Hop til indhold

Ude eller inde?


Timyum

Recommended Posts

Vi har lige fået en 12-uger gammel killing, og guud hvor er han dejlig. Men vi ved ikke hvor længe han skal holdes indenfor, vi fik ham den 17 og han er faldet godt til, renlig er Shakaan også men vi ved ikke om vi skal holde ham som inde- eller udekat. Vi har sat en slags trådnetdør foran vores terrassedør og han elsker at kigge ud på verden igennem den. Indtil videre når vi åbner døren har han ikke gjort noget forsøg på at stikke af men engang imellem løfter vi ham alligevel når dørene åbnes. Der er også det at vi bor lige ud til to ret store veje og der er sikkert mange andre katte i vores bebyggelse. Vi har også diskuteret at købe en kattesele når han er vokset lide, men vi ved ikke helt hvad vi vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når der er ret store veje i nærheden ville jeg holde ham inde. Det ville jeg faktisk helst gøre, hvis det fungerer fint med at han er inde.

 

Hvis i lukker ham ud, så HUSK at få ham kastreret, vaccineret og øremærket. De 3 ting er dog en rigtig god idé at gøre uanset hvad.

 

Og hvis i må have flere katte, så vil han med garanti blive rigtig glad hvis han kunne få en lille legekamerat på sin egen alder :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville også holde ham inde når der er meget trafik i nærheden... den største dødsårsag hos katte er trafikdrab...

 

Jeg ville aldrig gå med en kat i sele.. når først den har fået smag for at være ude, kan det være svært at holde den fra yderdøren.. hvis den ikke kommer ud aner den jo ikke hvad den går glip af...

Link til kommentar
Del på andre sites

Og jeg ville gøre lige det modsatte. Selvfølgelig kan han have lov til at komme ud. Han får bare så meget mere ud af livet. Det kan godt være en udekat lever et kortere liv, men til gengæld så er det også bare mange tusind gange mere indholdsrigt for katten. Jeg har selv en hankat som er udekat. Jeg har også to store veje lige i nærheden, men han er da kommet hjem hver dag indtil videre. Og hvis han en dag skulle blive trafikdræbt, så ved jeg, at han har haft et langt mere indholdsrigt liv end en indekat. En udekat skal ikke stimuleres på alle mulige måder som en indekat. Når min kat kommer hjem om aften, så er han bare træt og skal kæle og så sove. Han har ikke rørt noget som helst af sit legetøj, siden han blev udekat.

 

Dog ville jeg vente med at slippe ham ud, indtil han er gammel nok til at kunne forsvare sig selv, og husk endelig IKKE at klippe hans klør. Dem har han i den grad brug for, hvis han skal være udekat. Og husk også at få ham kastreret, vaccineret og øremærket før han bliver udekat.

 

Når han er udekat, så vil I heller aldrig være nervøse for, om katten nu er sluppet ud. Det er irreterende ikke at kunne åbne et vindue eller døren, når det er meget varmt inden for, uden at skulle tænke på, om katten nu er sluppet ud. Jeg ved godt man kan lave rammer med net i, men det slipper man for, hvis det er en udekat. Livet bliver bare nemmere for alle parter med en udekat.

 

Og en kat i sele er efter min mening helt til grin. Det er sgu synd for katten. Men det er bare min mening.

 

En anden ting du skal huske på er, at hvis han skal være udekat, så må han IKKE have nogen form for halsbånd på. Det kan sætte sig fast i alt muligt, så katten ikke kan komme fri igen. Og hvis det er et af de halsbånd som løsner sig af sig selv, når de sidder fast, så kan du købe dig fattig i dem, og det er ikke dem alle der løsner sig. Der er også fejl på den slags varer som der er på alle andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er til dels enig med Peter.

En udekat har virkeligt et meget mere indholdsrigt liv.

 

Men jeg synes du skal vente til den har vokset sig til i størrelsen.

 

Jeg har fin erfaring med at have katten inde i det første 6 måneder og derefter besøge verden udenfor i sele gradvis mere og mere over en måneds tid.

Første gang jeg slipper katten løs gør jeg det om morgen på tom mave, så jeg nemt kan kalde katten til mig med en lækker skål morgen mad.

Det virker selfølgelig kun hvis du har trænet katten i at komme på et kaldenavn eller fløjtesignal i forbindelse med madserveringen.

 

Jeg har ikke kattelem, så jeg fløjter min kat ind om aftenen.

Hun venter på dørmåtten på det tidspunkt vi plejer at gå i seng.

Kalder jeg før eller senere så er hun væk, men kommer spurtende efter nogle minutter.

 

Det er praktisk at have en kat der kommer når man kalder, når den skal være udekat.

 

Og den skal selvfølgelig være vacineret og kastreret, for beskytte den mod sygdomme og skrammer fra andre katte

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er til dels enig med Peter.

En udekat har virkeligt et meget mere indholdsrigt liv.

 

Men jeg synes du skal vente til den har vokset sig til i størrelsen.

 

Jeg har fin erfaring med at have katten inde i det første 6 måneder og derefter besøge verden udenfor i sele gradvis mere og mere over en måneds tid.

Første gang jeg slipper katten løs gør jeg det om morgen på tom mave, så jeg nemt kan kalde katten til mig med en lækker skål morgen mad.

Det virker selfølgelig kun hvis du har trænet katten i at komme på et kaldenavn eller fløjtesignal i forbindelse med madserveringen.

 

Jeg har ikke kattelem, så jeg fløjter min kat ind om aftenen.

Hun venter på dørmåtten på det tidspunkt vi plejer at gå i seng.

Kalder jeg før eller senere så er hun væk, men kommer spurtende efter nogle minutter.

 

Det er praktisk at have en kat der kommer når man kalder, når den skal være udekat.

 

Og den skal selvfølgelig være vacineret og kastreret, for beskytte den mod sygdomme og skrammer fra andre katte

 

Det er en rigtig god idé at vente til han er blevet stor nok til at kunne forsvare sig selv.

 

Der er efter min mening overhovedet ingen grund til at bruge sele første gang i lukker ham ud. Han går ikke ret langt væk. Katten udvider sit territorium stille og roligt. Min kat var et par dage om at forlade min have og det tog flere måneder før han forlod kvarteret.

 

Min kat kommer også når jeg kalder, da jeg heller ikke har kattelem. Jeg lærte ham det ved hjælp af mad. Altså altid give ham en godbid eller to, når han kommer, når man har kaldt. Så forbinder katten din kalden med noget godt. Du kan også træne den med en klikker (kan købes for kr. 10 i f.eks. Maxizoo). I starten klikker du bare med klikkeren og så giver en godbid HVER gang, at du har klikket. Så forbinder katten klikkeren med noget godt. På den måde kan du faktisk træne ham til næsten hvad som helst. Hver gang er gør det rigtige, så klikker du og giver en godbid. Katte er bestemt ikke dumme husdyr. De kan trænes til rigtig mange ting, hvis man bare gider bruge tiden på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil sige:

 

Har du nerver til det? At han er udekat....

 

Ingen problemer i det. Jeg ved godt at gennemsnits levealderen for en udekat at væsentlig lavere end for en indekat. Men kan han leve f.eks. fem år i stedet for femten så er jeg godt tilfreds, så længe jeg ved, at han har et MEGET mere indholdsrigt liv end en indekat. En udekat bliver naturlig træt. En udekat skal ikke stimuleres for at blive træt. En udekat får brugt en masse energi på en naturlig måde. Alt sammen noget en indekat går glip af. Det ved den heldigvis ikke. Bare tænk på, hvor mange der her inde skriver, at deres katte gør alt muligt, når de skal sove. Og så kommer folk med en forklaring på, at katte jo er nattedyr. Min kat han SOVER altså om natten, og det er fordi han er naturlig træt efter al den energi, som han har brugt hele dagen.

 

Min egen nabo kunne heller ikke forstå, at jeg havde nerver til det, men i dag, så kan hun jo godt se, hvor godt han har det. Han nyder simpelthen livet. Og hun sammenligner med genboens kat, som er en indekat der for det meste bare sidder og kigger ud af vinduet det meste af dagen.

 

Min egen kat tog i går den beslutning, at det er bedre at være ude og blive våd, end at skulle være inde to dage i træk, fordi det regner. :-) Den første dag det regnede blev han nok så pænt indenfor, men da det regnede igen på anden dagen, så skulle han altså ud selv om det betød han blev plaskvåd. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg selv udekatte og indekatte. Og mine sover altså også om natten!

 

Jeg har derimod ikke særlige gode nerver når jeg ikke ser en af fritløberne. Jeg vil helst se dem en gang om dagen, men ofte går der 3-4 dage imellem. Hvis du vidste hvor mange gange jeg går og og ned af hovedvejen for at tjekke vejkanten.

 

Men ja, måske er det fordi alle mine katte har mulighed for at komme ud, indekattene har jo deres løbegård, hvor der er fri adgang til via kattelem. Fritløberne har deres egen kattelem med chip, så det kun er dem der kan komme igennem der.

 

 

Men jeg vil da aldrig anbefale folk at lukke deres katte ud uden at fortælle dem hvad der medfølger, og sorgen det kan medbringe, for det gør fandeme ondt i sjælen at se en kat blive kørt over pga. idioter som synes det er sjovt at gasse op istedet for at bremse! og så vidt jeg husker har du selv prøvet, at han ikke lige kom ind når du kaldte.... Det er abselut heller ikke rart.

 

Ellers kan man jo som mig, indhegne terasse (hvis man ikke har andet) eller en lille de af haven, hvis man ikke ønsker at indhegne hele haven, på den måde har man også en glad kat, man slipper bare for at den bliver væk (so to speak).

 

Udover at en kat kan blive væk, kørt ned, kan der også ske mange andre ting. Her i byen har vi nogle som ynder at kvæle katte med halsbånd på (hvis de ikke kan lide ejeren), nogle stjæler også kattene med ind, skyder efter dem osv. jeg kunne fortsætte - det er mine nerver altså ikke til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg selv udekatte og indekatte. Og mine sover altså også om natten!

 

Jeg har derimod ikke særlige gode nerver når jeg ikke ser en af fritløberne. Jeg vil helst se dem en gang om dagen, men ofte går der 3-4 dage imellem. Hvis du vidste hvor mange gange jeg går og og ned af hovedvejen for at tjekke vejkanten.

Men du har dem dog løbende frit alligevel? Og jo, jeg ved godt, hvordan det er at lede i vejkanten. Det har jeg også prøvet. For man vil jo gerne have vished, hvis uheldet nu er ude.

 

Men ja, måske er det fordi alle mine katte har mulighed for at komme ud, indekattene har jo deres løbegård, hvor der er fri adgang til via kattelem. Fritløberne har deres egen kattelem med chip, så det kun er dem der kan komme igennem der.

 

 

Men jeg vil da aldrig anbefale folk at lukke deres katte ud uden at fortælle dem hvad der medfølger, og sorgen det kan medbringe, for det gør fandeme ondt i sjælen at se en kat blive kørt over pga. idioter som synes det er sjovt at gasse op istedet for at bremse! og så vidt jeg husker har du selv prøvet, at han ikke lige kom ind når du kaldte.... Det er abselut heller ikke rart.

Nu er færdselsloven jo desværre sådan indrettet, at biler IKKE må bremse for en kat, men selvfølgelig skal de heller ikke gasse op. Det er jo kun folk der er syge i hovedet som nyder at slå ihjel. Og nej, det er bestemt ikke rart, når katten ikke kommer hjem. Men igen, så har en udekat haft et væsentligt mere indholdsrigt liv end en indekat, og det synes jeg er det hele værd.

 

Ellers kan man jo som mig, indhegne terasse (hvis man ikke har andet) eller en lille de af haven, hvis man ikke ønsker at indhegne hele haven, på den måde har man også en glad kat, man slipper bare for at den bliver væk (so to speak).

Men det er slet slet ikke det samme, som at katten får lov til at løbe frit. Det er ikke engang i nærheden af det, men selvfølgelig bedre end at de aldrig kommer ud, og bare sidder og glor ud af et vindue hele dagen.

 

Udover at en kat kan blive væk, kørt ned, kan der også ske mange andre ting. Her i byen har vi nogle som ynder at kvæle katte med halsbånd på (hvis de ikke kan lide ejeren), nogle stjæler også kattene med ind, skyder efter dem osv. jeg kunne fortsætte - det er mine nerver altså ikke til.

 

Du skriver, at det er dine nerver ikke til, og alligevel har du fritløbende katte. Det kan jeg ikke rigtig forstå?

 

Jeg kunne så ikke drømme om at give min kat halsbånd på. Det er jo ikke en hund. Og når katten er en udekat, så kan det være decideret livsfarligt for katten at have halsbånd på. Det alene kan kvæle katten, hvis det får sat sig fast i et eller andet, eller det bare sætter sig fast, så katten dør af sult/tørst. Og som sagt, så ved jeg godt, at man kan få halsbånd som går op af sig selv, hvis de sidder fast i noget, men så kan man jo købe sig fattig i den slags varer og alle produkter kan jo fejle, også sådan et halsbånd. Min kat er både øremærket og chippet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men du har dem dog løbende frit alligevel? Og jo, jeg ved godt, hvordan det er at lede i vejkanten. Det har jeg også prøvet. For man vil jo gerne have vished, hvis uheldet nu er ude.

 

Ja men det er kun fordi at de var fritløbere da jeg fik dem, og ikke kunne omvende dem, det er ikke med min gode vilje.

 

Nu er færdselsloven jo desværre sådan indrettet, at biler IKKE må bremse for en kat, men selvfølgelig skal de heller ikke gasse op. Det er jo kun folk der er syge i hovedet som nyder at slå ihjel. Og nej, det er bestemt ikke rart, når katten ikke kommer hjem. Men igen, så har en udekat haft et væsentligt mere indholdsrigt liv end en indekat, og det synes jeg er det hele værd.

 

Det må de så godt, såfremt der ikke er nogle bagved der kan få problemer. Desuden synes jeg det er en forkert lov, hvorfor skal man bremse for en hund, som er mindre end en kat, når man ikke skal bremse for katten. I mit hoved giver det bare ingen mening! Katte er mindst ligeså meget værd som en hund!

Men det er slet slet ikke det samme, som at katten får lov til at løbe frit. Det er ikke engang i nærheden af det, men selvfølgelig bedre end at de aldrig kommer ud, og bare sidder og glor ud af et vindue hele dagen.

 

Nej det er ikke det samme, men det er faktisk lovpligtigt at holde sine dyr inden på egen matrikel.

Du skriver, at det er dine nerver ikke til, og alligevel har du fritløbende katte. Det kan jeg ikke rigtig forstå?

 

Svaret ses længere oppe.

 

Jeg kunne så ikke drømme om at give min kat halsbånd på. Det er jo ikke en hund. Og når katten er en udekat, så kan det være decideret livsfarligt for katten at have halsbånd på. Det alene kan kvæle katten, hvis det får sat sig fast i et eller andet, eller det bare sætter sig fast, så katten dør af sult/tørst. Og som sagt, så ved jeg godt, at man kan få halsbånd som går op af sig selv, hvis de sidder fast i noget, men så kan man jo købe sig fattig i den slags varer og alle produkter kan jo fejle, også sådan et halsbånd. Min kat er både øremærket og chippet.

 

Halsbånd vil jeg abselut heller ikke anbefale, men desværre er der mange som synes det pynter så flot, og så er der også lavet en kattelem til magnet, hvor magneten skal sidde i kattens halsbånd. Den kattelem er langt billigere end kattelemmen til chip, og jeg tror at mange derfor vælger den, og glemmer at tænke over at katten kan blive kvalt i dens halsbånd.

Alle mine katte er chippet. Kan ikke sige de alle er øremæket, da den ældste fritløber ikke er mærket (jeg vil ikke ligge ham i narkose kun for et øremærket når han her chippet og kast.). Min avlskat er dog heller ikke øremærket, kun chippet, men han kommer heller ikke ud som fritløber. Resten af flokken (sidste 6) er både øremærket og chippet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja men det er kun fordi at de var fritløbere da jeg fik dem, og ikke kunne omvende dem, det er ikke med min gode vilje.

Aha, men det giver da i hver fald mening.

 

Det må de så godt, såfremt der ikke er nogle bagved der kan få problemer. Desuden synes jeg det er en forkert lov, hvorfor skal man bremse for en hund, som er mindre end en kat, når man ikke skal bremse for katten. I mit hoved giver det bare ingen mening! Katte er mindst ligeså meget værd som en hund!

Ja, men er der nogen bagved, så må man ikke bremse. Og ja, det er den mest sindsyge lov der nogensinde er indført. Lige meget hvad, der løber ud foran en bil, så træder man helt automatisk på bremsen. Der er en refleks, som man ikke bare kan lovgive sig ud af. Grunden til at loven i sin tid blev indført var, at man så kunne afgøre, hvem der skulle have skylden rent forsikringsmæssigt, men det gør den absolut ikke mindre sindsyg.

 

Nej det er ikke det samme, men det er faktisk lovpligtigt at holde sine dyr inden på egen matrikel.

Det kommer da så sandelig an på, hvad der står i foreningens vedtægter. Her må vi gerne have løse katte.

 

 

Halsbånd vil jeg abselut heller ikke anbefale, men desværre er der mange som synes det pynter så flot, og så er der også lavet en kattelem til magnet, hvor magneten skal sidde i kattens halsbånd. Den kattelem er langt billigere end kattelemmen til chip, og jeg tror at mange derfor vælger den, og glemmer at tænke over at katten kan blive kvalt i dens halsbånd.

Alle mine katte er chippet. Kan ikke sige de alle er øremæket, da den ældste fritløber ikke er mærket (jeg vil ikke ligge ham i narkose kun for et øremærket når han her chippet og kast.). Min avlskat er dog heller ikke øremærket, kun chippet, men han kommer heller ikke ud som fritløber. Resten af flokken (sidste 6) er både øremærket og chippet.

Her er vi i hvert fald helt enige. Jeg kunne heller ikke drømme om at få en chippet kat øremærket, med mindre katten alligevel skal under bedøvelse som ved kastration.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred (Mark- og vejfredsloven)

 

 

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

 

 

 

kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=8560

 

Så mig bekendt er det lovpligtigt at holde sine katte på egen matrikel...

Link til kommentar
Del på andre sites

Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred (Mark- og vejfredsloven)

 

 

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.

Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

 

 

 

kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=8560

 

Så mig bekendt er det lovpligtigt at holde sine katte på egen matrikel...

 

Jeg må jo så hermed give dig ret. Men hvad så, når man slipper sin hund løs, selv om det er et sted, hvor løse hunde må færdes, så er det jo også ulovligt, da det ikke er ens eget. Ja, man må faktisk slet ikke gå tur med sin hund, da dette heller ikke foregår på ens eget. Jeg ved godt det er ordkøveri, men det er jo faktisk, hvad der står. Ens husdyr må jo ikke under nogen omstændigheder forlade ens matrikel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må jo så hermed give dig ret. Men hvad så, når man slipper sin hund løs, selv om det er et sted, hvor løse hunde må færdes, så er det jo også ulovligt, da det ikke er ens eget. Ja, man må faktisk slet ikke gå tur med sin hund, da dette heller ikke foregår på ens eget. Jeg ved godt det er ordkøveri, men det er jo faktisk, hvad der står. Ens husdyr må jo ikke under nogen omstændigheder forlade ens matrikel.

 

Du skal jo også holde din hund i snor, når du er ude at gå...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo stadig ikke at holde sit husdyr på sit EGET som der står i loven.

 

Nej, men du ved vel godt der er en direkte hundelov?

 

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

 

 

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=2050

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...