Hop til indhold

Aggressiv hankat


Recommended Posts

Jeg har et meget stort problem med min Maine Coon Fenris.

 

Det sker tit at han angriber mig uden nogen form for advarsel. Når han angriber ser det ud som om at han går efter at gøre så meget skade som overhovedet muligt. Han bider hårdt, det bløder næsten altid og ofte følger der blå mærker med der hvor tænderne ramte mig. Indtil videre er det kun min kæreste og jeg han har angrebet for at "Slå ihjel", men han har nappet veninder og familie i tærene.

 

Jeg har prøvet rigtigt mange ting for at få ham til at lade vær. Jeg har gået ture med ham( han er indekat), jeg har klikkertrænet med ham begge dele hjalp i en kort periode, men så begyndte han at andgribe igen. Jeg har fået ham undersøgt ved flere forskellige dyrlæger for at se om det er fordi han har ondt. De sagde alle sammen at han er sund og rask. Jeg prøvede en kort periode at knipse hans næse når han bed, hvilket bare resulterede i at han blev bange for min hånd, så det stoppede jeg hurtigt med igen. Det hjælper ikke at sige NEJ, råbe ad ham, eller sprøjte vand i hovedet af ham, det virker bare som om det hidser ham mere op.

 

Min største frygt er at han en dag angriber et barn, eller gør alvorlig skade på mig. Han har flere gange gået efter mit ansigt og en enkelt gang fik han fat i mit øre, så jeg nu har et ar på en ½ cm på bagsiden af det.

 

Bortset fra at han angriber mig en gang imellem, opfører han sig som en ganske almindelig kat. Han er legesyg, kælen(dog mest overfor min kæreste), spiser normalt og gør sig rent i sin kattebakke. Han er næsten 3 år gammel og er kastreret. Hans aggressivitet startede omkring et års alderen.

 

Jeg søger hjælp og råd til hvad jeg skal gøre og andre som måske har stået i samme situation med en af deres katte. Jeg er ved at være nået et punkt hvor jeg ikke kan holde det ud mere.

 

På forhånd tak til dem der vil hjælpe.

 

p.s. jeg har vedhæftet et billede af et af de sår han gav mig i går.24082011290.jpg

24082011288.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Måske har katten en svulst i hjernen eller sådan noget?

Altså noget der går ind og påvirker dens adfærd, men som dyrlægerne ikke har været i stand til at finde.

Jeg ved det ikke.

Men hvis ikke der kan gøres noget, for at ændre dens adfærd, og det lyder virkelig som om, du har prøvet alt, så er der vel ikke andet at gøre, end at få den aflivet?

Som du selv skriver, så går det jo ikke, at have en kat, der angriber mennesker, og så endda så voldsomt, som du beskriver.

 

Suk det er en træls situation for dig.

Jeg tænker, du holder meget af din kat på trods af dens problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pyha sikke en kedelig situation... Måske har han engang kedet sig af at være alene og er startet en bide-leg som nu er gået over gevind :(

 

Jeg ved ikke hvad du skal gøre, jeg tror du har prøvet det meste, men man kan selvfølgelig ikke have et dyr som angriber - havde han været en hund, havde du jo ikke betænkt sig to gange for at lade ham aflive... det er ikke dyrplageri at aflive et dyr på en human måde...

Link til kommentar
Del på andre sites

Pyha sikke en kedelig situation... Måske har han engang kedet sig af at være alene og er startet en bide-leg som nu er gået over gevind :(

 

Jeg ved ikke hvad du skal gøre, jeg tror du har prøvet det meste, men man kan selvfølgelig ikke have et dyr som angriber - havde han været en hund, havde du jo ikke betænkt sig to gange for at lade ham aflive... det er ikke dyrplageri at aflive et dyr på en human måde...

 

Nej du har helt ret. Havde det været en hund havde jeg ikke tænkt to gange over at få den aflivet. Det kan godt være jeg skal gå til min dyrlæge igen og høre hvad han har af forslag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej..

Hvad er det så blevet til.? har du stadig katten og er der stadig problemer?

Syns det er sørgeligt at folk straks henviser til at få katten aflivet..

Det kan være ganske små ting der er skyld i dens opførsel og som kan ændres rimelig hurtigt og smertefrit..

 

Har din kat mulighed for at komme op i højden.? har den et højt kattetræ og evt hylder på væggen den må benytte.?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Marie.

 

Jeg gik ned og snakkede med min dyrlæge og fortalte ham det hele. Han mente også at den bedste løsning ville være at få katten aflivet. Han var sikker på at det var en form for medfødt psykose(det lyder så voldsomt) der gjorde at han nogle gange 'slog klik'. Han er nu blevet aflivet.

 

Tro mig, det var virkeligt ikke med min gode vilje. Jeg har prøvet ALT for at få ham til at stoppe. Aflivningen var på ingen måde den lette løsning, men det var min sidste mulighed.

 

For at svare på dit spørgsmål. Ja han havde et kradse træ som gik helt op til loftet og han brugte det flittigt, så det var ikke der problemet var.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Marie.

 

Jeg gik ned og snakkede med min dyrlæge og fortalte ham det hele. Han mente også at den bedste løsning ville være at få katten aflivet. Han var sikker på at det var en form for medfødt psykose(det lyder så voldsomt) der gjorde at han nogle gange 'slog klik'. Han er nu blevet aflivet.

 

Tro mig, det var virkeligt ikke med min gode vilje. Jeg har prøvet ALT for at få ham til at stoppe. Aflivningen var på ingen måde den lette løsning, men det var min sidste mulighed.

 

For at svare på dit spørgsmål. Ja han havde et kradse træ som gik helt op til loftet og han brugte det flittigt, så det var ikke der problemet var.

 

Der er slet ingen tvivl om, at du har gjort det helt rigtige. Både for din og ikke mindst for kattens skyld. En kat har det heller ikke godt, når den er aggressiv. Det er den, fordi den er syg, og det er da absolut synd for katten, at den skal lide med sådan en sygdom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...