Hop til indhold

Prinsesse kat tisser i sofa el. på tæpper i protest - hjælp?


Silkof

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en 6,5 årig, indendørs, neutraliseret hundkat af en blanding ml. Norsk Skovkat og Tyrkisk Van.

Jeg har haft hende i 1½ år ca.

 

Hun er en rigtig prinsesse kat m. diva nykker.

Jeg har to udfordringer m. hende, som jeg gerne vil have lidt råd omkring.

 

1) Hun har tidligere tisset i sofa eller andre steder, pga. forskellige stressfaktorer der har påvirket hende (flytning, min stress, ekskæreste der flyttede).

De sidste par mdr. har hun gjort det tilfældigt. Det begynder at virke lidt som om, at hun gør det i en protest imod mig. Det er ofte, hvis jeg f.eks. har været væk en enkelt dag, og så kommer hjem, og IKKE sætter mig i sofaen med det samme og kæler længe med hende. Så er det lige som om hun skal demonstrere, og hvis jeg så f.eks. går i bad, så kan hun "da lige" tisse i sofaen imens, så hun gør opmærksom på at hun er der og gerne vil have al min opmærksomhed hele tiden.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det? Har prøvet flere kattebakker m.m. men det havde ingen interesse. Og nu hvor det ligesom virker som en protest, tænker jeg også at det er noget andet der skal til. Hælp?

 

2) Hun er en meget nervøs kat. Hun har tidligere boet hos to andre familier, og jeg tror ikke hun har haft det helt godt hos den første. Den anden måtte opgive at have hende pga. hendes nervøsitet og divanykker over for de andre katte. Hun reagere på alle bevægelser, store som små, også selvom de "bare" kommer fra mig. Hun hopper op og farer af sted og gemmer sig, over selv de mindste ting. Mig som person er hun ikke bange for, men bevægelser kan hun ikke lide. Kan man hjælpe hende af med sin frygt?

 

Håber nogen kan hjælpe mig.

 

Hilsen

Silkof

Link til kommentar
Del på andre sites

Så brug da 5 minutter på at snakke med katten! Hun har savnet dig, men du afviser hende- er dit bad SÅ vigtigt.

 

Min tortie blev engang skrækkeligt fornærmet på min mand, vi var taget op til miner forældre i julen, han tog så hjem, mens jeg blev med knægten, og først kom hjem til nytår. Og jeg hilste da først på kattene.

Men hun var sur på ham længe efter, at han kunne forlise mig og drengen- og så ikke engang sige goddag! :rolleyes:

 

Men- har du fået dr dyr til at se på katten? Jeg har en, der var urenlig pga af blærebetændelse. Da jeg fik hende, var hun urenlig- til hun kunne komme ud. Hun SKAL ud. Hun har sådan lidt klaustrofobi, ellers er hun en sød og kælen kat.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Silkof

 

Mht. hendes nervøsitet så har du faktisk et par muligheder for at hjælpe hende. Der findes et foder fra Royal canin der hedder "Calm". Det er udviklet netop til stressede eller nervøse katte. Tjek det ud her: http://www.royalcanin.dk/Kattefoder-62.aspx?ProductID=PROD359.

Alternativt kan du anvende Zylkene kapsler. De har ligeledes en beroligende effekt. Jeg har selv brugt Zylkene i en periode. Du får ikke en meget træt kat, men en kat der bliver mere tolerant overfor udefrakommende stimmuli. Læs mere her: http://www.zylkene.dk/katte

Måske skal din kat være på Calm/Zylkene hele livet. Andre katte skal kun være på det en periode for lige at sænke stresniveauet. Det må jo komme an på en prøve. Der er heldigvis ikke påvist bivirkninger ved brug af Zylkene i længere tid.

En sidste mulighed er at sætte en Feliway i stikkontakten. Den udskiller feromoner der har en tryghedsgivende effekt på katten. Min erfaring er dog at det ikke virker på alle katte og i dit tilfælde tror jeg der skal mere til. Du kunne dog have en Feliway siddende samtidig med at du giver Calm eller Zylkene :)

 

Ang. tisseriet...Måske det vil stoppe hvis du får reduceret hendes stresniveau og hun bliver mere velafbalanceret. Men som de andre skriver; hvis du ved at hun ikke tisser i sofaen hvis du kæler med hende når du kommer hjem, så er 5 minutters kæl måske den nemmeste løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare ikke altid 5 min. er nok. Hun er en prinsesse, og stod det til hende, foretog jeg mig ikke andet end at kæle med hende.

Så den holder ikke!

 

Feliway har jeg prøvet, da det var allerværst med hendes stress. Men det er tilsyneladende ikke nok.

Men vil da forsøge de to andre ting du nævner, og se om det kunne gøre noget. For det er lidt hårdt for os begge, at det skal være på denne måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så prøv at ofre 10 eller 15 min. på din kat. Det er vel ikke for meget at forlange?

 

Helt enig...

 

Nu har jeg som flere ved herinde en god flok pt. 9 missere 1 vovse). Når jeg kommer hjem fra arbejde, bliver de alle hilst på og får et par kys inden jeg fortsætter med dagens gøremål. Dette gør jeg også inden jeg køre på arbejde og når jeg skal i seng om aftenen får de da også et kys igen.

 

Så jeg synes det lyder helt groteskt at du ikke har tid til at snakke med din kat når du kommer fra arbejde.. (ja undskyld men det gør jeg)

 

Ellers synes jeg faktisk at du skulle finde en familie til hende som har tiden, f.eks. et ældre par som går hjemme og savner lidt selskab i hverdagen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sgu lidt vred på jer.

 

Lad være med at døm og udtal jer om noget i ikke har forstand på. Den kat lever i skødet på mig når jeg er hjemme. Den sover i sengen og får rigeligt kærlighed. Så lad være med at udtal jer om noget i ikke ved noget om. Jeg spurgte om hjælp. Og hvis i ikke har noget råd, så lad være med at skriv!!!!!!!!

 

Jeg har lige præcis reddet den kat fra hjem hvor den ikke havde det godt. Og det lider den tilsyneladende stadig under.

Jeg har haft kat hele mit liv, og har aldrig haft en kat, der havde så stort behov for nærhed, og samtidig var så bange for alt.

Og det er DET jeg spørger om hjælp til.:mad:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sgu lidt vred på jer.

 

Lad være med at døm og udtal jer om noget i ikke har forstand på. Den kat lever i skødet på mig når jeg er hjemme. Den sover i sengen og får rigeligt kærlighed. Så lad være med at udtal jer om noget i ikke ved noget om. Jeg spurgte om hjælp. Og hvis i ikke har noget råd, så lad være med at skriv!!!!!!!!

 

Jeg har lige præcis reddet den kat fra hjem hvor den ikke havde det godt. Og det lider den tilsyneladende stadig under.

Jeg har haft kat hele mit liv, og har aldrig haft en kat, der havde så stort behov for nærhed, og samtidig var så bange for alt.

Og det er DET jeg spørger om hjælp til.:mad:

 

Ja, men du siger dit problem ligger i at katten tisser i sofaen og i sengen grundet manglende opmærksomhed, når du kommer fra arbejde.

Kunne du så ikke bare ligge din opmærksomhed til katten på det tidspunkt i stedet for senere? For helt ærligt, katten har gået en hel dag ALENE og vil gerne have opmærksomhed når du kommer hjem. Hvis du giver dig tiden der, stopper tisseriet formentligt også, hvis det er protest...

 

Ellers her er et andet råd, når du nu ikke gider give katten opmærksomhed på det pågældende tidspunkt......

Smid en voksdug hen over dine sofaer og din seng når du ikke er hjemme, og tag dem først af når du skal bruge dem. Og rens lige din sofa og seng grundigt så det ikke stinker at kattetis. Det er nemlig også med til at tiltrække katten.

 

mht. nervøse trækninger er der ikke så meget at gøre, er katten nervøst anlagt må du leve med det. Hun er formentligt blevet mishandlet hvor hun så end kommer fra, når hun er bange for hurtige armbevægelser.

 

BTW det bliver ikke bedre af at bruge udråbstegn og sure smileys.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sgu lidt vred på jer.

 

Lad være med at døm og udtal jer om noget i ikke har forstand på. Den kat lever i skødet på mig når jeg er hjemme. Den sover i sengen og får rigeligt kærlighed. Så lad være med at udtal jer om noget i ikke ved noget om. Jeg spurgte om hjælp. Og hvis i ikke har noget råd, så lad være med at skriv!!!!!!!!

 

Jeg har lige præcis reddet den kat fra hjem hvor den ikke havde det godt. Og det lider den tilsyneladende stadig under.

Jeg har haft kat hele mit liv, og har aldrig haft en kat, der havde så stort behov for nærhed, og samtidig var så bange for alt.

Og det er DET jeg spørger om hjælp til.:mad:

 

Vi udtaler os skam kun om noget ud fra det, som du selv har skrevet.

 

Og du skrev:

 

Det er ofte, hvis jeg f.eks. har været væk en enkelt dag, og så kommer hjem, og IKKE sætter mig i sofaen med det samme og kæler længe med hende.

 

Så derfor råder vi dig til at sætte dig ned med det samme du kommer hjem og kæle med hende. Det er åbenbart lige præcis DER, at din kat har brug for din opmærksomhed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...