Hop til indhold

FIP af main coon katte :(


Klaus

Recommended Posts

Jeg håber der er nogen der ved lidt mere om denne her sygdom og kan hjælpe et par fortvivlede katte forældre :)

Vi fik for ca 9 måneder siden en flot sort tabbed main coon killing, som lige nåede at blive et år inden vi måtte aflive ham. Han har altid været meget tynd og vejet omkring de 6 kg, men pludselig begyndte at at være trist både mht leg og mad og drikke. Den sidste uge inden vi fik ham aflivet, havde han tabt sig ca 1.5 kg og sov inde hos os i soveværelset helt tæt op af mig, og det plejede han ikke.

Vi havde ca 2 måneder før hentet en baige legekammerat til ham, da vi syntes han skulle have selskab og det var han glad for, da han var sund og rask.

Nu sidder vi fortvivlet tilbage den dag idag. Vi har lige været ved dyrlæge for at få taget blodprøve af vores 10 år gamle huskat og venter på svar om også hun har FIP.

Den nye kat som skulle være legekammerat er 9 måneder og er testet positiv for FIP, det som vores første main coon lige er død af, så det er også et spørgsmål om hvornår ham her skal aflives :(

Det samme kan gøre sig gældende med den gamle huskat.

Jeg er meget bekymret for at det måske er ham den nye legekammerat som har haft det med, men det finder vi vel aldrig ud af og kan ikke klantre nogen desværre.

Nå men vi tænker på at starte forfra med 2 killinger og så få de andre 2 aflivet selv om det godt nok er hårdt. Dyrlægeregningen er alligevel så stor og vi fik den nye kat kastereret og vaccineret, samt tatoveret og den regning har vi end ikke betalt endnu :(

Min størte bekymring er nu: Hvordan kan jeg nu sikre mig at de næste main coon ikke er syge og evt en garanti hvis de bliver det?? Vi skal have dem som indekatte.

Er der nogel forholdsregler vi skal have gjort inden vi springer ud i det??

Vi har en hund samt en dværgkanin som begge er inde?

Takker på forhånd:)

mvh

Den fortvivlede:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan stillede din dyrlæge diagnosen FIP hos den kat du fik aflivet ? Hos den du har nu der er testet "positiv", ville jeg lade vær med at gå i panik. Der er ingen metode der med sikkerhed kan stille diagnosen FIP mens katten er i live. Der er kun når katten er død at man med 100 % sikkerhed ved en obduktion finde ud af om det var det katten havde.

 

Din maincoon som du er bekymret for nu, har sandsynligvis fået taget en blodprøve som viser den er positiv for Corona virus. Det er Corona virusen der kan mutere og udvikle sig til FIP. Jeg insisterer på at sige KAN for det gør den kun i forholdsvis få tilfælde. Corona virus kan provokere en anfald af tynd mave og i de fleste tilfælde bliver det ved det. Du skal også vide at undersøgelser i England har vist at ca. 84 % af alle katte er positive for corona virus, i Frankrig hvor jeg bor siger nogen at antallet er op til 90 % - og det kan jo väre begyndelsen til en forklaring på hvorfor den 9 måneder gamle kat er testet positiv. Men alle disse katte bliver jo ikke syge og dør.

 

Viser den kat som skulle väre legekammerat til den der blev aflivet nogen tegn på sygdom ? hvad med din huskat, er han syg, er det derfor I har fået ham testet ? Hvis kattene har det godt, ville jeg forsøge at slå tanken om FIP ud af hovedet. Og selvom en af kattene er/bliver syg er der ikke nødvendigvis tale om FIP. Det kan naturligvis ikke udelukkes at katten(e) en dag kan gå hen og få det, men det er trods alt et fåtal at corona positive katten der udvikler sygdommen. Min hunkat på 16 1/2 år blev testet positiv for corona for 4 år siden. Jeg synes bestemt ikke der er nogen som helst grund til at få dine to katte aflivet hvis de ikke er syge (og hvis du får to nye vil der jo som sagt väre ret stor chance for at de osse er Corona positive).

 

Du kan læse mere om FIP her http://www.netdyredoktor.dk/sw27092.asp

 

Venlig hilsen Helle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som Mis78 skriver så udspringer FIP af smitte med Coronavirus, hvor vira har muteret og gjort katten syg. Så hvis ikke dine katte viser tegn på sygdom bør du bestemt ikke aflive dem. Self. kan de blive syge, men der er ingen grund til at aflive før dette måske (sjældent) sker. Du kan ikke sikre dig at nye katte du køber ikke også er smittet med Coronavirus, især fordi mange opdræt har denne virus. Visse opdrættere kompenserer vidst for tabet hvis katten dør af FIP kort tid efter købet - her skal du tale med den enkelte opdrætter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tak for jeres svar.

Efter vores første maincoon blev syg og vi fik ham aflivet, blev vi enige om at få taget en blodprøve, først på legekammeraten og da den viste positiv, så den gamle huskat. På den prøve vi har fået tilbage står der FIP ag (IKT)= POSITIV 97,6%; 94,6% på og ca det samme for den anden, så burde det tyde på at de har undersøgt noget andet. Dyrlægen sagde også at de var smittet med FIP og der er omkring 5 dyrlæger til huse og vi har snakket med 3 af dem om dette her på forskellige tidspunkter, da vi er blevet meget forvirrede og frustrerede over dette her.

Vi kørte ned med de sidste 2 for at snakke med dem igen og om nødvendigt få kattene aflivet, så vi kunne starte på en frisk med 2 main coon killinger, men kom hjem med kattene igen, da den dyrlæge vi der snakkede med mente man jo ikke vidste hvornår de blev syge, for det kunne være uger eller år inden det brød ud.

Jeg vil dog mene at det jeg har læst, er at hvis katten "har FIP" så er sygdomsforløbet igang og den vil derefter dø meget kort tid efter, hvis den ikke bliver aflivet inden da, eller er jeg forkert på den der?

Ham vi fik aflivet, tabte sig ca 1,5 kg på mindre end en uge. var meget sløj og når vi løftede ham miavede han. røntgen viste væske i bughulen, så derfor beslutningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det ikke allerede er for sent, så vil jeg skynde mig at sige, at I absolut ikke skal få kattene aflivet, selvom de har FIP. Så længe, de ikke er syge af det, har de det godt og så bør I se tiden an. Ligesom os mennesker lever katte jo, desværre, ikke evigt, og man afliver dem jo ikke, fordi de skal dø engang ud i fremtiden. Om det så bliver af FIP eller en anden sygdom, det vides ikke. Behold jeres små venner og nyd tiden med dem så længe I har det godt. Den frygtede dag kan hurtigt komme, hvor man er nødt til at skulle træffe den hårde beslutning om liv og død.

 

Køb billigt legetøj her

 

Køb din næste Hello Kitty billigt her

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Som jeg kan læse mig frem til, så vil vores 2 tilbageværende katte ikke have så lang tid tilbage. Er der nogen der ved noget om det. Vores største ønske var at få 2 flotte store maincoon hankatte og nu er vi låst da de andre jo er syge. Den ene er en gammel huskat og den anden skulle være en maincoon men tror det er en blandingskat, da han ikke er ret stor og vejer ca 4.3 kg og er 1 år.

Kan man give sådan en væk med FIP til en familie der gerne vil have en flot kat eller hvad gør man. Vi har 2 nye killinger i udsigt fra en opdrætter hvor der er garanti forsikring osv og det er lige den farve som ham vi fik aflivet var???

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Så har vi fået aflivet de 2 andre :( For et stykke tid siden begyndte den gamle huskat at blive meget nervøs og holde sig for sig selv. Begyndte at lugte ud af munden, havde problemer med at gå ordentlig op af trapper som om det gjorde ondt på maven af hende.

Den anden kat vil ikke have at man kæler for ham længere og bidder fra sig, når man rørte ham. Vi fandt så også ud af at han havde orm som han kastede op. Den har han nok haft i rigtig lang tid, selv om vi gav ham en kur da vi fik ham. Han ville heller ikke ret gerne løftes længere.

Vi besluttede derfor at få dem begge aflivet nu, istedet for at det skal gå så vidt som den første kat skulle igennem :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ingen garantier når man har med levende væsener at gøre. Den eneste form for garanti du kan få er at købe hos en registreret opdrætter, hvor du får en stamtavle på katten og en kontrakt. Langt de fleste opdrættere vil støtte og vejlede dig i alt vedr. katten. Kontrakten er også dit garantibevis i den forstand at ved salg/køb af katte gælder købeloven.

Men du kan ikke få en garanti på at katten intet fejler. Kun at den inden salget har været hos dyrlægen og at den der intet fejlede. Men ingen kan jo se ind i samtlige celler, så der er ingen garanti for at katten ikke har noget som helst. Mange sygdomme kan ikke opdages før efter døden, andre skal først udvikle sig osv.

Men langt de fleste katte der sælges, fejler selvfølgelig intet. Der er bare ingen garantier.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har fundet en sød opdrætter her oppe i nordjylland som har maincoon katte. De er selvfølgelig med stamtavle osv. Hun giver 2 års garanti på killingerne og samtidg har hun en forsikring som går ind og dækker dyrlægeregninger som skulle skyldes et dyrlægebesøg ud over normalen. Så vi vælger nu at købe en hvor der er stamtavle på :) og ikke kun forældrene

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har fundet en sød opdrætter her oppe i nordjylland som har maincoon katte. De er selvfølgelig med stamtavle osv. Hun giver 2 års garanti på killingerne og samtidg har hun en forsikring som går ind og dækker dyrlægeregninger som skulle skyldes et dyrlægebesøg ud over normalen. Så vi vælger nu at købe en hvor der er stamtavle på :) og ikke kun forældrene

 

Ja det er klart at foretrække at have en registreret opdrætter. En stamtavle koster kun 200 kr, så det med at man ikke vil betale for papirerne, giver jeg ikke noget for. Det er købers garanti. Alle og enhver kan påstå at det er en raceren kat, men uden stamtavlen på selve dyret, så er det bare flotte ord.

 

Med stamtavle på Jeres nye killinger og en kontrakt, så er I sikret så godt som man nu kan når man har med levende væsener at gøre.

Jeg håber for Jer at de næste medlemmer i familien kommer til at leve længe og godt, samt at I må få en masse fornøjelser med dem.

 

Altid føl dig tryg ved en opdrætter, hvis du ikke vil være kat i det hjem, så gå din vej.

Ønsker Jer al mulig held og lykke med Jeres nye killinger

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...