Hop til indhold

Miaver hele tiden


Noiako

Recommended Posts

Jeg har en hunkat på ca 1½ år, er steriliseret, som går og miaver hele tiden når hun er vågen. Jeg bor i en lille lejlighed og hun har altid været indekat og der har aldrig været problemer før.

For en måned siden begyndte hun så at miave hele tiden. Hun er vild med at sidde i vasken på badeværelse med vandet løbene så hun kan bade og drikke frisk vand. Jeg så hende ikke drikke af sin vandskål, så jeg stoppede med at tænde for vandet, så hun kunne lære at drikke andet end vand direkte fra vandhanen.

Men nu miaver hun hele tiden og det er rigtig irriterende. Det hjælper at lege med hende, men jeg har heller ikke lyst til at komme rendende hver eneste gang hun miaver, jeg har også andet at lave :)

 

Skal jeg bare ignorere det, så hun lærer jeg ikke komme løbende hele tiden, eller er der andet galt??

 

Mvh Lasse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Miaver hun ikke når hun får adgang til andet vand end det i hendes vandskål?

Jeg har læst engang at nogen katte ikke vil drikke hvis deres vand står ved siden af deres madskål. Evt ku du prøve at stille et stort vandfad ud på badeværelset, så hun kunne få stillet sine pjaske-lyster der? Evt med et par golfbolde eller andet i, som hun ku lege med...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe - jeg er jo selv på jagt efter aktivering til en af mine katte. Og jeg er sikker på at det er en form for kedsomhed der gør at din kat miaver.

Min tidligere hunkat gjorde det også rigtigt meget - så tog vi hende op og nussede hende, som regel ville hun kun nusse i få minutter, men jeg tror helt klart det var kedsomhed og "se mig" der gjorde det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh sådan en, tænkte på de store man stiller i haven :) nej sådan en lille en er da klart en mulighed

 

Sådan en må du da også godt anskaffe dig, så tror jeg hun bliver lidt forkælet :)

 

Hvis du så skaffer en med rindende vand, når hun godt kan lide det, slipper du for at åbne og lukke for vandhanen hele tiden.

Jeg har gjort det jeg har købt et vandspil (sådan et til bordet), det fungere fint herhjemme :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Lad det gå et par måneder, så skal den nok stoppe. Den har problemer med at bryde en vane.

 

Vi skal stadigvæk huske på at en kat er et dyr, og et menneske er den der bestemmer over dyret, og ikke omvendt. Hvis det ikke passer mennesket, at der skal være rindende vand, eller vandfontæne i stuen, så skal der ikke være det.

 

Den prøver dig bare af nu. Før eller siden, skal den nok lære at vandet er i vandskålet, og ikke af rindende vand mere. Det er vigtigt man holder linjen, og ikke giver efter. Hvis du gør det, bliver du sparket 14 dage tilbage i afvendelsen.

 

Mvh Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skulle passe min kærestes katte her for ikke særlig lang tid siden. Den ene kat, ville ikke komme frem når der skulle spises. Jeg ved ikke om den var bange, eller hvad den var. Nå, men de to katte skal "sitte" før de får mad, så derfor fik den jo så ikke mad. Dette stod på i 2 dage, hvor den ikke spiste, og selvfølgelig bliver den så sulten på et tidspunkt, at den nok skal komme frem. Det er et prak eksempel på hvordan katte tester en, og at man ikke skal give efter ved en kat. Hvis jeg havde givet den mad, mens den lå under sofaen, så blev den ved med at ligge derunder, og forvente maden komme hen til den.

 

Hver gang jeg passer dem nu, kommer det lige så fint frem og sidder foran madskålen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skulle passe min kærestes katte her for ikke særlig lang tid siden. Den ene kat, ville ikke komme frem når der skulle spises. Jeg ved ikke om den var bange, eller hvad den var. Nå, men de to katte skal "sitte" før de får mad, så derfor fik den jo så ikke mad. Dette stod på i 2 dage, hvor den ikke spiste, og selvfølgelig bliver den så sulten på et tidspunkt, at den nok skal komme frem. Det er et prak eksempel på hvordan katte tester en, og at man ikke skal give efter ved en kat. Hvis jeg havde givet den mad, mens den lå under sofaen, så blev den ved med at ligge derunder, og forvente maden komme hen til den.

 

Hver gang jeg passer dem nu, kommer det lige så fint frem og sidder foran madskålen.

 

OT - havde du passet mine katte, og ikke sørget for de alle fik mad var du altså røget ud lige på stedet. En kat MÅ IKKE undværre mad i mere end 24timer - det kan medfølge fedtlever, samt nyreproblemer, hvilket kan medføre døden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skulle passe min kærestes katte her for ikke særlig lang tid siden. Den ene kat, ville ikke komme frem når der skulle spises. Jeg ved ikke om den var bange, eller hvad den var. Nå, men de to katte skal "sitte" før de får mad, så derfor fik den jo så ikke mad. Dette stod på i 2 dage, hvor den ikke spiste, og selvfølgelig bliver den så sulten på et tidspunkt, at den nok skal komme frem. Det er et prak eksempel på hvordan katte tester en, og at man ikke skal give efter ved en kat. Hvis jeg havde givet den mad, mens den lå under sofaen, så blev den ved med at ligge derunder, og forvente maden komme hen til den.

 

Hver gang jeg passer dem nu, kommer det lige så fint frem og sidder foran madskålen.

Du overvurdere kattens intelligens.. katten kan være bange og stresset og derfor tør den ikke komme frem.. en kat kan da ikke finde ud af at teste nogen

Link til kommentar
Del på andre sites

OT - havde du passet mine katte, og ikke sørget for de alle fik mad var du altså røget ud lige på stedet. En kat MÅ IKKE undværre mad i mere end 24timer - det kan medfølge fedtlever, samt nyreproblemer, hvilket kan medføre døden.

 

Den der tror jeg simpelthen IKKE på Henriette. I naturen spiser katten ikke hver dag. Der kan gå flere dage, hvor den ikke fanger noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den der tror jeg simpelthen IKKE på Henriette. I naturen spiser katten ikke hver dag. Der kan gå flere dage, hvor den ikke fanger noget.

 

Du kan sige hvad du vil, men det er rigtigt.

 

"Hvorfor får katte fedtlever?

Katte, som ikke spiser, kan ikke dække deres energibehov fra proteiner og kulhydrater alene. Jo længere tid der går med spisevægring, jo mere dækkes energibehovet gennem nedbrydning af kroppens fedt. Fedtnedbrydningen resulterer desværre i en ophobning af fedt i leverens celler, og det fører til en nedsat leverkapacitet. Det betyder, at katten bliver endnu dårligere, og dermed er en ond cirkel sat i gang."

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm minder mig om dem der køber det absolut billigste, dårligste, kedeligste og ulækreste foder til deres dyr, og anbefaler det ved at sige "De skal nok spise det til sidst"...

 

 

Jo tak, det ville jeg jo nok også hvis jeg blev sulten nok...

 

Nu kunne jeg ikke drømme om at fodre min kat med tørfoder. Så han får råt kød, som hverken er det dårligste eller kedeligste som tørfoder er. Og mht. at de nok skal spise det til sidst, så er det et spørgsmål om kræsenhed. Ingen af mine hunde eller katte har fået lov til at være kræsne. Selvfølgelig skal dyr da spise, hvad der bliver serveret. Jeg har aldrig hørt om en kat/hund der er død af sult foran en madskål fuld af mad. Men jeg har hørt mange sige, at hunden/katten kun vil spise f.eks. kalvekød. Det er jo klart, når den ved nægte at spise andet til sidst får serveret, hvad den kan lide. Både mine hunde og katte har skam prøvet mig af i tidernes morgen med ikke at ville spise, hvad er blev serveret. Det resulterede så bare i, at maden blev fjernet og de fik nøjagtig det samme igen næste gang. Siden da, har mine hunde og katte spist alt, hvad der blev serveret. Og som sagt, så har jeg ALDRIG hørt om en kat/hund, der er død af sult foran en madskål fuld af mad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sige hvad du vil, men det er rigtigt.

 

"Hvorfor får katte fedtlever?

Katte, som ikke spiser, kan ikke dække deres energibehov fra proteiner og kulhydrater alene. Jo længere tid der går med spisevægring, jo mere dækkes energibehovet gennem nedbrydning af kroppens fedt. Fedtnedbrydningen resulterer desværre i en ophobning af fedt i leverens celler, og det fører til en nedsat leverkapacitet. Det betyder, at katten bliver endnu dårligere, og dermed er en ond cirkel sat i gang."

 

Fordi, der er nogen som har skrevet det, behøver det ikke være rigtigt. Jeg tror simpelthen bare ikke på det, når man tænker på, hvordan dyr lever i naturen. Det gælder både mindre og større rovdyr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...