Hop til indhold

Ændret adfærd efter flytning :(


Recommended Posts

Hej katteelskere. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe os med nogle gode råd. Vores ene kat er begyndt at holde os vågne om natten :(

Vi har to skønne British Shorthair hanner, ca 4 år gamle. To glade, neutraliserede, 100% inde-nussebamser. De har indtil for 3 uger siden levet i en 42 kvm lejlighed og der har alt været fredeligt. Nu er vi flyttet til en 100 kvm lejlighed og det gik ok i starten. Det tog lige en dag, før de havde udforsket deres nye hjem og virkede til at være faldet til.

Nu er det så desværre tydeligt, at de har fået nye vaner. Det største problem er at Lucky hyler om natten. Det var noget han måske gjorde en enkelt gang om måneden før. Men nu er det hver nat. Vi forsøger at nusse og stimulere dem begge om aftenen og i løbet af dagen -men der gider de ikke rigtig! De er faktisk fuldstændigt holdt op med at lege. Mojo kom tidl. løbende med sine bolde og ville lege catch. Det kan han slet ikke finde ud af mere. Vi har overvejet om det er nyt legetøj der skal til, eller om man skulle prøve de dér katte-feromoner i en overgangsperiode i det nye hjem. Er der nogen der har erfaringer med det? Bliver de "afhængige" af det? Er der nogen der har prøvet noget lignende? Det er ikke en mulighed, at lukke kattene ud.

Jeg håber nogen kan give et godt råd.

 

Med venlig Hilsen

Christina Grønlykke

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, Velkommen til :)

 

Jeg er også helt sikker på de stadig er stressede over flytningen.. SÅ hurtigt går det ikke :D jeg ville også bruge FELIWAY, især fordi de hyler og ikke vil lege.

 

Jeg tror det er meget vigtigt IKKE at købe nyt legetøj, det gamle har goe dufte fra før, og hjælper til m. at lette overgangen til det nye hjem..

 

Nu ved jeg jo ikke hvordan I har gjort det, men katte er meget følsomme omk. alt nyt, nye dufte, tæpper og møbler, og jo mere der er skiftede ud, jo sværre er det for dem.

 

Hvis I stadig kan rede "den gamle lænestol" eller det gamle kredsetræ, ville det hjælpe meget på deres savn af det goe gamle m. ALLE de trykke dufte.. :D

 

kh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja som de andre siger så tror jeg også på det er stress over flytning. Katte er nysgerrige derfor er det jo lidt spændende at se hvad der nu sker og skal undersøge. Når det så er sagt så er de også vanedyr. Nogle mere end andre. Havde en kat der blev forvirret og ked bare jeg havde besøg i mere end en dag, flyttede rundt på møblerne, eller var for længe væk på dage hvor jeg plejede at være hjemme. Hun protesttissede.

Hvad sker der hvis i har dem hos jer i et lukket soveværelse om natten? Tænker at det at have jer tæt på, kendte dufte og et mindre område at stresse over måske kan hjælpe. Min kat fik timeouts på badeværelset når livet blev får hårdt for hende. Det fik hende til at falde til ro. Ellers kunne kun finde på at løbe på vægge. Bogstavelig talt. Hun spænede rundt på gulvet, op over sofaryg og lavede en runde op af væggen. Nogle katte er mere modtagelige overfor forandringer end andre. Min var så i ekstrem grad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også prøvet at flytte med katte, jeg havde en længere tur fra sønderjylland til Lolland. Jeg flyttede med 3 katte, og jeg var spændt på hvad der skete, for de 2 af kattene kendte hinanden ret godt, da de gik sammen til hverdag, men den 3. kat var en nervøs lille dame, og hun var bange for alt og alle. Jeg havde en lejlighed på 112 m2, og flyttede til et hus på 117 m2 i 2 etager, og var spændt på hvordan mine katte ville tage det hele. Da møblerne var flyttet på plads, og flyttemændene var kørt, satte jeg de 3 transportkasser på gulvet, og lukkede dem alle 3 ud på samme tid, ingen af kattene havde tid til at snuse til hinanden, men luskede rundt og snuste til alt, og kunne sikkert lugte, at møblerne var de samme som før, men huset var anderledes, og heldigvis gik det stille og roligt også med at få den sidste kat accepteret, så det var vist den bedste måde at gøre dette på.

Måske var jeg bare heldig med mine katte, at de faldt hurtigt til ro, og det tror jeg også Jeres katte vil efter en tid, hvor lang tid der vil gå, er svært at sige, men de falder til, så bare slap af, de finder ud af det sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...