Hop til indhold

Dårlig nyre på en 5 årige kat - hvad nu


varenummerdk

Recommended Posts

Vi var ved dyrelæge idag for en tandresning. De tog en blodprøve af musen som er mellem 5-6 år. Tallene var ikke gode. De havde påregnet at hvis vi ikke behandlet det med foder, ved ikke hvad det er for noget, så havde hun ca. 7-12 mdr tilbage. Med foder kunne vi påregne 1 år mere måske

 

Så er det igen. Hvad gør det foder dyrelægen har specielt til katten og dens funktion ?

 

Vi mistede vores anden 7 årige kat for 2 mdr. siden pågrund af akut nyresvigt. Vi har kørt med Royal canin altid i mange år, og jeg giver lidt RC skylden. men det er et helt anden emne

 

Det er satme ikke sjovt at vide det med dens levetid. Og tro mig vi har det rigtig dårligt over det. Det er ikke sjovt at miste en kat nej..

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har kørt med Royal Canin FIT32, og alm billig vådkost fra Netto.

 

vi får noget specielt foder fra dyrlægen, og det skal den leve af resten af livet. speciel nyrefoder. Kan læse mig til på nettet nogen katte har levet i flere år på den måde...

 

jeg læste også om noget Hill´s vådfoder K/D - måske man skulle prøve det også

 

dette her:

 

http://www.hillspet.dk/products/product.aspx?pid=63&packform=Can

Link til kommentar
Del på andre sites

Specielt foder til katte med nedsat nyrefunktion skal være fattigt paa proteiner. Ved nyresygdom ophober proteinernes affaldsstoffer sig i blodet. Et afbalanceret proteinindhold i foderet hæmmer yderligere udvikling af sygdommen. Foderet kan köbes hos dyrlägen. Der er forskellige mærker Specific Kidney Support der skulle være det mest effektive, og andre som Hills KD og Renal Royal Canin. Alle disse kan faas som baade vaadt foder og tørkost. Oven paa kattens mad kan drysses et kosttilskud der hedder Ipakitine http://www.equidan.dk/DK/Produkter/Produkter%20til%20familiedyr/Nyre%28x0x%29Lever/Ipakitine.aspx

 

Vi har også fodret med Royal Canin i en del aar. Royal Canin faas i to forskellinge serier, en som kan köbes i dyrehandler og en som kun forhandles gennem dyrlæger, den sidste skulle være langt bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
vi har fået noget tørfoder der hedder : Hill´s K/D og der skal sprøjtes noget oven på som binder et eller andet sammen. Det skal hun leve af resten af hendes dage. Jeg håber vi kan få 2 år mere ud af hende. Da jeg slet ikke er klar til at komme af med hende på den anden side af regnbuen lige p.t

 

Jeg håber hun kan lide nyrediæten? (har hørt om mange katte, der ikke synes om det).

Kogt kylling er letfordøjeligt protein, så hvis hun godt kan lide kylling, så lad hende få det - meget gerne serveret med kogevandet. Rigelig væske er godt for nyrer og urinveje.

 

Håber jeres kat kan trives godt nogle år endnu, trods den trsite besked fra dyrlægen.

Link til kommentar
Del på andre sites

hun ville meget gerne spise lidt af vådfoder, 2 gange om dagen. Tørfoder spiser hun næsten intet af. For 5 kg tørfoder k/d og det sprøjt oven på. 881 kr.-. hos dyrlægen, selve foderet koster 331 kr.- Føj føj

 

dyrlægen siger at nyresyge katte har ikke så meget appetit som normalt. Tro mig jeg er så træt og ked af det inden i over det situation, da jeg ved at jeg skal vinke farvel til hende, når hun engang går over på den anden side af regnbuen. Jeg er så bange for det savn, sorgen der kommer.

 

Nogen katte lever resten af deres dage med sygdommen , andre 1-3 år. Jeg satser ikke på noget. Hun virker ikke trist og svag, hun kan rende ude og fange en mus i ny og næ. men hun spiser dem ikke. Det har hun aldrig gjort alligevel

 

Bare tanken om at hun skal forlade os pågrund af sygsommen går virkelig ind i hjertet og såre mig. Mere end jeg havde regnet med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Jeg kan bestemt godt forstå, at du er trist ved tanken om at miste hende. Man ville gøre sig selv en tjeneste ved ikke at tage sorgerne på forskud, men hvordan man gør dét efter sådan en nedslående besked fra dyrlægen, ved jeg virkelig ikke! Selv om mine katte er friske og raske, tænker jeg alt for tit på at der jo kommer en dag ...... og den tanke er slet, slet ikke til at holde ud :'(

 

Jeg synes, at når din kat trives - og det lyder det jo til at hun gør - så ville det være synd at tage noget livskvalitet fra hende ved at fodre med noget, hun alligevel ikke vil spise. Så hellere risikere at have hende nogle måneder kortere, og give hende noget foder, som hun vil spise med velbehag. Hvis nyrediæt-vådfoderet er et hit, så ville jeg give hende dette som primært foder.

 

Det med kylling til nyresvækkede katte har jeg læst en dyrlæge (Raiku Sarvå) anbefale.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Kære varenummerdk.

 

Jeg føler m. dig :( har selv prøvede det, og jeg er fuldstændig enig m. tinkavera, I skal have en masse kvalitets tid, m. go og rigtig mad hun gerne vil have.

 

Jeg ved det er svært og det er også bare en tanke, men hvad m. at få en kammerat mis til hende, en sød en på 2-3 år? så om nogle år, og hun skal væk, har I fået en ny go mis? og tabet af hende er måske ikke så traumatisk, som det føles nu.. Mkh. Tina.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...