare fordi jeg går i køkkenet... Men nu har de også fri adgang, selvom de altså godt kan finde på at sidde og tigge lidt når man går i køkkenet.... Gerne med de der katteøjne som kigger rigtig sødt på en - jeg synes personlig de er svære at modstå end hundeøjne...

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte er meget lærenemme og ved hvad der virker.

Så der kan gå langt tid før de giver op med piverriet, og acceptere at maden kun serveres 2 gange i døgnet.

 

Men klø på, for det lønner sig i længden.

 

Jeg fik en gang et råd fra dyrelægen om at aktivere min indekat ved at gemme maden i små portioner rundt i huset, så katten skulle bruge sine sanser og tid på at få noget at spise.

Det var et godt råd til MIN kat - måske er det også godt til dine...

 

PS. hvis du giver efter for piverriet bare 1 gang, så er min erfaring at katten tager det som en stor sejr og vil tro at den styre igen - så vær standhaftig ;D

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte er meget lærenemme og ved hvad der virker.

Så der kan gå langt tid før de giver op med piverriet, og acceptere at maden kun serveres 2 gange i døgnet.

 

Men klø på, for det lønner sig i længden.

 

Jeg fik en gang et råd fra dyrelægen om at aktivere min indekat ved at gemme maden i små portioner rundt i huset, så katten skulle bruge sine sanser og tid på at få noget at spise.

Det var et godt råd til MIN kat - måske er det også godt til dine...

 

PS. hvis du giver efter for piverriet bare 1 gang, så er min erfaring at katten tager det som en stor sejr og vil tro at den styre igen - så vær standhaftig ;D

 

Vi er bare så enige.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...