Hop til indhold

hvad skal jeg gøre hvis vores kat skal have et nyt hjem?


buffy

Recommended Posts

Hejsa

 

Vi har en hun kat på 10 år som vi gerne vil finde et nyt hjem til.Vores søn har fået konstateret astma, så det er ikke så hensigtsmæssigt med en kat desværre.Efter vi har fået barn nr. 2, synes vi heller ikke at tiden er til katten, hvilket vi synes er rigtig synd for hende.

 

Men hvad gør man? er det den blå avis eller hvordan? Man vil jo gerne have at hun får et godt hjem med nogle mennesker der gider hende.

tænker også på om der overhovedet er nogle der vil have en kat på 10 år:confused:, aflive hende kan jeg simpelthen ikke få mig selv til.Så jeg vil gerne have nogle råd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad med et internat? Jeg arbejder selv på Kattens værn. Der er faktisk folk der gerne vil have en senior kat. Kattene har det godt på internatet og de fleste sidder der ikke så længe. Du er også rimelig sikker på at internatet sætter en ære i at finde det helt rigtige hjem til hende. Alternativt, ja så hedder det jo dba. dk eller guloggratis.dk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Michael28

hm ja den er svær, fordi den er 10 år. Dermed er der også forbundet en masse dyrlæge regninger, og det er svært at knytte sig fuldstændig til en kat på 10 år, fordi man ved den kradser af indenfor kort tid. Man kan jo prøve at sætte den i dba, gul og gratis osv, reklamere med det på fb osv. Hvis der ikke kommer nogen reaktion her, kan i jo sætte den af ved en gård. Bondemænd elsker katte, og her kan den bevæge sig frit rundt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det en inde eller udekat? Mange katte bliver 18, 19, 20 år så det med at den kradser af omlidt er ikke et argument i min verden. Jeg ved fra internatet, at de ældre kattte hurtigt finde nye hjem. Nogle mennesker orker ikke alt den energi killinger/ungkatte har. Hvor har du fra at bondemænd elsker katte? - Fordi de fanger mus? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg tror nu heller ikke at hun sådan lige kradser af selvom hun er 10 år,hun er sund og rask og har egt. aldrig fejlet noget.

det er en indkat som elsker og være ude på altanen,så hun kunne sikkert også godt forene sig med at komme ud.

ja internat har jeg tænkt, men jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har det så godt med det, men det er jo nok fordi man ikke ved hvor hun kommer hen så...

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan godt forstå dine tanker omkring internat. Sådan havde jeg det også før jeg begyndte at arbejde der. Men må sige at jeg er blevet positivt overrasket. Kattene har det virkelig godt og de fleste sidder der kort tid. Internatet på frederiksberg gør et stort arbejde for at finde nye hjem der er gode og passer til katten. Men nej, du ved ikke hvor hun kommer hen. Du kan jo prøve dba.dk først og hvis ingen der bider på, så aflevere hende på et internat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville lave en annonce, og så dele den på facebook, få dine venner til også at dele den :) på den måde kommer budskabet ud til rigtig mange mennesker ;) også nogle der måske ikke liiiige stod og skulle have en kat.

 

Udover det så kan jeg fortælle at jeg er rigtig positivt overrasket over internaterne :) min hun kat, Sirius, kommer fra internat og hele oplevelsen med at hente hende og snakke med personalet var bare fantastisk, de gik virkelig op i at spørge ind til mine andre katte, og se om hun passede ind hos mig :D Det var en super god oplevelse, de var bare så flinke hele vejen igennem. Kattene så i øvrigt ikke ud til at mangle noget, de går godt nok på lidt plads, men (i Aalborg i hvert fald) skiftes til at komme ud på lidt flere kvatratmeter så de kan strække benene og lege lidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er i syv sind lige nu.:confused:

Jeg havde lavet et lignede indlæg på et andet katteforum, og der er jeg nærmest blevet haglet ned, fordi jeg ville af med min kat.

flere af dem skriver at man ikke bare går af med en 10 år gammel kat og at det så næsten er bedre og aflive den. Hvad er jeres holdning til at en kat på 10 år skulle omplaceres?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er i syv sind lige nu.:confused:

Jeg havde lavet et lignede indlæg på et andet katteforum, og der er jeg nærmest blevet haglet ned, fordi jeg ville af med min kat.

flere af dem skriver at man ikke bare går af med en 10 år gammel kat og at det så næsten er bedre og aflive den. Hvad er jeres holdning til at en kat på 10 år skulle omplaceres?

 

 

En kat på 10 år kan sagtens have masser af gode år i sig endnu. Er den blot sund og rask, så ser jeg bestemt ingen hindring i at den kommer til et godt og blivende hjem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har læst lidt med på det andet forum, og jeg må indrømme jeg synes de har ret.

 

Jeg har selv astma og har altid haft dyr omkring mig, så længe der ikke er udslag på priktest ville jeg ikke tage mig af hvad lægen siger. Det der er vigtigst er at der er rent omkring barnet, ikke for meget støv og kattehår :) Jeg kan selv mærke hvis jeg ikke har fået støvsuget i et stykke tid så begynder jeg at kunne mærke astmaen, og det er rigtig katte (og andre dyr) sviner, og derfor er det vigtigt at gøre oftere rent når man har dyr.

 

Du ved sikkert allerede alt det her, jeg synes bare du skal overveje om Buffy virkelig vil have det bedre et andet sted. En gammel kat, har mange vaner og derfor tror jeg også hun skal have det "virkelig dårligt" hos dig før hun vil få det bedre hos en ny familie.

 

I mine øjne er du bestemt ikke blevet haglet ned, du har modtaget råd for hvordan du kan beholde din kat :) Det er vel det der er det optimale, for både dig og kat?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Det er træls at skulle af med katten under de omstændigheder. Det er normalt ikke¨noget problem at omplacere en 10 årig kat når/hvis den er menneskesøgende. Når du naturligvis vil katten det bedste skal du sørge for at aflevere katten i sit nye hjem for at 'lure' forholdene. Vær ikke bange for at gå derfra med katten igen hvis dit indtryk ikke var som forventet. Rådet er givet fordi der desværre findes personer der betragter tiloverblevene katte som et salgsobjekt der kan spinde ussel mammon på. Et særkende er de kommer 'langvejs' fra og helst vil mødes på halvvejen og få overdraget katten. Et andet råd vil også være at der ingen andre dyr bør være på adressen når katten er vant til at være enekat.

 

Det forum du har besøgt synte jeg ikke du bør lytte ret meget til, da det deværre er min erfaring at holdningerne tit udvikler sig i en form for gruppe hysteri.

 

Håber du finder et godt hjem til katten.

 

ok du kender også det andet forum? de har ihvertflad givet mig så dårlig samvittighed over at jeg over hovedet har tænkt tanken om at gå af med min kat.

det lader ihvertfald til at de alle er af samme mening, hvilket jo er ok, men jeg undre mig da lidt over at der ikke rigtig var nogle der skildte sig ud. Ja og så får det bare mig til at føle mig som en dumpap. ved ikke om nogle af jer herinde har læst tråden, det andet sted.Så er det ihvertfald lettere og danne sig et indtryk.

nå men uanset, er tanken om at finde katten et nyt hjem sat på stand by....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen jeg vil da gerne give mit besyv med herinde.

Jeg er selv meget på det andet forum, og jeg foretrækker faktisk det fremfor dette her...

Du skal i din betragtning tænke på at inde på det andet forum er de fleste derinde erfarne katteopdrættere gennem de sidste 20-40år, samt kælekatteejere som har været det lige så længe. Der er dog på det sidste kommet mange nye, jeg selv kom derind i 2010 for hjælp til et kuld killinger, som slet slet ikke var planlagt, da jeg fik afvide hunkatten jeg fik var neutraliseret. Men sådan kan det jo gå.

 

Ja, de kan virke hårde i gemelet derinde, men der var absolut ingen i din tråd som forsøgte at træde på dig, på nogen som helst måde. Så havde tonen derinde været helt anderledes.

 

Jeg er glad for at du har sat det på standby.

Faktisk lider (led er nok bedre her) min kæreste også af astma. Før vi flyttede sammen brugte han ofte sin medicin, og der havde han hverken katte eller hund omkring sig.

MEN efter vi flyttede sammen er han blevet helt fri for at skulle bruge sin medicin. Og vi har altså 8 katte og 1 hund, og venter en ny avlskat hjem, så vi kommer op på 9 katte.

Alle kattene pånær én er indekatte, og har adgang til egen løbegård.

 

Jeg vil ikke gå mere ind på om jeg synes det er rigtigt eller forkert at omplacere en kat på 10 år, men vil gerne fortælle dig om en oplevelse jeg havde med en jeg overtog, på kun 4 år.

Jeg fik ham i april 2009. En rigtig dejlig flot rød hankat. MEN der var altså lige et lille problem med ham. Han var kastrat og burde jo derfor ikke strinte. Og tidligere ejer sagde også at han var renlig. Men han brugte det første år hos os ved at strinte i mandens sko, hvis de stod på gulvet, og kom der andre mænd ind i huset, blev de også strintet til, hvis de stod på gulvet. Tøj der tilfældigvis også var røget ned på gulvet blev også strintet til. Det holdte så op efter det første år vi havde ham. Hvor han var faldet til.

Han accepterede de andre katte, men han gad dem bestemt ikke. Han vil allerhelst have menneskene for sig selv.

Vi stod så, her starten af året, og skulle tage en svær beslutning. Han var 7½år gammel. Han var blevet mere og mere træt af de andre katte, og nej han havde ikke smerte på nogen måde, da vi havde fået ham undersøgt flere gange. Han var også begyndt at være lettere agressiv overfor mig. Manden og jeg snakkede i en månedstid om hvad vi skulle gøre ved ham. Vi kunne sagtens omplacere ham, men jeg frygtede at han vil starte på sit strinttisseri igen i det nye hjem, og hvilket hjem vil dog acceptere det, tænk nu hvis det denne gang skulle stå på i mere end et år. Dette vil jeg ikke kunne bære, da han jo så vil være en uønsket kat med dårlig adfærd.

Jeg valgte så at lade ham få fred. Og nøj hvor gjorde det dog bare ondt. Men jeg ved at han har det godt der hvor han er i dag. Og jeg vil langt hellere i mit beskrevne tilfælde give katten fred, end at udsætte ham for samme stressfaktor, som hans sidste flytning over til os gav ham.

Link til kommentar
Del på andre sites

I følge den nyere forskning får spædbørn ikke astma af katte. Eller dyr.

De får det af, at der er for sterilt omkring dem.

 

Jeg siger ikke, man skal bo i en mødding udtamponeret i dyrehår, men at katteallergi ikke udløser atsma hos spædbørn.

 

Selv tror jeg også mere på dårligt indklima- at man lufter for lidt ud. Og at man udsætter de små for alt mulig luftforurening i trafikken. Eller ude.

 

Jeg ved ikke hvad min genbo gør ved sit pillefyr, det lugter af brændte gummistøvler og kul i stille fugtigt vejr. Jeg ryger, men hendes fyr må brænde meget dårligt mht lufttilførslen... jeg kan ikke engang åbne vinduerne og lufte ud. Så hiver jeg efter vejret, som en torsk på land!

 

Det er nedtur, når man bor på bølandet. At der køres gylle ud på marken 10 meter fra mit hus- er det mindste. Okay- jeg er lidt allergisk overfor raps. Så jeg nyser lidt mere nu.

 

Min mand har astma, han er ikke generet af kattene.

 

Og at bo på landet, så skal man jo leve med vitamin L i luften. Men dårlig forbrænding i folks fyringsanlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...
Hejsa

 

Vi har en hun kat på 10 år som vi gerne vil finde et nyt hjem til.Vores søn har fået konstateret astma, så det er ikke så hensigtsmæssigt med en kat desværre.Efter vi har fået barn nr. 2, synes vi heller ikke at tiden er til katten, hvilket vi synes er rigtig synd for hende.

 

Men hvad gør man? er det den blå avis eller hvordan? Man vil jo gerne have at hun får et godt hjem med nogle mennesker der gider hende.

tænker også på om der overhovedet er nogle der vil have en kat på 10 år:confused:, aflive hende kan jeg simpelthen ikke få mig selv til.Så jeg vil gerne have nogle råd.

Hej tror jeg er den du håber på at finde til din kat. selv lige mistet min kat . og er bare dyreven hvad det end er for et dyr. ved det er den værste situation at stå i og vil det bedste for sin kat . jeg vil med glæde give hende et nyt trygt hjem og de behov hun har brug for .

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Prøv www. vildkat.dk

Det ER for tamkatte. Men se hjemmet! Da vi fik Malle vadede hun bare ind, og hoppedede over de ældre katte/lagde sig ved dem, når hun sov (så gik de), hendes afkom har "personality". Men vi overtog også min søns "huskat"- og hun er meget anderledes i temperament. Hun SKAL ud, (ellers tisser hun) og hendes afkom er UD vil jeg UD.... katte. Dermed ikke sagt at, de ikke er meget søde og kælne katte- de er bare forskellige. De lever nu ret (sådan da!) harmonisk sammen.

 

Og jeg er ved at tæmme en blåtortortie Bimsekat. Han var tynd og meget bange. Nu er han ved at være en kælegris. Men jeg er tvivl om, hvornår han er tam nok- så bollerne ryger.

 

Jeg har selv en rigtig flot blåtortie, og min Blå (helt blå) og Pind, der godthok ikke er pæn- men har personlighed. (Hun er tabbytortie med siam, så hun er støv ,smuds og den farve. :-) Men hun elsker mig. )

 

Jeg håber, din kat finder et nyt hjem, hvor hun kan være noget særligt!

Mvh

Med de 9- nåja 10 katte.....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...