Hop til indhold

Kat har været væk


Jimba

Recommended Posts

Jimba, min store flotte hankat har været væk nogle uger. Han har så været hos en nabo der har fodret ham og forkælet ham som jeg selv ville have gjort det. Vi tror at han er blevet fornærmet da vi var væk en weekend (i sommerhus) og har så fundet et andet sted at bo, indtil vi så opslaget i det lokale supermarked og har så fået ham igen. Han ligger og sover nu og er blevet forkælet. Hvad kan jeg gøre for at han igen ved at han hører hjemme hos os og ikke en nabo. Det skal siges at vi har to små hunde, det gik dog galt da vi ikke var hjemme ved ham i en weekend. Håber der er nogen der har nogle råd. Mvh Christian.

Link til kommentar
Del på andre sites

Han er øretatoveret. Han kan godt sammen med hundene, den ene har han kendt og leget med lige siden de var hvalp og killing.

De var ikke alene hjemme sammen, vi havde vores hunde med og Jimba var udenfor da vi havde fået en ven til at give ham mad.

Vi skal have købt et halsbånd han ikke kan hænge sig i med navneskilt og tlf. nummer.

Men har du nogle råd til hvad vi kan gøre nu og her?

Ham naboen der havde ham hos sig siger at vi skal prøve at holde ham inde i nogle døgn, give ham god mad og nus så han forstår at det er hos os den hører til. Han siger en dyrlæge har sagt det til ham.

Kan det passe?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skriver katten er øretatoveret, jamen er den så også registreret i begge katteregistrene, eller hvordan kan det være naboen ikke fandt frem til jer ud fra øremærket?

 

Omkring det at lære katten hvor den hører til, det vil nok blive svært......eller rettere, den ved udmærket hvor den hører til, men to hjem er jo bekvemt...nej, det bliver svært at lære den at blive hjemme...og især da nu når den har haft det godt hos naboen

Og nej, det hjælper ikke at holde den inde, det vil måske blot forstærke hans trang til at blive væk igen.

 

Næ, det er såmænd naboen der skal i spil der, og forhindre misser i at komme igen.

Med andre ord skal naboen jage katten væk, måske smide vand på den HVER gang de ser den søger hen til dem, det kan måske få den til at blive hjemme..

 

**Vi skal have købt et halsbånd han ikke kan hænge sig i med navneskilt og tlf. nummer.**

 

Der findes ikke et halsbånd, som katte ikke kan hænge sig i, uanset hvad der så loves.

 

Katte skal ikke have halsbånd på, det er simpelthen for farligt og risikabelt.

 

og LANDBO : **Og så får jeg nok på puklen for forslaget, da der er nogle der partu mener en kat ikke kan undgå og hænge sig selv i et halsbånd**

 

Det er med halsbånd nøjagtigt som med stegte eller kogte fiske- og fjerkræben....det er ikke sikkert der sker noget ved det....men det er at spille hasard med kattens liv og helbred, at udsætte den for det ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte skal ikke have halsbånd på, det er simpelthen for farligt og risikabelt.

 

og LANDBO : **Og så får jeg nok på puklen for forslaget, da der er nogle der partu mener en kat ikke kan undgå og hænge sig selv i et halsbånd**

 

Det er med halsbånd nøjagtigt som med stegte eller kogte fiske- og fjerkræben....det er ikke sikkert der sker noget ved det....men det er at spille hasard med kattens liv og helbred, at udsætte den for det ;-)

 

Jeg kan kun sige at jeg er 100% enig med *FELIS* omkring dette med halsbånd til katte. Det er mere farligt at give en udekat halsbånd på end at give den kogte/stegte ben. Alt for mange katte har måtte sulte ihjel, fordi de desværre kom til at hænge fast og ingen fik dem fri i tide. Det er sultedøden sådan en kat lider.

 

Så her kan vi også sagtens skrive: KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE ET HALSBÅND PÅ SIN KAT.

Link til kommentar
Del på andre sites

HA HA. Ja vidste i to ville roterer 9978 grader over forslaget.

 

Ok, så det er sikkert bedre og være en kat ingen ved hvor er, end en kat med halsbånd.

 

Og et halsbånd er slet ikke så farligst som ammestuehistorierne vil lade folk vide. ;)

 

Haha, ja selvfølgelig ville vi det, fordi du er helt forkert på den omkring de halsbånd ;-)

 

Og det med at man har mere styr på en kat med halsbånd...det er sgu noget ævl, Landbo.

 

Der er hverken større eller mindre chancer for at finde en kat fordi den har halsbånd på...og de risici udegående katte løber, dem har en kat med halsbånd også + risikoen ved halsbåndet.

 

Og hvis en kat er øremærket OG registreret, kan folk sgu finde frem til ejeren af katten såfremt de vil.

 

Men sandheden er, at de fleste andre folk er pisseligeglade med tilløbende katte, uanset om de har halsbånd på eller ikke.

Og at hvis man vil finde en borteblevet kat så skal man selv gøre en indsats for det.....sådan som jeg f.eks. fandt en af mine, da han var stor killing, endnu ikke hverken kastreret eller mærket, ...jeg ledte efter ham i 4 måneder og næsten 100 km væk hjemmefra var han endt.

 

Og en ammestuehistorie...det er jo noget der ikke findes....men der findes temmelig mange sandfærdige beretninger om enten tilskadekomne eller døde katte, hvor årsagen kan tilskrives halsbånd.

 

https://www.google.dk/search?q=cat+injuries+collar&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=QXWYVJ7OLorAPIf4gcgC&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=737

Link til kommentar
Del på andre sites

Forstår simpelthen ikke folk som begynder at fodre en kat, som man tydeligt kan se har en ejer. Det kan gøre mig så sur! For et stykke tid siden var der en der havde taget min kat ind i stuen, og hun fortalte ivrigt om hvor meget hun holdte af dyr og hvor hyggeligt det bare havde været og have den på besøg en times tid. Men hyggeligt er det sgu ikke for mig, den dag katten bliver fornærmet over et eller andet og beslutter sig for at flytte hjemmefra. Desværre skal man ikke kun frygte dem der er så syge i deres hoved, at de kan finde på at skade katten. Der er også dem der går med hovedet under armen og er lige lovlig gode ved dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du læser desværre som vanligt kun det dit snæversyn vil. S

 

Helt ærligt. Jeg gider ikke bruge tid på og diskutere med en dør, derfor anser jeg diskutionen afsluttet hvis du ikke ligger din stil betydeligt om og fremkommer med noget relevant.

 

Ønsker dig en GOD JUL Felis.

 

Og som sædvanlig bliver du usaglig og begynder at køre på det personlige i stedet for emnet, når dine påstande tilbagevises.

 

og relevant...hvad fanden er relevant....eller rettere hvad DU vil tro på....at jeg f.eks fortæller, at jeg kender da et par stykker IRL der har mistet katte på grund af halsbåndet og derudover TRE personer bare på et usselt lille katteforum, der har mistet katte der har hængt sig i sit halsbånd....to af dem hængte sig udendørs og den tredje såmænd i stuen....og at de to af halsbåndene var af dem der sgu kan falde af katten når den krydser naboens græsplæne, men som du samtidig kan løfte katten op i og svinge den rundt uden halsbåndet går op........eller bare her for 1½ uge siden, hvor min mand var henne og hjælpe en bekendt med at skære en gammel, forvokset hæk ned...og fandt et kattehalsbånd MED en rusten bjælde, hænge i en grenkløft fordi katten havde fået stukket grenstumpen gennem halsbåndet...nå ja, de rådnende rester af kattepels og skelet lå jo da også nedenunder busken.....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes faktisk ikke der er noget rigtigt eller forkert i forhold til de halsbånd. På den ene side synes jeg ikke der er nogen grund til at påføre dem den ekstra fare der KAN være forbundet med et halsbånd (ligesom med de kogte ben) når nu det er så let at lade være. På den anden side må man også veje den lille risiko op imod den fordel halsbåndet jo også giver i form af at flere højst sandsynligt er mere tilbøjelige til at reagere hvis de blot skal taste et tlf.nr. for at få fat på ejeren. ( Folk gider jo ikke så snart det blive det mindste besværligt)

Der er fordele og ulemper ved begge dele, derfor var jeg også selv noget i tvivl. Jeg har besluttet at lade være. Fordi jeg tror, at hvis man feks. ser en påkørt kat og rent faktisk stopper op (mange er ligeglade) så det er også fordi man virkelig ønsker at finde ejeren, og så er et øremærke lige så godt som et halsbånd.

Der er ikke noget af det der er rigtigt eller forkert. Man må opveje for og imod. Min kæreste ville have halsbånd på, jeg ville ikke. (Selvom jeg også godt kan se fordelen) Og jeg bestemmer;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry, har haft halsbånd på kat i over 20 år uden og miste hverken halsbånd eller kat.

 

Fortsat god jul til alle.

 

Og andre har fodret deres katte/hunde i over 20 år med mad hvor i der er kogte/stegte ben. De har også overlevet. Netop fordi riskoen ikke er stor, men den er der. Derfor undrer det mig, at du spiller hasard med din kats liv.

 

Jeg kender faktisk også til to katte der begge har siddet fast i deres halsbånd og døde af dette. Det er en ganske pinefuld død for en kat, nøjagtig ligesom hvis den får perforeret sine tarme af et kogt/stegt ben.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan så fortælle at min kammerat for kort tid siden tog en kat han havde nedkørt, til dyrlægen for at få den skannet for chip. Så jo det er der nogle der gør.. Han har så også selv kat, og så ser man selvfølgelig med andre øjne på det.

Men det er klart, at der er størst chance for at nogen reagerer hvis katten har halsbånd på med tlf.nr. Det siger næsten sig selv. Og så må man jo gøre op med sig selv om det er den sikkerhed man ønsker, eller sikkerheden for at den ikke risikerer at sidde fast et sted.

 

God Jul.?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...