Hop til indhold

Hvordan ved vi at killingerne drikker nok i varmen


Lars Jensen

Recommended Posts

Vi har adopteret to dejlige huskatte killinger, hankatte fra Inges kattehjem. De er i omegnen af 4 måneder gamle nu.

 

Vi fik af vide at når det er varmt i vejret må de gerne få lidt ekstra vådkost da killinger ikke er så gode til at drikke ret meget. De har så fået et brev hver morgen og aften.

 

Men skålene bliver ikke tømt før flere timer efter de er serveret og de tager godt fra af tørfoderet i løbet af dagen.

 

Så vi lurer på om ikke vi kan skære lidt ned på vådkosten og lade dem leve primært af tørfoder. Men hvordan ved vi om de drikker nok i løbet af dagen? Vi kan se at vandskålen bliver tømt men det er ikke til at se hvor meget der er brugt til sjask og leg og hvor meget der er drukket :rolleyes:

 

Vi tænker 1 brev til deling morgen og aften - lyder det fornuftigt? Eller hvordan ville I give vådkost?

 

Hilsen Inger & Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Her i huset har jeg den regel, at hovedparten af kattenes foder består af vådkost og kød af forskellig slags.

Fordi, tørfoder er ikke hensigtsmæssig kost til katte og er kun opfundet fordi det er nemt for mennesker ;-)

 

Og derudover har kattene altid adgang til tørfoder til dem der gerne vil gå og nippe lidt til det ind imellem.

 

Hvis vandskålen bliver tømt, så skal der altså en større skål til, for en kats vandskaål må aldrig gå tom, heller ikke selv om kattene får vådfoder.

 

At skære ned på vådfoder løser ikke problemet og får kattene til at drikke mere, det gør det blot værre ;-)

 

Så lad endelig kattene få alt det vådfoder de overhovedet gide æde, og af hensyn til deres tænder er det også vigtigt de får råt kød/brusk/småknogler til at holde tænderne rene. Katte må få alle ben og knogler i rå tilstand, men endelig aldrig stegte eller kogte fiske- og fjerkræben

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi sidder lidt med åben mund og polypper over jeres svar.

 

Ikke af mistro til jer men fordi dyrlægen siger at voksne katte får deres behov dækket af tørkosten. At den giver den bedste tarmbalance. At voksne katte slet ikke behøver vådkost. At det ligefrem er at gøre dem en bjørnetjeneste at give dem vådkost.

 

Hvordan pokker hænger det lige sammen?

Link til kommentar
Del på andre sites

**Ikke af mistro til jer men fordi dyrlægen siger at voksne katte får deres behov dækket af tørkosten. At den giver den bedste tarmbalance. At voksne katte slet ikke behøver vådkost. At det ligefrem er at gøre dem en bjørnetjeneste at give dem vådkost.**

 

Tjae jeg har set en journalist skrive engang, at hos de dyrlæger der sælger kattefoder, så kommer ca 40 % af hele deres omsætning fra salg af tørfoder....og at en stor del af resten af indtjeningen kommer fra at reparere på skadelige langtidsvirkninger fra tørfoderet så som ødelagte tænder, urinvejsproblemer/urinkrystaller, dårlige nyrer på kattene.

 

Hvor meget der er om det, det ved jeg ikke.

 

Men jeg ved at det kun er en meget lille del af en dyrlæges uddannelse der omfatter lære om fodring, hvis de ikke har efteruddannet sig i emnet.

 

Vedkommende jeg citerede før, udtalte endda, at meget af deres viden kom fra peptalks og "smøring" fra de foderfabrikanter hvis produkter de sælger.

 

Men en kat er af natur et rovdyr, d.v.s at katten er bygget op så dens krop kræver en vis balance af næringsstoffer og væske, hvilket for en kats vedkommende vil sige, at da den fra naturen er et rovdyr der i naturen ville leve af byttedyr hovedsageligt, så ved man også at dens foder ville indeholde ca 70 % væske. I tørfoder er der 6-9 % alt efter fabrikat. Og problemet er så at katte fra naturens side ikke er "programmeret" til at drikke særlig meget.

 

 

 

***by Dr. Larry Siegler

To many of us in the field of veterinary medicine, the fact that cats are experiencing an increasing variety and frequency of chronic illnesses with each generation has become very troubling. Feline Lower Urinary Tract Disease (FLUTD – formerly known as Feline Urinary Syndrome, FUS) is one such disorder. This months’ newsletter is devoted to our feline friends as we are receiving an unprecedented amount of inquiries about what to feed a cat that has experienced one or more episodes of FLUTD.

 

Diagnosis is important, as there are various treatments and remedies to help with specific causes. Regardless of the cause of FLUTD, however, the basic remedies are the same for every cat: diet and hydration.

 

 

Diet

Traditional veterinary treatment will often include prescription diets, many of which contain preservatives, fillers and insufficient nutrition. No cat should eat dry food as a large part of their diet, but for cats with FLUTD or who have had an episode of FLUTD, avoiding dry kibble becomes essential.

 

 

Cats eating a dry food diet have more concentrated urine and do not drink enough to compensate for the lack of moisture in their food. In addition, dry kibble contains too much grain and cats do not typically utilize the nutrients in grains well. Cats are carnivores -- their systems are designed to digest and assimilate small prey like mice or birds – meat and organs, lots of moisture (about 70% - 90% water), and no grains except what is in those tiny little stomachs and digestive tracts. Mice are 40% protein, 50% fat and only 3% carbohydrate (grains are carbohydrates). A cat’s main protein source needs to be meat. Raw meat is ideal since this is the cat’s natural diet and their systems are uniquely designed to digest and assimilate the nutrients in a raw meat diet. Chewing chunks of raw meat also helps clean a cat’s teeth; contrary to what you may have heard, crunching dry kibble DOES NOT clean a cats teeth. Kibble breaks into small chunks that lodge between the teeth and create decay.****

 

 

I øvrigt er dette her forfatteren:

 

http://animalhealingcenter.com/dr_siegler.htm

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker endnu en gang for kloge ord.

 

Jeg læste et sted at det anbefales at tage vådkosten væk og sætte den på køl når killingen ikke længere spiser af den. Dette fordi den ellers kan blive dårlig.

 

Men det harmonerer jo mildest talt dårligt med at de skal have fri adgang til deres foder. Lige nu giver vi dem en skålfuld vådkost hver inden vi tager afsted om morgenen og det har de så hele dagen. Om eftermiddagen/aftenen får de igen. Er det ikke fint nok?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

I naturen drikker de ikke.

 

Kan nogen være så venlig at komme hjem og forklare mine katte dette? De drikker gerne af skålen, ad vandpytter og grønt vand, der har samlet sig i en krukke udenfor.

 

Jeg ville fodre vådkost om aftenen, og så tørkost om dagen. Evt lidt vådfoder morgen, plus tørkost- og så igen aften.

 

Vådkost skal helst spises op i løbet af et par timer, om det er dåsefoder eller tørfoder med vand- ellers kan det gære.

 

Jeg fodrer selv med tørkost nu, kattene er voksne og jeg hjemme altid. Men da vi havde små fik de da tørkost med vand/dåsefoder.

Men mine går ud- og fanger bytte!

 

Med 11 katte er det ikke praktisk at hente dåsefoder - ikke engang 1/4 ds pr kat pr dag. Som de engang fik.

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...