Hop til indhold

Uopdragen killing og fældning


3kærlighedskatte

Recommended Posts

Følgende spørgsmål er fra min venindeJ

Overaktiv og uopdragen killing

 

10 måneder kastreret han-killing er voldsomt aktiv. Vi forsøger at aktiverer ham, de fleste vågne timer og har masser af legetøj. Alligevel er han all-over-the-place og gør præcist hvad han ikke må. Vi bruger en høj nej-lyd og efterfølgende distraherer ham. 2 min senere er han igen i gang med ulykker. Nogen gode råd til aktivering og opdragelsestricks? Hvordan får vi ham bedst til at forstå, hvad han ikke må? Han tror vi leger en leg, når vi skælder ud. Vi har en ældre kastreret hankat, der også synes hans opførsel er trættende – skaber en del spændinger! Den lille angriber den store umotiveret i leg og den store bliver ret sur = mindre slåskampe. Andre tidspunkter sover de sødt i ske.

 

Fælder vildt!!

 

Nogen gode råd ifm. Fældning/rengøring? Vi friserer, bader 1 gang om ugen, støvsuger, tørrer af etc. Etc. Alligevel er der kattehår OVERALT!! Særlig slemt lige nu i foråret – men også et problem resten af året! Han er ½ norsk skovkat og ret langåret! Måske et effektivt kosttilskud eller tip til at fjerne kattehår!

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige det med fældningen er der nok ikke så meget at gøre ved,

jeg har selv en halv NFO dog korthåret og han fælder også helt vildt.

jeg kan støvsuge og 5min efter er det lige så slemt igen..

jeg har konsulteret min dyrlæge og han siger at så længe han er indekat vil han fælde

hele tiden, det har dog hjulpet lidt efter jeg er begyndt på RC longhair indoor..

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. hans energi, så vil jeg ikke sige at det lyder som om han er uopdragen.

Han er en killing, og de HAR altså bare meget energi, og det kan man ikke gøre det store ved, for det skal nok ændre sig når han bliver voksen.

 

Det er positivt at i har 2 katte, men dette er faktisk et meget godt eksempel på hvorfor man bør anskaffe sig en kat der er omkring samme stadie i livet som den kat man havde i forvejen.

Killinger kan ikke få nok af at tumle med hinanden, men ældre katte gider som regel ikke det der killinge-ræs mere, og det er jo så derfor at han bliver sur.

 

Det lyder som om begge katte opfører sig ganske normalt, men de er bare i hver deres stadie i livet, og derfor har de ikke de samme interesser.

 

Det er lidt det samme som at bede fætter Andreas på 19 år om at gå ud med fætter Børge på 4 år på lejepladsen til familie-festen. De kan sagtens have glæde ad hinanden, men jeg tvivler på at Andreas har lyst til at lege med Børge i mere end en halv times tid, selvom Børge gerne så at de legede hele dagen og igen næste dag :P

 

Ved ikke hvor godt det eksempel var, for man kan ikke rigtig sammenligne det, når de to førnævnte fætre ikke skal bo sammen permanent, og sagtens kan møde andre mennesker :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min 6 mdr. gamle maine coon pige er lige så irriterende. Faktisk er vi så trætte af hende, at vi kun kan holde hende ud når hun sover. Hun er slet ikke hyggelig eller sød. Hun laver konstant ballade og hun ødelægger mine ting. Hun har en selektiv hørelse der siger spar2 og hun har "glemt" alt hvad vi har lært hende.

De næste 4 mdr. må meget gerne gå stærkt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sikkert ikke populær nu... Meen anskaf en lege kammerat til ham. I samme alder. Det er vidst den bedste måde at få ham aktiveret nok på, og så selvfølgelig en med samme sind.

 

Mht. fældning, der er ikke så meget at gøre ved det. Støvsug hver dag... Lukke døren ind til de rum hvor de ikke kommer så tit. Vi er begyndt at lukke døren ind til stuen når vi ikke er hjemme, og soveværelset, er forbudt område hele døgnet (pånær når manden er på øvelse :P)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sikkert ikke populær nu... Meen anskaf en lege kammerat til ham. I samme alder. Det er vidst den bedste måde at få ham aktiveret nok på, og så selvfølgelig en med samme sind.

 

Mht. fældning, der er ikke så meget at gøre ved det. Støvsug hver dag... Lukke døren ind til de rum hvor de ikke kommer så tit. Vi er begyndt at lukke døren ind til stuen når vi ikke er hjemme, og soveværelset, er forbudt område hele døgnet (pånær når manden er på øvelse :P)

 

Det var egentlig også den holdning jeg også gerne ville frem med mellem linierne i mit indlæg, men ja når man allerede har anskaffet den lille nye killing, så kan jeg da godt se at man nok ikke er vildt glad for at skifte den ud med en ældre model.

 

Det er også ret hårdt for en killing at flytte så meget rundt i forskellige familier, for den har en alder lige nu, hvor den skal til at knytte sociale bånd, og det får den svært ved, hvis den ikke finder en 100% fast familie.

 

Men igen: Det er også svært for killingen, hvis den ikke rigtig kan enes med den ældre kat.

 

Uanset hvad, er det jo dig selv der skal finde en løsning og ikke vi kattetosser herinde :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Min Sofus er 9 måneder nu - han var også en værre sprældemand, men han er blevet betydlig roligere den sidste månedstid...

 

Sådan er killinger altså bare. De øver sig i at blive voksne jægere og er i fuld sving med at opdage verden. Det er menneskerne som bare ikke har sat sig ind i hvad det vil sige at have en killing.. Hold ud - det stopper på et tidspunkt.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

1000 tak for jeres svar! Jeg vidste i var gode til at komme på banen! jeg giver rådende videre!

Men altså, mener i at hun skal skaffe en tredje killing til at underholde den lille, eller er det mig der har misforstået det?

 

Hvis hun har mulighed og lyst, så er en 3. killing bestemt ingen dårlig idé :)

Det kunne være at de to så fik så travlt med hinanden at de lod den ældre kat være lidt i fred :)

Men hvis det ikke er muligt med 3 katte i huset, så er jeg sikker på at i nok skal få det til at fungerer alligevel :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske skulle de prøve at efterfølge nej´et med en vandpistol. De fleste katte synes de er vildt ufedt med sådan et strint, så det kunne være det ville gøre nej´et mere effektivt. - altså med mindre han er som mine to gamle katte (mor og søn) der bare synes vand var det bedste i livet.

Tilgengæld skal der så roses når han gør noget godt.

Han er lige i lømmelalderen og der skal prøves grænser af. Både hans egne, ejeren og den anden kats grænser. Så ja der er vist ingen andre muligheder end at hjælpe ham igennem det ved at minde ham om de ting han sikkert allerede ved, men ikke lige synes passer ind i hans ide af hvad der er sjovt og så vente på han bliver lidt ældre.

 

Mht. badning. Er der en grund til det er så tit? Har de ikke bedst af ikke at komme i bad så tit? Eller er det bar en gammel skrøne?

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske skulle de prøve at efterfølge nej´et med en vandpistol. De fleste katte synes de er vildt ufedt med sådan et strint, så det kunne være det ville gøre nej´et mere effektivt. - altså med mindre han er som mine to gamle katte (mor og søn) der bare synes vand var det bedste i livet.

Tilgengæld skal der så roses når han gør noget godt.

Han er lige i lømmelalderen og der skal prøves grænser af. Både hans egne, ejeren og den anden kats grænser. Så ja der er vist ingen andre muligheder end at hjælpe ham igennem det ved at minde ham om de ting han sikkert allerede ved, men ikke lige synes passer ind i hans ide af hvad der er sjovt og så vente på han bliver lidt ældre.

 

Mht. badning. Er der en grund til det er så tit? Har de ikke bedst af ikke at komme i bad så tit? Eller er det bar en gammel skrøne?

 

Personligt bryder jeg mig ikke om vandpistolen. Når man bruger den, forbinder katten også den der sprøjter (ejeren) med noget negativt.

 

Jeg har sagt til mine naboer at det er okay at de bruger vand mod mine katte, hvis de synes at de bliver for meget at have rendende i deres haver, men det er også fint nok at kattene forbinder naboerne med vand, da de jo alligevel ikke har nogen relation til dem.

 

Og når det kommer til badning, så er mine katte faktisk aldrig i bad :o

Ravnefar, ja jeg ved det godt. Ej men jeg synes ikke der er grund til at bade dem når de vasker sig selv, og i øvrigt ikke er udstillingskatte :P

Til gengæld får de skyllet pelsen i regnen i disse dage.

Da min ældste var lille brød han dog ind på badeværelset når jeg var i bad, og så kom han ind og stod under bruseren sammen med mig fordi han synes at det var sjovt at lege med vand, men han blev ikke sæbet ind eller noget, så det tæller ikke som et rigtigt bad :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet at et strint med en vandpistol eller andet der var ledsaget af et nej gjorde dem utrygge ved personen der sprøjtede vand.

De har måske allerhøjst været lidt fornærmede. Der er jo ingen der siger det skal være en super soaker, der blæser katten ned af bordet. Bare en lille sjat plejer at være nok.

Vi brugte det selv med succes da vi skulle lære en killing ikke at gå ud på vejen da jeg var teenager. Mine forældres hus ligger lige ud til en meget trafikeret vej. Han var bestemt ikke mærket af at få nogle strint og et nej samtidig. Han forbandt vejen, vandet og nej´et og synes stadig vi var de bedste i hele verdenen. Tilsidst kunne vi bare sige nej når han alligevel lige ville kigge på biler og så trak han sig tilbage. Vi kunne endda bede ham om at blive (som til en hund) når vi selv skulle over vejen for at tage bussen. Han ville nemlig gerne med overalt og det synes jeg ikke jeg forbinder med et dyr der har taget skade af lidt vand.

Men dyr er jo lige som mennesker meget forskellige, så jeg ville nok ikke bruge metoden på en kat der i forvejen var ultra nervøst anlagt og var meget bange for vand. Sådan en er vores hunkat. Hun ligner en der er døden nær bare det regner lidt på hende og i starten farede hun sammen bare man slog en prut eller satte en kop fra sig. Heldigvis er hun mere afslappet nu, men der skal stadig ikke ret meget til før hun hopper.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...