Hop til indhold

Luna er vildt kræsen


Justine

Recommended Posts

Har hørt at disse biprodukter ofte bare er affald og andet godt. Men så igen.. katten spiser jo også HELE dyret med få undtagelser, men lidt råt kød tror jeg nu er meget godt. Hun har lige kværnet en hel kyllingefilet på overraskende kort tid, så jeg tror hun bliver 50% barf og 50% på hendes yndlingsmad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har hørt at disse biprodukter ofte bare er affald og andet godt. Men så igen.. katten spiser jo også HELE dyret med få undtagelser, men lidt råt kød tror jeg nu er meget godt. Hun har lige kværnet en hel kyllingefilet på overraskende kort tid, så jeg tror hun bliver 50% barf og 50% på hendes yndlingsmad.

 

Jamen elsker hun kylling synes jeg du skal prøve daggamle kyllinger.. Det er ikke så lækkert at kigge på, men det er utrolig godt for deres tænder, og så får de også leget lidt med maden :) Det er billigst at købe dem på et rugeri hvis du har sådan et i nærheden. Så det er bare om at ringe dertil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har hørt at disse biprodukter ofte bare er affald og andet godt. Men så igen.. katten spiser jo også HELE dyret med få undtagelser, men lidt råt kød tror jeg nu er meget godt. Hun har lige kværnet en hel kyllingefilet på overraskende kort tid, så jeg tror hun bliver 50% barf og 50% på hendes yndlingsmad.

 

Joh men hvis der står følgene på dåsen:

58% kød og animalske biprodukter (mindst 8% kylling)

 

Hvis der står dette, så kan de resterende 50% biprodukter i princippet faktisk være benmel... og det giver måske kattene kalk, men intet reelt kød. Jeg siger ikke at biprodukter per defination udelukkende består af benmel, men så længe de ikke skriver hvilke biprodukter de har anvendt, bag på dåsen, så kunne det tyde på at det ikke er noget de har grund til at prale med. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Joh men hvis der står følgene på dåsen:

58% kød og animalske biprodukter (mindst 8% kylling)

 

Hvis der står dette, så kan de resterende 50% biprodukter i princippet faktisk være benmel... og det giver måske kattene kalk, men intet reelt kød. Jeg siger ikke at biprodukter per defination udelukkende består af benmel, men så længe de ikke skriver hvilke biprodukter de har anvendt, bag på dåsen, så kunne det tyde på at det ikke er noget de har grund til at prale med. :)

 

Lige præcis! Og langt de fleste skriver bare "animalske biprodukter".. Hmm jamen, hvilke biprodukter tænker jeg så!

Det er lumsk!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen elsker hun kylling synes jeg du skal prøve daggamle kyllinger.. Det er ikke så lækkert at kigge på, men det er utrolig godt for deres tænder, og så får de også leget lidt med maden :) Det er billigst at købe dem på et rugeri hvis du har sådan et i nærheden. Så det er bare om at ringe dertil.

 

Det vil jeg helt sikkert prøve :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ALDRIG haft en kræsen kat eller hund. Men det er da klart at katten eller hunden bliver kræsen, hvis man kun serverer, hvad den vil have. Sæt f.eks. noget tørfoder frem til katten/hunden. Hvis den ikke spiser det, så fjern det igen, og server det samme til næste måltid. Hvis den heller ikke gider spise det der, så fjerner man det igen og serverer det samme til næste måltid. Og sådan bliver man ved. Når dyret bliver tilstrækkelig sulten, så skal det nok spise, hvad der bliver serveret. Der kan sagtens gå op tll en uge eller to, hvor dyret prøver grænser af, men jeg garanterer, at det nok skal spise maden, når det bliver sulten nok. Og ingen dyr tager skade af at faste. Det gør de også i naturen. Der er ikke mange rovdyr (som katten jo i høj grad er), som spiser hver dag.

 

Både de hunde og katte jeg har haft, har da prøvet grænser af mht. ikke at ville spise, hvad der blev serveret, men efter 5-6 dage, hvor de fik nøjagtig det samme hver gang, ja så blev der spist, og ingen af dem af nogensinde været kræsen siden. Bare husk at fjern maden, hvis de ikke spiser den. Det er en stor stor misforståelse, at der bare skal stå mad fremme til katten i døgndrift.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ALDRIG haft en kræsen kat eller hund. Men det er da klart at katten eller hunden bliver kræsen, hvis man kun serverer, hvad den vil have. Sæt f.eks. noget tørfoder frem til katten/hunden. Hvis den ikke spiser det, så fjern det igen, og server det samme til næste måltid. Hvis den heller ikke gider spise det der, så fjerner man det igen og serverer det samme til næste måltid. Og sådan bliver man ved. Når dyret bliver tilstrækkelig sulten, så skal det nok spise, hvad der bliver serveret. Der kan sagtens gå op tll en uge eller to, hvor dyret prøver grænser af, men jeg garanterer, at det nok skal spise maden, når det bliver sulten nok. Og ingen dyr tager skade af at faste. Det gør de også i naturen. Der er ikke mange rovdyr (som katten jo i høj grad er), som spiser hver dag.

 

Både de hunde og katte jeg har haft, har da prøvet grænser af mht. ikke at ville spise, hvad der blev serveret, men efter 5-6 dage, hvor de fik nøjagtig det samme hver gang, ja så blev der spist, og ingen af dem af nogensinde været kræsen siden. Bare husk at fjern maden, hvis de ikke spiser den. Det er en stor stor misforståelse, at der bare skal stå mad fremme til katten i døgndrift.

 

Bliver altså nød til at protestere. En kat skal ikke faste, spiser katten ikke kan det ødelægge dens nyre, noget så grusomt. En kat spiser i små måltider 15-25 gange om dagen, så det kan abselut ikke anbefales. Katte skal derfor helst have fri adgang til deres foder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ALDRIG haft en kræsen kat eller hund. Men det er da klart at katten eller hunden bliver kræsen, hvis man kun serverer, hvad den vil have. Sæt f.eks. noget tørfoder frem til katten/hunden. Hvis den ikke spiser det, så fjern det igen, og server det samme til næste måltid. Hvis den heller ikke gider spise det der, så fjerner man det igen og serverer det samme til næste måltid. Og sådan bliver man ved. Når dyret bliver tilstrækkelig sulten, så skal det nok spise, hvad der bliver serveret. Der kan sagtens gå op tll en uge eller to, hvor dyret prøver grænser af, men jeg garanterer, at det nok skal spise maden, når det bliver sulten nok. Og ingen dyr tager skade af at faste. Det gør de også i naturen. Der er ikke mange rovdyr (som katten jo i høj grad er), som spiser hver dag.

 

Både de hunde og katte jeg har haft, har da prøvet grænser af mht. ikke at ville spise, hvad der blev serveret, men efter 5-6 dage, hvor de fik nøjagtig det samme hver gang, ja så blev der spist, og ingen af dem af nogensinde været kræsen siden. Bare husk at fjern maden, hvis de ikke spiser den. Det er en stor stor misforståelse, at der bare skal stå mad fremme til katten i døgndrift.

 

Bliver altså nød til at protestere. En kat skal ikke faste, spiser katten ikke kan det ødelægge dens nyre, noget så grusomt. En kat spiser i små måltider 15-25 gange om dagen, så det kan abselut ikke anbefales. Katte skal derfor helst have fri adgang til deres foder.

 

Peter, jeg bliver altså også nødt til at protestere på det kraftigste, for det du siger er om at katte kan gå uden mad i en uge eller to er dødsensfarligt surpris-7.gif, katten vil få så alvorlige leverskader at den højst sandsynligvis vil dø af det og jo mere syg dens lever bliver desto mere madlede og kvalme vil den få og det vil så blive umuligt at få den til at spise. Du taler om at du har haft katte og hunde der ikke har ville spise i 5-6 dage. Hvis det er katte må jeg bare sige at du har været svineheldig at de ikke er blevet syge. Hvis en kat ikke spise i bare op til 2-3 dage kan den få hepatitisk lipidose, prøv at læse linket jeg har givet dig her :http://www.katteforum.dk/showthread.php?t=983

 

Nogle katte er af naturen mere "kræsne" end andre og det har ikke noget med forkælelse at gøre. Desuden skal du ikke glemme, at hvis en kat ikke spiser kan det være et tegn på sygdom så det er så absolut noget man skal tage alvorligt.

 

Katte spiser normalt mange små måltider. Jeg har haft min kat til en dyrlæge med speciale i ernæring og hun anbefaler mindst 3 måltider om dagen som et minimum og der er ingen øvre grænse. Om katten så har brug for at spise 15-25 gange i døgnet kan vi jo så diskutere men det gør mange katte og det har de det godt med.

 

Sorry, men jeg kan altså ikke lade dig sige at de bare kan gå uden mad i flere uger, det er farligt, bare prøv at spørg en dyrlæge. Det er MEGET FARLIGT. Henriette protesterer og jeg bakker hende op ! Tænk hvis var en som læste dit svar og så lod sin kat faste og den blev syg og måske endda døde af det. Vil du have ansvaret for det ?

 

Jeg synes vi her på forum skal passe på med at være for kategoriske i vores svar for selvom vi har et godt kendskab til katte er vi ikke dyrlæger, vi kan kun give gode råd hvilket aldrig kan blive erstatning for et dyrlæge besøg . Det er derfor I tit kan læse i mine svar at jeg anbefaler folk at tage deres kat til dyrlægen. Jeg kan ikke have siddende på min samvittighed, hvis der er noget galt med katten som bliver forbigået fordi mit råd måske var forkert.

 

MVh Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig skal man sikre sig, at det ikke er sygdom, men nu hedder tråden jo altså Luna er vildt kræsen. Og hvordan gør man så det? Man serverer noget andet mad et andet sted, som man ved katten kan lide, og hvis den spiser dette, så er katten ikke syg. Er katten syg ville den ikke spise noget som helst. Man skal selvfølgelig kontakte sin dyrlæge, hvis man har den mindste smule mistanke om, at katten er syg.

 

Nu er de 1-2 uger som jeg skrev nok overdrevet (Overdrivelse fremmer forståelsen). Hos mig er som sagt ikke gået mere end ca. 5 dage, så spiste de lige nøjagtig, hvad der blev serveret.

 

Som sagt så har jeg gjort det med tre af mine egne katte (ham jeg har nu, har altid spist, hvad jeg har serveret for ham) og også med en 6-7 stykker af venner og bekendtes katte. Og det er lykkes med dem alle, og ikke bare én er blevet syg af at faste lidt. Men selvfølgelig skal man sikre sig, at det ikke er sygdom.

 

Hvad tror du en vildkat gør, når den lige har født killinger? Så har den ikke tid til at jage. Den faster i nogle dage, mens den passer killinger.

 

Og selvfølgelig gælder alt dette kun for voksne katte. Killinger skal ikke faste.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja overdrivelse fremmer forståelsen, men det var godt du lige fik sat på plads at det ikke var to uger. Jeg holder dog stadig fast på at de ikke skal faste i mere end HØJST 2-3 dage, specielt hvis der er tale om en overvægtig kat(det er det modsatte af hvad man ville tro, men den er god nok, risikoen for hepatitisk lipidose er særlig høj hos tykke katte) det er hvad min dyrlæge har sagt og jeg har set et tilfælde af hepatitisk lipidose hos en kat, der bare var begyndt at spise MINDRE end den plejede til at starte med, så i starten blev ejeren ikke opmærksom på at der var noget galt, det var først da hun holdt helt op med at spise. Det viser bare at man virkelig skal være opmærksom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, der er vi så absolut ikke enige. Hvordan tror du en vildkat lever? Den spiser ikke 15-25 gange i døgnet. Den spiser, når den har fanget noget, og det gør den absolut ikke 15-25 gange i døgnet. Det har en kat slet ikke energi til.

 

Jeg er bare så enig med dig... og angående kræsne katte, så er det ikke fedt at katten ikke vil spise, men jeg har aldrig set er kat dø af sult foran en fuld madskål...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad har fodring at gøre med forkælelse ? Alle kan være kræsne, katte spiser med deres lugtesans, og helt ærligt jeg vil heller ikke spise noget der lugter fælt!

 

Mine katte, indrømmet, er meget forkælet, hvilket du kan se i mine tråde med billeder, men derfor skal de sku have noget ordentlig foder, det samme får vildkattene her i området, jeg har rigtig mange som kommer og besøger mine madskåle udenfor, og som overnatter i garagen om vinteren. Heldigvis for dem, er vi mange katteglade her i området, som fodre dem, indtil indfangning er muligt, så de kan ordnes og få gode hjem.

 

Desuden skal man tænke på sin kats fremtid, og ikke fra starten ødelægge deres lever.

 

Min hund får heller ikke foder 1-2 gange dagligt, han har ligesom kattene fri adgang, og han fejler altså ikke noget! Han er i den fineste form, og ser mere veltilpas ud end de fleste hunde jeg har set. Selv hunde kan lære ikke at overspise, hvis man bare tror på dem.

 

Efter min dyrlæges anvisninger bør en kat ikke undværre mad i mere end 12-13timer, da det allerede der kan påvirke deres lever.

 

Jeg er dog sikker på at vi kan blive ved med at diskutere dette, og aldrig vil nå til enighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad har fodring at gøre med forkælelse ? Alle kan være kræsne, katte spiser med deres lugtesans, og helt ærligt jeg vil heller ikke spise noget der lugter fælt!

 

Mine katte, indrømmet, er meget forkælet, hvilket du kan se i mine tråde med billeder, men derfor skal de sku have noget ordentlig foder, det samme får vildkattene her i området, jeg har rigtig mange som kommer og besøger mine madskåle udenfor, og som overnatter i garagen om vinteren. Heldigvis for dem, er vi mange katteglade her i området, som fodre dem, indtil indfangning er muligt, så de kan ordnes og få gode hjem.

 

Desuden skal man tænke på sin kats fremtid, og ikke fra starten ødelægge deres lever.

 

Min hund får heller ikke foder 1-2 gange dagligt, han har ligesom kattene fri adgang, og han fejler altså ikke noget! Han er i den fineste form, og ser mere veltilpas ud end de fleste hunde jeg har set. Selv hunde kan lære ikke at overspise, hvis man bare tror på dem.

 

Efter min dyrlæges anvisninger bør en kat ikke undværre mad i mere end 12-13timer, da det allerede der kan påvirke deres lever.

 

Jeg er dog sikker på at vi kan blive ved med at diskutere dette, og aldrig vil nå til enighed.

 

Jeg er FULDSTÆNDIG enig med dig Henriette !!! Jeg vil råde dem der tvivler til at stille spørgsmålet til deres dyrlæge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad har fodring at gøre med forkælelse ?

 

Når f.eks. folk der har tykke/fede katte og fodrer dem forkert. Det er sgu synd for katten. De fodrer den desværre forkert, men de gør det jo af kærlighed til dyret. Det er forkælelse i forbindelse med fodring. Og jeg siger bestemt IKKE at du Henriette gør sådan. Det er bare et eksempel.

 

Alle kan være kræsne, katte spiser med deres lugtesans, og helt ærligt jeg vil heller ikke spise noget der lugter fælt!

 

Du er garanteret også typen, der står og laver noget andet mad til børnene, fordi de ikke kan lide det første der bliver serveret?

 

Mine katte, indrømmet, er meget forkælet, hvilket du kan se i mine tråde med billeder, men derfor skal de sku have noget ordentlig foder, det samme får vildkattene her i området, jeg har rigtig mange som kommer og besøger mine madskåle udenfor, og som overnatter i garagen om vinteren. Heldigvis for dem, er vi mange katteglade her i området, som fodre dem, indtil indfangning er muligt, så de kan ordnes og få gode hjem.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at dine katte er forkælet på den gode måde vel og mærke. Og ja, katte skal have noget ordenligt foder, men jeg har heller aldrig påstået andet. Derfor for min kat heller ikke tørfoder. Det er noget fanden har skabt. Katte skider jo sig selv halvt ihjel, når de er på tørfoder, hvilket er et tydeligt tegn på, er de ikke optager fodret særlig godt. Og katte drikker naturligt heller ikke ret meget. De får det meste vædske gennem fodret, men det er lige omvendt, når de er på tørfoder. Derfor fodrer jeg min kat med råt kød, og så selvfølgelig det han selv fanger.

 

Desuden skal man tænke på sin kats fremtid, og ikke fra starten ødelægge deres lever.

 

Min hund får heller ikke foder 1-2 gange dagligt, han har ligesom kattene fri adgang, og han fejler altså ikke noget! Han er i den fineste form, og ser mere veltilpas ud end de fleste hunde jeg har set. Selv hunde kan lære ikke at overspise, hvis man bare tror på dem.

 

Efter min dyrlæges anvisninger bør en kat ikke undværre mad i mere end 12-13timer, da det allerede der kan påvirke deres lever.

 

Jeg er dog sikker på at vi kan blive ved med at diskutere dette, og aldrig vil nå til enighed.

 

Nej, vi bliver nok aldrig enige, men det står jo heller ikke skrevet noget steder, at vi skal være enige, og så længe vi kan holde debatten i et sobert sprog, så er det fint med mig.

 

Og så vil jeg bare lige sige at kattedyr i naturen absolut ikke spiser hver dag. De tager ikke skade af at faste en dag eller to. Det har deres tarme kun godt af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når f.eks. folk der har tykke/fede katte og fodrer dem forkert. Det er sgu synd for katten. De fodrer den desværre forkert, men de gør det jo af kærlighed til dyret. Det er forkælelse i forbindelse med fodring. Og jeg siger bestemt IKKE at du Henriette gør sådan. Det er bare et eksempel.

 

Det kan også være at de giver forkert foder, ikke alle ved lige meget om næringsstoffer i div. foder.

 

Du er garanteret også typen, der står og laver noget andet mad til børnene, fordi de ikke kan lide det første der bliver serveret?

 

Må jeg svare dig på det hvis jeg en gang få børn? Hvilket er ret så usandsynligt.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at dine katte er forkælet på den gode måde vel og mærke. Og ja, katte skal have noget ordenligt foder, men jeg har heller aldrig påstået andet. Derfor for min kat heller ikke tørfoder. Det er noget fanden har skabt. Katte skider jo sig selv halvt ihjel, når de er på tørfoder, hvilket er et tydeligt tegn på, er de ikke optager fodret særlig godt. Og katte drikker naturligt heller ikke ret meget. De får det meste vædske gennem fodret, men det er lige omvendt, når de er på tørfoder. Derfor fodrer jeg min kat med råt kød, og så selvfølgelig det han selv fanger.

 

mht. efterladenskaberne, så kommer det meget an på hvilket foder du giver kattene. mine går altså kun og laver stort en gang om dagen, hver. Hvilket er meget normalt. Får de derimod f.eks. whiskas, bliver bakken overskidt. Så det har igen noget at gøre med hvilket foder gives.

Derudover kan vi godt blive enige om at tørfoder ikke er det bedste, men her i huset er der bare ikke mulighed for barf, da der simpelthen er for mange katte til at jeg kan betale mig fra det, og være sikker på at de alle får noget af det, når det serveres.

 

Nej, vi bliver nok aldrig enige, men det står jo heller ikke skrevet noget steder, at vi skal være enige, og så længe vi kan holde debatten i et sobert sprog, så er det fint med mig.

 

Og så vil jeg bare lige sige at kattedyr i naturen absolut ikke spiser hver dag. De tager ikke skade af at faste en dag eller to. Det har deres tarme kun godt af.

 

Fordi vildkattene ikke spiser hver dag, behøver det ikke være sundt - De fleste vildkatte dør i en tidlig alder, hvis de ikke bliver kørt ned, eller spist, af sygdom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, og indekatte lever også gennemsnitlig væsentlig længere end udekatte, men jeg synes at katten skal have lov til at være ude og skabe sit eget territorium, hvis den har mulighed for det. Risikoen for at den bliver kørt over eller dræbt af et andet dyr er jo til stede, men jeg synes den risiko er værd at leve med i forhold til, hvad en udekat oplever kontra en indekat. Man skal selvfølgelig sørge for, at katten er øre/chip-mærket, vaccineret og neutraliseret, så der ikke bliver sat flere uønskede katte i verden. Min kat er naturlig træt, når han kommer hjem om aften. Den eneste han vil, er at putte og sove.

 

Jeg siger ikke, at det er forkert at have en indekat, hvis den ikke har andre muligheder. Hvis den ikke kender til at komme ud, så savner den det jo ikke. Men en udekat få bare oplevet mange andre ting og får brugt en masse naturlig energi på bl.a. jagt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, og indekatte lever også gennemsnitlig væsentlig længere end udekatte, men jeg synes at katten skal have lov til at være ude og skabe sit eget territorium, hvis den har mulighed for det. Risikoen for at den bliver kørt over eller dræbt af et andet dyr er jo til stede, men jeg synes den risiko er værd at leve med i forhold til, hvad en udekat oplever kontra en indekat. Man skal selvfølgelig sørge for, at katten er øre/chip-mærket, vaccineret og neutraliseret, så der ikke bliver sat flere uønskede katte i verden. Min kat er naturlig træt, når han kommer hjem om aften. Den eneste han vil, er at putte og sove.

 

Jeg siger ikke, at det er forkert at have en indekat, hvis den ikke har andre muligheder. Hvis den ikke kender til at komme ud, så savner den det jo ikke. Men en udekat få bare oplevet mange andre ting og får brugt en masse naturlig energi på bl.a. jagt.

 

Jeg har altså ikke tænkte mig at lukke mine racekatte ud til fritløb, kan lige se det for mig at de bliver kørt ned og vupti, så ligger der 5000kr + det løse på vejen.

Tre af mine mange katte, render fri, resten har en indhegnet løbegård, og de mangler da bestemt ikke noget.

Hvis man vil have det godt med sig selv, synes jeg man skal indhegne sin have, så er din kat heller ikke til gene for de andre naboer som ikke har valgt at holde kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...