Hop til indhold

Anskaffelse af kat


Jesper

Recommended Posts

Hejsa.

 

Jeg er i den situation, hvor jeg er i gang med planlægningen til at anskaffe mig en killing. Ved den lejlighed har jeg dog et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

 

Jeg bor i en 39 kvadratmeter stor lejlighed, og planlægger det skal være en indekat, så vil høre om i mener det er stort nok? tænker på at anskaffe mig en af de der seler så den kan få en lidt luft, altså ikke ligefrem gå tur med den, men jeg bor lige klods op af et mindre græsarieal, hvor jeg så kunne tage den med ud på.

 

Nu har jeg også hørt fra rigtig mange, som faktisk anbefaler mig at anskaffe mig to katte, da de har bedst af eget artsselvskab. hvad mener i om det her inde, og er det forsvarligt i en 39 kvadratmeter lejlighed??

 

mvh. Jesper.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jesper

 

Tillykke med beslutningen om anskaffelse af killing :-)

 

Jeg har selv lige fået killing efter mange år med voksen kat, så jeg er lidt rusten i det, men vil forsøge at svare alligevel :)

 

Vi har kun én kat, og selvom han er alene har vi ikke indtrykket af at han keder sig. Vi var også meget i tvivl om hvorvidt vi skulle have en eller to, men er glade for at vi valgte én. Der er meget arbejde i sådan en lille størrelse, men også enormt meget glæde. Så hvis du er indstillet på at give den bette rigtig meget opmærksomhed og ikke er væk fra morgen til aften hver dag, så synes jeg sagtens du kan "nøjes" med én kat.

39 m2 er ikke meget plads, men lån evt bogen "Katte i lejlighed", der er mange tips til hvordan man gør en lejlighed spændende for en kat.

 

Vi har en sele til vores, men den er mest tiltænkt som "rejsesele". Jeg synes at have hørt om en del der oplever at katten ender med at "forvente" at komme udenfor jævnligt, så bare husk at det forpligter hvis du tager den med ud :-)

 

Rigtig meget held og lykke med det - har du fundet dig en kat?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja har mere eller mindre fundet mig katten. Skal ud på et internat på lørdag, efter at have set bilelder og læst lidt om de katte de har der ude, så hvis alt går som ventet så kommer katten med hjem på lørdag:)

 

Tænkte også, at man kan starte ud med en, og give den en god rum tid, så man kan fornemme om den keder sig eller er ensom, og så med tiden anskaffe sig en kammerat til den.

 

Ja er skam mere end indstillet på den skal have opmærksomhed. Er så heldig på Uni på Filologi, at jeg højst har mellem 2 og 4 timer om dagen, så har mulighed for at være meget hjemme ved den. Og samtidig hvis jeg som håbet får katten med mig lørdag, så har jeg stadig en uges ferie, så den kan falde til ro i fred uden at være alene:)

Link til kommentar
Del på andre sites

At skaffe sig 1 kat og så en anden, kan volde problemer. Men hvis det er bedst for den så kan du jo gøre det. Hvis de ikke kan med hinanden kan du bruge Feliway (kan købes hos dyrelæge)

Men om de kommer til at enes med det samme, er meget forskelligt.

 

Så spring ud i det.

 

Sig til når du har fået en lille mis, OG læg nogle billeder ind her ;-) vil meget gerne se dem

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa.

 

Jeg er i den situation, hvor jeg er i gang med planlægningen til at anskaffe mig en killing. Ved den lejlighed har jeg dog et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

 

Jeg bor i en 39 kvadratmeter stor lejlighed, og planlægger det skal være en indekat, så vil høre om i mener det er stort nok? tænker på at anskaffe mig en af de der seler så den kan få en lidt luft, altså ikke ligefrem gå tur med den, men jeg bor lige klods op af et mindre græsarieal, hvor jeg så kunne tage den med ud på.

 

Jeg vil helt klart anbefale dig to killinger, de vil få så meget glæde af hinanden, og du vil have nemmere ved at forlade lejligheden uden at få dårlig samvittighed, over den lille killing, som bare kræver og kræver opmærksomhed. Derudover skal der altså to katte til at slikke en kat bag øret :P

 

Nu har jeg også hørt fra rigtig mange, som faktisk anbefaler mig at anskaffe mig to katte, da de har bedst af eget artsselvskab. hvad mener i om det her inde, og er det forsvarligt i en 39 kvadratmeter lejlighed??

Ja, det er det. Bare sørg for at lave nogle steder hvor de kan komme op i højden. Jeg har selv haft to indekatte på 36m2, hvor vi også var to personer. Ingen problemer.

 

mvh. Jesper.

 

Og så, held og lykke med katten(e)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja har mere eller mindre fundet mig katten. Skal ud på et internat på lørdag, efter at have set billeder og læst lidt om de katte de har der ude, så hvis alt går som ventet så kommer katten med hjem på lørdag:)

 

Tænkte også, at man kan starte ud med en, og give den en god rum tid, så man kan fornemme om den keder sig eller er ensom, og så med tiden anskaffe sig en kammerat til den.

 

Ja er skam mere end indstillet på den skal have opmærksomhed. Er så heldig på Uni på Filologi, at jeg højst har mellem 2 og 4 timer om dagen, så har mulighed for at være meget hjemme ved den. Og samtidig hvis jeg som håbet får katten med mig lørdag, så har jeg stadig en uges ferie, så den kan falde til ro i fred uden at være alene:)

 

Det er altid bedst med to killinger fra samme kuld.

Når du nu anskaffer dig en kat fra et internat, som er, var det ikke ni måneder, vil der gå noget tid, formentlig en månedstid, hvis du anskaffer dig en kat mere, før de kan sammen. De skal jo lige se hinanden an.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er også nu nået til den konklusion at jeg vil anskaffe mig to killinger mandag i næste uge. Har forhørt mig hos flere der anbefaler det, så er nu sikker i min sag, og glæder mig en hel del:).

Så vil lige høre, er det så bedst at anskaffe sig en hun og en han, eller to af samme køn, hvad kan bedst enes?.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg hørt fra nogle bekendte der har katte, at når man har to, så er de mindre snaksagelig med ejeren, hvad har i af holdning til det??

Min egen mening til det omkring hvor snaksagelig de er med ens ejer, vel til en stor grad kommer an på personen selv. Her tænker jeg, at hvis man overøser begge de to små med opmærksomhed, så vænnes de jo også til at blive snaksagelige med dig, eller er det mig der er helt off der??.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg hørt fra nogle bekendte der har katte, at når man har to, så er de mindre snaksagelig med ejeren, hvad har i af holdning til det??

Min egen mening til det omkring hvor snaksagelig de er med ens ejer, vel til en stor grad kommer an på personen selv. Her tænker jeg, at hvis man overøser begge de to små med opmærksomhed, så vænnes de jo også til at blive snaksagelige med dig, eller er det mig der er helt off der??.

 

Nu er her 14 katte, og mine er stort set alle sammen hængetræer... når jeg kommer hjem, bare jeg har været væk en halv time, så kommer der mindst fem og tager imod mig ved døren :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er også nu nået til den konklusion at jeg vil anskaffe mig to killinger mandag i næste uge. Har forhørt mig hos flere der anbefaler det, så er nu sikker i min sag, og glæder mig en hel del:).

Så vil lige høre, er det så bedst at anskaffe sig en hun og en han, eller to af samme køn, hvad kan bedst enes?.

 

Du skal nok lige sikre dig, at du MÅ have TO husdyr. Det er absolut ikke alle steder man må det. Mange gange så går det alligevel, men er der bare en, som får ondt et vist sted (der hvor man er højest, når man plukker jordbær), så bliver du nødt til at skaffe dig af med den ene af dem, ellers er det grund nok til at smide dig ud af lejligheden. Så for for din egen og kattenes skyld, så tjek lige efter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg så heldig at jeg ikke har vinduer ud mod nogen åben vej, jeg har kun om mod et lukket område. Desuden er der to hundeejere i min opgang, så der er ikke rigtig nogen der kan have ondt i røven. og det eneste der står i min lejekontrakt er at jeg har tilladelse til at have husdyr.

Men selvfølgelig vil jeg dobbelt tjekke det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...