Hop til indhold

Hæmmede vækstlinjer på killing


Fie-tøsen

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har kig på en killing, som jeg fik af vide har hæmmede vækstlinjer nederst i forbenene..

 

Hvordan er fremtidsudsigterne med sådan noget?

Den er ca. 12 uger nu, dyrlægen sagde, at den stod okay på benene som det ser ud lige nu, men at den altså har noget med de der vækstlinjer..

Vil lige høre, om der er nogle herinde, som har erfaring med sådan noget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Bliv fra den, det er mit bedste råd.

 

Katten risiskerer at ende som krøbling med defekte forben.

 

Der er masser af killinger derude uden man behøver tage noget der er sygt eller defekt.

 

Efter min mening burde man kraftigt overveje at aflive sådan en killing.

 

Det kan aldrig være for dyrets skyld, at man lader den leve til en fremtid ingen kender

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke noget til "hæmmede vækstlinier", men når det er konstateret af en dyrlæge, så må opdrætteren være klar over, at der er et problem i racen- ellers får man vel ikke taget røntgen af killingerne.

 

Jeg ville sige pænt nej tak, men jeg er også modstander af arvelige sygdomme- rettere at man avler på dyr, der muligvis kan overføre arvelige sygdomme.

 

Killinger er supersøde! Hvis man ikke bliver blød i hjertet ved synet af killinger/hvalpe- er man ikke et rigtigt menneske. Men sig nej for kattens og din egen skyld.

 

Jeg håber, opdrætteren vil tage far og mor ud af avlen, men det sker nok næppe! Og at ALLE killingerne i kuldet får en mærkat i nakken om, at de KAN være bærere af denne kedelige sygdom, så de skal enten testes genetisk- eller udtages af avlen. (Sker næppe).

 

Hov- stiger af kæphesten.(Arvelige sygdomme)

 

Mvh

Tine- der selv har en arvelig sygdom.... Men man bør avles på det allerbedste *sunde* materiale- altid!

Link til kommentar
Del på andre sites

Pinny - jeg er 100% enig med dig i, at en avler skal tage forældredyrene ud af avl, og sørge for, at søskende bliver taget ud også. Sagen med denne killing er, at det er en hittekilling, så der er ikke en avler eller noget i den stil. Den er i pleje og i den forbindelse var den til et dyrlægetjek.

Hæmmede vækstlinjer kan, med den størrelse killinger, konstateres uden at tage røngten, men det kan ikke siges, i hvilken grad de er hæmmet og hvilken indflydelse det vil få senere..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Er du sikker på det der med "hæmmede vækstliner"? Jeg har søgt- og intet kunne finde.

 

Min søn har en dværgkat- hun er ikke størrer end en 10-12 ugers killing, men katten er altså 7 år. Hun ligner en killing. Den er ikke vanskabt som i dværgvækst- den er bare lille.

 

(Min egen "Mini"- er stor ved siden af. Han hedder "Mini" fordi, han havde store poter, og var lidt lille, så jeg troede, han ville vokse sig stor. I da er han en mellemstor kat- med meget store fødder! Så- deet! ;-) )

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det var det, som dyrlægen sagde, så det er jeg sikker på.. Jeg har også søgt, og ikke fundet voldsomt meget, da jeg ikke kan finde ud af, hvad det hedder på latin.. Men tænker, at det ikke er smart med sådan en lille fyr og vækstproblemer.

 

Han er ikke mega lille i forhold til de andre, men har skæve ben allerede, hvilket jo ikke er specielt smart :/

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...