Hop til indhold

Indie har været ude i over et døgn


Elle

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg hedder Elena. :)

 

Sagen er den, at min kat, Indiana, løb ud i haven lørdagsaften, som hun plejer, men denne gang vendte hun ikke tilbage. Hun har én enkelt gang før været ude i 4-5 timer. Men nu er der gået et helt døgn. Indie er sky overfor fremmede og aggressiv med andre katte. Jeg er bange for at hun er løbet fra langt væk og har mistet sins retningssans. Eller at hun ligger og gemmer sig, et eller andet sted, fordi hun er for bange, til at løbe tilbage.

 

Har i nogle gode råd?

 

Og har i oplevet en situation lignende?

 

Nu har jeg ikke lyst til at sige hvis, så jeg siger, NÅR Indie kommer tilbage, overvejer jeg at føre hende i sele udendørs, eller bruge et slags gps trackersystem på hendes halsbånd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis katten er vant til at færdes frit udendørs, så giver man den hverken sele eller halsbånd på (og heller ikke holder den lukket inde, som mange tror er en god ide for at katten ikke skal stikke af igen)

 

Men man sørger selvfølgelig for, at katten er steriliseret/kastreret og øremærket.

 

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel katten er, men hvis den er ældre end ½ år og ikke steriliseret, så kunne man tænke sig, at hun måske er ved at være i løbetid og derfor er stukket af.

 

 

Nå, men jeg håber selvfølgelig at din kat kommer hjem igen.

 

Og så ved jeg ikke hvor meget du allerede har gjort i forsøg på at finde katten....for det hjælper altså ikke at sidde og vente på katten dukker op af sig selv, hvis den f,eks er i knibe et eller andet sted.

 

Så du må ud og lede.....spørge hos de andre beboere i området...sætte sedler op med efterlysning på steder hvor der færdes mange mennesker...spørge ved dyrlæger i området om de har fået katten indleveret tilskadekommen...kigge efter om den ligger et sted og er kørt over....se efter mulige garager, skure, udhuse hvor katten ved et uheld kan være blevet lukket inde....HVIS den havde halsbånd på, er det noget med at lede alle tænkelige steder hvor katten kan have sat sig fast: i huller gennem hegn/stakit, i træer og buske eller andre steder der er ting der kan være blevet stukket gennem halsbåndet....og også lede længere væk end lige i baghaven, for selv om katte generelt er gode til at finde vej, så kan den hurtigt fare vild hvis den f.eks er blevet jaget væk fra sit vante område af en hund, en anden kat o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal ud og lede og kalde- evt banke på en dåse kattemad/rasle med lidt tørfoder. Og du skal gøre det flere gange dagligt.

 

Halsbånd: Mine fik- og en fik spændet i munden en anden fik et ben i, og ellers lå de dyre halsbånd pænt spredt ud over grunden. Min røde kastrat spændte sit op! De fleste halsbånd bør gå op, hvis katten sidder fast

 

 

Øretush er nok det mest holdbare og chip. Men chip er ikke synligt, jo der er tatoveret et C i kattens øre, det kan ikke ses i sorte øren eller vildkatte.

 

Jeg håber meget, din kat kommer hjem! :rolleyes: Mine har et "allekald"- (Missemisse MISSER!) som de alle kommer på., udover deres individuelle navne.

 

Felis: At skælde ud er ikke hjælpsomt! Hjælp folk, så bliver de- og deres katte meget gladere.

Os gamle rotter kender forretningsgangen, men nye katte-ejere gør ikke- lad være med at jage dem væk. Selvom du sætter KATTENES tarv højt, at være *døv* for menneskelig empati- er en upraktisk egenskab. Hjælp folk i stedet for at fordømme, vi har alle været begyndere, og vi lærer mest af gode råd. Og ros!

Jeg roser mine katte, de får også at vide, hvad der ikke er ok! Sådan er det! Jeg roser også mine medmennesker, og jeg kan tydeligt læse, at du vil kattene, det bedste. Det er rigtig godt! (Y)

 

---

Til trådstarter: Katte kan fare vild 50 meter hjemmefra- vi fik en tilløber på den måde, og han var elsket og savnet i sit hjem.

 

Så ud og kalde og lede! Også selvom man ligner (og føler sig) som en idiot imedens.

Håber meget Indiana kommer hjem.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

De fleste halsbånd kan gå op, eller der er elastik nok til, at de kan gå af. Hvor man bor med kattehadende jægere fx, kan et halsbånd være et signal om, at det er en tamkat, så den ikke bliver skudt.

 

Jeg udstyrede efter moden overvejelse mine med halsbånd af ovennævnte grund. De lå i hele haven bagefter...

 

En enkelt fik spændet i munden, så det sad bag hjørnetænderne, hun gik i panik- men jeg kunne roligt få det væk. En anden fik en pote over.. :(

Og en tredje spændte sit op. Det lå, hvor han havde lagt dset- og ligget selv.

 

Jeg var mest nervøs for- om de evt fik hængt sig selv i halsbåndet. Men det virkede ikke særlig godt- kun min fhv vildkat syntes godt om sit halsbånd, de tamme gad det ikke.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Felis: At skælde ud er ikke hjælpsomt

 

 

Hvad fanden mener du med det......hvis du kalder mit indlæg for at skælde ud....så er det sgu ikke MIG der har et problem..

 

hold kæft hvor jeg dog hader når nogen skal spille forurettet på andres vegne.

 

 

 

Elle

 

katten er forhåbentligt hjemme igen efter næsten en uge??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad fanden mener du med det......hvis du kalder mit indlæg for at skælde ud....så er det sgu ikke MIG der har et problem..

 

hold kæft hvor jeg dog hader når nogen skal spille forurettet på andres vegne.

 

 

Det er det, jeg mener. Hvis du nu tænker på tråden om katten med filtret pels, så?

 

Jeg ert skutte forudrettet på andre vegne end mine egne. Men at du tænder sådan af- ja.

 

Men det må du jo helt selv om. Jeg kritiserer din adfærd- ikke dig som person.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var ude og kalde, samt lede i hele nabolaget. Mit nabolag har endda en facebook side med over 1000 mennesker og dér efterlyste jeg hende. Efter 24 timer, meldte jeg hende efterlyst til katteregisteret. Hun er steriliseret og øremærket.

 

Men Indiana kom hjem af sig selv, kl 3 om natten hoppede hun ind af vinduet. Hun har det godt og er ikke kommet til skade.

 

Jeg var så bekymret. Måske lidt for meget. Men jeg påskønner jeres hjælp og råd. Mange tak. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Halsbånd: Mine fik- og en fik spændet i munden en anden fik et ben i, og ellers lå de dyre halsbånd pænt spredt ud over grunden. Min røde kastrat spændte sit op! De fleste halsbånd bør gå op, hvis katten sidder fast

 

Læg præcis mærke til det ord du selv har skrevet som jeg har fremhævet i din tekst: Ordet bør

Det er nemlig absolut ikke altid at halsbåndene går op af sig selv, hvis de sidder fast, og det er en langsom og pinefuld død, hvis en kat dør af sult fordi den ikke kan komme fri. Derfor er halsbånd bandlyst i min verden til udekatte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...