Hop til indhold

Hvorfor løbegård?


IdaG

Recommended Posts

Hej alle I kloge og erfarende katteejere!

 

Jeg er ved at prøve at vælge min første kat, og har i den forbindelse forelsket mig i racen maine coon. Både udseende og temperament ser super ud!

Jeg vil absolut kun bruge min kommende kat som kælekat, så om den er ren i rasen eller har stamtavle er helt ligemeget.

 

Nu ville jeg derfor gerne høre jeres mening om at have en maine coon kat som udekat uden løbegård. Altså helt fri kat med kattelem. Er det ikke hensigtsmæssigt? Og evt. hvorfor? Jeg synes at det ser ud til, at folk der har racekatte altid bruger løbegård, og lader dem ikke gå fri... Er det pga. at de kan blive stjålet, eller...?

 

På forhånd tak for jeres svar!

Mange hilsner

Ida

Link til kommentar
Del på andre sites

Må jeg spørge, hvor i landet du bor, så der kan anbefales MCO opdrættere i nærheden af dig?

 

Mht løbegård - hvordan ville du turde andet? I en indhegnet have eller en løbegård kan katten få motion og frisk luft uden risiko for at blive kørt over eller komme i slåskamp med andre katte (og evt blive smittet med sygdomme der ikke kan vaccineres imod eller kureres).

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ida :)

 

Selvom jeg står og skal have to huskatte, ville jeg give dem en løbegård (de bliver indekatte da jeg ikke har muligheden), og aldrig lade dem rende frit. Det har intet med racen at gøre, men at jeg bekymre mig og mine katte. Naturen er ganske enkelt ikke kattevenlig, der kan ske en kat alt for meget forfærdeligt.

Redigeret af Nadia
tilføjelse
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen almindelige huskatte går jo også frie... I mit nabokvarter (og min have) ser jeg tit løse katte. Det er rigtigt, at der er en mulighed for at de kommer op og slås, men man kan jo holde dem inde om natten. Det hjælper lidt. Jeg mener bare, at hvorfor bør en MCO eller ½huskat og ½ MCO ikke kunne gå løs, når huskatte kan? Jeg bor i 2950 Vedbæk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen almindelige huskatte går jo også frie... I mit nabokvarter (og min have) ser jeg tit løse katte. Det er rigtigt, at der er en mulighed for at de kommer op og slås, men man kan jo holde dem inde om natten. Det hjælper lidt. Jeg mener bare, at hvorfor bør en MCO eller ½huskat og ½ MCO ikke kunne gå løs, når huskatte kan? Jeg bor i 2950 Vedbæk.

 

I min verden burde ingen katte gå løs :) Min kat skal jeg holde inde ved mig selv, så den ikke kommer til skade og ikke genere folk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen almindelige huskatte går jo også frie... I mit nabokvarter (og min have) ser jeg tit løse katte. Det er rigtigt, at der er en mulighed for at de kommer op og slås, men man kan jo holde dem inde om natten. Det hjælper lidt. Jeg mener bare, at hvorfor bør en MCO eller ½huskat og ½ MCO ikke kunne gå løs, når huskatte kan? Jeg bor i 2950 Vedbæk.

 

 

Det er efter min mening uden betydning, om katten har stamtavle eller ej - nutidens samfund er ikke til løsgående katte.

For slet ikke at tale om, at det er dit valg at have katte - hvorfor skal dine naboer påduttes dine katte i deres haver, fordi du ikke vil holde dem hjemme på din egen grund? Hunde må jo heller ikke rende løs - hvorfor må katte?

Personligt, bliver jeg en smule tvær, når andres katte er i min have - for det stresser mine katte med fremmede katte i haven - derfor har jeg hegnet haven ind, så fremmede katte ikke kommer ind, og mine ikke kommer ud. Vi ser flere løsgående katte i villakvarteret - jeg forstår ikke, ejerne tør.

 

Hvis du er interesseret i MCO med tavle, vil jeg anbefale dig at kontakte Mysterycoons MCO www.mysterycoons.dk ved Greve - der er til tider killinger og voksne katte, der søger nye hjem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg både fritgående katte og indekatte med adgang ud til løbegård.

Den ene af mine fritgående har jeg ikke set i snart 5 uger, hun er ikke fundet i vejkanten og er ikke set nogen steder - Det er altså ikke en rar følelse.

 

Jeg vil klart anbefale løbegård/indhegnet have. Andre gider altså ikke have din(e) katte rendende i deres haver, desuden er det også lovbrud med fritgående katte, loven siger de skal holdes på egen matrikel. Ligeså vel som hunde skal.

 

Jeg vil da helt klart vælge at købe en kat med stamtavle, hvis du vælger en race, du kan på ingen måde være sikker på den ellers er raceren.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Nu ville jeg derfor gerne høre jeres mening om at have en maine coon kat som udekat uden løbegård. Altså helt fri kat med kattelem. Er det ikke hensigtsmæssigt? Og evt. hvorfor? Jeg synes at det ser ud til, at folk der har racekatte altid bruger løbegård, og lader dem ikke gå fri... Er det pga. at de kan blive stjålet, eller...?

 

Det er egentlig meget simpelt: Link til efterlyste dyr på DB's hjemmeside

For mig har det intet med kattens afstamning at gøre. Hverken mine huskatte eller mine racekatte render frit. Jeg har selv, under min opvækst, oplevet at miste 5 katte til det frie liv.

 

En anden ting: Hvis du ønsker dig en kat med Maine Coon'ens egenskaber, så vil jeg bestemt råde dig til at købe en raceren Maine Coon, hos en opdrætter, der ved hvad han/hun laver :) At opdrætte racekatte er ikke bare at sætte to tilfældige katte sammen og lave en sød killing. Det handler også om at selektere på sundhed, look og temperament for netop at bevare de racer, vi andre har så stor glæde af :) De, der bevidst laver blandingskillinger har i bund og grund ikke den store respekt for racerne :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er egentlig meget simpelt: Link til efterlyste dyr på DB's hjemmeside

For mig har det intet med kattens afstamning at gøre. Hverken mine huskatte eller mine racekatte render frit. Jeg har selv, under min opvækst, oplevet at miste 5 katte til det frie liv.

 

En anden ting: Hvis du ønsker dig en kat med Maine Coon'ens egenskaber, så vil jeg bestemt råde dig til at købe en raceren Maine Coon, hos en opdrætter, der ved hvad han/hun laver :) At opdrætte racekatte er ikke bare at sætte to tilfældige katte sammen og lave en sød killing. Det handler også om at selektere på sundhed, look og temperament for netop at bevare de racer, vi andre har så stor glæde af :)De, der bevidst laver blandingskillinger har i bund og grund ikke den store respekt for racerne :(

 

Og dem der bevidst avler racekatte, der har problemer med vejrtrækning og/eller er hårløse har ingen som helst respekt for dyr. Det burde sidestilles med dyremishandling.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og dem der bevidst avler racekatte, der har problemer med vejrtrækning og/eller er hårløse har ingen som helst respekt for dyr. Det burde sidestilles med dyremishandling.

 

Hvad er relevansen for tråden? Jeg mener stadig ikke, at man har meget til overs for racerne, hvis man bevidst blander dem med hinanden eller med huskattene. Både huskattenes og racernes træk "udvandes" på den måde og vil i sidste ende gå tabt. Trådstarter ønsker sig en kat med en bestemt races træk, så mit råd er fortsat at købe en kat af denne race. Derved er der altså størst mulig chance for at få en kat med de egenskaber, hun efterlyser :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...