Hop til indhold

Hankat der strinter på vores hoveddør


plex

Recommended Posts

Hej

 

Hvordan får man en fremmed kat, til at lade være med at strinte på vores hoveddør? Den kommer flere gange om natten, og den syntes tilsyneladende, at vores dør er et godt sted at strinte.

 

Det har stået på, et got stykke tid, og jeg er ved at blive rimelig negativ over det, da døren har fået mærker i træet, som ikke kan vaskes af. Desværre syntes jeg ikke at kunne finde nogen løsning.

 

Nogen der har en god ide?

 

Her er lige et par friske billeder, fra i går aftes, hvor den lige kom forbi. Heldigvis har vi en kattelem med chip, så den ikke kan komme ind. Vi har før haft store problemer med uønskede gæster, men det er heldigvis slut nu - god investering med sådan en sureflap.

 

M_2011-03-28_22-06-13_349.jpg

M_2011-03-28_22-06-17_339.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener det er uforskammet, når dyreejere lader deres dyr rende frit rundt og være til besvær for andre. Så jeg vil også sige,- tag en snak med ejeren og forlang at de holder katten på egen grund indtil den er blevet neutraliseret.

Hvis de overhovedet ikke er til at snakke med, og ikke gider gøre noget ved problemet, så ville jeg fange katten og sørge for den flyttede et andet sted hen. Har du givet ejeren besked, så har du rent lovmæssigt ret til at tilbageholde katten hvis den optræder på din grund igen. Rent faktisk har du ret til at skyde den, men så vidt skulle man jo nødig gå.

Vi havde for mange år siden et lignende problem. Det var før opfindelsen af chip kattelemmen. To gange havde vi fertile hankatte rendende fra nabogården. De gik ind i vores hus og overstrintede alt. De tæskede vores katte. Jeg forelagde naboen problemet, og der blev ikke gjort noget. Begge gange endte det med at katten flyttede landsdel ;o)

Du skal ikke lade dig terrorisere af naboen kat !

Link til kommentar
Del på andre sites

Ifølge "Lov om Mark- og Vejfred" Kapitel 4:

"Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

 

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil iøvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige."

Link til kommentar
Del på andre sites

Iøvrigt også i kapitel 1:

"§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget."

 

Og i kapitel 2:

"§ 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder"

 

 

Du kan altså helt klart kræve erstatning af hoveddør og at ejerne holder katten på egen grund. Hvis du har givet ejeren varsel kan du selv skaffe dig af med katten.

 

Hvad du rent juridisk kan gøre er selvfølgelig en ting. Personligt tror jeg nok først tage en venlig snak med naboen. Hvis dette ikke virker ville jeg indfange katten og aflevere den på nærmeste dyreinternat, samt selvfølgelig oplysere ejeren om det. De bliver jo nok hurtigt træt af at skulle ud og betale for at få deres kat tilbage. ;o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min hankat går på besøg på naboernes terrasser selvom han faktisk ikke må. Jeg har forhørt mig om det er til gene, for så må han finde sig i at komme i sele når han skal ud - altså indtil vi bliver rige nok til at få hegnet terrasserne ordentligt ind. Jeg ville skamme min røv i laser for at sige det lige ud hvis min kat gentagende gange lavede noget der var til voldsom gene. Vi henter ham også ind hvis han synger for højt udenfor.

Men ja prøv at se om i kan få fat i dyret og se om den er mærket. Har den ejere må de stilles til ansvar for hvad deres kat har lavet og nægter de, må internatet vel være næste skridt. Jeg har selv mistet en kat ved at en sindsyg nabo skød hende. På trods af han selv havde flere katte, det var delegrund flere husstandes dyr befandt sig på. De havde godt nok været på besøg hos ham også, men hans egne katte gik også på besøg i de andre lejligheder, så hvorfor han var så speciel ved jeg ikke. Han hængte også engang en kat af samme årsag. Synes det er en voldsom løsning med at slå dyret ihjel på den måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg bor i et område med virkelig mange katte og mindst 4 - 5 katte er inde i min have hver dag... jeg kunne ALDRIG finde på at gøre dem noget..

 

Jeg løber efter dem og hvæser så de får og vide at de ikke er velkomne, men jeg kunne aldrig gøre noget voldsommere end at smide vand efter dem...

 

Jeg jeg er nok en af dem der bare ville synes det var så hyggeligt med besøg. Men vores hankat synes ikke vi skal have besøg mere efter han har fået dame i huset. Vi havde ellers 2 rendende et par gange om dagen der kom og sagde hej og de var velkomne også når Oswald var hjemme. Men de tider er forbi nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg jeg er nok en af dem der bare ville synes det var så hyggeligt med besøg. Men vores hankat synes ikke vi skal have besøg mere efter han har fået dame i huset. Vi havde ellers 2 rendende et par gange om dagen der kom og sagde hej og de var velkomne også når Oswald var hjemme. Men de tider er forbi nu.

 

Det kan ikke nytte noget med fremmede katte i haven når jeg selv har tre... de vil jo bare komme op og slåds...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er også det jeg mener med at Oswald ikke synes vi skal have besøg. Han er da en gang kommet hjem med en rift på overlæben og flere sår efter klask med kløer i hovedbunden. JEG synes bare det er så hyggeligt ;)

De kan også bare stoppe med at være sådan nogle hystader de der katte :) hehe

 

Det har ikke noget med at katte på nogen måde er hysteriske, det er meget teretoriale dyr, de beskytter DERES område mod uønskede katte.

At du så syntes at det er hyggeligt, det er så en anden ting.

 

Jeg syntes ikke at det er spor hyggeligt at blive vækket af kattejammer når en fremmed kat kommer ind på mine kattes teretorium, den kan dog ikke komme ind til dem, da de går i en løbegård, men jeg tror at den godt ville, men det er alligevel irriterende at blive vækket af 4 voksne kattes jammer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det har ikke noget med at katte på nogen måde er hysteriske, det er meget teretoriale dyr, de beskytter DERES område mod uønskede katte.

At du så syntes at det er hyggeligt, det er så en anden ting.

 

Jeg syntes ikke at det er spor hyggeligt at blive vækket af kattejammer når en fremmed kat kommer ind på mine kattes teretorium, den kan dog ikke komme ind til dem, da de går i en løbegård, men jeg tror at den godt ville, men det er alligevel irriterende at blive vækket af 4 voksne kattes jammer.

 

Ved godt de ikke er hystader. Det var ment på en ironisk måde, skulle nok have sat det i anførselstegn.

Jeg er også selv blevet vækket af sang mellem min egen hunkat der var i brunst og en stor hankat der lå neden for vinduet og åd hende med øjnene. Og jo det er møghamrende irriterende, men jeg kan ikke hade det alligevel. Synes først det hyggelige går af hvis de fremmede dyr laver skade på min grund.

Men det er jo en smagssag :)

Håber dog at trådstarter har fundet en løsning på problemet, for DET er da ikke til at holde ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...