Hop til indhold

Den rigtige mad til kattene


Jane1909

Recommended Posts

Kære alle

Jeg har 4 katte. En stor hankat på 11 år, en hunkat på 6 år samt 2 killinger på 18 uger. De to små havde lidt tynd mave da jeg hentede dem fra Inges Kattehjem, så ifølge råd fra dyrlæge skulle jeg prøve at lave deres mad selv. Kogt hvid fisk og ærter - blendet sammen. Og de elsker det :-) Og det hjælper. Nu er mit spørgsmål så: Min gamle hankat lider i perioder af blæresten. Han får specielt tørfoder som holder det væk. Men må han få min hjemmelavede mad?? Er der nogen der har erfaring indenfor det? På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsner

Jane

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vigtigste m.h.t. fodring af hankatten, det er at han får så meget væske som muligt.

og han tager ikke skade af at få kogt fisk....det er tørfoderet der er vigtigt, altså specialfoderet...han må gerne få fisk og kød ved siden af.

 

Og så er der en ting du skal være opmærksom på.

 

katten får specialfoder skriver du, for at holde stendannelser væk...det er forhåbentligt kun forebyggende foder og ikke noget der opløser sten/krystaller...fordi hvis det er det sidste må katten ikke få det hele tiden, fordi godt nok opløser det den ene slags krystaller, men kan forårsage den anden slags stendannelser (hhv struvit og oxalat).

 

M.h.t. killingerne lever de forhåbentligt ikke alene af det fisk og ærter.

Det er noget man giver dem i korte perioder som skånekost ...og ellers blot som supplement..og bestemt ikke noget de kan leve af i flere dage af gangen.

 

Hvis deres mave ikke bliver ok efter få dage på skånekosten og gradvis tilbagevending til normalt foder, bør der undersøges om de har sygdom i tarmene..parasitter, betændelse eller andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

De små skal have i 10-14 dage. Når maverne er i orden (i 5 dage) kan du forsigtigt vænne dem til- killingrtørkost. De kan få kogt kylling med ris (kogt ud i kogevandet), hakket hårdkogt æg og hytteost. (Spørg mig ikke! Mit kattehold fik diarré i stor stil, det var meget stressende, ulækkert- og synd for kattene).

Mine får i dag Superpremium Nutra Nuggets- de elsker de og trives på. De får det, i den gule pose (Indoor), ellers bliver nogen af dem for tykke. Det skulle være ok for kastrater men der er MANGE MANGE slags tørkost. Det her er hvad, der passer til mine. (Dyrlægen er også holdt op med at forsøge at sælge, deres produkttil mig- mine er smukke i pelsen og i fin form!) Men derfor kan anden tørkost være det bedste- til dine katte.

Den blå af Premium- er godt killingefoder, men det må kastraterne ikke få. Så bliver de tykke. Og det er dyrt, når alle skal have det. Hos os fik alle, selvom kastraterne (nogen af dem) blev noget erotisk buttede. Men de små fik så kun killingefoder og deres mødre) til de var 12 mådneder.

 

De er smukke og blanke i pelsene, og som sagt- er det,, det foder, de elsker. Sammenlignet med Cooops "Katz"- er prisen den samme- for 3 kg. Jeg har 9 (10 med tilløberen) katte, de æder en sæk á 7 kg om ugen. Og er rolige. Ingen "fodergalhed". Det er også vigtigt.

Husk_ at foderskifte (diætfoder undtaget)- altid skal ske meget langsomt- over en uge/14 dage.

 

Det der med at vaske gulve, bakker, skåle- og koge diætkost, blev jeg rigtig meget træt af.

Så for ens egen skyld! ;-)

 

Mvh

Tine- nu med en tam "bimsekat"

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg købte frosne "overlår"- de blev kogt i 45 minutter. Nogen gange (pga diarrén) fik de kun kødet,med ris, men ellers er der (modsat hunde!) intet problem med at små gnaver ben. Jeg vil tro "underlår" men de skal koge den halve tid, kan måske være bedre til små. Eller frossen sej, pangasius- men disse skal kun koges 5-6 minutter.

Men medmidre de har vrøvl med maven, så er killingetørkost bedst.

 

Mvh

Pinny

Redigeret af Pinny
Link til kommentar
Del på andre sites

Forholdet er 2/3 kød til 1/3 ris, sådan cirka. Det glemte jeg lige at nævne. Det samme med æg til hytteost. Torskerogn med moste ærter er forresten også godt til små. Eller svinehjerter med ris (men hjerter er efterhånden dyr mad).

 

Jeg går udfra kattes behov for protein er 2/3 ifht 1/3 kulhydrat, men nu er kød/fisk ikke 100 % protein, det er bare nemmere at regne ud som tommelfingerregel. Hunde har forresten behov for det modsatte forhold 1/3 protein til 2/3 kulhydrat.

 

Kylling/fisk med ris kan pakkes i portioner og fryses ned, så kan man lave en ordentlig skudefuld ad gangen. Det skal dog serveres godt optøet ikke køleskabskoldt, de små må ikke blive kolde i maven.

 

Mvh

Pinny- der *hader* lugten af kogt kylling/fisk... (Og ikke selv spiser nogen af delene!)

Link til kommentar
Del på andre sites

**men ellers er der (modsat hunde!) intet problem med at små gnaver ben**

 

 

Katte må altså under ingen omstændigheder få kogte eller stegte fjerkræ- eller fiskeben.

 

100% enig, men gerne ben fra råt kød. Nøjagtig ligesom med hunde. Ben i kød bliver porøse, når kødet bliver kogt eller stegt. Og så kan disse ben forvolde stor skade. Dette sker ikke, hvis de kunser benene fra råt kød.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine æder altså gerne ben- klag venligst til dem! Det er noget vrøvl- mine æder også små fugle med næb, fødder og fjer. Det er ulækkert- men de kan altså godt lide det.

Fiskeben?

Hvor er der ben i sej/pangasius- hint: Det er der ikke. Min gamle kastrat fangede selv fisk og åd dem- rå. Han kom forresten tit hjem med en mosegris- som supplement til tørfoderet.

 

Ben- ja mine gnaver kogte kyllingeben med fryd. Og sener og ben- det er da en underlig tanke, at katte kun kan tåle RAW- eller det modsatte. De tåler fint begge dele.

 

To af dem sender lange blikke efter naboens høns!

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så kom krigen om foderet. IGEN.

 

Jeg har da kun haft katte i små 30 år, så selvfølgelig ved jeg intet om katte. Det ville klæde folk , at de henviste til kilder- om det om ben fx.

Jaja, nogen foretrækker RAW, det er fint for mig, mine katte fungerer på tørfoder, mus og små fugle. To elsker at spise edderkopper! Fint for mig. Bare de trives.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

De der kyllinge "overlår" eller "underlår"- går altså kun itu, når jeg jokker på dem= de er ret solide. Kattens bidkraft er meget lavere- end min vægt. Porøse knogler- vrøvl!

 

Men jeg kunne godt tænke mig et link til kilden? Mine katte har også fået røget makrel- med ben- det var de vilde med- og døde ikke. Mine katte er underlige?!!

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Pinny, katte må gerne få rå ben/knogler/brusk

 

Men kogte eller stegte ben , bliver stive, spidse,skarpe og sværere at fordøje af tilberedningen....og især rørknoglerne, altså lårknogler f.eks, tygger kattene let og ubesværet i splinter, der altså er så spidse og skarpe, at de uden besvær kan perforere kattens tarmsystem.

 

Og ja, hvis du mener dine katte ikke kan splintre et stegt ben eller kogt ben fra et kyllingelår, så er de sgu defekte....kattene altså.......men det kunne måske også være, at der var andre årsager til at du har mistet katte, end at tro en af naboerne slog dem ihjel ;-)

 

Dermed ikke sagt, at alle katte nødvendigvis får tarmene perforeret af at æde bensplinter....nogen er jo heldige...men hvorfor spille hasard med deres helbred ved at give dem det...

 

 

I øvrigt kan langt større dyr også dø af at spise kogte/stegte fiske- og fjerkræben.

På Grønland er f.eks en velkendt fangstmetode til isbjørne, at koge fiskeben, bøje dem mens de er varme og fryse dem ind i kugler af fisk og kød som så bliver lagt ud som lokkemad. Isbjørne sluger den frosne mad, men når det kommer ned i systemet og tør op, så retter de store fiske ben sig ud og gennemborer tarmene...jægerne følger så dyret til det nogen dage efter falder om og er døde af blodtab og udsivende tarmindhold i bughulen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen tak for det!

Fordi, jeg har en anden mening end du, skal du lige insinuere at, jeg har slået mine katte ihjel. Det er da pænt af dig. Hvis jeg var dig, men det er jeg heldigvis ikke, så ville jeg sku skamme mig.

Det er da ret patetisk.

 

Du ved ikke, hvad jeg ved, om mine naboer.

 

Men fred være med det, min erfaring er, at katte IKKE kan knuse rørknogler (kogte)- og hvorfor denne specielle overtro er vandret fra hunde til katte, gad jeg egentlig godt vide.

 

Men du behøver ikke svare mig mere i dette liv- ikke sådan som du "argumenterer"- "Hvorfor gribe i egen barm, når man kan gribe i andres".

 

Hvis du vil debattere, så gør det dog- i stedet for at skyde mig ting i skoene, som ikke er sande. Du ved reelt intet om mig og mit kattehold udover det, jeg har skrevet. Jeg ved heller ikke noget om dit, men jeg har så ikke behov for at skrive underlige formodninger om dig eller dit kattehold.

 

Det er da en sær måde at være på, personligt vil jeg acceptere, at vi er enige om- at være uenige. Det er, hvad det er.

 

 

 

Med ikke så venlige hilsener

Pinny

Redigeret af Pinny
Vrøvl af anden skribent
Link til kommentar
Del på andre sites

Ha ha! Den der oldgamle historie om isbjørnefangst- handler ad 1) ikke om kogte fiskeben, men rå og ad 2) er det bare en "god historie".

Med andre ord: Den har måske et gran af sandhed i sig, men den er altså fra et grønlandsk sagn.

 

Men kom da gerne med link/kilder. Jeg kan huske historien engang blev vist i DR børnetv for over 30 år siden. Den gjorde stort indtryk.

Men jeg har siden læst en masse om Arktis- og desværre intet af de mange hyldemetre læsning kommer med oplysninger om, at isbjørne kan fanges på den måde. faktisk æder isbjørne rigtig mange ting, og når de har plyndret depoter- skider de chokoladepapir ud bla.

 

Jeg tror på nisser, der er en del danske folke-eventyr, der handler om dem. Så det må være SANDT!:rolleyes:

 

Din troværdighed er nu knækket for alvor. Isbjørnefangst- og min bare mås i måneskin. Hvor naiv, kan man være?!

 

Mvh

Pinny- nu kom jeg i helt godt humør igen

Redigeret af Pinny
Link til kommentar
Del på andre sites

Kære alle

Det var bestemt ikke min mening at sætte noget i gang, som kunne genere nogen. Jeg spurgte om råd, fordi jeg aldrig har haft en killing med dårlig mave før. Jeg har haft mange katte over en lang årrække - men de har levet af almindelig dåsemad samt tørkost fra dyrlægen. Den ene af mine killinger har stadig dårlig mave - også efter den har være hos dyrlægen. Men dyrlægens råd er: Den ret som Pinny foreslog med kylling og ris er god. Jeg blev dog anbefalet at lave den af fileter, da hun er bange for kombinationen af "killing med dårlig mave og ben". Så for at være på den sikre side bliver retten lavet af brystfileter. Derudover har jeg fået noget tørkost med hjem, som også skulle hjælpe på maven. Den gamle kat, som jeg skrev om da denne tråd startede - har jeg desværre ikke længere. Han døde i mandags af en eller anden bakterie som dyrlægen ikke kunne få has på. 13 år gammel og meget, meget savnet. Jeg forsikrede mig dog lige, at han ikke døde af den "dum" bakterie som var smuttet over i maven på min ene killing. Men det var det heldigvis ikke. Men nu vil jeg gå i køkkenet og prøve at lave en stor grydefuld kylling og ris uden ben - så håber jeg maven bliver bedre. Mange hilsner fra Jane

Link til kommentar
Del på andre sites

Ha ha! Den der oldgamle historie om isbjørnefangst- handler ad 1) ikke om kogte fiskeben, men rå og ad 2) er det bare en "god historie".

Med andre ord: Den har måske et gran af sandhed i sig, men den er altså fra et grønlandsk sagn.

 

 

Din troværdighed er nu knækket for alvor. Isbjørnefangst- og min bare mås i måneskin. Hvor naiv, kan man være?!

 

Mvh

Pinny- nu kom jeg i helt godt humør igen

 

 

Jamen det er da godt du kom i godt humør igen derovre på det nordlige Fyn ;-)

 

Men jeg må desværre skuffe dig, det er bestemt ikke et sagn...og nej, det har ikke været vist på børneTV

 

Det er en meget gammel fangstmetode som blev brugt mod både ulv og isbjørn m.m..

 

Og det af både grønlændere, russere, nordamerikanere, på Svalbard o.s.v.

 

Store,spidse fiskeben blødgøres i kogende vand, benene formes til ringe der surres sammen med en tynd skindstrimmel for at de skal beholde den krummede form.

Dernæst pakkes fiskebenene ind i fedt og spæk og fryses.

Når lokkemaden er frosset skæres skindstrimlen over og lokkemaden er klar til brug.

Ulv og isbjørn sluger dem begærligt, men derved tør lokkemaden op og de elastiske fiskeben retter sig ud og vil perforere dyrets mave og tarme.

Eksempler er også set, at hvis lokkemaden er tøet op før det havner i maven, at dyret dør af sult fordi fiskeben kiler sig fast i dyrets hals.

I øvrigt blev der i visse egne også brugt tilspidsede stykker af hvalbarde i stedet for fiskeben.

 

 

Og m.h.t min troværdighed skulle være knækket...hahaha glem du bare det, og omkring emnet her, så har du åbenbart ikke læst den rette lekture eller søgt de rigtige steder på nettet....

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja ja I får ret- og jeg får Fred.

Men du husker det måske ikke (du er nok for ung)- det blev vist i børne-tv for over 30 år siden- jeg kan tydeligt huske det.

 

Forresten er det da godt,, mine katte ikke mere har diarré, så må jeg nok nøjes med at slå dem ihjel på de mere almindelige måder.:)

 

Men jeg holder nu på det med rørknogler af kyllinger- de kun kun itu- hvis jeg jokker på dem! De flød nemlig overalt- og blev brugt til kasteskyts mod naboernes høns (bare rolig- jeg ramte ikke).

 

Troværdighed?

Jeg fryser da ikke de der knogler ned, du nævner- hvorfor skulle jeg dog det? Har jeg skrevet jeg gør det?

 

 

---

Jane: Det gør mig ondt med kastraten. :-(

Det andet er bare bevis på, at katte-ejere- tror foder er en slags religion- og slås mere om det!

Redigeret af Pinny
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis ulve og isbjørne dør af frossent bytte- må de vist være uddøde forlængst. Begge æder gerne ådsler (der nok ikke ligefrem har stuetemperatur i Aktis)- og polarrævene ejheller, de æder også ådsler.

Kom nu med et link/kilde- så vil jeg tro på det, måske. (når jeg selv har tjekket det).

Det er stadig kun din påstand.:confused:

 

Mine forældres gamle hund fik stegte griseben (og det var ikke godt for hans mave)- men han blev altså næsten 17 år- så? Han ville måske være blevet 37 med det rette foder?! Eller slog jeg også ham ihjel? Sig da endelig til. Nu I, er så godt i gang.

 

Mvh

Pinny

Redigeret af Pinny
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ledt og ledt på nettet, jeg kan ikke finde *noget somhelst* om begrundet ben til katte- Så jeg ville egentlig gerne vide, hvordan den specielle overtro er vandret fra hunde til katte.

 

Kattes bidtryk er meget meget lavere end hundes, det er ikke de 100 kg rørknoglene skal knuses med.

 

Mvh

pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Det har intet at gøre med om benene er frosset ned eller ej. Det har noget at gøre med, om benene har være kogt eller stegt. Og nu er det jo ikke alle hunde/katte/ræve/ulve osv. der dør af at spise kogte eller stegte ben, men risikoen er meget større for at kogte eller stegte ben kan splintre til meget små skarpe stykker og der med perforere de respektive dyrs tarme. Men lev du bare med den risiko. Det er som sagt dine dyr der har større risiko for at dø af det, og ikke vores.

 

I øvrigt har min kat da ingen problemer med at knuse benene på et RÅT kyllingeunderlår. Det ser jeg da hver gang, at han får sådan et, hvilket sker flere gange om ugen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv, hvor er jeg altså ked af, at mit spørgsmål skabte sådan en ballade :-( Troede jeg kunne spørge nogle kattemennersker til råds om et problem jeg har... Jeg melder mig ud igen, for dette var bestemt ikke min mening med at starte tråden.

Mange hilsner

Jane

 

 

Nej, det er altså ikke ballade..blot lidt meningsudvekslinger:)

 

Det må du ikke lade dig skræmme af..

 

Og selvfølgelig kan du spørge til råds alt det du vil, men forskellige svar kan jo påregnes og det er så ikke altid dem der svarer er lige enige om tingene.

 

I øvrigt er jeg heller ikke enig med din dyrlæge, for jeg finder det ikke i orden, hvis en killing har haft dårlig mave i en måned nu og så bare fortsætte den på en diæt af kylling og ris og lidt specialtørfoder.

 

Hvis det f.eks. viser sig killingen har fødevareallergi, så er kylling faktisk årsagen i langt de fleste tilfælde.

 

Og nu skriver du det ikke, så derfor formoder jeg der ikke er lavet analyser af afføringsprøver i forsøg på at finde ud af hvad der er galt med killing om det f.eks er en af de ret hårdnakkede bakterieinfektioner..Giardia, forskellige tarmparasitter, Tritrichomonas foetus og om det er tjekket at lever og bugspytkirtel fungerer som det skal.

 

Og det burde altså gøres ved så langvarige maveproblemer i stedet for at gíve katten et foder der kunne være medvirkende til at vedligeholde den dårlige mave.

 

 

Og så lige et spørgsmål: Får dine katte mælk?

Nogen katte kan tåle det i maven, andre ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil kun anbefale diætkost til dyrene har ordentlig mave i 5-10 dage. Hvis det ikke virker- skal man selvfølgelig gå til dyrlæge. Jeg havde et par, der i den værste snevinter i årevis, fik dårlig mave. Jeg havde nær aldrig fået dem hjem igen. Derfor har jeg tegnet Falckabbo. Det koster under 400 kr. Det dækker så ikke vacc/almindelige helbredsundersøgelser. Men faktisk neutering.

Og den der lede tandsygdom FORL, som nogen af mine har. Den gør at tænderne smuldrer, typisk taber katten de små fortænder. Det koster 3000 kr! ved dr. dyr....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...