Hop til indhold

Hvilken type kat?


Kilpi

Recommended Posts

Der er ingen papirer, for den er fundet af min søster. Da var den en killing på ca. 5-6 uger, enten sat af eller kommet væk fra sin mor. Den er nu ca. 4 mdr. Den har en blanktskinnende grå pels, har grønne ringe rundt om pupillen med gult i resten af iris, grå-lilla trædepuder. Når jeg ser billeder af Russian Blue, synes jeg den ligner, men jeg er godt klar over, at "racekat" som sådan er den ikke, når der ikke er nogen papirer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det ikke særlig sandsynligt, at en russiankilling på 5-6 uger render rundt ude i det fri..ikke engang ved et uheld.

 

Katten har visse ligheder med en russian blue, ´men det er der tusindvis af andre blå huskatte der også har.

 

 

Jeg synes den kat ligner noget jeg har set et andet sted på nettet for nyligt..hedder den Flobber?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, jeg synes også, det lyder underligt, at en russiankilling skulle løbe rundt ude på landet, men jeg har bare aldrig set en blå huskat før, så derfor har jeg i høj grad undret mig over dens udseende, og de forskellige kendetegn, for en Russian ser ud til at have mange af de karakteristika, som killingen har. Men en Russian er vel i sin tid også opstået "naturligt"? Flobber hedder den ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er faktisk adskillige blå huskatte og har været det i mange, mange år, så det er mærkeligt du aldrig er stødt på sådan en før.

Det er f.eks. ca 40 år siden jeg havde en flok på 18 magen til den der, og allerede dengang var de ret almindelige og der var bestemt ikke nogen som helst mulighed for, at der var blandet russian blue ind i dem.

Og ved alle huskatte kan man finde karakteristika fra en elelr anden race.

 

Man ved ikke helt hvordan racen russian blue er opstået....noget man egentlig heller aldrig kan stole helt på oplysninger om, fordi der ved alle katteracer har været en tendens til at opfinde nogen meget dramatiske eller romantiske eventyrfortællinger om, hvordan de forskellige racekatte er opstået.

 

Sandsynligvis de ganske simpelthen er opstået ved en form for naturlig indavl af flere forskellige katte...og ikke den spændende historie om, at den russiske zar skulle have fået fat i nogen katte som søfolk fra vesten havde med ombord,haha

 

Min flok på 18 "danish blue" og de eksemplarer jeg havde før og efter af de blå, de var allesammen efterkommere af et par almindelige huskatte, hankatten kulsort og hunkatten en mørk, sort blotched tabby.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja ja Felis. De blå er nu rimelig sjældne (læs meget) når du kigger dig omkring.

 

Jeg tror faktisk ikke du har ret, men selvfølgelig foreligger muligheden, at der er visse områder hvor der ikke er så mange.

 

Men f.eks. bare et sted som Kattegalleriet, der er altså mange hundrede blå huskatte oprettet, eller blå med hvidt

Link til kommentar
Del på andre sites

18 blå katte! Det var godt nok mange. Jeg sidder jo nu og græder over, at det måske "bare" er en ganske almindelig huskat:). For jeg håbede på, at den var noget ganske exceptionelt. Men skidt, for mig er den alligevel noget ganske specielt. "Danish blue" vil jeg i hvert fald tillade mig at kalde den, ligesom Felis. Nu kunne jeg så li' at vide, hvilken øjenfarve dine havde? Varierede det, eller havde de alle grønne øjne? Jeg kan jo se, at f.eks. British Blue har orange eller kobberfarvede øjne.

Det har i øvrigt været spændende at følge med i jeres diskussion. En ny verden har åbnet sig for mig:o

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er i hvert fald skarpt nok til, at man kan se de grønne øjne. Jeg er spændt på, om min ÆDB (tak for forslaget Landbo, jeg synes det er herligt:)) får helt grønne øjne. Indtil videre er der som sagt en grøn ring om pupillen. Resten af iris er gul.

 

Måske man skulle grundlægge en helt ny ÆDB-race?

Link til kommentar
Del på andre sites

Sjældne og sjældne, nu har jeg en rent blå (hans mor var sort siam-noget- med blåt gen)- men hun mødte altså åbenbart mindst 1 (nok flere) hankatte med gen for fortynding af både sort (blå) og rød (creme), dvs blåcreme afkom.

Men udover Blå, har vi Plå (blåtabby)- og Bimseblå (der mere ligner en persertype)- de har næsten kun det blå tilfælles. Plå ligner en skovkat- bare kortpelset. Jeg har også haft de smukkeste semi-langhårs med pels som Tyrkisk Angora, et par sorthvide/sorttabbier med helt bleggrå øjne, så der suser altså mange underlige gener rundt i huskatte, når det kommer til stykket.

 

Min Blå er også noget lavbenet/tæt- men kropsbygning er også genetisk bestemt, han har så siam-kindben, mens hans søstre- har arvet siam-skeløjetheden, med de er så tortie- hhv tabbytortier- og så har de arvet siampelsgenet: De er begge svagere i farven på siderne- end på ben, maske, ryg og hale. plå og Bisse har skovkatteprofilen- og en lidt mere lådden pels.

 

Der er også andre racer med gen for blåt- british blue, den der orientaler, burmeser, siam- og....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...