Hop til indhold

Èn indekat - hjælp til valg


Annika

Recommended Posts

Hejsa alle katteelskere :o)

 

Jeg er opvokset med kat i hjemmet, og efter at have undværet kat i et par år efter jeg er flyttet i lejligheden, er jeg klar til at dele min tilværelse med en firbenet :)

 

Jeg ønsker hjælp til valg af race - da jeg altid kun har holdt huskatte, der har gået ind og ud som det passede dem. Denne gang skal jeg have en indekat - og kun en enkelt, i hvertfald til at starte med.

 

Jeg er selv vild med Europé, Hellig birma, Ragdoll samt Maine Coon, men andre forslag er velkomne :-) Min lejlighed er ikke særlig stor (35 m2)... Jeg er ude nogle gange 8 timer ad gangen, men er ellers ret meget hjemme.

 

Håber at få nogle gode svar :cool:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om racekatte, men de huskatte jeg har haft har ikke haft problemer med at være indekat.

Så for mig at se, handler det vel også meget om at tilbyde et godt og interessant alternativ.

Så en god legeplads til katten der kan stimulere, aktivere og give god motion ville nok være det jeg ville tænke mere på end hvad race jeg skal have. Men det er bare mig :) - der er jo så forfærdelig mange huskatte der mangler en mor eller far :)

Link til kommentar
Del på andre sites

holsen: Persere kan jeg ikke lide pga. af de fremavlede sygdomme, som den ellers så dejlige kat lider under pga. selektiv avl.

 

O´ernes mor: Ja har også tænkt meget på at anskaffe en huskat, men syntes bare, at jeg så tit læser, at de ikke kan nøjes med at være indendørs? :/ Men de skal vel bare være født og opvokset som indedørskatte...

Link til kommentar
Del på andre sites

En huskat kan sagtens være indendørskat. Det bedste er hvis de aldrig har prøvet at komme ud man de kan godt lære det alligevel. Det nemmeste er hvis det er en killing men det kan også lade sig gøre med en voksen kat. Min blev 100% indendørs for tre et halvt år siden og det gik helt fint. Beslutningen blev truffet på grund af at hun fik "reddet" sig nogen grimme ting ved at komme ud : 1) Hundebid i låret, stort åbent sår og en muskel revet over. To gange i narkose, første gang for at reparere musklen og sy "hullet" til anden gang fordi der var gået betændelse i det så dyrlægen var nødt til at åbne igen for at rense. 2) Byld efter bid af en anden kat. Måtte i narkose for at dyrlægen kunne få hul i bylden og sætte et kateter ind for at betændelsen kunne komme ud. 3) I 2007 fandt vi pludseligt vores anden kat som var tiptop helbredsmæssigt død i haven. Vi havde mistanke til forgiftning eller indre kvæstelser (at hun måske var blevet ramt af en bil da hun desværre var begyndt på at løbe over gaden). Ovenpå det besluttede vi at vi ikke havde lyst til at miste en kat igen på den måde og at vi ikke ville løbe flere risikoer, så besluttede os for at gøre hende til indendørskat.

 

Man skal bare sørge for at der er beskæftigelse til dem : legetøj, kattemiljø/træ. Man kan også godt gå tur med dem i sele, men jeg vil anbefale at du ikke gør det for tit så katten får for meget "smag" for det ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Alle katte kan i princippet være indekatte...

 

Herhjemme er to af mine huskatte indekatte og trives ligeså vel som mine Europe'er gør...

 

Hvis du ønsker en ene kat vil det bedste være en omplaceringskat (kaseret som avlskat, lyder ikke pænt men det er godt ment), de vil typisk være 3-4 år gamle, det er i hvert fald mit indtryk. Ved anskaffelse af killing synes jeg personligt at du skal vælge to fra samme kuld.

 

Den lille plads behøver ikke være en hindring, blot sørg for at de kan komme op i højden.

 

Hvor bor du henne af i landet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...