Hop til indhold

Miaver hele tiden


Noiako

Recommended Posts

Nu kunne jeg ikke drømme om at fodre min kat med tørfoder. Så han får råt kød, som hverken er det dårligste eller kedeligste som tørfoder er. Og mht. at de nok skal spise det til sidst, så er det et spørgsmål om kræsenhed. Ingen af mine hunde eller katte har fået lov til at være kræsne. Selvfølgelig skal dyr da spise, hvad der bliver serveret. Jeg har aldrig hørt om en kat/hund der er død af sult foran en madskål fuld af mad. Men jeg har hørt mange sige, at hunden/katten kun vil spise f.eks. kalvekød. Det er jo klart, når den ved nægte at spise andet til sidst får serveret, hvad den kan lide. Både mine hunde og katte har skam prøvet mig af i tidernes morgen med ikke at ville spise, hvad er blev serveret. Det resulterede så bare i, at maden blev fjernet og de fik nøjagtig det samme igen næste gang. Siden da, har mine hunde og katte spist alt, hvad der blev serveret. Og som sagt, så har jeg ALDRIG hørt om en kat/hund, der er død af sult foran en madskål fuld af mad.

 

Katten dør ikke af sult, men af fedtlever - som meget vel udvikler sig til nyreproblemer. Og med den forkerte behandling/ingen behandling vil dyret dø..

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan se jeg glemte at skrive, det er citeret fra en dyrlæge.

 

Det var jeg godt klar over. Vi har snakket om det før Henriette, men jeg tror stadig ikke på det. Dyrlæger kan også skrive noget vrøvl ligesom alle andre. Hvis det var sådan, så ville alle vildkatte jo få fedtlever og dø på den måde, da de absolut ikke fanger føde hver dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du overvurdere kattens intelligens.. katten kan være bange og stresset og derfor tør den ikke komme frem.. en kat kan da ikke finde ud af at teste nogen

 

Det vil sige når en kat hopper op på bordet lige foran en, så tester den ikke om man skubber til den og siger ned, når katten udmærket godt ved den ikke må være deroppe? Selvfølgelig tester katten grænser ligesom en hund, et barn og voksne mennesker. De er alt for nysgerrige til at lade være. Der er meget stor forskel på om en kat er stresset og bange, end at teste grænser. Som et normalt voksent individ, er man nok ansvarlig nok til at tage affære hvis ens kat bliver mærkelig.

 

Som Pfpeter skriver, så kan der sagtens gå et par dage før en kat spiser i naturen. Så fordi en kat ikke får mad i to dage,- det overlever den nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej :)

 

Jeg er ny herinde og har lige læst jeres tråd :)

Jeg har en dejlig hunkat på lidt over et år og fik hende for omkring 3 måneder siden.

Da jeg ikke har haft kat før har det været lidt svært i begyndelsen at finde ud af tingene da der er så meget at lære :)

Jeg har så et problem ang. at hun tit miaver og derfor valgte jeg at skrive på dette indlæg

Når jeg går i seng om aftenen er der ingen problemer, i starten kunne hun godt finde på at sidde og miave nogle gange om natten og jeg stod op for at se om der var noget galt, det var der ikke, så jeg begyndte at lade hende miave og til sidst stoppede det.

Nu er hun så begyndt igen, og hun er også begyndt at kradse på døren ind til soveværelset.

Jeg har prøvet at ignorere det, men det er lidt svært og hun vækker mig flere gange om natten.

Jeg får så dårlig samvittighed hvis jeg ikke står op og kigger til hende når hun begynder, når jeg kommer ind til hende vil hun bare gerne kæle lidt også kan jeg sove nogle timer endnu.

Nogen der ved hvorfor hun gør dette, og hvad skal jeg gøre ?

 

På forhånd tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mia.

 

Det er et klassisk problem med en kat, så du er ikke den eneste. Jeg har været igennem dette, og her er et par råd til dig.

 

Den første ting du bliver nød til at love mig er, at du aldrig går ind og åbner døren trods den miaver. Det er det dummeste du kan gøre, da katten finder ud af at hvis den gør sådan og sådan, så kommer du ind og aer den. En kat lærer bla ved at observere. Det er også derfor den kan åbne køkkenlåger osv, den observerer simpelthen hvordan mennesker gør det, og så prøver den at gøre det.

 

Hvis en kat først ha fået en adfærd, tager det meget lang tid at afvænne den med det. Det er godt du er blevet opmærksom på det nu, fordi især denne adfærd med at kradse på døre osv om natten, skal afvænnes mens de er killinger. UANSET hvormeget katten kradser og miaver på døren, skal du ALDRIG åbne. Hver gang du gør det, bliver du sparket 14 dage tilbage i opdragelsen. Har du ikke mulighed for at lukke den ind i et andet værelse eller stue, så den ikke står klods op af din soveværelse dør? Et rigtig godt middel til at få en kat til at stoppe med at kradse på døre, er at hænge gulvetæppe op på døren. Det skal være så højt at de ikke kan nå døren, når den står oprejst. Deres klør hænger fast i gulvtæppet, og det kan de ikke lide. Efter et par måneder, er denne adfærd helt stoppet.

 

Men først og fremmest, reager ALDRIG på miaveriet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du overvurdere kattens intelligens.. katten kan være bange og stresset og derfor tør den ikke komme frem.. en kat kan da ikke finde ud af at teste nogen

 

Bornholmeren mener at katte ikke tester mennesker for at opnå noget. Hvis man læser Mia Christensens indlæg fra 16.06-2012, er et pragt eksempel på hvordan en kat tester et menneske for at opnå noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

og nej Bornholmer det er ikke fordi de er bange for at være alene. Selv mange voksne katte gør det, indtil denne adfærd er stoppet. Det stopper også kun fordi man ikke går ind til den, snakker til den osv osv og dermed opnår katten ikke noget ved det. I og med den stopper denne adfærd tyder på at katten ikke er bange eller usikker, men blot tester en.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...