Hop til indhold

Skille katte ad?


Belinda

Recommended Posts

Hej. Er det synd at skille 2 killinger/ungkatte ad? Efter en del overvejelse valgte jeg at anskaffe mig en kat mere. Den ene er 5 mdr. den anden lidt over 6 mdr. De har gået sammen 14 dage, og er allerede meget glade for hinanden. Problemet er at den nye kat tisser overalt. Vil fortsat prøve at løse problemet, der er ikke noget fysisk galt med hende og hun er neutraliseret. Men hvis jeg ikke kan løse det bliver jeg simpelthen nødt til at gå af med hende. Men vil den anden savne hende?? Tror nemlig helst ikke jeg vil have en ny kat igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du prøvet med 2 ekstra kattebakker? Så den ene ikke tisser alle vegne? (Jeg har to, der tisser i hhv badekarsafløbet og i afløbet på badeværelsesgulvet- men det kan man så rengøre).

 

Jeg tager klatter hver dag, fylder grus på- og når bakkerne lugter af ammoniak , hvad de gør en gang om ugen- tømmes de helt. (Ude i haven). En sund og rask kat tisser ikke uden, den sender en besked. Og beskeden er sommetider: HER BOR JEG! (De er nogen svin!)

 

Prøv at rengøre med Rodalon- (anvisning på bøtten)- og tør efter i flere hold rent vand. (Rodalon er lidt giftigt). Det lugter (modsat meget andet) kun af opblødt wc-papir. (hvilen lugt- jeg ikke bryder mig om- men min næse er sart).

 

Hvis du rengør med midler, der indeholder salmiak (dvs ammoniakholdige midler), lugter det for katten af tis. Tip: brug brun eller grøn sæbe eller opvaskemiddel i stedet for. Eller flydende midler som COOPS xtra allround rengøring (den grønne).

 

Hvis kattene kan lide hinanden, så skal de da ikke skilles.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da synd at skille dem ad når nu de er glade for hinanden, men urenlig kat...nej tak!!

 

Nå, men hvis katten ikke er en af dem, der bare konsekvent er urenlig, så aflivning ville være den bedste løsning (der findes katte der aldrig bliver renlige) , så kommer her forslag til forsøg på at løse problemet:

 

Læg mærke til om den anden kat vil lade den urenlige bruge bakken i fred og ro...nogen katte stresses af andre kattes tilstedeværelse, måske fordi de bliver jaget på vej til bakken o.s.v.

 

Muligheden foreligger, at katten ikke vil tisse i samme bakke som den anden kat...eller bare i den bakke den selv skider i....prøv med en bakke ekstra.

 

Vigtigt at bakkerne står så kattene nemt kan komme til dem, men også så de kan bruge dem tilstrækkelig ugeneret..

 

Måske katten ikke kan lide det grus der bruges, prøv en anden slags i den ene bakke..

 

Og bakkerne skal selvfølgelig hele tiden være rene...nogen katte vil ikke bruge bakken hvis der bare er en klump af tis eller lort i den...

 

 

Og så overvej om det er noget i kattens fortid der gør, at den er urenlig og som kan umuliggøre projekt "renlig kat":

 

hvilke forhold levede den under, var der rent og pænt og ikke noget med lugt af kat?

var den vant til kattebakke?

var den urenlig også der?

havde katten udeadgang før og er nu gjort til indekat ? (hvis det er sådan, så kommer det aldrig til at virke og vil være synd for katten at beholde den)

 

Og så til slut, du skriver at katten er fysisk i orden....er den tjekket hos dyrlægen for urinvejsinfektion i den tid du har haft katten??

 

Hvis ikke, så kan du ikke sige at den er fysisk i orden og en urinvejsinfektion alene være årsag til, at katten ikke vil bruge bakken.

 

og hvis katten skider i bakken som den skal, men bare tisser alle andre steder, så er det absolut en af de ting der skal overvejes

Link til kommentar
Del på andre sites

Har faktisk gjort stort set alle de ting i beskriver. Havde læst lidt om sammenførsel at katte inden den nye kom, så de her ting var på plads. Også derfor jeg hurtigt opsøgte dyrlæge, som sagde der ikke var tale om urinvejsinfektion.

Det eneste jeg ikke har prøvet er flere bakker, de har 1 hver lige nu.

Og jeg har heller ikke lagt mærke til om den urenlige kat har tilskuer på når den går i bakken. Så det vil jeg prøve.

Mht. kattens fortid, så ved jeg at den har haft en lidt hård start på livet med flere flytninger. Måske den stresser over det?

Men mig bekendt har den ikke været urenlig før. Har prøvet at tage kontakt til tidligere ejer, men uden held.

Mine tanker går mere og mere i retning af, at det ikke kommer til at gå det her, men nu prøver jeg lige de sidste ting.

Hvis jeg er nødt til at skille mig af med den, er det så et must at den anden kat får en ny ven med det samme? Hvis ikke den begynder at hyle og miavre, kan man så gå ud fra den er ok?? Den bliver i øvrigt udekat lige om lidt. Den urenlige kat har ikke været vant til at være udekat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det kan sagtens tænke at katten stresser af at være flyttet.

 

Det er sådan lidt dobbeltrettet med urenlighed af adfærdsmæssige/psykiske årsager, fordi det kan både skyldes en dominant kat, men det kan også skyldes en stresset og utryg kat, der gør hvad den kan for at sprede sin egen duft i hjemmet for at berolige sig selv.

 

Hvis du skiller dig af med den, så gør katten den tjeneste at få den aflivet i stedet for at sende den videre til endnu et nederlag.

Og det bliver heller ikke nemt at få afsat en urenlig kat, hvilket du jo sådan set har pligt til at fortælle eventuelle nye ejere.

 

Omkring problemet med katten der bliver alene tilbage, så kommer det altså an på hvordan den reagerer hvis den anden kommer væk....det kan tænkes den faktisk virker helt ligeglad....eller også at den bare lige i et par dage går og leder efter den anden....men katte er ikke fra naturen et flokdyr, de trives for det meste ganske udmærket alene...og især hvis de har udeadgang.

 

Men hvis katten i lang tid går og hænger med hovedet, virker deprimeret og nedtrykt, så er det fordi den savner en anden kat....men derfor er det alligevel ikke sikkert den vil fungere med en hvilken som helst anden kat der bringes ind i hjemmet....det vil altid være et sats at anskaffe yderligere katte

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig. Hvis katten ikke kan være her, skal den ikke videre, men aflives.. Men nu ser jeg det lige an nogle dage mere.

Måske jeg spørger dumt, men hvordan ser man på en kat om den er deprimeret? Hvis den feks. ikke spiser? Sover mere end normalt eller? Måske det giver sig selv.. kender jo katten ret godt, så jeg vil måske tydeligt kunne mærke forskel, på den ene eller den anden måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...