Hop til indhold

Hvilken race?


gryberger

Recommended Posts

Sikken dejlig farvepalet du har der :)

Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg vil umiddelbart mene at den er mere skovkat end maine-coon; baseret på så lidt som at der ikke er særlig store hårtotter mellem tærene, og den mangler et tydeligt M i panden.

Disse 2 racer minder meget om hinanden, forskellene kan godt flyde lidt ud. Men jeg vil påstå, at det helt tydeligt er skovkattens gener der har slået igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Sikken dejlig farvepalet du har der :)

Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg vil umiddelbart mene at den er mere skovkat end maine-coon; baseret på så lidt som at der ikke er særlig store hårtotter mellem tærene, og den mangler et tydeligt M i panden.

Disse 2 racer minder meget om hinanden, forskellene kan godt flyde lidt ud. Men jeg vil påstå, at det helt tydeligt er skovkattens gener der har slået igennem.

 

Mange tak for svaret! Ja, jeg er også rigtig glad for hende :-)

Du har helt sikkert ret med hensyn til, at det nok er Skovkatten der skinner igennem.

Ha' en dejlig dag! ;-)

Vh Gry

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Det er en huskat, og hun er tortie (trefarvet) muil:confused:gvis stribet (tabby) tortie. Min er støv, smuds krumme og den slags farvet. (hun har lidt siamkat- langt ude) Men hun sidder tit og kigger meget tilbende på mig. Så er farven ikke så vigtig. ;-)

Hun er en kat med personlighed!

 

Mvh

Pinny

Redigeret af Pinny
sdavefjel
Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, sådan er det nemlig ikke bare ;-)

 

Huskat er en racebetegnelse.

 

Huskatte er korthårede, det siger deres standard at de skal være....ingen langhår og ingen masketegning.

 

Det er nemlig huskattestandarden Européen skal overholde....Européen blev oprettet som race udelukkende med formålet at bibeholde huskatten, eller hvad der er huskattens korrekte betegnelse korthåret, europæisk tamkat ;-)

 

Sådan er det bare!

 

Alt hvad der indeholder langhår og ikke har stamtavle, det er blandingskatte eller racekat uden tavle, hvis begge forældre er af samme race.

 

Den der fejlagtige betegnelse med at putte alt uden tavle, lige fra huskatte til blandinger til katte uden tavle i en stor skraldespandskategori og kalde det huskatte, det er noget der kun kommer fra en af katteorganisationerne fordi de bruger betegnelsen huskat om alle katte uden tavle der udstilles.

 

Og det er forkert....det er fordi de ikke kunne finde ud af at finde en korrekt dansk betegnelse for det engelske begreb "household cat" og derfor brugte racebetegnelsen huskat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Europée er en standard for nogen korthårede katte- ikke for huskatte generelt. Ligesom Dansk Varmblod er standard for rideheste, men alle mulige blandingsheste UDEN stamtavle- er ikke DV.

Mine katte er huskatte, de lever bestemt ikke op til standarden for Europée, men de er dejlige katte alligevel. Der må i Europée ikke indgå raceblandinger- så mine med siamnoget 3 led tilbage kan ikke være med. Så de er bare katte?! :confused:

 

Og ham den halvilde blåtabby, jeg har rendende ligner et persermiks, men jeg ved ikke, hvad han er lavet af. Mine korthås fik nogen meget smukke langhårs- lidt som Tyrkisk Angora/skovkatte. Der suser åbenbart noget fortyndsfarve gener og langhårsgener rundt, i de fynske huskatte. Og gener for perser ansigter og bygning.

Min "Plå" er fx en rigtig smuk stor (højbenet langhalet) blåtabby kat, men han har en tud som siamkatte, hans søster (van med tabby pletter) har samme profil, men bare en meget lådden pels, og korte ben og hale.

 

Huskatte er altså ikke standard. De er mere som at alle rovfugle man ikke er 100 % sikker på- er "musvåger".

 

Jeg ved, hvad der i, nogen af mine katte. Dem med siam, resten ved jeg ikke noget om. Det gør dem dog ikke til Europée!

 

Mvh

Pinny- der har 9 (10) huskatte.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Europée er en standard for nogen korthårede katte- ikke for huskatte generelt**

 

**Huskatte er altså ikke standard**

 

Vi tager den lige igen:

 

Huskat er en race.

Huskattens korrekte betegnelse er Europæisk, korthåret tamkat.

 

Huskatten har en standard der beskriver bygning, tilladte farver og at maske og langhår ikke er tilladt.

 

Européen blev til da man udvalgte nogen bestemte eksemplarer af huskatte oppe i Sverige for omkring 60 år siden for at bevare huskatten som en naturrace, dens standard skulle således svare til huskattens og så fik de udvalgte katte en novicegodkendelse som race og så startede man på at opavle racen.

 

Så jo, huskat er en race og europé er sådan set huskatte med racegodkendelse.

Og en huskat er ikke langhåret eller blandet med siameser...for så er det blanding af racer eller blot katte, kælekatte elelr hvad man vil kalde dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...