Hop til indhold

Indhegning - lille have


Druen0

Recommended Posts

Hej alle

 

Min dejlige nye killing er jeg bare blevet SÅ forelsket i. Min plan var at hun skulle løbe frit ude og inde, da jeg er vokset op med en kat der gik frit og det føles mest rigtigt. Min elskede barndomskat blev 16 år.

 

 

Nu er jeg kommet i tvivl, for tænk hvis der sker hende noget. Der er en mellemstor vej lige i nærheden og selvom man så skulle holde den inde om natten, så... :eek: Mit barndomshjem lå en hel del længere fra store veje.

Jeg bor i stueetage (3v) med en lille "have" på 15 kvm. Hvis jeg skulle indhegne denne lille have, hvordan skulle jeg så gribe den an? Er det overhovedet nok plads til sådan en spilopmager?

 

Gode råd modtages :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du siger "har fået" er der så nogen der har gjort det for dig? Er der mon et sted der kommer og gør den slags? Har søgt på google, men kan ikke rigtig finde noget konkret om højde eller monteringsfirmaer

Når jeg skriver "Har fået" så er det fordi jeg har min kæreste og hans bror som er super dygtige til sådan noget med at bygge.

Du kender ikke nogle i din omgangskreds der eventuelt kan give dig en hånd?

Ellers prøv at lav en brugere inde på kattegale. De er så vanvittig søde til at kunne hjælpe dig i hvordan du skal gøre tingene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder som om, at du bor til leje, så du skal nok lige undersøge, om du må sætte sådan et hegn op. Det ved de i dit boligselskab. Det ville da være surt at ofre en del penge plus tid for så at få at vide, at det skal du pille ned igen.

 

I øvrigt, så ville jeg lade katten løbe frit. Jeg har selv to store veje lige i nærheden af, hvor jeg bor, og min kat er da nu blevet over et år, og jeg håber selvfølgelig, at han bliver meget ældre. Jeg ser sådan på det, at hvis han en dag bliver trafikdræbt, så har han haft et rigtig godt og indholdsrigt liv, i modsætning til en kat som ALDRIG kommer ud. Min kat kommer hjem hver evige eneste aften og er død hamrende træt. Han har ikke rørt sit legetøj siden, at han blev udekat. Det eneste han har energi til, når han er hjemme, det er at spise, sove og putte/kæle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bor i andelsforening og er igang med at undersøge, men jeg vil jo også helst have den er udekat og kan jage osv. Hvor tæt på ligger de veje du har i nærheden?

 

Tyve meter til den ene vej og femogtyve meter til den anden vej. Den ene vej er Klausdalsbrovej, hvor der kører mellem seksten- og sytten-tusind biler i døgnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, min ligger endnu tættere, men der køres ikke vildt stærkt (Rødovrevej), da der er en del små kryds på strækningen. Til den anden side ligger Damhusengen og jeg håber jo lidt dne vil foretrække det, selvom der er lidt længere end til den kedelige vej :) Holder du dem inde om natten eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, min ligger endnu tættere, men der køres ikke vildt stærkt (Rødovrevej), da der er en del små kryds på strækningen. Til den anden side ligger Damhusengen og jeg håber jo lidt dne vil foretrække det, selvom der er lidt længere end til den kedelige vej :) Holder du dem inde om natten eller?

Din kat vil helt klart fortrække engen, hvor den kan jage. På den anden side af Klausdalsbrovej har jeg også dejlige store marker, og der jager min kat også. Han er efterhånden kommet hjem med en del mus.

 

Ja, jeg holder ham inde om natten. Når han kommer hjem om aften, så er han bare træt. Han hopper op bag ved mine ben på et tæppe og skal bare sove/kæle/putte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder som om, at du bor til leje, så du skal nok lige undersøge, om du må sætte sådan et hegn op. Det ved de i dit boligselskab. Det ville da være surt at ofre en del penge plus tid for så at få at vide, at det skal du pille ned igen.

 

I øvrigt, så ville jeg lade katten løbe frit. Jeg har selv to store veje lige i nærheden af, hvor jeg bor, og min kat er da nu blevet over et år, og jeg håber selvfølgelig, at han bliver meget ældre. Jeg ser sådan på det, at hvis han en dag bliver trafikdræbt, så har han haft et rigtig godt og indholdsrigt liv, i modsætning til en kat som ALDRIG kommer ud. Min kat kommer hjem hver evige eneste aften og er død hamrende træt. Han har ikke rørt sit legetøj siden, at han blev udekat. Det eneste han har energi til, når han er hjemme, det er at spise, sove og putte/kæle.

Jeg har skam snakket med boligselskabet allerede og de gav mig lov. Det var noget jeg tjekkede op med det samme på først inden jeg gik igang.

Angående indhegning af have gør det jo netop at de kommer ud. Jeg er ikke tilhænger af at holde kat inde kun, selvom det kan være ok for nogle, og så længe katten ikke har været vant til andet, ved den jo heller ikke hvad den går glip af kan man sige.

 

Vi er enige i at det bedste for katten er hvis den har mulighed for at kunne rende frit udenfor. Men desværre er det bare sådan at den verden vi lever i idag ikke er kattesikker. Der er så mange fare idag. Sure mennesker som kan finde på at mishandle katte fordi de chikanerer naboerne f.eks. ved ved lave i deres bed og stå og jamre om natten når de kalder på hunkattene, så beboerne i ejendommen ikke kan sove for det. Årligt bliver der desuden 70.000 katte trafikdræbt.

Du har været heldig at din kat ikke er blevet kørt over, men det har kun været et spørgsmål om held ! og kattens frygt for biler. Katten kan godt dø ude i trafikken men derudover have haft et værdig liv, men ofte dør katte ikke. De lider inden de dør. Jeg fik fortalt en historie om en kat, som var blevet kørt over. Den var IKKE død, men den lå der på vejen og alt dens tarme var gået ud af kroppen på den i et stor åbent sår, som den så prøvede ihærdigt at vaske væk. Skal din kat eventuelt omkomme på denne måde og lide en stille død.

 

Når vi anskaffer os et dyr generelt har vi et ansvar overfor DEN i at vi vil beskytte den så godt som muligt, og det kan du bl.a. ved at indhegne din have. Du kan sagtens give din kat muligheder for at blive aktiveret selvom den er i indhegning. Eventuelt med flere katte ad gangen, da de kan holde hinanden med selskab.

 

Husk også på at det ikke kun er katten du skal tage hensyn til men også dine naboer. Det er DIG der har valgt at have kat, og ikke dem. Skal naboen finde sig i at DIN kat kommer og pisser i naboens bed, eller endnu værre i børnenes sandkasse. Man høre også om katte allergier der fordi de har haft et vindue til at stå åbent, er der kommet en kat ind til dem. Det er faktisk lovpligtig, at have sine dyr på egen grund. Du har jo allerede hunden på egen grund fordi du er bekymret for om den eventuelt bliver kørt ned. Hvorfor så ikke passe ligeså godt på vores katte og beskytte dem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Verden er heller ikke børnesikker, men derfor "låser" du vel ikke dine børn inde. Børn kan og bliver også kørt ned.

 

Som sagt, hvis min kat bliver trafikdræbt, så ved jeg den har haft et virkelig indholdsrigt liv, hvor den har kunnet levet som en kat bør leve med at fange dyr og have et territorium på adskellige kvadratkilometer og ikke kun nogle få kvadratmeter.

 

Selvfølgelig har jeg sørget for, at han er neutraliseret, så han ikke sidder og hyler efter hunkatte.

 

Jeg kan IKKE have flere katte, da vores lejeregler siger, at vi KUN må have ET husdyr. Og når katten får lov til at løbe frit, har den heller ikke behov for en legekammerat, da den bliver rigeligt motiveret ude i den virkelige verden.

 

Og sidst men ikke mindst, så pynter sådan et hegn ikke ligefrem på omgivelserne. Vores boligselskab ville bestemt ikke tillade os at sætte sådan et hegn op i vores have.

Link til kommentar
Del på andre sites

Verden er heller ikke børnesikker, men derfor "låser" du vel ikke dine børn inde. Børn kan og bliver også kørt ned.

 

Som sagt, hvis min kat bliver trafikdræbt, så ved jeg den har haft et virkelig indholdsrigt liv, hvor den har kunnet levet som en kat bør leve med at fange dyr og have et territorium på adskellige kvadratkilometer og ikke kun nogle få kvadratmeter.

 

Selvfølgelig har jeg sørget for, at han er neutraliseret, så han ikke sidder og hyler efter hunkatte.

 

Jeg kan IKKE have flere katte, da vores lejeregler siger, at vi KUN må have ET husdyr. Og når katten får lov til at løbe frit, har den heller ikke behov for en legekammerat, da den bliver rigeligt motiveret ude i den virkelige verden.

 

Og sidst men ikke mindst, så pynter sådan et hegn ikke ligefrem på omgivelserne. Vores boligselskab ville bestemt ikke tillade os at sætte sådan et hegn op i vores have.

nogle gange må man tænke praktisk før udseende. Jo jo, du lukker dine børn inde. Er der en befærdet vej hvor biler kommer, så lukker du forhåbentlig ikke din 3årig datter/søn ud i haven med fare for veje i nærheden?

 

Katte bliver godt nok voksne, men har jo slet ikke samme intelligens som vi mennesker har, hvor vi lære at kunne passe på os selv og kigge først til højre, så til venstre og så til højre igen.

Vi må lære at beskytte vores katte på bedste vis ved at gøre det der er det bedste for dem i forhold til os selv.

 

Ja ja, var verdenen sikker ville det bedste helt sikkert også være en masse kvadratmeter de kunne løbe rundt på, men du har PLIGT til at holde din kat på egen grund og en nabo eller en anden person som har set sig sur på netop DIN kat, er i sin gode ret til at "gøre noget ved problemet".

 

Hvorfor behandle katte andreledes end hunde? Både hunde og katte er vant til at rende udenfor i det vilde liv. Men idag har vi taget hunden til os som familiehund hvor den næsten altid kommer i snor, og vi ikke bare lader den rende løs.

Forskellen er to ting ved hund og kat. Dels er det mere "in" at have kat som friløbere og det er det vi er vant til, derfor virker det andet unaturligt fordi man ikke kender til andre muligheder for at holde kat og kunne beskytte sine dyr. Derudover har katten desværre en noget lavere status end hunden, og derfor vil man sikre hunden bedre end en kat, for det er jo " bare en kat. Sådan er der desværre mange der har den tankegang.

 

For to måneder siden var jeg helt enig i alt det du kommer med, og jeg kan bestemt sagtens følge dig i alt hvad du siger. Jeg må bare opveje for mit vedkommende og ikke mindst kattenes, hvad jeg mener er det bedste for dem.

 

Havde jeg haft EN' kat havde jeg nok heller ikke valgt at indhegne haven, da jeg ville synes det ville være synd for hende uden en at snakke med af samme artsfælle som hende. Nu er jeg dog heldig at have to katte, som så kan få stor fornøjelse af hinanden. Jeg skal aldrig gå og bekymre mig om, om der kommer en såret kat hjem som har været i slagsmål med andre katte. Jeg skal ikke høre på sure naboer som brokker sig over at min kat sidder på bil tagene og soler sig og laver kradsemærker på bilen, eller laver i børnenes sandkasse, ødelægger køkkenhaven osv. Og ikke mindst undgår jeg at bekymre mig om at min kat en eller anden dag bliver kørt over og i værste fald lider en pinefuld død.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og alligevel sker det at børn bliver kørt ned på en ikke særlig befærdet vej. Det er tragisk, når det sker, men det sker altså. Men du burer dem jo ikke inde af den grund, så de ikke kan forlade din grund.

 

Der er rigtig stor forskel på hunde og katte. En hund i dag er i princippet ikke noget rovdyr mere. Den fanger ikke selv sin mad som en kat jo gør, hvis den får lov til det. Derfor er der absolut ingen idé i at lade hunde løbe frit rundt, da de er blevet afhængige af mennesker. Det er katten ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er katten faktisk blevet. Du finder ikke mange katte idag der kan overleve ude i naturen uden omsorg, mad og drikke som mennesker giver den.

 

Jeg vil henvise dig til denne tråd på kattegale.dk

 

Det er en heftig debat netop omkring friløbere og have dem i voliere/indhegnet have/som indekatte. I tråden vil du også bide mærke I at jeg deler samme meninger som dig. Men læs igennem både hvad jeg skriver og hvad de skriver derinde.

 

Jeg blev oplært i det rigtige af katte mennesker som ikke bare er glade for dyr, men ren faktisk arbejder med dyr til daglig enten i form af deres arbejde eller i deres fritid som katte opdrættere. Mange derinde har over 20-40 års erfaring med katte.

Jeg siger ikke at du skal være enig i deres eller mit udsagn, men lyt og læs hvad de har at sige.

 

Her er linket: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32218-TILBYDER-AMMEMOR-RESERVEMOR(-kat)/page2

Link til kommentar
Del på andre sites

det er katten faktisk blevet. Du finder ikke mange katte idag der kan overleve ude i naturen uden omsorg, mad og drikke som mennesker giver den.

 

Der tager du helt fejl. En kat ville sagtens kunne overleve i naturen uden mennesker. Netop fordi den selv kan fange sin mad. Og det er jo også derfor der netop findes mange vildkatte, som ikke har noget som helst med mennesker at gøre. Hunden ville der imod have det meget svært, fordi den netop ikke jager sit bytte mere.

 

Jeg vil henvise dig til denne tråd på kattegale.dk

 

Det er en heftig debat netop omkring friløbere og have dem i voliere/indhegnet have/som indekatte. I tråden vil du også bide mærke I at jeg deler samme meninger som dig. Men læs igennem både hvad jeg skriver og hvad de skriver derinde.

 

Jeg blev oplært i det rigtige af katte mennesker som ikke bare er glade for dyr, men ren faktisk arbejder med dyr til daglig enten i form af deres arbejde eller i deres fritid som katte opdrættere. Mange derinde har over 20-40 års erfaring med katte.

Jeg siger ikke at du skal være enig i deres eller mit udsagn, men lyt og læs hvad de har at sige.

 

Her er linket: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32218-TILBYDER-AMMEMOR-RESERVEMOR(-kat)/page2

 

Ja, jeg kan se, at det er en noget heftig debat, og det eneste jeg kan give dem ret i er, at sådan er loven nu engang. Det kan ikke nægtes. Men der render så mange katte rundt, så myndighederne ser igennem fingerne med det, men det gør det selvfølgelig ikke mere lovligt.

 

Jeg synes til gengæld, at det er dem som er egoistiske og ikke dig. De har katten for deres skyld og ikke for kattens skyld. De siger jo selv, at man ikke kan lave en udekat om til en indekat. Det vil være synd for katten. Så hvad mon katten selv ville vælge, hvis den kunne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Der tager du helt fejl. En kat ville sagtens kunne overleve i naturen uden mennesker. Netop fordi den selv kan fange sin mad. Og det er jo også derfor der netop findes mange vildkatte, som ikke har noget som helst med mennesker at gøre. Hunden ville der imod have det meget svært, fordi den netop ikke jager sit bytte mere.

 

 

 

Ja, jeg kan se, at det er en noget heftig debat, og det eneste jeg kan give dem ret i er, at sådan er loven nu engang. Det kan ikke nægtes. Men der render så mange katte rundt, så myndighederne ser igennem fingerne med det, men det gør det selvfølgelig ikke mere lovligt.

 

Jeg synes til gengæld, at det er dem som er egoistiske og ikke dig. De har katten for deres skyld og ikke for kattens skyld. De siger jo selv, at man ikke kan lave en udekat om til en indekat. Det vil være synd for katten. Så hvad mon katten selv ville vælge, hvis den kunne?

 

at lade sin kat opvokse op uden adgang til ude livet er ikke synd, ligesom det ikke er synd at lade en afrikansk barn vokse op i Danmark på trods af hans nationalitet. Men at flytte katten fra ude livet til indelivet mener jeg også er synd, og netop DERFOR valgte jeg at indhegne min have. Rent principielt vil jeg ikke byde min kat ikke at kunne komme ud. Jeg ved godt at man ikke kan tilføre alt fra dyr til menneske, men når jeg ikke vil bryde mig om kun at være inde, hvordan kan jeg så forvente at katten vil?

 

Dog er det vi selv ønsker ikke altid det bedste. Indimellem må man også gøre trælse ting, ligesom jeg har valgt ved at bygge en indhegning i haven for at sikre mine kattes ve og vel. Jeg har aldrig mistet en kat til trafikken, men rigtig mange har, og jeg tør og ønsker ikke at løbe denne risiko.

 

Det er hårdt at se sin kat stå og kradse på hoveddøren, når hun er vant til at komme den vej, men på sigt tror jeg stadig at denne beslutning må være det bedste for hende. Så længe jeg sørger for at aktiverer hende mentalt. Heldigvis har hun jo også killingen.

 

Jeg har opvejet for og imod og min drømme situation ville også være at have friløbere, men med de erfaringer jeg har læst fra andre brugere på kattegale, hvor de har mistet deres elskede kat sætter det en klump i halsen at tilbyde mine katte denne skæbne. Så hellere vælge det næstbedste og gøre det til et værdig katteliv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og der er så den store forskel på dig og mig. Jeg mener netop ikke, at en kat lever et værdigt liv i fangenskab, når den har muligheden for at komme ud og være fritløber.

 

Der er også stadig en risiko for at ens barn bliver kørt ned i trafikken lige meget, hvor meget barnet passer på. Dog spærrer man det ikke inde af den grund.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og der er så den store forskel på dig og mig. Jeg mener netop ikke, at en kat lever et værdigt liv i fangenskab, når den har muligheden for at komme ud og være fritløber.

 

Der er også stadig en risiko for at ens barn bliver kørt ned i trafikken lige meget, hvor meget barnet passer på. Dog spærrer man det ikke inde af den grund.

men børn bliver ikke ved med at være børn med intelligens som en kats. Børn vokser op og lære ikke kun at biler er farligt men også hvordan man skal passe på sig selv. Hvis det var mine børn ville jeg også " spære " dem inde indtil de var gamle nok til selv at forstå trafikken. Katte lære aldrig at forstå det.

Link til kommentar
Del på andre sites

men børn bliver ikke ved med at være børn med intelligens som en kats. Børn vokser op og lære ikke kun at biler er farligt men også hvordan man skal passe på sig selv. Hvis det var mine børn ville jeg også " spære " dem inde indtil de var gamle nok til selv at forstå trafikken. Katte lære aldrig at forstå det.

 

Men alligevel bliver børn kørt ned i trafikken selv om deres inteligens er større end en kats. Alligevel bliver de ikke spærret inde. Det jeg prøver at sige er, at der er en risiko ved at færdes ude for alle. Og som alle jo er enige om, så ville katten jo selv vælge livet som udekat, hvis den fik valget, så jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skal have den mulighed i de tilfælde hvor den foreligger.

 

Jeg kan sagtens forstå, at hvis man bor i lejlighed, at man ikke kan lukke sin kat ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror vi afslutter debatten Peter. Som jeg har sagt tidligere kan jeg sagtens følge dig og jeg er også enig, men som jeg har sagt tidligere må man nogengange gøre det der er bedst for katten i forhold til en selv.Man kan opveje for og imod på mange måder, og jeg kan godt forstå du mener som du gør. Jeg ser bare også en mulighed i denne jeg har valgt nu til min kat, og så skal jeg aldrig være bange for at nogle bliver sure på mig og min kat. Jeg viser hensyn.

 

Jeg synes da helt sikkert bare at du skal fortsætte med den stil du køre ved at have kat og hvis du mener din kat trives bedre sådan. Men nu kender du en anden måde at holde kat på og kender mine argumenter for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Åh det er så svært at afgøre hvad der er det rigtige. Den vej skræmmer mig, på min killings vegne. Heldigvis har jeg jo lidt tid til at tænke over det, inden den evt. skal ud. Lige nu hælder jeg nok mest til at indhegne min lille have og så købe en legekammerat til den. På den anden side er der ikke mange mus at jage på 15 kvm have.....:confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Åh det er så svært at afgøre hvad der er det rigtige. Den vej skræmmer mig, på min killings vegne. Heldigvis har jeg jo lidt tid til at tænke over det, inden den evt. skal ud. Lige nu hælder jeg nok mest til at indhegne min lille have og så købe en legekammerat til den. På den anden side er der ikke mange mus at jage på 15 kvm have.....:confused:

du skal også passe lidt på med mus. Selvfølgelig skal vi ikke overreagerer og lege hønemor, men oftest kan sådan nogle mus være fyldt med sygdomme som både kan være farlige for mennesker og katte. Derudover kan det ikke undgå at din kat kommer op og slås med andre katte og måske en dag kommer hjem med et stort sår, et halebid eller andet. Vi er for længst gået væk fra at have katte ude på savannen. For os er katten blevet præget på mennesker og som kælekat. Selvfølgelig har de deres instinkt i sig, men dette instinkt kan aktiveres på mange andre skønne måder end de får lov til at løbe frit.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...