Hop til indhold

Flytte med en udekat


AlotAGrease

Recommended Posts

Hej Katte Forum.

 

Min kæreste og jeg er lige flyttet i lejlighed og har af den grund måtte efterlade vores kat, hjemme hos min kærestes forældre. Det havde aldrig været planen at tage vores kat med i lejligheden, men nu, nogle dage efter, er katten begyndt at opføre sig anderledes end normalt. Den ligger inde på vores gamle værelse hele tiden og den opføre sig som om den leder efter os. Vi har ikke set det med vores egne øjne endnu, men vi har fået det fortalt af forældrene.

Nu har vi en debat gående om hvor vidt det er en god idé at flytte katten hjem til os eller ej. Problemet er at den har været udekat i over 10 år og vi er bange for at det vil være for hårdt for den at blive indekat. De sidste par år har hun været meget indedørs og sovet på vores værelse og lignende.

 

Jeg skriver her på dette forum, fordi jeg håber at der er nogen der har nogle gode råd og måske noget erfaring med sådan et tilfælde.

 

På forhånd tak for hjælpen og godt nytår til jer alle.

 

Med venlig hilsen

Dennis

 

PS. Dette er mit første indlæg på et forum, så jeg undskylder for dårlige formuleringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mijv: Tak for rådet ;D Det vil jeg overveje.

 

Peter: Ja det tror vi også. Vi har også fundet ud af at hun skal steriliseres før vi må have hende. Og da vi tror det er en for stor belastning på hende, da hun er 11 - 12 år gammel, har vi besluttet at lade hende være derhjemme. Så nu er vi faktisk bare på jagt efter en ny :)

 

Mvh Dennis

Link til kommentar
Del på andre sites

Mijv: Tak for rådet ;D Det vil jeg overveje.

 

Peter: Ja det tror vi også. Vi har også fundet ud af at hun skal steriliseres før vi må have hende. Og da vi tror det er en for stor belastning på hende, da hun er 11 - 12 år gammel, har vi besluttet at lade hende være derhjemme. Så nu er vi faktisk bare på jagt efter en ny :)

 

Mvh Dennis

 

Der er ikke nogen som kan kræve, at din kat bliver steriliseret. Men det er da en ganske udmærket idé, da hun er udekat. Der bliver sat alt for mange killinger i verden som senere kommer til at leve en kummerlig tilværelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ikke nogen som kan kræve, at din kat bliver steriliseret. Men det er da en ganske udmærket idé, da hun er udekat. Der bliver sat alt for mange killinger i verden som senere kommer til at leve en kummerlig tilværelse.

Hvis man flytter ind i en lejlighed, hvor man på et beboermøde demokratisk har vedtaget at man må holde en neutraliseret kat - så ér reglerne altså sådan..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man flytter ind i en lejlighed, hvor man på et beboermøde demokratisk har vedtaget at man må holde en neutraliseret kat - så ér reglerne altså sådan..

 

Selv om det er vedtaget på et beboermøde, så holder den ikke i retten. Ligesom, at man heller ikke kan sige, at man f.eks. kun må holde hund og ingen katte eller omvendt. Har man vedtaget at der må holdes husdyr, så må der holdes husdyr. Selvfølgelig kan man vælge antallet af husdyr, men ikke hvilke husdyr (også kaldet pelsdyr som udelukker de dyr vi normalt spiser) der må holdes og ikke holdes. Og ligeledes kan man altså heller ikke bestemme at disse husdyr skal være neutraliseret.

 

Jeg sidder selv i bestyrelse i vores boligforening, og har netop haft diskussion om husdyr. Der er noget som hedder Normalvedtægter som skal overholdes, og dem kan der ikke laves om på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Jeg synes det vil være synd at flytte en kat i den alder som er van til udelivet, ind i en lejlighed... Det er min personlige mening.

Dermed ikke sagt man ikke kan gøre det.

 

Hej Henriette, jeg ville rigtig gerne have nogle goe råd ang. flytning af vores to katte de er 4 år, og de løber frit hver dag..

 

Vi skal først flytte om 1½-2 år, og vi bliver i området.. Vi bor i et gammelt rækkehus m. stor have og m. store natur områder, men de skal rives ned og der vil så blive byggede nye.. Vi flytter så direkte ned i et af de nye.. Vi har talt lidt om hvad der må være mindst traumatisk for dem :D.

 

Der vil være en del larm v. en flytning, og kattene vil jo være der under hele nedpakningen, ville det være en go ide at flytte dem og alle deres ting, aftenen før?

Redigeret af Tina Nilsson
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette, jeg ville rigtig gerne have nogle goe råd ang. flytning af vores to katte de er 4 år, og de løber frit hver dag..

 

Vi skal først flytte om 1½-2 år, og vi bliver i området.. Vi bor i et gammelt rækkehus m. stor have og m. store natur områder, men de skal rives ned og der vil så blive byggede nye.. Vi flytter så direkte ned i et af de nye.. Vi har talt lidt om hvad der må være mindst traumatisk for dem :D.

 

Der vil være en del larm v. en flytning, og kattene vil jo være der under hele nedpakningen, ville det være en go ide at flytte dem og alle deres ting, aftenen før?

 

Vi gjorde det at vi tømte vores soveværelse først da vi flyttede. Seng osv kom på plads i det nye hus. Bakker og skåle blev flyttet ind i soveværelset og så flyttede vi kattene. Døren blev lukket derind, og låst så flyttefolkene ikke kom til at lukke dem ud ved et uheld.

Og så flyttede vi resten. Om aftenen åbnede vi så døren, så de kunne udforske huset :) Det fungerede fint her.

Man kan også flytte alle møblerne først og så hente kattene den dag man skal over og sove i det nye hus. De kender jo møblerne og de har de rigtige lugte, så det burde ikke stresse dem, så meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi gjorde det at vi tømte vores soveværelse først da vi flyttede. Seng osv kom på plads i det nye hus. Bakker og skåle blev flyttet ind i soveværelset og så flyttede vi kattene. Døren blev lukket derind, og låst så flyttefolkene ikke kom til at lukke dem ud ved et uheld.

Og så flyttede vi resten. Om aftenen åbnede vi så døren, så de kunne udforske huset :) Det fungerede fint her.

Man kan også flytte alle møblerne først og så hente kattene den dag man skal over og sove i det nye hus. De kender jo møblerne og de har de rigtige lugte, så det burde ikke stresse dem, så meget.

 

1000 Tak Henriette :)

 

Hva m. feliway? Både ugerne op til flytningen i det gamle hus, og så ugerne efter i det nye hus, ikk?

 

Ville det være en go ide at træne kattene en gang imellem m. bilen (de er jo ikke vilde m. den.. bl.a. når vi køre til dyrlægen :D)?

 

Der er også det at de er jo frit løbene.. :eek: Og om ikke ret længe starter nedrivningen af de første huse, så her vil komme en stor

 

byggeplads.. Kattene vil jo nok blive vændet til larmen, og jeg beder til, at de vil holde sig væk fra byggeplsdsen :(

 

Hvor længe vil du anbefale, vi holde dem indendøre, før vi lader dem løbe løs igen? Et par uger? eller mer?

Redigeret af Tina Nilsson
Link til kommentar
Del på andre sites

1000 Tak Henriette :)

 

Hva m. feliway? Både ugerne op til flytningen i det gamle hus, og så ugerne efter i det nye hus, ikk?

 

Ville det være en go ide at træne kattene en gang imellem m. bilen (de er jo ikke vilde m. den.. bl.a. når vi køre til dyrlægen :D)?

 

Der er også det at de er jo frit løbene.. :eek: Og om ikke ret længe starter nedrivningen af de første huse, så her vil komme en stor

 

byggeplads.. Kattene vil jo nok blive vændet til larmen, og jeg beder til, at de vil holde sig væk fra byggeplsdsen :(

 

Hvor længe vil du anbefale, vi holde dem indendøre, før vi lader dem løbe løs igen? Et par uger? eller mer?

 

Feliway kan nok godt bruges - jeg har aldrig haft behov for det... endnu :)

Hvis du har transportkasserne til at stå fremme inden i flytter de kan bruge som hule eller til leg indenfor, tror jeg ikke de tager så meget notits af køreturen. Efter jeg har transporttasker til at stå rundt omkring har jeg ikke haft problemer med køreturen med dem :) Og så har de en lille nullerputseng deri også, som giver en vis tryghed :)

 

Efter flytningen vil jeg holde dem inde 2-4uger :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...