Hop til indhold

Ustyrlige Killinger ... Hvad gør vi?


Mox610

Recommended Posts

En lang smøre.. Jeg ved det... Men...

 

Min kæreste og jeg fik os to katte for at de kunne holde hinanden ved selskab.. De to brødre var dog begge smittede med en form for virus som den ene desværre døde af.. Den anden (Felix) blev herefter meget opmærksomhedskrævende idét at han manglede sin legekammerat.. Da han så var blevet rask (troede vi) fik vi så Sif. Felix er fra august 2012 og Sif er fra September. Sif er en stille og rolig kat, med et meget tålodigt og forundret sind. Felix derimod er den her lille rod der ikke tænker på andet end ballade..

Da de begge er syge optager de ikke rigtigt de ting de skal have fra deres mad, så de kræver lidt mere end bare tørfoder..

 

Vi er godt klar over at de kun er killinger.. Men... Nok er alligevel nok..

Sif har taget en del af Felix' nykker til sig, og hun er begyndt at lave lige så meget ballade som han.. Dog er det først for nylig hun er startet.. Felix derimod.. Han sætter klør i benene på en så snart man er i køkkenet.. De får masser af mad, så de mangler ikke noget.. dog tigger han ufattelig meget.. og kan han komme til det er han i vores mad så snart chancen byder sig.. om han så skal tage skraldet for det gang på gang.. De er på borderne, de bider i ledninger, leger med rullegardinerne.. Knuser porcelæn på hylderne, stikker af med lightere, kuglepenne, fyrfadslys, tyggegummi, almindeligt A4 papir der ligger på bordene. Vores køkkensvampe er ubrugelige, og sidste nye er at de er knust to glas, ved at kravle op på bordet og ned i håndvasken. En nat er vi også vågnet ved at Felix var i fuld hopla, Sif har så væltet noget volsomt nedenunder, hvilket har resulteret i at Felix springer op i sengen, sætter af på min kærestes brystkasse, og stikker af nedenunder til Sif. Min kæreste fik en fin rift tværs hen over brystkassen.

Den anden aften ville jeg give dem hver en godbid.. Sif tog pænt imod sin, men Felix bliver ekstatisk, og han bed mig derfor i fingeren hvilket førte til en lang skylde under hanen og et plaster.

Skal de have mad, er Felix lukket ude på badeværelset, da han ikke kan styre sig selv så snart vi er i køkkenet. Han springer efter foderskålen,selvom han ige har tjekket at den er tom.

Han hopper op på bordet når vi spiser, og ødelægger gerne den mad vi laver..

 

Vi holder af dem, og de er da også dejlige når de er rolige :) Men alle de her ulykker begynder at tage overhånd. Listen er lang og bekymringerne store..

De ved hvad ordet "nej" betyder.. De vælger bare at ignorere begrænsnningerne når de tror vi ikke kigger.. medmindre der lige skal provokeres en smule.

 

Nogen der har nogle råd til hvordan man styre sådan et par små uromagere ?

 

Ethvert lille fif er kærkommen.. :) vi begynder at gå i spåner, og vi ser jo selvfølgelig helst at noget af det her kan løses, om ikke andet formildes.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Som tilføjelse til mit indlæg, kan jeg fortælle at felix nu har brændt den ene pote, på hvad vi tror er komfuret. De har også været oppe på kryderihylden, knust et låg og stjålet en æske med katteslik. Æsken var fuld og de åd det hele.. Slikket er til dosering af max 3 gange dagligt.. Den kvote fik de pænt overskredet.

 

De mange små problemer skaber bekymring både i forhold til vores hjem og kattenes ve og vel..

Kan det virkelig være rigtigt at der intet er at gøre?

 

Vand er de ikke bange for. og respekt har de kun 5 sekunder af gangen. Da min kæreste er den der er bedst til at skælde ud, er det oz ham de respektere mest.. Dog ikke mere end til de venter på at han går ud af døren, får at de så kan fortsætte deres nykker. Den ene dag lukkede han kun lige døren ud til, og Felix strøj lige forbi mig og op på køkkenbordet..

 

Sikke nogle unger man pludselig får :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
I øvrigt, hvordan irettesætter i terroristerne ?

 

Vi siger selvfølgeligt fast "nej". og skubber dem væk eller fjerner dem fra det sted de laver ulykker. Vi har prøvet med vand, men det har de intet imod.

 

Men ja.. Det er indekatte, og ja de er stadig små.. Så det er selvfølgelig også noget at tage højde for :) Det skaber bare bekymring når nykkerne går udover både vores ting og kattene selv.

Men tak for dit svar :) ventetiden synes dog bare at være meget lang :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan gør du, når du prøver med vand? Det skal jo være så meget, at det er ubehageligt for katten. Jeg har med succes brugt en gammel Ajax Vinduespuds beholder (selvfølgelig med rent vand i). Og mht. at angribe mine ben. Det gjorde min kat kun en gang. Den fik et spark (ikke hårdt, men hårdt nok) til at den fløj hen i den anden ende af stuen. Når du opdrager en kat, så er der nødt til at være en konsekvens ved det, som katten gør, ellers bliver den bare ved. Og nej, man skal selvfølgelig ikke slå sine dyr. Det det gælder om er, at katten skal blive forskrækket, når den gør noget den ikke må. Det sætter en naturlig grænse for, at den så ikke gør det igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej pfpeter :) - Når det kommer til vand er de ligeglade. . Om så vi smider dem ud under bruseren.. Sif har lært at flytte sig hvis vi er efter hende med Felix er så ligeglad som man overhovedet kan være. Han tonser selv rundt i huset og jeg har ikke tal på hvor mange gange han har siddet og nyst fordi han knalder næsen ind i ben, dørkarme og bordben. Vi startede også ud med at have fat i nakken på dem når de lavede nykker, men det begynder de llidt at være for store til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har skam alverdens tid :)

 

Vi siger Fast "Nej". . og AAA er også godt i brug.. Vi kan også være heldige så vi bare skal op og stå før de springer væk, men i størstedelen af tilfældene skal vi helt op og have fat i dem, Felix er værst da han ikke lader til at tage sig af hvad vi siger eller gør. Jeg synes ikke han er fraværende som sådan, da han har respons til sit navn og han er både kælen og legesyg.

Kigger vi kattene i øjnene stirrer de bare igen. Hviket jeg ikke rigtig selv synes hjælper. Jeg har en fritte ug over kattene, men han har altid været okay nem at opdrage på. Sif er heller ikke slem til nykker, men hun kopiere Felix. Er vi i køkkenet kommer hun først når Felix begynder. Lidt tøvende, men hun får gejlet sig selv op ved at hoppe rundt som han.

 

Men der er vel ikke meget andet at gøre end fortsat at følge jeres råd :) Tusind tak for vejledning.

Link til kommentar
Del på andre sites

En kat bliver aldrig for stor til at blive taget i nakkeskindet. Det gør jeg selv på min kat, som i dag er 2½ år gammel. Og det er en rigtig god måde at gøre det på. Det er jo det moderen gør, når hun opdrager dem.

 

Min kæreste har bare fået at vide man ikke må løfte en voksen kat i nakkeskindet.. ? en killing skulle være bedre hærdet til det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, så kan jeg godt se i er "ret meget på den", når kattene ingen respekt har. Prøv samtidig at lave et fingeret udfald mod terroristerne samtidig, det plejer at hjælpe :) Hvis i var en kat, er det jo så her klør 5 bliver taget i brug næst efter til afretning.

Pøj pøj med opdragelsen.

 

Det er også bare svært at være lidt mere hårdhændet når man selv synes man er hård i forvejen :) Det er jo heller ikke nemt at være vred på de små pus..

Men ja.. En fastere hånd er måske den eneste løsning..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Ja, så kan jeg godt se i er "ret meget på den", når kattene ingen respekt har. Prøv samtidig at lave et fingeret udfald mod terroristerne samtidig, det plejer at hjælpe :) Hvis i var en kat, er det jo så her klør 5 bliver taget i brug næst efter til afretning.

 

 

Pøj pøj med opdragelsen.

 

 

Lige mine ord, se på hvordan moderen opdrager dem i naturen, hvis hun ikke gider dem, så giver hun dem et lille klask, hvis de laver ballade, så tager hun dem i nakke skindet, og flytter dem væk, samme kan i roligt gøre, i skal selvf ikke give katten et klask, da det nok ikke gavner :-)

Men at løfte katten i nakkeskindet, så tager instinktet over og så ved den godt at det var forkert.

Jeg havde lidt samme problem i starten, jeg havde en god forstøver også, og så fik de et lille sprøjt med den, sammen med et højt NEJ, og virkede det ikke, så tag den i nakke skindet og flyt den væk, uden nogen extra form for kontakt.

Ud over det så prøv at finde måder at aktivere dem på, så du kan slippe for de her uforudsete ulykker, det er meget bedre selv at bestemme hvor og hvad de skal lave ulykker med, jeg kan varmt anbefale en ganske almindelig papkasse, skær nogle gode huller i den, så er der underholdning i timevis, men vær lidt kreativ, tricket er at køre dem trætte, med dine aktiviteter, og ikke at de kører dig træt med deres ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Man tager IKKE en voksen kat i nakkeskindet!

 

En killing ja, men så snart katten overstiger de 16 uger så stopper man altså med det.

 

Mange dyrlæger har ikke en klap forstand på katteadfærd, de kender til sygdomme ja, men de halter bagefter med adfærden.

 

Man kan ikke argumentere for at det er det moderen gør, for ja det gør hun når killingerne er små og lette og næsten intet vejer. Hvis i lægger mærke til når hunkatten har killinger, så stopper hun faktisk med det når de bliver ældre.

Hertil vil jeg samtidig tilføje at mormis faktisk slet ikke tager killingerne i nakkeskindet, når en hunkat bærer sine katte tager hun fat rundt om nakke, derved stabilisere hun nakken.

 

Når man tager en voksen kat i nakkeskindet bliver den ikke rolig eller afslappet, det gør ondt, rigtig ondt og det er derfor de bliver stille. I skal tænke på at en voksen kat altså har en del vægt i sig og når man så løfter katten i nakkeskindet risikere man at rive nerver over, underhuden kan blive flået i stykker osv.

 

I kan evt. læse her http://www.kattesygeplejersken.dk/82778682

 

Uddrag fra teksten: Ubehagelige myter

"Kattens Kropssprog" fortæller, at det er godt at tage en kat op i nakkeskindet, for at gøre den rolig. Der er et fotografi af en voksen kat, som holdes i nakkeskindet, så den sidder lodret op, mens den støttes af en enkelt hånd unden rumpen. Teksten siger: "Det ser brutalt ud, når man tager katten i nakkeskindet, men det er faktisk en effektiv måde at gøre en kat rolig på og få den til at være stille."

 

Sarah Heath, som er en anerkendt engelsk dyrlæge og adfærdsbehandler, forklarede netop på et årsmøde for Den Danske Dyrlægeforenings Sektion for Hund, Kat og Smådyr, hvor ubehageligt det er for voksne katte, at blive taget op i nakkeskindet.

 

Myten om, at den voksne kat bliver mindet om, hvordan dens mor holdt den som killing og derfor synes, det er rart, at blive taget op på denne måde, er meget hårdnakket blandt katteejere, fortalte Sarah Heath. Det er synd for kattene, for det er ikke meningen, at hele den voksne kats vægt skal holdes med et greb i nakken. Heller ikke, når man efterfølgende støtter den med en hånd under rumpen. Det kan godt være, den bliver stille, men det er ikke fordi, den synes det er rart - snarere fordi det gør pokkers ondt!

Redigeret af Prinsesse Gert
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vær konsekvente, og tilbyd kattene noget andet (positiv forstærkning), som de gerne må i stedet for. Her siger vi: ØB! Klapper i hænderne eller tramper i gulvet, når kattene gør noget, de VED, de ikke må. Vi bruger ikke vand, og at hive katten ud under bruseren- er DUMT! Virkelig D U M t. Hvis man vil straffe (bruger vi ikke), så skal straffen (vand) falde i det sekund, dyret udfører uønsket adfærd. Vi bruger positiv forstærkning: Det her må du IKKE, men du må GERNE. Det virker ikke altid, katte er smarte! Men for 9 ud af 10 (de to andre er smartere end dig!). ALDRIG løfte voksne dyr i nakkeskindet. Det gør ondt. Hvis man løfter dyr (små) er det i skindet lige ved/før skulderbladene. ALDRIG i nakken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...