Hop til indhold

hvor vælge race over huskat?


christina1981

Recommended Posts

havde en spændende debat med en veninde der ejer en perser med stamtavle, den er da rigtig dejlig ingen tvivl om det :D Hendes påstand hendes kat var sundere og 100 % uden indavl (det kan man self se på tavlen) Og hendes skulle være sundere fordi det var et mere kontroleret opdræt. Min den store er 100% ægte huskat dog uden stambog ;) mindstemanden er blandning mellem maine coon og huskat far maine coon med stambog mor maine coon/huskat. Jeg vil vove og påstå mine 2 bebser er lige så dejlige og kælne og sunde som hvis de havde været ægte med stambog :D mine er 100 % ægte katte :D

mvh christina

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine huskatte er ligeså sunde/raske som racekatte....

Så det synes jeg bestemt er noget sludder fra din veninde.... derudover kan der sagtens være indavl i racekatte...

 

Jeg vil også mene, at der nok er større chance for indavl ved racekatte end huskatte. De fleste huskatte bliver gravide, fordi de lige er stukket af, og så kommer hjem igen gravide. Det er i hvert fald alt andet end indavl.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil også mene, at der nok er større chance for indavl ved racekatte end huskatte. De fleste huskatte bliver gravide, fordi de lige er stukket af, og så kommer hjem igen gravide. Det er i hvert fald alt andet end indavl.

Jeg har måtte aflive en stor maine coon killing som jeg havde købt uden stamtavle, her for en månedstid siden... jeg er sikke på at den var resultatet af dårlig avl.. Hende jeg købte den af køre sine katte hårdt for at tjene på killinger... Alt dette vidste jeg ikke da jeg købte killingen...

 

Jeg har nu hentet det dejligste kryds på internat, han er frisk som bare pokker - og det er mine to andre internatskatte også :)

Link til kommentar
Del på andre sites

havde en spændende debat med en veninde der ejer en perser med stamtavle, den er da rigtig dejlig ingen tvivl om det :D Hendes påstand hendes kat var sundere og 100 % uden indavl (det kan man self se på tavlen) Og hendes skulle være sundere fordi det var et mere kontroleret opdræt. Min den store er 100% ægte huskat dog uden stambog ;) mindstemanden er blandning mellem maine coon og huskat far maine coon med stambog mor maine coon/huskat. Jeg vil vove og påstå mine 2 bebser er lige så dejlige og kælne og sunde som hvis de havde været ægte med stambog :D mine er 100 % ægte katte :D

mvh christina

 

Jeg ville mene, at racekatte som perseren nemmere kunne gå hen og få problemer, da de er fremavlet med alt for flade næser og store øjne og altså er langt fra det naturlige.

En perser er fremavlet igennem mange årtier, til at få dette udseende og ikke til, at være en sund kat.

 

Så jeg er dybt uenig med din veninde og tror på, at en huskat er langt sundere end en perser, uanset stamtavle.

(Fremavl er vel også en form for indavl???)

 

Når det er sagt, så spiller gener jo meget ind i forhold til arvlige sygdomme og en huskat kan lige så vel, blive syg så en racekat.

Jeg har altid haft huskatte og hold da op, hvor de dog har været ramt af sygdom.

 

Allergi, blæresten, gigt og andet...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...