Hop til indhold

Foder - hvad bruger i? Og hvorfor?


Fie-tøsen

Recommended Posts

Hej

Hvad fodrer i jeres katte på?

 

Jeg bruger Vet-Pro, hun fungerer godt på det synes jeg - hun får derudover noget Diet Dental til hendes tænder..

 

Lad mig høre hvad i bruger, hvorfor? Og har i råd til god fodring?

 

Jeg skal kun give min kat 50g om dagen, det er meget lidt synes jeg godt nok! Kan man give noget uden synderlig megen næring som kan mætte lidt ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Fie

 

Jeg bruger Royal Canin 37 og Feline Porta 21 som tørfoder til mine voksne katte. Killingerne får Royal Canin Kittens.

Som vådfoder bruger jeg lidt forskelligt. Daya fra Løvbjerg. Lux fra Aldi og whiskas, som snart kan købes alle steder.

Derudover får de daggamle kyllinger 1-2 to gange om ugen. Samt andet råt kød 1-2 gange om ugen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

mine katte får Arion voksentørfoder. det blev vi anbefalet til den store fordi hun fældede meget og virkede sulten.. vi fik at vide at hun skulle have 35g om dagen, men hun virkede slet ikke til at blive mæt på nogen måde, så skålen er fyldt op til rådighed hele døgnet så kan de spise når de vil...

udover får de rejer engang imellem, og så rester fra vores bord, råt kød, kylling, stegt kød, pålæg, (og vingummi fordi den store elsker det :D ) og alt muligt andet hvad der lige falder på gulvet til dem :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Royal Canin 32 og ellers får hun lidt råt kød når jeg fx. renser en mørbrad og sådan. Derudover får hun indimellem lidt vådfoder alt efter hvad jeg lige falder over (Hun er egentlig ikke synderligt interesseret i våd-foder) og så plejer hun at snuppe hvad hun får fat i der falder på gulvet når der er børn i huset eller hvis der står noget på køkkenbordet der ikke er blevet fjernet. Ja, og så tror jeg hun æder mus og hvad hun ellers fanger...

 

Der står stort set altid mad fremme til hende, som desværre er blevet en magnet for naboernes katte...

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ret overrasket over hvor meget forskelligt jeres stue-tigre får - imponerende :)

 

Mine får : Hills Prescription diet C/D Ocean fish og en gang imellem S/D. Fordi : forefaldende struvit for år tilbage hos kastreret han-kat , nu virker foderet forebyggende. C/D 2 måneder ad gangen ca. og S/D indtil 5 kg posen er tom , den forhøjer urinens "syrlighed" i kort periode og ødelægger derved begyndende /dannede struviter.

For os virker 1 foder type optimalt , for meget med for mange produkter kan også give bag-slag .. bogstaveligt talt :o "prut-prut" over det hele...

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er Zika også en helt almindelig dansk huskat, og så synes jeg at hun skal have lov at få det som lige falder for, men skal dog have basis i et ordenligt foder.

 

Jeg brugte lige da jeg fik hende en kort overgang Science Plan. Det fik hende til at prutte helt vildt og hendes afføring lugtede rigtig grimt. Det problem har jeg ikke med Royal Canin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej - Jeg fodrer mine killinger med Olivers tørkost.Olivers er et fantastisk firma - servicen er i top og du får nærmest leveret varen til døren samme dag du bestiller.

Udover det produceres foderet i canada og du ved præsic hvad der er i foderet - det er rene råvarer og endvidere fra dyr som bliver behandlet ordentligt og som fodres øko.

 

Lige lidt info - rejer er IKKE godt for katte - et foder skal bestå af hvad der ville være i naturen for en kat - og en kar fanger altså ikke rejer.

Maverne er ikke tilpasset til det.

 

Held og lykke

 

Manse

Link til kommentar
Del på andre sites

til manse..

kan godt være at rejer ikke er sundt for katte fordi det ikke er hvad de er bygget til at spise.. men tvivler på at mennesker er bygget til at drikke kaffe og spise kage og slik, vi gør det alligevel fordi vi kan lide det..

mine katte ELSKER rejer, især den stor.. hun sluger dem nærmest og bliver fornærmet når der ikke er flere.. så skal hun også have den glæde af og til at få rejer..

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige lidt info - rejer er IKKE godt for katte - et foder skal bestå af hvad der ville være i naturen for en kat - og en kar fanger altså ikke rejer.

Maverne er ikke tilpasset til det.

 

Tjah, der er vel ikke så mange steder i naturen, at katte kan finde tørkost :D Og helt seriøst kan det jo være et problem for katte at få væske nok, hvis de kun spiser tørkost. De er fra naturens side skabt til i høj grad at få deres væskebehov dækket af de byttedyr, de nedlægger og er derfor ikke altid gode til selv at drikke nok.

 

I øvrigt har min kat lige ædt en hel masse råt oksekød - og jeg tror, det er sjældent, at katte nedlægger køer ude i naturen. Men hun klarer sig nu ganske fint og udmærket alligevel :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Igen,

 

Ja, jeg havde da regnet med den slags reaktioner og jeg er da bestemt ikke uenig med jer - selvfølgelig giver man nogle godter som måske ikke er sunde men smager vildt godt - hvad propper vi os ikke med i julen ha ha.

Jeg er ikke uenig slet ikke og bestemt ikke sart.

Men jeg synes da bare at det var sjovt at kommentere intet andet.

Jeg er desværre en rigtig vatnisse overfor mine egne killinger - de kender slet ikke ordet nej - jeg burde stramme mig lidt an - men kan ikke lade være.

 

Men så længe kattene er glade og velfungerende så skal de selvfølgelig som I skriver have en snack som er hamrende usund men bare smager kanon.

 

Hej fra

Manse

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende at se hvad misserne får rundt omkring i de andre hjem.

Tror nu heller ikke altid at det mine får, er noget de kan fange i naturen, og dog.

Fifi kom sidste søndag hjem med en frikadelle, hvor hun har fanget den henne aner jeg ikke. Men den sviner ikke ligeså meget som en fugl/mus.

Mine får nu også rejer nogle gange, men har en som kun spiser dem, hvis de serveres i helt små bider. Som Snacks får de stængerne, som købes i Aldi, eller tilsvarende fra zooplus

Nogle nye godbider er oste godbider, som er lavet til katte, og de elsker dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fifi kom sidste søndag hjem med en frikadelle, hvor hun har fanget den henne aner jeg ikke. Men den sviner ikke ligeså meget som en fugl/mus.

 

Hahahahaha den fik mig altså til at grine. Jeg kan lige se for mig en eller anden frustreret person stå og klø sig i håret over at de altså lige havde frikadeller nok, og så mangler der en.

 

Jeg har et par gange overvejet at give min misser lidt tun, fordi jeg har fået købt noget tun i olie jeg ikke selv kan lide, men min mor siger at hendes kat elsker det. Har I erfaringer med tun?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hahahahaha den fik mig altså til at grine. Jeg kan lige se for mig en eller anden frustreret person stå og klø sig i håret over at de altså lige havde frikadeller nok, og så mangler der en.

 

Ja, det virkede også lidt underligt da hun stolt kom og vidste mig hvad hun havde fanget.

 

Jeg har et par gange overvejet at give min misser lidt tun, fordi jeg har fået købt noget tun i olie jeg ikke selv kan lide, men min mor siger at hendes kat elsker det. Har I erfaringer med tun?

 

Mine elsker tun, det er ikke så godt for dem i længden, grundet de metaller der er i, fra dåsen. Men de må godt få det, dog ikke hver dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

til henriette og zika..

min kat fik tun som "aftensmad" i stedet for dåsemad i lang tid (fordi hun udelukkende slikkede sovsen af dåsemaden og resten kunne vi smide ud), og så fik vi at vide af en dyrlæge at tun kan skade deres nattesyn, (kan ikke helt huske hvorfor og hvad der gjorde det), desværre har det gjort at min kæreste nægter at give den tun mere, selvom hun jo ved at hun plejer at få det, og nu "tigger" efter det hver gang vi åbner en dåse et eller andet... så hun får det lidt i smug af mig når han ikke er hjemme ;)

Havde dog en kat engang som fik tun hver dag i 10 år, og hun var udekat det meste af tiden, om natten, så hun havde da vidst ikke taget skade.. men hvem ved?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
Mine elsker tun, det er ikke så godt for dem i længden, grundet de metaller der er i, fra dåsen. Men de må godt få det, dog ikke hver dag.

 

Det er nu ikke metaller fra dåsen, men det naturlige indhold af magnesium, og tungmetalforurening fra havene, der gør tun uegnet som hverdagsmad for katte.

 

Små, unge fisk har ikke nået at ophobe så mange tungmetaller i sig som gamle fisk. Mine katte får ofte Feline Porta 21 med tun og krabbe. Jeg formoder da, at der er valgt "småfisk" til dette kattemad.

 

Almindelig dåsetun indholder for meget salt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Min voksen misser får orijen og olivers tørkost, og rejer engang imellem lidt tun og så når jeg laver mad får de rådt kød og lux dåser fra aldi, killingerne får roial cannin da jeg ikke kan finde noget foder der er så småt som det roail cannin har. Har prøvet Applaws men det slog maverne fuldstændig i stykker, selv om jeg kørte dem stille over på det, så gik jeg tilbage til orijen og maverne er fine igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...

Mine 2 får Arion Large Breed.

Den første kat fik jeg ret pludseligt, så han skulle bare have foder så hurtigt som muligt, så der købte jeg Perfect Fit Junior, men aldrig har jeg lugtet så klamme prutter som da han fik det. Så røg han over på Royal Canin i stedet for og den fik den yngste også da jeg fik hende, selvom hun kom fra et hus der serverede whiskas.

 

Da den store var 10-12 måneder blev de begge skiftet over på en voksen-variant af RC, men han kastede rigtig tit maden op igen, selvom jeg havde tilvænnet dem langsomt. Så gik der noget tid med det, og så fandt jeg Arion, og nu har hans mave det rigtig godt, og han har ikke kastet op siden. Arion Large Breed er en variant til de lidt større racer, som spiser på en lidt anden måde end de fleste små racer. Små racer bruger som regel tungen til at samle maden op med, hvorimod større racer bider hen over maden, og dermed også får en hel del flere stykker i munden på én gang. Og hvis ikke stykkerne er store nok, bliver de ikke tygget ret meget, og så er det at der kan opstå opkast.

 

Udover foderet fanger de særligt her om sommeren en masse insekter, som de faktisk spiser, og det skulle vist ikke være helt dårligt, for insekter er vist meget rige på protein.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

Jeg fodrer min siameser med siameserblandingen fra Science Hill, den har lavt fedtindhold og er beregnet til slanke katteracer. Det har han stående til fri spisning.

Derudover får Han Kitékat portionsbidder en gang om dagen. + diverse ostestykker når min datter spiser morgenmad. Det er hans livret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...