Hop til indhold

Praktiske informationer til ny katte ejer


1573

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har planlagt at skulle købe kat med kæresten og jeg har brug for at finde ud af hvad der er vigtigt at kigge efter.

Det gælder både hos sælger, killingen samt evt. praktiske ting som dokumenter osv.

 

Er der nogen der kan hjælpe med at give lidt råd?

 

Jeg har intention om at købe en Bengal Kat, Singapura, Cheetoh eller Toyger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der skal være rent og pænt hos sælger.

Ikke lugte af kattepis og lort

Hvis kattebakker er synlige, tjek at de er rene.

 

Killingen skal være nysgerrig og kælen, den må ikke være sky og gemme sig.

 

Undlad at tage en killing der virker lille og forsagt.

 

Alle katte bør virke rolige og tillidsfulde....men lad mig så med det samme sige, at lige netop de racer du nævner der...de er altså noget for sig, i hvert fald de to sidste...såkaldte designerracer hvor der udelukkende er avlet hårdt og brutalt efter udseendet...og hvor man ikke har nogen indikationer for temperament og hvordan dens generelle helbredstilstand falder ud.

 

Singapuraen falder helt ved siden af de tre andre racer m.h.t. temperament og udseende...verdens mindste katterace...og den eneste af de 4 du nævner jeg vil anbefale som indekat f.eks.

De andre kræver som minimum en stor løbegård for at få den fornødne mulighed for fysisk aktivitet

 

Køb ALDRIG en killing der har antydning af snask/betændelse i øjne, løbe- eller snotnæse.

Heller ikke selv om opdrætter forsikrer om, at det bare er en "børnesygdom" i form af lidt øjenbetændelse og at det går væk snart...ja okay, det gør det som regel også, men det betyder altså i 99% af tilfældende, at man står med en kat der hele livet bærer en virus i sig, der kan bryde ud når som helst i form af katteinfluenza, som i visse tilfælde kan være dødelig. Fordi den "uskyldige" øjenbetændelse og snotnæse betyder altså at katten er smittet med Herpes, Clamydia, Calici og hvad de elelrs hedder de virussygdomme der opfører sig sådan.....og ligeledes vil katten resten af livet kunne smitte andre katte når sygdommen kommer i udbrud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som sagt- at der er rent og pænt. At killingerne ikke er snottede, tør næse og rene øjne- at de ikke er vommede og utrivelige, at de er pæne i pelsen. (Killinger har ikke blank pels som voksne, men den må ikke være tottet og lugte grimt.

Papirer: stamtavlen følger med ved køb- og skal kunne beses. At killingerne har sundhedsbog og er vaccinerede og aformede.

Gå i en meget stor bue uden om diarré, snot og øjenbetændelse. Det kan altsammen kureres, men *kan* være tegn på nogen værrer sygdomme, der i værste fald er dødelige- og tit smitsomme.

Se på kattene- deres temperament ædrer sig ikke meget. Den søde lille mijavkat, udforskeren, den sky- kan som voksne være MIJAAAV!katten, den der rager alt ned og den der ligger og ryster unden sengen, som voksne. Selvfølgelig må kattekillinger være sky/udforskende- tjek dem op.

 

Jeg ville være rigtig meget forsigtig med at vælge en "sjælden" race, og tjekke papirene grundigt. Og opdrætteren! (Meget kan findes på nettet).

Det er en sjov liste, du har. Hvordan er du kommet frem til den?

 

Jeg har selv kun huskatte- heraf nogen med noget siam langt ude, jeg har også haft langhårede huskatte, og huskat huskatte- de har alle været søde- og meget forskellige. Min siam snakker meget- og har et noget mere "highly strung" temperament- men alle HADER at køre til dyrlægen og mijaver HELE vejen.

 

Når jeg bliver milionær vil jeg have Tyrkisk Angora. En smuk langhårs mitte, der fås i flere farver. Nu har jeg blå (helt blå), tabbyblå 8stribet i blå- med hvide aftegn) tortie, tabbytortie, sort, gråstrivrede- og min van (hvid med tabbypartier). Alle i vekslende pelstykkelse/kvalitet.

Desværre har en del af dem FORL- en tandsygdom. Et symptom er- at de mangler de små fortænder, så tjek lige mor og far. Sygdommen er arvelig! Og findes hos huskatte. (3/4 til ½ delenen).

Husk også at tjekke op på arvelige sygdomme indenfor racen- døvhed, hjerte og nyreproblemer mm.

 

Held og lykke.

Jeg ville også holde dyre racekatte i kattegårde, selvom min (dyre) huskatte løber frit....

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

At fx en Bengal kat *skal* aktiveres- de vil meget gerne bruge sig fysisk, hvis ikke kan de blive utididige. Prøv at låne den der bog om klikkertræning af katte.

 

Mine får opgaver (og de kommer ud), ellers vil de afgjort være for anstregende. Jeg klikker ikke- men knipser med fingrene, så sidder de lige så pænt, som cirkusløver. To af dem kan give "high five"- men mine er trænet fordi, det falder mig naturligt (har haft hunde). BTW de er gode til at opdrage på os!

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for en masse gode råd.

 

Jeg har nogle ting jeg ikke helt forstå.

 

1. Stamtavle: Hvad skal jeg kigge på og efter?

 

2. Hvad vil det betyde hvis man har en kat fra TICA og ikke en dansk?

 

3. Hvad skal der være i denne sundhedsbog

 

Note: vedr. Bengal kat som hjemme kat så har vi en pæn størrelse lejlighed i håb om det ville kunne erstatte det med at komme ud. Men jeg kunne godt tænke mig at træne den, men hvad med den del med at få en sele til den så den kan komme med ud om sommeren. Har hørt den ikke rigtig får vinterpels.

Link til kommentar
Del på andre sites

Stamtavler (og katteforeninger) har jeg ikke rigtig forstand på. Men jeg ville se efter om, de samme navne går igen i flere led. Det kan være tegn på indavl. Men at navne i oldeforældrenes led går igen er ok.

Sundhedsbogen: vaccinationer, sundhedstjek ved dr. dyr- og ormekure.

Jeg ved ikke hvad TICA er?

 

Hvis du kan se "Animal Planet"- så er "Min umulige kat" guld. Jackson Galaxy (ligner en tatoveret musiker), men han anbefaler: At katten har høje steder at gå på og ligge, og tit: At man leger dem trætte/træner. Især indekatte. Han har også en hjemmeside, og er uddannet dyreadfærdsterapeut. Man kan tit ligefrem se på kattene: Ah! Endelig en der forstår mig!

 

Hans metoder er gode- at kattene skal have rum- og kunne se ud. (Jeg fodrer vilde fugle- det er verdens bedste katte-tv!) Og at man rydder op- og har roen og lysten til at lege/lære med katten.

Med katte (indekatte) må man (som med børn) give køb på "det pæne hjem"- og så have en glad kat. Og et hjem med hylder og kattemøbler. Men som med børn: Brug 10 minutter på at lege (være til stede)- når de vil. Så får du fred, når du vil.

 

Siden ikeahack.com- har forresten rigtig mange gode møbler, man selv kan ombygge til diverse husdyr.

 

Pøj pøj med katten!

 

Mvh

Pinny- der har to vindueskarme uden planter, det er dem kattene sidder i/går ud og ind af. Alle resten- er en jungle.

Redigeret af Pinny
rettelse
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hvis du kan se "Animal Planet"- så er "Min umulige kat" guld. Jackson Galaxy (ligner en tatoveret musiker), men han anbefaler: At katten har høje steder at gå på og ligge, og tit: At man leger dem trætte/træner. Især indekatte. Han har også en hjemmeside, og er uddannet dyreadfærdsterapeut. Man kan tit ligefrem se på kattene: Ah! Endelig en der forstår mig!

 

Hans metoder er gode- at kattene skal have rum- og kunne se ud. (Jeg fodrer vilde fugle- det er verdens bedste katte-tv!) Og at man rydder op- og har roen og lysten til at lege/lære med katten.

Med katte (indekatte) må man (som med børn) give køb på "det pæne hjem"- og så have en glad kat. Og et hjem med hylder og kattemøbler. Men som med børn: Brug 10 minutter på at lege (være til stede)- når de vil. Så får du fred, når du vil.

 

 

Det skal jeg huske

 

 

 

Siden ikeahack.com- har forresten rigtig mange gode møbler, man selv kan ombygge til diverse husdyr.

Det er nok meget smart at få købt lidt at kravle i så han ikke vælter rundt på komfuret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...