Hop til indhold

calisi virus hos Maine Coon


LinePlanck

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg er ved, at anskaffe mig en Maine Coon kat på 1,5 år.

Efter at have læst, at mange af disse katte får problemer med tandkødet og den kroniske calisi virus, så er jeg dog blevet lidt usikker.

 

Ved i hvornår denne virus plejer at vise sig? Burde den være til at se, når hun er 1,5 år?

 

Er der ellers andre ting, som jeg skal være opmærksom på, når jeg skal se hende?

 

Håber i kan hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar og linket, det var super.

 

Jeg er dog stadig lidt usikker på om der er noget jeg kan gøre for, at sikre mig mod det.

Virker meget usikkert..

 

Der er ikke stamtavle på hende og hun bliver købt hos en privatperson.

 

Jeg skal se hende på søndag, så der kan jeg lige høre om hun kender opdrætteren.

 

Kan man tjekke nogle steder om opdrætteren har haft katte med denne virus?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også fået mig en maine coon, og efter jeg fik den begyndte jeg også at læse om sygdomme...

 

Jeg har to almindelige katte i forvejen som aldrig har fejlet andet end "almindelige" ting... Jeg er holdt op med at læse om det, ellers kan jeg aldrig skaffe mig kat igen, for tænk hvis den bliver syg ?! Jeg gider ikke gå rundt og være bange på forhånd for at mine dyr bliver syge, så kan jeg jo ikke bestille andet - jeg tager det som det kommer og anskaffer de dyr som jeg har lyst til...

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar og linket, det var super.

 

Jeg er dog stadig lidt usikker på om der er noget jeg kan gøre for, at sikre mig mod det.

Virker meget usikkert..

 

Der er ikke stamtavle på hende og hun bliver købt hos en privatperson.

 

Jeg skal se hende på søndag, så der kan jeg lige høre om hun kender opdrætteren.

 

Kan man tjekke nogle steder om opdrætteren har haft katte med denne virus?

 

Hvis der ikke er stamtavle på hende, kan du ikke være sikker på hun er ren main coon, men det er en anden debat. Husk dog at prisen skal være herefter.

 

Jeg tror ikke du kan gøre noget ved det, andet end at tage den til dyrlægen hvis symptomerne opstår. Og det er jo langt fra den hyppigste årsag til dødsfald hos katte, og også en af de almindelige sygdomme, ligesom influenza. Og så husk vaccinationerne på hende. Hvor gammel erh hun? Har hun fået hendes to basis vaccinationer, vil jeg ikke være så bekymret, og bare springe ud i det. Men hvis ikke, vil jeg hurtigst muligt få dem givet, og derefter huske at revaccinere hende hvert år. Så er du bedst sikret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det har jeg også tænkt over, men hun har dog det berømte M i panden, langt totter på ørerne og lange knurhår, så hun ligner meget godt:) Så må jeg bare håbe hun også har sindet som en..

 

Jeg skal give 1.500 kr. for hende og hun er stereliseret, vaccineret, øremærket, fået ormekur og sundhedsbog medfølger.

 

Hun burde have fået alle de vaccinationer hun skal, så tjekker lige hendes sundhedsbog, når jeg kommer derud.

 

Jeg synes jeg er meget mere rolig ved, at anskaffe mig hende efter dette.

 

Du skal have mange tak for dit svar igen:) Det er til stor hjælp..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen jeg glæder mig til at høre mere om hende :)

 

Prisen lyder meget rimlig... Det er i hvert fald ikke en hel billig tur hos dr. dyr hvis du selv skulle afsted.

 

Husk at forhøre dig om hvilket register katten er registeret i: Dansk katteregister og/eller Det Danske Katteregister. Bedst hvis hun er i begge to.

Ellers har du en opgave for dig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har opdrætteren sagt noget om hvorfor hun sælges som halvanden årig (og ikke som killing) ? Jeg ved ikke hvordan tingene fungerer i Danmark men her ved jeg er der er en slags garanti så hvis katten bliver syg kort efter den er solgt er det sælger der betaler dyrlægeregningen.

 

Katte kan godt få katte calici eller en anden form for kattesyge selvom de er vaccinerede ligesom ved influenza hos mennesker men symptomerne vil være mindre end hos en ikke vaccineret kat. Det er sådan set ikke noget problem hvis de får det (kattesyge) en enkel gang, problemet er hvis det går hen og bliver kronisk og det kan det blandt andet gøre hvis det ikke bliver behandlet godt nok den første gang.

 

Og så vil jeg anbefale at hun kommer til din egen dyrlæge for et helbredscheck ret hurtigt efter at du har fået hende, det er altid en god idé at gøre det når man får et nyt dyr.

 

Held og lykke med det ! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har opdrætteren sagt noget om hvorfor hun sælges som halvanden årig (og ikke som killing) ? Jeg ved ikke hvordan tingene fungerer i Danmark men her ved jeg er der er en slags garanti så hvis katten bliver syg kort efter den er solgt er det sælger der betaler dyrlægeregningen.

 

Katte kan godt få katte calici eller en anden form for kattesyge selvom de er vaccinerede ligesom ved influenza hos mennesker men symptomerne vil være mindre end hos en ikke vaccineret kat. Det er sådan set ikke noget problem hvis de får det (kattesyge) en enkel gang, problemet er hvis det går hen og bliver kronisk og det kan det blandt andet gøre hvis det ikke bliver behandlet godt nok den første gang.

 

Og så vil jeg anbefale at hun kommer til din egen dyrlæge for et helbredscheck ret hurtigt efter at du har fået hende, det er altid en god idé at gøre det når man får et nyt dyr.

 

Held og lykke med det ! :)

 

At opdrætter (i det her tilfælde lyder det ikke som en opdrætter, da den er uden stamtavle) betaler dyrlægeudgift lige efter, er ikke et krav herhjemme.

Og formentligt bliver der nok ikke lavet kontrakt på katten.... Det er som regel kun registerede opdrættere der har denne service.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...