Hop til indhold

HJÆLP! Hankat og hunkilling sammen????


Amaliepatrick

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg har et lille dilemma som jeg ville lige forsøge at få afklaret herinde, inden jeg på egen hånd tog en beslutning.

 

Jeg har en dejlig hankilling på 7 mdr. Da vi købte ham, havde vi i forvejen en 5 mdr. gammel hunkat, som derfor var ca. 2 måneder ældre end ham. De fungerede fint efter få dage og der var aldrig nogle problemer med de to. Af uheldige årsager har vi været nødt til at skille os af med vores tidligere hunkilling og vi har derfor overvejet at få en ny, da han var så glad for selskabet.

 

Vi har en aftale med en sælger om at vi skal hente en lille hunkilling i slutningen af maj, men nu er jeg blevet meget i tvivl!

 

I forgårs hentede vi en lille hunkilling på blot 14 uger, som vi skal passe for mine forældre i en uges tid. På den korte tid, har Milo "sprunget" på hende to gange og det virker som om han forsøger at parre sig med hende. Og de slås ualmindeligt meget. Han er ikke kastreret endnu, da vi først har tid ved dyrlægen til dette i slutningen af maj.

 

Er dette normalt? - At han springer på så lille en killing? Og vil han med gøre det samme med den kommende hunkilling? - Hvis ja, hvad er så jeres bedste råd angående dette? Skal han kastreres og så skal fingrene krydses for at han lader være med den nye, eller skal vi anskaffe os en hankilling i stedet?

 

- På forhånd tak for hjælp og råd!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig skal han kastreres, og det kan da kun gå for langsomt, han har jo også en alder nu hvor du er ualmindelig heldig hvis han ikek allerede er begyndt at rende og strinte på alting med særdeles ildelugtende hankattepis ;-)

 

Men når det så er sagt, så ja, han vil da reagere lige sådan på enhver anden kat der kommer ind i hjemmet.

 

Legesyg, vise dominans, i visse tilfælde agression o.s.v....selvfølgelig vil han det. Og det er jo ligegyldigt om det er han eller hun der anskaffes.

 

Det var da også ærgerligt at den kat i havde først blev så syg eller kom til skade, så den måtte aflives....ja det vil sige, det går jeg da ud fra, siden den måtte væk selv om den var der først og man normalt skal tænke sig meget om før man adskiller to velfungerende katte hvis man har planer om at skal have mere end en kat

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig skal han kastreres, og det kan da kun gå for langsomt, han...

 

Hej Felis.

 

Tak for svar.

 

Mit spørgsmål lyder sådan set på om det er en dårlig ide at anskaffe sig en ny killing, når han var så glad for selskabet før, men selvfølgelig lige skal vænne sig til nyt selskab? Og om det er bedst at købe han/hun eller om det er ligegyldigt? (Med henblik på hans tendens til at "springe på" denne (lånte) hunkilling.

 

Selvfølgelig er situationen ikke perfekt, når tidligere nævnte hunkat måtte aflives, men vi kunne mærke at han var vild med selskabet dengang. Og vi har jo, som nævnt, også planer om at få ham kastreret snarest muligt. Vi har bare ikke haft mulighed for dette, før nu. Kastrationen bliver selvfølgelig sørget for inden den nye killing kommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen helt klart, få ham kastreret.

 

Og anskaf en kat mere og håb på de bliver gode venner.

 

Katte kan i de fleste tilfælde lære at acceptere hinanden, og i nogen tilfælde også blive meget glade for hinanden.

 

Men lad være med at anskaffe en lille forsigtig hunkilling, hun vil få det for svært med en lidt bisset ungkat, og som du beskriver ham nu med killingen på 14 uger, lyder han lidt voldsom.

 

Bedre med en fræk og lidt robust hankilling, gerne en der er ældre end lige de påkrævede 12 uger.

En der kan give ham lidt modspil når det er nødvendigt, selv om I vil opleve, at ham I har nu lige skal sætte en nyankommen på plads, det vil være normalt.

Der er noget om snakken, at "lige børn leger bedst", også indenfor katteverdenen

 

Og en ny kat skal selvfølgelig også kastreres for ikke der skal være en ubalance med en fertil og en kastreret kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Meget enig med Felis:

Få ham kastreret- og vælg så en jævnaldrende kastrat af typen med lidt stort ego.

 

Min erfang er anderledes, men mine katte er en flok! Så da vi fik en ung hunkat- vadede hun lige ind- og tog fusen på de gamle. Når hun lige ville ligge tæt eller hoppede over dem i leg.

Vores seneste hankat, er heller ikke gået helt glat ind (Anton hader ham)- han er lidt efter Pind, og Blå forsøger at glo provokerende (virker ikke). Så det er sin sag! Men det er nok nemmere med en flok katte- end kun to!

 

Held med det! :rolleyes:

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...