Hop til indhold

Afvekslende foder, uden dårlig mave. Hvordan?


Villads

Recommended Posts

Jeg vil gerne kunne give mine katte lidt afveksling i foderet, men hvad nu med maven?

Hvordan undgår jeg at de får diaré?

 

Jeg forestiller mig et godt kornfrit tørfoder som basiskost. Tænker at det vil være rart for kattene at få en anden smag i munden ind imellem, men jeg husker tydeligt, fra min første kat for over 30 år siden, at den fik tynd mave, hvis den levede af tørfoder, og kun fik f.eks. råt kød en gang imellem.

Det skal ikke ske for mine nye katte(som ikke er kommet endnu). Hvad kan jeg gøre?

En relativ fast foderplan, med afvekslende vådt og tørt.

Hvis ja. Hvor meget kan jeg skifte mærke og kødtype, i det våde, hvis det tørre altid er det samme?

 

KORNFRIT FODER

Kan vi tage den i samme tråd?

Da jeg begyndte at læse til katteejer gik det op for mig at der er endda meget store mængder korn, i de fleste mærker kattemad.

Det er indlysende for mig at katte ikke spiser korn, så jeg har da undret mig en del, især da en opdrætter jeg besøgte, anbefalede Royal Canin som noget af det bedste, men det er jo fyldt med korn, ris eller majs(som også er korn)! (Er ris virkelig særligt let fordøjeligt for katte?)

Hvad er fup, og hvad er fakta i denne sag?

 

Kartofler og roer i foder.

Er det bedre end korn?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan gøre det, som efterhånden anbefales som værende bedst for kattene, nemlig at kattene fodres med både tørfoder og vådt/råt, sådan at tørfoder maks udgør mellem 1/3 og1/2 af kattens samlede foder.

Og selvfølgelig bedst at fodre så afvekslende som muligt både for at styrke kattens fordøjelsesystem, men også for at undgå foderallergi og kræsenhed

 

Lad dem have tørfoder stående til fri afbenyttelse og giv dem mindst et mættende måltid dagligt, bestående af enten dåsefoder eller forskellige kødprodukter, brusk og småknogler og fisk.

 

Alt gerne råt. Og i rå tilstand må kattene gerne få både fjerkræben og fiskeben, det er kun godt for deres tænder og tandkød fordi det renser.

 

Men ind imellem kan man også koge fisk og kylling, pille det i stykker og benene fra, og servere stykkerne i kogevandet..det kan de fleste katte lide og som bekendt er det vigtigt at katte får nok væske.

 

M.h.t. deklaration på tørfoder. Kartofler har efter min mening intet som helst at gøre i kattefoder, alt for meget stivelse i dem..

Ris heller ikke.

Roer mener jeg bør forbeholdes køer, heste og kaniner ;-)

 

Men korn eller majs. ja, kattene har da behov for at få lidt af det.

I naturen spiser de jo f.eks. byttedyrenes maveindhold, som jo består af plantedele og korn o.s.v.

 

og kattene kan altså ikke alene leve af 100 % kødprodukt selv om de er kødædende rovdyr, for så får de for meget protein.

 

Men lad os sige at du lærer dine katte at spise varieret og dagligt, af kødprodukter, så er det afgørende ikke så meget hvilket tørfoder du vælger fordi det i så fald ikke er hovedfoderet.

 

Men selvfølgelig skal det have et stort indhold af protein og fedt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår det sådan, at hvis kattene er vant til at få mange forskellige slags vådt og råt foder, så får de ikke dårlig mave, næsten uanset hvad jeg byder dem på. Er det korrekt?

 

"Kartofler har efter min mening intet som helst at gøre i kattefoder," Det er spøjst, eftersom det er det de bruger i stedet for korn. :confused: Ikke at jeg selv kan regne ud hvorfor det skulle være bedre end korn. Overhovedet.

 

"byttedyrenes maveindhold" Jo jo, men maveindholdet er kun en meget lille del af en mus, i meget foder er korn den næststørste bestanddel. I det gode kornfrie er der jo netop tilsat nogle forskellige "grøntsager".

Link til kommentar
Del på andre sites

En kat er om noget et rovdyr i ordets oprindelige forstand. Derfor skal den have RÅT kød. Og det skal hverken steges eller koges men være RÅT. Kornprodukter og grøntsager har overhovedet ingen som helst næring for en kat. Det ryger lige igennem systemet (men det er billigere, og derfor kommer producenterne det i deres mad). Jeg fodrer selv min kat med RÅT oksekød, hvor der er benrester og fedt i. Derudover får den RÅ kalun og RÅ kyllingeunderlår med ben, og det er rub og stub inkl. ben der bliver spist. Så har den selvfølgelig sin vandskål stående, men jeg har ALDRIG set min kat drikke af den (den får selvfølgelig frisk vand hver morgen), men det skyldes at den får al den vædske den skal have gennem det rå kød.

 

Tørfoder er noget fanden har opfundet. Det er med til at give tandsten en masse. Min kat er nu tre år og har ALDRIG fået renset tænder og den har ikke en eneste tandsten. Dyrlægen var meget forbavset over dens pæne tænder, og at den slet ikke havde bare en eneste tandsten.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Tørfoder er noget fanden har opfundet. Det er med til at give tandsten en masse. Min kat er nu tre år og har ALDRIG fået renset tænder og den har ikke en eneste tandsten. Dyrlægen var meget forbavset over dens pæne tænder, og at den slet ikke havde bare en eneste tandsten. **

 

Mine 5 katte på 10 år har også pæne tænder..og jo, de får tørfoder som de vil, nogen mere end andre.

 

Men de er fritgående og fanger deres naturlige føde + de også får kødprodukter hver dag, så de får renset tænderne på den måde.

 

Men korrekt, at hvis katte kun lever af tørfoder, så sætter de spytopblandede tørfoderrester sig som et klistret lag plak i kattens tandkødsrande, hvor det danner tandsten og danner grobund for tandkødsbetændelse, paradentose o.s.v....og selve tændernes emalje slides unødigt af tørfoderpillerne, da de er meget ru og har en uhensigtsmæssig konsistens.

 

 

pfpeter, nu når din kat kun får råt kød, så sørger du forhåbentligt for at give tilskud af vitaminer, og især taurin, da den ellers vil komme i mangel på visse ting.

 

 

villads m.h.t. at købe råfoder, så er det alt for dyrt at købe det hós specialforhandlere, så komemr det, efter hvad jeg regnede ud, til at koste op mod 30 kroner om dagen at fodre EN kat...

Køb kødet i supermarkeder, få eksempelvis en aftale med en slagter om "fraklip" o.s.v.

 

Og giv katten vitaminer og taurin så den er dækket ind....for det bliver den altså ikke på rene kødprodukter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men de er fritgående og fanger deres naturlige føde + de også får kødprodukter hver dag, så de får renset tænderne på den måde.

 

Men korrekt, at hvis katte kun lever af tørfoder, så sætter de spytopblandede tørfoderrester sig som et klistret lag plak i kattens tandkødsrande, hvor det danner tandsten og danner grobund for tandkødsbetændelse, paradentose o.s.v....og selve tændernes emalje slides unødigt af tørfoderpillerne, da de er meget ru og har en uhensigtsmæssig konsistens.

 

 

pfpeter, nu når din kat kun får råt kød, så sørger du forhåbentligt for at give tilskud af vitaminer, og især taurin, da den ellers vil komme i mangel på visse ting.

 

Min kat er også udekat og fanger selv mus og fugle, så der er ingen brug for ekstra vitaminer. Dyrlægen siger, at han er lige præcis som en kat skal være.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder spændende, synes jeg.

Killingerne er i øjeblikket på tørfoder, så det er udgangspunktet, og så vil jeg se at vænne dem til forskelligt vådt foder.

Hvis jeg kan få en aftale om fraklip, til en fornuftig pris, i superbrugsen her i Kertemix, vil jeg helt klart vælge det. I hvert fald som en del af foderplanen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Når nu jeg læser disse artikler her, som faktisk siger god for korn i foderet, og det er folk som man ville tro vidste hvad de siger og ikke har noget i klemme økonomisk, hvad skal jeg så tro.

Umiddelbart synes jeg det er logisk at katte ikke skal have korn i foderet, men diverse ulemper og skadelige virkninger modsiges af, for mig at se, troværdige eksperter.

 

http://www.dr.dk/DR1/penge/2010/02/10145218.htm

http://www.dr.dk/DR1/penge/2010/02/10145847.htm

http://taenk.dk/nyheder/kattemad-spar-2400-kroner-aarligt

 

Jeg vil mine kommende katte det bedste, men jeg er ikke fanatisk, og vil ikke være til grin for mine egne penge.

Hvad skal jeg tro og mene? :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Din kat kan sagtens spise mad med kornprodukter i, men den optager bare ikke kornprodukterne som næring. Med andre ord, så er det bare fyld i maden fra producentens side. Korn er billigere end kød. Det samme gælder for diverse grøntsager. De ryger lige i gennem systemet hos en kat/hund - altså ingen næring. En kat er et ROVdyr, og derfor skal den selvfølgelig have RÅT kød som er dens naturlige føde. Der i er der også de naturlige vitaminer, som katten har brug for.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Har du nogen dokumentation for at katte overhovedet ikke kan fordøje korn, majs, kartofler, og grøntsager**

 

Katte kan ikke nedbryde grøntsager og vegetabilske fedtstoffer, så det er faktisk kun fyldstoffer, de mangler nogen enzymer for at kunne nedbryde og fuldt udnytte grøntfoder.

 

Men der er også ting man skal være obs på hvis man kun råfodrer...nemlig at kattene ikke alene kan leve af råt kød

 

Og det kan den ikke fordi så får katten alt for meget fosfor og for lidt kalcium...og det fører til nyreskader og afkalker knoglerne og giver kalciummangel.

 

Hvis katte skal råfodres er det derfor meget vigtigt, at de får brusk og knogler de kan spise.

 

og som regel bør de også have et tilskud af vitaminer og Taurin

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo også min første antagelse, men det undrer mig bare at der ikke falder en eneste bemærkning om det fra videnskabeligt hold.

Har du nogen dokumentation for at katte overhovedet ikke kan fordøje korn, majs, kartofler, og grøntsager?

 

Ikke andet end, hvad du kan læse dig til på nettet, men der er masser af videnskabelig dokumentation, især, hvis man søger på engelsk. Og så er der måske lige den allervigtigste ting, nemlig at majs og gulerødder og ærter kommer hele ud igen i kattens/hundens afføring. Det havde de ikke gjort, hvis det var blevet optaget som næring.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Har du nogen dokumentation for at katte overhovedet ikke kan fordøje korn, majs, kartofler, og grøntsager**

 

Katte kan ikke nedbryde grøntsager og vegetabilske fedtstoffer, så det er faktisk kun fyldstoffer, de mangler nogen enzymer for at kunne nedbryde og fuldt udnytte grøntfoder.

 

Men der er også ting man skal være obs på hvis man kun råfodrer...nemlig at kattene ikke alene kan leve af råt kød

 

Og det kan den ikke fordi så får katten alt for meget fosfor og for lidt kalcium...og det fører til nyreskader og afkalker knoglerne og giver kalciummangel.

 

Hvis katte skal råfodres er det derfor meget vigtigt, at de får brusk og knogler de kan spise.

 

og som regel bør de også have et tilskud af vitaminer og Taurin

 

Ja selvfølgelig skal katten have brusk og knogler. Det får min også via f.eks. kyllingeunderlår. Han spiser rub og stub. Der er absolut intet tilbage. Og Taurin er der masser af i råt kød. Og ellers giv katten nogle muslinger. De er fyldt med Taurin. Man skal ikke give dyr piller, men der imod naturlige ting der indeholder de rigtige vitaminer. Samtidig er min kat også udekat, og han fanger jo selv både mus og fugle som også er fyldt med de rigtige vitaminer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg købt 4kg kornfrit killingefoder fra Olivers, så kan jeg tænke og studere videre, mens de æder det, og de kan få frisk kød fra superbrugsen, eller fakta.

Hvor mange gram pr dag skal jeg give dem af tørfoderet?

 

Kyllingunderlår synes jeg lyder som en god ide. Der er både hud,kød og knogle.

Hvor mange gram skal de have af det?

 

Bilka har tun på dåse til 30.-kr for 4 stk. Det lyder også godt synes jeg.

Pangasiusfilet er også billigt. De smager ikke af meget, men det er godt fast kød.

 

Hvordan er det egentlig med katte. De er vanedyr læste jeg et sted.

Hvad så med variation i foderet. Gør jeg dem egentlig en tjeneste ved at give dem meget forskelligt, eller er de gladere for at få sådan cirka det samme dag efter dag?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg købt 4kg kornfrit killingefoder fra Olivers, så kan jeg tænke og studere videre, mens de æder det, og de kan få frisk kød fra superbrugsen, eller fakta.

Hvor mange gram pr dag skal jeg give dem af tørfoderet?

 

Kyllingunderlår synes jeg lyder som en god ide. Der er både hud,kød og knogle.

Hvor mange gram skal de have af det?

 

Bilka har tun på dåse til 30.-kr for 4 stk. Det lyder også godt synes jeg.

Pangasiusfilet er også billigt. De smager ikke af meget, men det er godt fast kød.

 

Hvordan er det egentlig med katte. De er vanedyr læste jeg et sted.

Hvad så med variation i foderet. Gør jeg dem egentlig en tjeneste ved at give dem meget forskelligt, eller er de gladere for at få sådan cirka det samme dag efter dag?

 

Der skulle meget gerne stå på posen, hvor mange gram katten skal have om dagen. Mht. frisk kød fra Superbrugsen / Fakta, så køb det med den højeste fedtprocent. Katten har rigtig godt af det. Og hvis der er en slagter, så få gerne affaldskødet med benrester osv. Det har de også rigtig godt af. En voksen kat skal have ca. to procent af sin vægt i råt kød om dagen.

 

Jeg plejer at give min kat et helt kyllingeunderlår.

 

Katte er som du skriver meget store vanedyr, så jo mere du varierer fodret, jo mindre kræsne bliver de. Min kat spiser alt, hvad jeg serverer for ham. Og det er netop fordi, jeg har varieret hans kost. Og ikke mindst fjernet hans madskål igen, hvis ikke han spiste, hvad der blev serveret. Så fik han nøjagtig det samme igen næste gang. Til sidst så vandt sulten over katten frem for stædigheden. I øvrigt har man aldrig hørt om en kat der døde af sult foran en madskål fuld af mad. Er katten tilstrækkelig sulten, så skal den nok spise, hvad der bliver serveret. Det er jo ikke kattens skyld, at den bliver kræsen, men dens ejer.

Link til kommentar
Del på andre sites

OK, den med tun anede jeg ikke, men så bliver det til godbidder ved træning af god opførsel.

Så er det vel det samme med sardiner?

 

Hvad med torskerogn i god kvalitet?

 

Jeg så lige en ribbensteg i Netto til 25.-kr/kg, Det må være godt, eller hvordan?

Jeg mindes ikke at ha' set svindekød i kattefoder.

Er det et spørgsmål om at passe til alle befolkningsgrupper, eller kan katte ikke li' det, eller tåler de det ikke?

Link til kommentar
Del på andre sites

OK, den med tun anede jeg ikke, men så bliver det til godbidder ved træning af god opførsel.

Så er det vel det samme med sardiner?

 

Hvad med torskerogn i god kvalitet?

 

Jeg så lige en ribbensteg i Netto til 25.-kr/kg, Det må være godt, eller hvordan?

Jeg mindes ikke at ha' set svindekød i kattefoder.

Er det et spørgsmål om at passe til alle befolkningsgrupper, eller kan katte ikke li' det, eller tåler de det ikke?

 

Sådan en ribbensteg med ben og brusk i vil være rigtig godt for katten, men HUSK at den skal være RÅ. Den skal IKKE steges. Hvis den bliver stegt bliver benene porøse og kan gøre stor skade på katten.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Hvor mange gram pr dag skal jeg give dem af tørfoderet**

 

Du skal ikke gå op i hvor mange gram.

 

Der skal hele tiden stå tørfoder til fri afbenyttelse.

 

Det skal være sådan at katten selv kan regulere hvornår den har lyst til at spise lidt...katte spiser mange bittesmå portioner i døgnet...

 

Det eneste man får ud af at dosere maden i dagsportioner er, at katten bliver forslugen og spiser alt for meget, fordi den ikke kan overskue hvornår der igen er mad.

 

Tun og sardiner på dåse....nej.

 

Som hovedregel bør katte ikke spise ting, der er fabrikeret til mennesker, fordi det indeholder konserveringsmidler, krydderier og andre tilsætningsstoffer som katte ikke kan omsætte.

 

Men i rå tilstand er det udmærket med tun.

 

 

Ribbensteg med brusk og ben, det lyder ok..

Link til kommentar
Del på andre sites

**Hvor mange gram pr dag skal jeg give dem af tørfoderet**

 

Du skal ikke gå op i hvor mange gram.

 

Der skal hele tiden stå tørfoder til fri afbenyttelse.

 

Det skal være sådan at katten selv kan regulere hvornår den har lyst til at spise lidt...katte spiser mange bittesmå portioner i døgnet...

 

Det eneste man får ud af at dosere maden i dagsportioner er, at katten bliver forslugen og spiser alt for meget, fordi den ikke kan overskue hvornår der igen er mad.

 

Tun og sardiner på dåse....nej.

 

Som hovedregel bør katte ikke spise ting, der er fabrikeret til mennesker, fordi det indeholder konserveringsmidler, krydderier og andre tilsætningsstoffer som katte ikke kan omsætte.

 

Men i rå tilstand er det udmærket med tun.

 

 

Ribbensteg med brusk og ben, det lyder ok..

 

Det jeg har fremhævet med fed skrift er jeg bestemt ikke enig med dig i *Felis*.

 

Det er absolut ikke alle katte der kan styre sig, når det gælder mad der står fremme, og så går de hen og bliver fede, og det er synd for dyret. Det har jeg desværre set alt for mange eksempler på.

 

I naturen spiser katten ikke mange små portioner ad gangen. Der spiser den det, som den nu fanger meget hurtigt, og det er også den mest naturlige måde at spise på for et rovdyr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er et interessant spørgsmål.

Min første kat havde let adgang til et hasselhegn, og dermed store fede halsbåndmus ad libitum.

Der havde jeg en dobbeltskål stående fremme med vand og tørfoder.

Om sommeren kunne en portion tørfoder holde meget længe, og om vinteren noget kortere.

Senere boede på vi på meget lidt plads, og der fik den samme tilbud, hvor den naturligvis var nødt til at spise sig mæt i det den blev tilbudt.

Den blev aldrig fed, og holdt sin fine slanke form.

Den fandt selv ud af at smutte ud på taget gennem et velux vindue og der fandt den et åbent vindue ind til loftet.

Der kunne jeg høre den høvle frem og tilbage ind i mellem. Duer gætter jeg på. Om den åd nogen ved jeg ikke.

Så jeg har jo en god erfaring med selvstyring der.

 

Især nu mens de er killinger vil jeg gerne have styr på hvad de hver især æder, så det bliver noget med overvåget spisning nogle gange om dagen.

Så vil jeg se hvordan det går med tiden, og beslutte mig for en metode.

Mødrene er fint slanke og i god form, så de arver ikke et ædedolkegen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Her går det godt med fodringen.

De får kornfrit tørfoder som basis, og ca. 25 gram vådfoder en eller to gange om dagen.

De har fået portions mad fra olivers, som de er ællevilde med, stribet flæsk som gled ned ad nogle gange, og idag fersk laks, som også gled ned ad et par gange.

Ingen problemer med maverne, så det er fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...