Hop til indhold

Fodring


Druen0

Recommended Posts

Hej alle

 

Min lille Nala har fået billig tørfoder til voksne "hjemmefra" og derfor har jeg givet hende kattemælk, vådfoder, tørfoder og godbidder efter hun er kommet hjem til mig. I starten spiste hun gladeligt tørfoder og drak vand. Nu er hun blevet lidt mere "kræsen" og gider ikke rigtig hverken tørfoder eller vand. Jeg har nu prøvet at blande vand i tørfoderet, for at lokke hende til at spise det og samtidig få væske. Det hjælper lidt. Det var ikke min plan at fortsætte med det dyre kattemælk, men blot at give hende lidt ekstra her i starten.

 

Blander I vand i tørfoderet? Er der noget for eller imod dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Råt kød er der masser af vædske i.

Jeg må indrømme jeg stadig ikke helt har forstået den med det rå kød. Kan man give dem al råt kød? Er der noget man skal passe på med? Er der forskel på hvad de kan tåle som killinger/voksne? I naturen spiser de jo selvf. mus osv. så kan godt se pointen, har bare aldrig kendt nogen der gav deres kat råt kød, så er lidt på bar bund med det og føler mig ikke helt tryg ved idéen - absurd nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må indrømme jeg stadig ikke helt har forstået den med det rå kød. Kan man give dem al råt kød? Er der noget man skal passe på med? Er der forskel på hvad de kan tåle som killinger/voksne? I naturen spiser de jo selvf. mus osv. så kan godt se pointen, har bare aldrig kendt nogen der gav deres kat råt kød, så er lidt på bar bund med det og føler mig ikke helt tryg ved idéen - absurd nok.

 

Min kat på nu et år, han bliver fodret med råt oksekød, kalun (ko indermave og andre indvolde), HELE kyllingeunderlår og gerne frosne (så skal han arbejde for føden, og det er altså det HELE, der bliver spist inkl. benet), og derudover får han også nogle ben med kød og specielt marv på. Han har ikke så meget som en enkelt tandsten, og han har aldrig fået renset tænder. Han får ca. 2% af sin vægt fordelt på to måltider. Og så får han selvfølgelig, hvad han selv fanger. Han er nemlig udekat.

 

Man skal gradvist vænne katten til råt kød, når den er tørfods "junkie". Læs evt. på http://www.hundeogkatteimperiet.dk/shop/cms-4.html og scroll ned til afsnittet Skift fra tørkost til barf: Barf er ikke noget bestemt mærke men en forkortelse for Bones And Raw Food (Ben Og Råt Kød). I øvrigt er der ganske interessant læsning på hele siden.

 

Læs ovenstående "Quotes" og også det link der henvises til. Jeg kan slet ikke forstå, at du er utryg. Katten er om noget endnu mere et rovdyr end en hund. I naturen fanger katten stadig selv sin føde så som mus og fugle, og hvis det ikke er råt kød, så ved jeg ikke, hvad man skal kalde det. De fleste dyrlæger lever af at bl.a. sælge tørkost, så det vil de klart anbefale. Vi lever desværre i et samfund, hvor man siger hvad som helst for at tjene penge i dag. Tørkost giver masser af tandsten, som dyrlægen så også kan tjene penge på at fjerne.

 

Så vil nogen sige at prisen afskrækker dem, men køber man rigeligt og de rigtige steder (det vil sige IKKE i et supermarked), så kan råt kød fås helt ned til tolv tretten kroner pr. HELE kilo. På den måde bliver det også LAAAAAANGT billigere i længden at fodre katten med råt kød. Prøv du selv at se, om du kan finde noget dyrlægens både tør- og våd-foder til den pris. Katten skal have ca. to procent af sin vægt som voksen (fra ca. et år gammel), fem procent af sin vægt når alderen er mellem seks og tolv måneder gammel, og ti procent af sin vægt fra katten indtager fast føde til den er seks måneder gammel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for uddybning.

Jeg kan heller ikke selv forstå jeg er utryg ved, det er jo deres natur, men ikke desto mindre...de fanger jo ikke selv køer og grise kan man sige ;)

Har læst linket og vil prøve mig lidt frem :)

 

Det er da kun fordi de ikke kan. Deres større artsfæller (løver, tigere osv.) fanger jo netop den slags dyr og æder dem.

 

Du vil opdage at din kats pels vil begynde at skinne og tandsten vil være en saga blot. Du kan også med fordel slå et råt æg ud i dens mad. Min kat labber det i sig, men han spiser som sagt også ALT, hvad jeg serverer for ham. Det gælder også tørfoder, hvis jeg skulle være løbet tør for det andet. Har altid både noget vådfoder og noget tørfoder stående just in case.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...