Hop til indhold

Har en vild kat!


Emil

Recommended Posts

Hej Katteforum

Jeg har i 6 dage nu haft en vild kat til at bo indendørs!

den bor på badeværelset da jeg gerne vil gøre den tam. Jeg er vant til katte gennem 30 år,

men har dog aldrig haft en kat som er ubekendt med mennesker.

Det er en killing på nok ca. 13 uger som sammen med dens 2 andre søskene valgte min garage som bolig mens jeg var på ferie, den er stribet hunkat med lidt hvidt på sig og den ser meget rask ud.

det er nu 6 døgn jeg har den!

Den har en kasse med pude i hvor den sover og et viskestykke tætpå hvor den får mad og vand!

(indtil videre killingefoder.. og lidt små godbider som f.eks. et lille stykke and, flæskesteg m.m.),

den har en kattebakke i den anden ende af rummet.. men den bruger den ikke, det kommer vist også til at tage tid.

De første 2 dage var hun panisk angst og hoppede op og ned af vægge og ind i vinduet og sådan.. bare man kom ind i rummet.

Jeg er heldig at jeg ikke er blevet kradset... den spruttede og hvæsede så selv en voksen mand som mig kunne blive bange.

Den er nu ikke spor sur længere og er begyndt at spinde for første gang når man taler længere samtaler med den! :P

jeg bevæger mig selvfølgelig roligt og uden rabalder taler sagte til den os.v. men den tør ikke komme frem endnu og den hvæser hvis man tager hånden tættere en 20 cm på den.

De første 2 dage overvejede jeg godtnok at få den ud igen.. men den vil gerne "snakke", den mjaver sødt.. og det er ikke på en klagende eller kaldene måde!

Når man kommer ud til denså stikker den om bag vaskemaskinen og sidder der.. det er kun der og så få gange i dens kasse at den vil snakke. Jeg håber at få gjort den tamog kunne godt tænke sig at at høre fra andre der har prøvet lignende.

V.H. Emil

Link til kommentar
Del på andre sites

Har en tidligere vildkat som nu er blevet femten år. Det var nu ikke saa slemt med hende, det var værre med en anden vildkat vi havde som det tog meget lang tid at komme tæt på. Vi har dog aldrig oplevet at blive hvæset af osv. Reaktionen har været at katten løb sin vej . Nøgleorderne er : tålmodighed (meget stor) og aldrig at presse katten eller tvinge den til kontakt. Man skal lade katten komme til en. Et trick der virker er aldrig at se direkte på katten når du kommer ind til den, det er du ligesom ikke lægger mærke til den er noget der vil gøre den mere rolig. Sørg for ikke at have sko på når du går ind til den, de larmer og det kan gøre den endnu mere bange. Hvad der ville være rigtig godt er at sætte dig på gulvet med en bog eller lignende og se ud som om du er fuldstændig ligeglad med katten. I starten når den begynder at komme nærmere skal du ikke reagere blot fortsætte med din bog og lade katten udforske dig. Når den opdager at du er ganske ufarlig og ikke uventet rør på dig vil den begynde at være mindre bange. Du skal undlade at stikke hånden ud efter den i et godt stykke tid til du ligesom kan mærke at den begynder at søge kontakt. Det med at tale kan nogen gange i starten være en dårlig idé, når de ikke er vant til mennesker kan stemmen stresse dem.

 

Held og lykke med det. Det kræver til stor tålmodighed, hos nogen katte går det hurtigere, hos andre tager det lang tid, men det skal nok komme. bare husk at det skal være på katten præmisser ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt at læse at han/hun er blevet "tæmmet" :P

 

Jeg fik også selv min første kat som vild-killing på ca. samme alder som din. Han havde behov for øjeblikkelig pleje af sin øjenbetændelse, så han kom blev nødt til at blive håndteret ret tidligt, hvilket også var et råd jeg fik dengang. Jeg blev rådet til dagligt at samle ham op. I starten hvor han var lidt vild, blev han pakket ind i et håndklæde, som virkede betryggende for ham, mens han sad på mit skød, og så efterhånden som han blev mere og mere rolig, så blev han pakket mere og mere ud af håndklædet, og så sad han bare og blev nusset. Jeg fik ham ind på en fredag, og ringede til dyrlægen og fik en tid om mandagen. I telefonen sagde jeg at jeg havde en VILD kat der skulle have set på sine øjne, men allerede da jeg kom over til hende om mandagen, sagde hun: "Han er da ikke vild." :P

 

Så det gik ret hurtigt med at gøre ham tam, og idag er han simpelhen så kælen, og render rundt i mine hæle hele tiden :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Katte-folkens..

Var lige inde at kigge på forum! :)

Min kat stak af ud af vinduet og var væk i 2 dage.. jeg var næsten klar til at pakke kattemad o.s.v. væk... men så stod han og miavede udenfor vinduet... han har været ude i det skulmle regnvejr og tordenvej... jeg har nu en kat som kravler rundt på mig og spinder hele tiden.. jeg må næsten ikke sidde alene for ham! Jeg ved nu at jeg har en tam hankat som vist synes at han bor her! :)

verden sødeste "vild-kat"

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...