Hop til indhold

Når 2 katte flytter sammen


TrineM

Recommended Posts

Hej allesammen,

 

jeg er helt ny herinde og håber I vil hjælpe mig. Undskylder på forhånd hvis der allerede er 100 tråde om emnet, jeg har klikket lidt rundt men synes ikke lige jeg ku finde noget.

 

Sagen er den at jeg for 14 dage siden er flyttet sammen med min kæreste. Han havde i forvejen en hunkat (der får p-piller) på et par år. Jeg har en kastreret hankat, også på et par år. Min kærestes kat er "typisk kat"; meget livlig, snakkesnagelig, kælen og legesyg. Min hankat er meget meget rolig, kærlig, og også ret overvægtig, grundet noget sygdom.

 

Da jeg flyttede ind her blev min kat "rullet" totalt efter få sekunder af den anden, og vi havde da også regnet med at der ville blive lidt ballade. Min kat fandt hurtigt et par "helle"-steder i stuen på nogen af mine møbler (han er jo nok tryg ved duften af dem)

 

Vi har også sat hans bakke og vandskål her i stuen og fodrer ham også herinde. Efter et par dage begyndte de at sætte næserne sammen, og hunkatten er også MEGET interesseret i hans mad, og han lader hende fint smage.

 

Desværre er hun "over ham" så snart han bevæger sig rundt her, og især hvis han løber/hopper op på sin plads, så overfalder hun ham med hvæs og kløer.

Hankatten er MEGET blid og har aldrig så meget som været sur på os mennesker, andre katte eller hunde.

 

Idag sad jeg og friserede ham mens vi legede med en drillepind og så sad kammen fast i hans pels og han gav et lille pib fra sig, med det resultat at hunkatten angreb ham meget aggressivt igen og igen - jeg greb fat i hunkatten for at få hende væk fra ham og derefter angreb, bed og kradsede hun mig så blodet flød fra både arme og hænder -jeg er helt forrevet nu op til begge albuer og min venstre hånd er hævet og meget øm.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor hun angriber "ud af det blå" når han ikke "udfordrer" hende. Han fra fra dag et ladet hende "bestemme" og føjet sig. Og forleden lagde hun op til leg med ham, som skrevet har de mange gange sat næserne sammen og hilst.

 

Håber I herinde har nogen råd eller erfaringer... På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun er helt klart stresset af situationen - tænk sig at der kommer et vildfremmet hankønsvæsen ind på hendes territorium...

Prøv noget feliway eller zylkene til hende...

Jeg vil dog, hvis hun angriber dig igen aflive

 

 

Husk at rens dine rifter godt og grundigt, er du bidt så kom straks til lægen - en stivkrampe er ikke nok til kattebid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette,

 

Jeg har godt læst om det der Feliway - vil prøve at få fat på noget i næste uge. Jeg skal ind på skadestuen lige om lidt og have en stivkrampevaccine.

 

Jeg ville have det meget meget dårligt med at kræve hende aflivet - det er jo min kærestes kat... Og jeg kan sagtens se at hun er stresset over at der er kommet en ny ind. Det er kun fordi det gik så godt fremad og så kommer det ud af den blå luft. Hun blev sat ud på badeværelset i 10 minutter for at køle af, og nu drøner hun bare rundt igen herinde og er legesyg og nysgerrig som altid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil slet ikke tage chancen, men nu har jeg også selv været ved at miste min ene finger grundet kattebid og udulig lægevagt... jeg måtte råbe og skrige af ham i telefonen indtil han lod mig komme på skadestuen, jeg fik straks en pille, og skulle tage dem tre gange om dagen i fem dage. Kan ikke huske navnet på dem, men finder det gerne hvis det er.

Nå ja, og da det var i hånden jeg var blevet bidt, kunne jeg ikke arbejde i de fem dage.. Møg irriterende, og jeg har da aldrig haft så ondt.

Men hold godt øje med det, hvis sæbevandet ikke virker, og det gør ondt, så kom afsted. Du må endelig ikke vente.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm her efter hun var kommet ud har der ingenting været, og hun har været med mig i køkkenet og tigge osv som hun plejer. Så da vi spiste aftensmad satte jeg mig ned på gulvet til min hankat og gav ham en bid kyllingekød. Hun kom straks og va meget nysgerrig og jeg gav også hende lidt.

Så begyndte hun at "slå" lidt ud efter min kat, ikke for sjov, men som om hun udfordrede ham (og han sad altså bare og spiste kylling, han kiggede ikke engang på hende. Jeg sagde "Nej" til hende og satte mig op i sofaen. Hun cirklede lidt rundt ovre ved min kat og lagde an til ballade igen, så irettesatte min kæreste hende og så luskede hun lidt rundt i stuen.

Så rejste jeg mig for at gå ud i køkkenet, og så hvæste hun af mig da jeg gik forbi... jeg gik et par skridt mere, hvorefter hun sprang ind foran mig og hvæste igen... Min kæreste kom og stod der, det hjalp. Ude i køkkenet kom hun ud, gik lidt rundt og da jeg så gik ind i stuen igen lavede hun samme nummer.

Min kæreste bar hende ud på badeværelset igen, hvor hun så har været i 10 minutter (Han har lige lukket hende ud mens jeg skriver dette)

 

Jeg har bare lyst til at gå ud og tage mine støvler på nu, hvis hun angriber mig igen på benene, mine hænder er totalt forrevne det gør skideondt i flere af leddene på begge hænder pga af hendes bid tidligere og jeg kan næsten ikke holde på et glas...

 

Hun har bare set sig totalt ond på mig nu, og jeg er ærligt talt ret ræd for flere bid/krads fra hende...:(

Redigeret af TrineM
slåfejl/tilføjelse
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår faktisk hvorfor hunkatten er oppe og køre..

 

Katte er meget territoriale og det har været hendes hus altid, nu kommer der så en stor fæl hankat og flytter ind, det er virkelig stressende. Hun fatter ikke en pind og hele hendes område er blevet invaderet. Sammenføring af katte kan tage måneder, feks tog det min Leo et halvt år at blive sig selv igen efter en ny kat flyttet ind og han er endda et stort brød.

Jeg syntes du skal være tålmodig, hvis hunkatten bider dig så giv en meget høj lyd så hun bliver forskrækket, hun skal selvfølgelig ikke bide dig i mange måneder, men 14 dage er ingenting for en stresset kat. Jeg håber på det bedste :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår faktisk hvorfor hunkatten er oppe og køre..

 

Katte er meget territoriale og det har været hendes hus altid, nu kommer der så en stor fæl hankat og flytter ind, det er virkelig stressende. Hun fatter ikke en pind og hele hendes område er blevet invaderet. Sammenføring af katte kan tage måneder, feks tog det min Leo et halvt år at blive sig selv igen efter en ny kat flyttet ind og han er endda et stort brød.

Jeg syntes du skal være tålmodig, hvis hunkatten bider dig så giv en meget høj lyd så hun bliver forskrækket, hun skal selvfølgelig ikke bide dig i mange måneder, men 14 dage er ingenting for en stresset kat. Jeg håber på det bedste :)

 

Jeg er helt enig med dig i det første, som du skriver.

 

Men derfor skal man absolut ikke finde sig i en kat som er aggressiv og bider mennesker. En hund eller kat som bider mennesker skal aflives så hurtigt som muligt. Og med hensyn til bider, så skal det forstås på den måde, at de bider aggressivt og hårdt, altså at de bider for at gøre skade. En hund eller kat der bider i leg er noget helt andet. De bider ikke til. Jeg kan f.eks. sagtens provokere min kat til at bide, men han bider ALDRIG til eller hårdt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar - jeg er meget vel klar over at hun er stresset og forvirret, og derfor synes jeg også at det vil være for hurtigt med en aflivning allerede nu. Men jeg er i tvivl om, om hun kan mærke at jeg er blevet småræd for hende, og at hun derfor vil "spille" på det? Senere i aftes var hun igen sit søde selv, har sovet på mine ben/ryg som hun plejer og der har heller ikke været noget i dag....

 

Det jeg er mest ked af er at min egen kat sådan skal kanøfles... Han har underkastet sig 100% fra første sekund, ligger kun de samme 2 steder i stuen, kigger ikke efter hende, siger ikke noget... og når han vil flytte sig fra det ene sted til det andet sker det meget underdanigt med hovedet nede og jeg kan se på ham at han nærmest håber "Bare ikke der sker noget" på den måde han går forsigtigt det første stykke, og når han så er ved at være ved sit mål, så bliver han helt lettet over at være sluppet... Synes simpelthen det er SÅ synd, fordi han er så mild så mild. Der har ALDRIG været problemer før, hvadenten han har mødt andre katte, hunde osv....

Det lyder nok egoistisk, men han er jo min lille skat. Og pga hans vægt har han svært ved at flygte fra hende når hun angriber...

 

Selv er jeg lige kommet retur fra et ekstra skadestuebesøg, vågnede i morges med en tommeltot der var næsten en halv gang større end normalt og meget øm.

Link til kommentar
Del på andre sites

Forresten, det er ikke markerings/lege-bid hun giver. Dem jeg fik var for at slå i hjel, og for et par dage siden fik min kæreste klør 5 at mærke for alvor også i håndleddet.

 

Som jeg skrev før i tråden. Sådan en kat skal aflives, og det kan kun gå for langsomt. Hellere i dag end i morgen. En kat der er aggressiv har det ikke godt. Den er jo syg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg skrev før i tråden. Sådan en kat skal aflives, og det kan kun gå for langsomt. Hellere i dag end i morgen. En kat der er aggressiv har det ikke godt. Den er jo syg.

Jeg syntes lige den skal have lidt mere tid - Der er jo en grund til at den opføre sig sådan..! det er jo ikke noget som er kommet lige ud af den blå luft - for så var det jo noget helt andet, så kunne det være sygdom.. Katten er jo skide stresset...

 

Trine - jeg hader også kattesammenføringer med alt de "larm" som følger med, men det værste er som regel overstået i løbet af en måned.. giv hende lidt mere tid, dette skal selvfølgelig ikke fortsætte det næste halve år... fortæl os hvordan det går hen ad vejen..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er generelt enig i at katte der uprovokeret angriber skal aflives, der er intet sjovt i at have en kat man er bange for.

 

MEN hvis du ikke helt er klar til det bliver i nødt til at foretage nogle ændringer, der kan hjælpe hende med at slappe af og finde sit normale jeg igen. Jeg går ud fra katten har nødt dig før du flyttede ind, så hun må være vant til dig, derfor mener jeg det må være din kat der skaber al den stress for hende (medmindre hendes hverdag er blevet vendt helt på hovedet efter du flyttede ind). Derfor tror jeg lidt adskillelse vil hjælpe, evt. at din kæreste sørger for at have rigtig meget kvalitets tid sammen med hende, så hun ikke føler sig forsømt/jaloux over du tager HENDES mand ;) hvis du forstår hvad jeg mener?

Link til kommentar
Del på andre sites

Bornholmeren, jeg er helt enig. Savner bare så meget min kærlige lille fyr, der plejede at følge mig snakkende rundt hvorend jeg gik.

 

Nadia, hun har mødt mig masser af gange før og altid været helt tryg ved mig. Vi/jeg gør rigtigt meget for at hun ikke skal føle sig til overs; leg, kæl, tunfisk osv. Hun sover også hos os hver nat som hun plejer, og fx i dag hvor jeg vasker og skifter sengetøj er hun med overalt, inde i betrækket, nede i skufferne, under dynen...:)

 

Når vi kan se at der er en konflikt under opsejling afleder vi hendes opmærksomhed med legetøj eller mad, og det virker faktisk fint. Vi roser hende også rigtigt meget, hvis hun har været henne og snuse til ham og derefter bare går igen uden ballade.

 

Min kat er begyndt at vise lidt interesse for at komme ud til mig hvis han fx hører mig gå rundt i køkkenet, og foreløbig er han nået et par meter hen til døren ud til gangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

I går vovede min kat sig ind i soveværelset, hvor han dog så blev indhentet af hunkatten. Efter de så havde siddet der og gloet på hinanden i et kvarters tid gik jeg ind og var bodyguard så han ku komme ind i stuen igen. Han har også de sidste dage vist interesse for hvad der sker i entreen der fører til køkkenet. Idag var han et par skridt ude i entreen inden det blev for spændende og han vendte om.

Og så det bedste af det hele; Har i dag fået flere kærlige møsser af ham:D:D:D Da vi boede alene, og jeg kom hjem fra arbejde var det fast rutine, at når jeg hældte hans mad op, så stod jeg over ham og så satte jeg hovedet ned til hans og fik et rigtigt dejligt og kærligt "gnid" i mit ansigt af det bette fjæs mens han spandt. Har fået 3!!!!! af dem her til aften - er SÅ glad, begynder at ku kende min lille skat igen!

Hunkatten lader også til at acceptere ham mere og mere nu. Hun holder stadig meget øje med ham, men det går klart fremad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Lige en update:

 

Det går rigtigt godt nu. Kun en episode mellem jul og nytår hvor der røg et par totter.

 

Min Kugle er begyndt at gå med mig ud i køkkenet nu når jeg laver aftensmad - og det er VILDT spændende, han går frem og tilbage mellem de 2 rum og er helt "elektrisk" over at have opdaget denne nye verden GGG

 

Misse lægger mere og mere op til leg med ham og er der den mindste smule optræk til ballade så rasler vi med æsken med godbidder så hun kommer stormende. Vi kaster dem gennem stuen så hun selv skal jagte dem, og det er hun helt vild med. Så det er rigtigt dejligt, omend jeg glæder mig til at han indtager soveværelse og badeværelse også :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...