Hop til indhold

Vil have kat, men hvilken?


Kasper

Recommended Posts

Hej med alle jer kloge hoveder :-)

 

Jeg har egentlig altid været en hunde elsker, men jeg bor i lejlighed og min tid er alt for begrænset til at have hund. Har altid hørt at katte langt fra kræver det samme, og her tænker jeg på gåture og det at være meget hjemme ved dyret.

 

Jeg vil KUN have kat hvis den kan få det godt, så derfor:

 

Jeg går i skole, og efter skole arbejder jeg en gang imellem. Men i hverdagen er jeg også meget hjemme og kan hygge om dyret. Jeg vil gerne have en kat der egner sig til lejlighed og som har et roligt temperament og som kan klare at være alene hjemme.

 

Jeg er stadig ung, og tager derfor stadig på druktur i ny og næ, så min kommende kat skal også kunne være alene hjemme en nat. Jeg hører meget musik, og vil derfor også gerne have at min kommende kat ikke har det dårligt med lidt musik.

 

Men som sagt, så skal katten have et roligt temperament, og må meget gerne kunne lide at kæle. Jeg har en dyr sofa og er sådan generelt ikke meget til hvis dyr forvandler ens møbler til lejetøj. Det må derfor også meget gerne være en race der passer lidt ind der.

 

Har i øvrigt kigget lidt på en Norsk skovkat, Maine Coon og Perser.

 

Jeg håber at høre lidt fra jer, og i er velkommen til at skrive hvis i ikke mener jeg egner mig som katteejer, for jeg vil kattens bedste, først og fremmest!

 

 

Mange hilser

Kasper ;)

Redigeret af Kasper
TIlføjede racer
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper - og velkommen til

 

Kan fortælle dig at to katte er bedre end en. De vil ikke komme til at kede sig, om du så er væk hjemmefra 12-13timer (sker ofte hos mig, grundet mit arbejde). Du skal blot sørge for at de har fri adgang til tørkost og vand, hele dagen, de må endelig ikke løbe tør for nogen af delene.

 

Alle racer passer i princippet til lejlighed. Er de født og opvokset indendøre vil du ikke have nogle problemer der.

 

Mht. din sofa, kan det nok være svært at love de ikke vil ligge i den. Om de vil kradse i den eller ej, kommer meget an på katten og på kradsemiljø. Herhjemme har vi som regel et lagen hen over sofaen, da jeg har en, som synes det er sjovt at kradse i den, men kun når lagnet ikke der over. Til trods for at her er 3 kradsemiløjer og 3 små kradsetræer. (syv katte)

 

Herhjemme kan vi også godt lide musik, men vil spiller aldrig højt, husk på at katten høre meget bedre end du. Jeg kunne dog aldrig drømme om at holde en fest her, det vil jeg simpelthen ikke byde mine katte, og tænk hvis der var en der glemte at lukke døren ud og katten stak af. Hvis du skal holde fest hjemme, synes jeg i hvert fald du skal have et rum (ikke for lille) hvor du kan stille katten og dens ting derind, samt katten selvfølgelig og låse døren, så den ikke kommer ud. Og nej det er ikke synd.

 

Du skal også gøre op med dig selv om du vil have langhårs, semilanghårs eller korthårs katte. Der er mindst pelspleje ved korthårskatte. Derudover skal du, synes jeg, læse lidt om de forskellige racer, hvor du så kan se om racen vil passe dig. Derefter vil jeg besøge nogle opdrættere af de forskellige racer, som du nu udvælger, og får mere viden herom, de kan helt sikker fortælle dig en helt masse omkring racen. Husk at besøge flere opdrættere inden for samme race.

Kan allerede nu fortælle dig, at hvis du ønsker en killing, er der mange opdrættere der stiller det krav at du så skal købe to, da en vil komme til at kede sig gevaldigt. Har de derimod en omplaceringskat (avlskat på pension, kan have alderen 2+), som vil egne sig som enekat, kunne dette også være en mulighed.

 

Henriette

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette,

 

Tak for dit svar!

 

Jeg må sige, at tanken om 2 katte ikke lige er mig.. Jeg kan sagtens følge dig, og se at det er rigtig godt for katten, men jeg ville slet ikke kunne overskue 2 katte. - Er jeg så ikke egnet? :-)

 

Jeg holder heldigvis stort set aldrig fest, men det sker at jeg hører lidt højt. Dog aldrig voldsomt, for det kan man ikke byde naboer i lejlighedskomplekset jo.

 

Jeg vil gerne have en kat der er dejlig blød og gerne med en rigtig flot pels. Jeg har ikke noget imod at udføre lidt pelspleje i ny og næ, men ikke dagligt. :-)

 

Jeg vil ikke have en kat hvis det er synd for den, at den er alene. Det vil jeg ikke byde et dyr.

Hvor står jeg i følge dig?

 

Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper

 

Først, det er meget nemmere med to :) Men ikke et krav

 

Jeg vil i dit tilfælde kigge på en omplaceringskat, som kan gå alene og som ikke er killing. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at finde en killing som kan gå alene, men i så fald vil den nok være 16-20uger i stedet for 12-14uger.

 

En nem kat med fin pels kan bla. være en Tyrkisk Van/Angora, er selv vilde med dem, men desværre må det blive næste gang, har nået min grænse på syv.

Mener at en Ragdoll kan gå alene, allerede som killing, men vil ikke love noget, da det kan være meget forskelligt fra kat til kat.

 

 

Der er selvfølgelig flere opdrættere end de to links jeg har lagt ind, det var bare lige dem jeg kunne huske.

 

Jeg har selv korthårskatten Européen, som er en utrolig nem kat.

 

Endelig ikke opgiv det at få en kat. Når du først oplever den, vil du aldrig undværre.

 

Henriette

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper..

Jeg kan godt forstå du gerne vil have en kat, det er så dejlige dyr...

 

Der er nogle ting du skal tage med i overvejelserne, nemlig at det koster nogle penge og noget arbejde at have et dyr...

Den skal have ordenligt foder og du må regne med at skulle bruge penge på dyrlæge... Din kat skal kastreres/steriliseres for at kunne være en inde-kælekat... det koster omkring 1200... den skal også helst øremærkes og vaccineres, og den kan blive syg, en konsultation hos dyrlægen ligger på ca 500 kr...

 

Den grisser, du får kattehår og kattegrus rundt i din lejlighed også i sofaen og du kan ikke holde den nede fra sofaen eller holde den fra at krasse rundt omkring, den vil også krasse i dine højtalere og væte ting på gulvet... Du skal have plads til en stor god kattebakke...

 

Jeg skrive ikke dette for at skræmme dig, men fordi det er ting som høre med når man har kat... Jeg ønsker dig held og lykke med det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper..

Jeg kan godt forstå du gerne vil have en kat, det er så dejlige dyr...

 

Der er nogle ting du skal tage med i overvejelserne, nemlig at det koster nogle penge og noget arbejde at have et dyr...

Den skal have ordenligt foder og du må regne med at skulle bruge penge på dyrlæge... Din kat skal kastreres/steriliseres for at kunne være en inde-kælekat... det koster omkring 1200... den skal også helst øremærkes og vaccineres, og den kan blive syg, en konsultation hos dyrlægen ligger på ca 500 kr...

 

Ofte er de allerede neutraliseret når de forlader en opdrætter. De vil også have fået vaccine, nogle gange begge to, andre gange kun en, så du skal afsted til dyrlæge for nummer to. De vil som regel også være chippet. <- killinger

Omplaceringskatte har hele pakken, og er som regel billigere end en killing i indkøb. (lød forkert)

 

Den grisser, du får kattehår og kattegrus rundt i din lejlighed også i sofaen og du kan ikke holde den nede fra sofaen eller holde den fra at krasse rundt omkring, den vil også krasse i dine højtalere og væte ting på gulvet... Du skal have plads til en stor god kattebakke...

 

Mine kradser altså ikke i mine ting? Jo den gamle som synes sofaen er god, hvis den ikke er dækket til. Så det synes jeg bestemt ikke er et must at de gør. Grus kan du sagtens undgå at have over det hele, vi har sådan en rist ved kattebakken som tager gruset.

Selvfølgelig vil der være kattehår rundt omkring, men der er også hundehår rundt omkring, hvis man har hund. Og det synes jeg faktisk er værre.

 

Jeg skrive ikke dette for at skræmme dig, men fordi det er ting som høre med når man har kat... Jeg ønsker dig held og lykke med det...

 

Lavede lige nogle tilføjelser.

Link til kommentar
Del på andre sites

se nu ved jeg godt jeg får en hulens masse mennesker på nakken her, men er simpelthen nødt til at kommentere Bornholmerens indlæg..

NEJ en kat behøver nødvendigvis ikke at være kastereret eller sterilliseret for at være KÆLEN indekat, jeg har 2 hunkatte som er på p-piller (eller den ene er, den anden starter i næste uge) og de er begge så mega kælne... p-piller er ikke sunde for katte, men de er heller ikke sunde for mennesker, alligevel har 95% af alle piger over 18 p-piller...

mht bakken og grisseri, jamen vi har da godt nok grus på gulvet, men kun fordi den lille leger med det, det handler bare om at gøre rent, have en lukket bakke og have grus der klumper sammen når det bliver vådt, så er det ikke slemt...

mht foder, jo det skal da være ordentligt, men der er ingen der dør af det billige fra netto eller aldi, og det er udemærket hvis de også får dåsemad..

synes faktisk du skriver en masse pladder (igen undskyld) for ja det KAN være sådan som du skriver at have kat, men det er ikke nødvendigvis sådan det er.. vores ældste kat kradser aldrig andre steder end kradsebrættet, og hun vælter kun ting på gulvet hvis hun bliver kælet og derfor ikke lige ved hvad hun skal gøre af sig selv...

 

til kasper: du kan sagtens have en enkelt kat i din lejlighed,.. jeg har haft mange indekatte i lejligheder, også kun en ad gangen, og ja de keder sig somme tider, men det handler om at have en masse legetøj som lige præcis din kat elsker.. vi har fundet en bestemt slags mus som vores killing elsker, da den store ikke gider at lege, og nægter altså at have 3 katte i en lejlighed..

selvfølgelig vil den lave lidt ulykker i starten, uanset om det er en killing eller voksen du finder, da den jo skal vænne sig til hvad den må og ikke må.. men synes klart du skal gå for det, der er intet bedre end at komme hjem til en dejlig kælen missekat :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Cris...

 

Jeg har lige lånt noget du har skrevet i en anden tråd...

nja det kun den ene, og det er en killing, så den prøver grænser af.. den æder planter, graver i dem, bider ledninger som vi har mange af, og det skal den sgutte, kradser kløer i højtaleren når brættet står ved siden af, kradser i tapetet, leger med maden og kattegruset så vi har det overalt (også i sengen og på bordene), jagter den store mis, hopper på køkkenbordet (den synes det er bedst at sidde ved siden af komfuret når vi laver mad, nej tak!), og ja kunne blive ved, hun bliver hele tiden bedre, og visse ting er hun holdt op med, efter hun fik vand, andre ting får hun stadig en skyller af

 

Grunden til at jeg skrev det tidligere indlæg var bla. det med den dyre sofa... Og jeg må desværre sige at jeg flere gange ar set unge mennesker som har fået kat, og som så ikke har tænkt på hvad der følger med - at de ikke har taget katten til dyrlæge når den var syg, da de ikke havde råd... Det var ikke en skræmmekampagne, jeg prøver bare at fortælle at der følger ting med når man har kat - er det ikke rigtigt da..?????

Link til kommentar
Del på andre sites

ja fordi det er en killing der gør det, vores store kat gør det ikke, og som jeg også skrev ovenover, så er det vores killing der gør det og det er hende der laver ulykkerne, kan ikke huske hvornår jeg skrev det der, men hun er faktisk holdt op med det meste, fordi vi har opdraget på hende og skældt hende ud når hun har gjort noget forkert.. men hun er den 3. indekat jeg har,og den eneste der har gjort det der :) så det BEHØVER ikke være som du skriver, det kan det godt være, men det er ikke i alle tilfælde.. og synes bare det noget pjat at den kun kan være inde kælekat hvis den er sterilliseret/kastereret.. det er jo ikke sandt :) det var sådan set det jeg hang mig mest i..

som jeg skriver ovenover, handler det i den grad om at gøre rent omkring bakken så der ikke er grus, og skælde katten ud når den leger med det, det virker...

og i mit ovenstående indlæg kan jeg ikke se mig ud af at jeg modsiger mig selv i det citat du giver, da jeg netop skriver at vores ældste kat ikke gør det, men killingen gør det, og det er det samme jeg skriver i dit citat :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var slet ikke meningen at angribe dig :)

 

Det var såmend bare for at understerge det jeg mente... Hvis en kat kun skal være inde, ken det let komme problemer når katten ikke er neutraliseret... Hankatte strinter og hunkatte hyler når de er i løbetid... Vi er helt enige i at det ikke behøver at være sådan, men det sker tit...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil gerne have lov til at indføre noget her...

Lige meget om du flytter sammen med en, får barn, får undulat eller en kat som du gerne vil, skal der bruges tid på den der er ud over dig. Katte er generelt gode til at heale sig selv, men bliver den "for" syg er det afsted til doktormanden. Vi går jo også til læge og tandlæge og godt nok er det kun tandlægen der koster, men så køber vi tøj og sko og pynt.

Der er mange ting der kan gå galt ved at dele sit liv med andre. Om det er et menneske eller et dyr, men for det meste er det en glæde at være to eller flere.

Det er godt du sætter dig ind i hvad det kræver og hvad for en race der vil passe dig, men som du ser er folks syn på hvordan man kan/skal holde kat meget meget forskellig. Der er ingen facit og intet der er mere rigtigt end andet (hvis dyret har det godt), så derfor er det op til dig og din samvittighed/mavefornemmelse at finde ud af hvad der vil passe på dig.

Det eneste jeg nu også vil sige er at to katte ER lettere at have end en. Og sjovere ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper :)

 

Jeg er også meget glad for vores 2 store MainCoon drenge på 3 år, og ville have svært v. at undvære dem..

 

Men uanset hvilken race du vælger, må og skal du være klar over at dyr kræver pleje og opmærksomhed, så vi får, en sund udvikling, et behageligt og socialt sind..

 

En kat vil brække sine hårdboller op, måske på et fint gulvtæppe, og JA, helt sikkert, hvæse klør i stole, tæpper og sofaer, og de bryder sig IKKE om MEGET støj.. :D

Det er et stort ansvar at anskaffe sig en levende følgesvend, du bliver jo dens "MOR" og skal passe på at den ikke kommer til at "lide" for meget.

 

Så mit råd til dig vil blive.. VENT, til der kommer LIDT mere ro på dit liv, og tænk dig RIGTIG godt om, før du beslutter dig..

 

For, når vi vælger at tage et dyr ind, MÅ og SKAL det være på dyrets præmisser, ellers skal vi lade være, det er dig der vælger.. ikke katten, den skal bare affinde sig m. det vi tilbyder.. Og tit er det bare ikke nok..

 

Mange venlige hilsner :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej med jer..

 

Tak for alle jeres fine og udførlige svar, det var rigtig hjælpsomt! :-)

Jeg overvejer rigtig meget før jeg beslutter mig, det skylder man dyret!

Jeg satser meget på at vælge enten en Main Coon eller en Ragdoll, hvis det skal være.

 

Endnu engang tak :-)

 

Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

 

mht foder, jo det skal da være ordentligt, men der er ingen der dør af det billige fra netto eller aldi,

 

Jo, det er der faktisk. Der er mange katte der dør i en alt for tidlig alder fordi de er blevet fodret med tørkost med for meget Magesium inhold. For meget magnesium i kosten fører nemlig til urinvejslidelser så som nyre sten osv. Vil man undgå dette skal man altid kun fodre med tørkost der har max o,1% Magnesium. Hvis de ikke oplyser på pakken, hvor meget Magnesium der er i foderet, så er det helt sikkert fordi der er mere end de 0,1%.

Så jo, der ER rent faktisk katte der dør af det billige foder !

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror der er mange grader som man kan være ejer af en kat og at det ikke betyder man elsker dyret mere eller mindre af de forskellige valg man gør.

Jeg er blevet kritiseret fordi vi engang imellem rejser med vores katte i transporttasker hvor vi tager med toget/båd/bus... Mit syn har været at sådan er vores liv og jeg efterlader altså IKKE mine katte i flere dage af gangen, og derfor tager jeg dem med når vi er væk i mere end 24 timer. Da vores katte er blevet vænnet til det siden de var killinger og ved der vanker lækkerier mm. og de altid har haft adgang til deres transporttaske som de elsker at sove i, ja så nyder de faktisk bare at blive "hæflet" rundt med ;)

 

Jeg har også prøvet at vi ikke har haft råd til at tage en kat til dyrlægen, men at man aligevel finder pengene fordi man ved hvor vigtig dyrets sundhed er... så ja, det er ikke billigt med dyrlægeregninger (og da slet ikke her i hovedstaden :/) men når alt kommer til alt, så klarer man det også når det er nødvendigt. Som regel er det jo også raske dyr og så skal de jo ikke til dyrlægen hver måned :)

 

Kosten ja, man bliver nød til at sætte sig ind i hvad det er man foderer sin kat med, MEN gør man sit hjemmearbejde kan man godt finde foder som er okay og som ikke koster det hvide ud af øjnene. Igen, det er at bruge ens sunde fornuft.

 

Ja det med kattebakken er en noget sur opgave, jeg synes heller ikke det er det bedste ved at have kat, men det skal jo gøres. Jeg går selv og leger med tanken om at prøve at træne vores i at gå på mennesketoilettet istedet for. Nogen herinde som har erfaring med det?

 

Ikke mindst vil jeg også sige at det kræver mindre opmærksomhed at have 2, men føler man ikke for det, ja så skal man bestemt lade være! Hellere 1 kat der bliver passet godt end 2 som bliver passet ½hjertet.

 

Og ikke mindst, husk at nyde familieforøgelsen! Katte er dejlige, både sammen og hver for sig :)

 

Russian Blue er også dejlige, superbløde og der er ikke så voldsom meget pelspleje ved dem... skulle du kunne lide dem har vi en sød bette pige som meget gerne vil til et hjem alene som vil elske hende ;)

 

Men ihvertfald - held og lykke med det hele :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror der er mange grader som man kan være ejer af en kat og at det ikke betyder man elsker dyret mere eller mindre af de forskellige valg man gør.

Jeg er blevet kritiseret fordi vi engang imellem rejser med vores katte i transporttasker hvor vi tager med toget/båd/bus... Mit syn har været at sådan er vores liv og jeg efterlader altså IKKE mine katte i flere dage af gangen, og derfor tager jeg dem med når vi er væk i mere end 24 timer. Da vores katte er blevet vænnet til det siden de var killinger og ved der vanker lækkerier mm. og de altid har haft adgang til deres transporttaske som de elsker at sove i, ja så nyder de faktisk bare at blive "hæflet" rundt med ;)

 

Jeg har også prøvet at vi ikke har haft råd til at tage en kat til dyrlægen, men at man aligevel finder pengene fordi man ved hvor vigtig dyrets sundhed er... så ja, det er ikke billigt med dyrlægeregninger (og da slet ikke her i hovedstaden :/) men når alt kommer til alt, så klarer man det også når det er nødvendigt. Som regel er det jo også raske dyr og så skal de jo ikke til dyrlægen hver måned :)

 

Kosten ja, man bliver nød til at sætte sig ind i hvad det er man foderer sin kat med, MEN gør man sit hjemmearbejde kan man godt finde foder som er okay og som ikke koster det hvide ud af øjnene. Igen, det er at bruge ens sunde fornuft.

 

Ja det med kattebakken er en noget sur opgave, jeg synes heller ikke det er det bedste ved at have kat, men det skal jo gøres. Jeg går selv og leger med tanken om at prøve at træne vores i at gå på mennesketoilettet istedet for. Nogen herinde som har erfaring med det?

 

Ikke mindst vil jeg også sige at det kræver mindre opmærksomhed at have 2, men føler man ikke for det, ja så skal man bestemt lade være! Hellere 1 kat der bliver passet godt end 2 som bliver passet ½hjertet.

 

Og ikke mindst, husk at nyde familieforøgelsen! Katte er dejlige, både sammen og hver for sig :)

 

Russian Blue er også dejlige, superbløde og der er ikke så voldsom meget pelspleje ved dem... skulle du kunne lide dem har vi en sød bette pige som meget gerne vil til et hjem alene som vil elske hende ;)

 

Men ihvertfald - held og lykke med det hele :)

 

Godt skrevet. Jeg kan ikke være mere enig, Trinie :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...