Hop til indhold

Forhøjet stofskifte og tips til pillegivning?


Mildemus

Recommended Posts

Min kat på 15 har netop fået konstateret forhøjet stofskifte, som åbenbart ikke er helt sjældent hos gamle katte.

Herudover har hun altid været rask.

Hun fik i går taget en blodprøve, fuldt blodbillede, og i dag kom der svar, tallet for stofskifte var 68, normalværdi er op til 30, dog er der en gråzone for ældre katte, som hedder 30-60. Så det er ikke slemt fat, men nok til at det bør behandles.

 

Dyrlægen siger at fordi vi har opdaget det før det er blevet alvorligt, har hun rigtig god prognose.

 

Er der nogen herinde der har forstand på forløbet? Det eneste vi har set af symptomer er vægttab og så har vi set tynd mave et par gange, men troede faktisk det var fordi hun af og til går kan finde på at gå til hundens mad. Dyrlægen kunne mærke forstørrelse af skjoldbruskkirtlen.

 

Jeg tror vi får et stort problem med at give hende medicinen. Hun skal have en pille 2 gange dagligt. Og så vidt jeg kunne forstå på lægen må den ikke knuses.

 

Vi har sådan en pillepind af plastic, hvor man sætter pillen fast og skubber den ned i halsen, men det synes jeg er synd at bruge 2 gange dagligt resten af hendes liv.

 

Har I nogle gode tips til hvordan man får lokket piller i en kat? Hun er kræsen og vil helst kun have RC mature tørfoder, fløde og et par rejer om dagen. Det er sjældent vi har kunnet få vådfoder i hende.

Redigeret af Mildemus
Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme gemmer i piller i leverpostej :) Og de ryger bare lige ned

 

Ellers før jeg fandt ud af det virkede med leverpostejen, brugte jeg tunvand til at give pillen en lækker duft så de spiste den, eller gemte den i vådkost :)

 

Kan desværre ikke fortælle jer noget om forløbet da jeg endnu har til gode selv at opleve det :) Min ældste bliver 7 til august, og skal snart have tjekket nyretal :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

1. Gem pillen i leverpostej, i en reje eller i dåsemad.

2. Det lyder voldsomt med en pille-pind. Dirk hellere bare kattens kæber op med en finger og skub den ind. Hold kattens hovede opad, og nus på halsen, så pillen "glider" ned og sluge-refleksen stimuleres.

3. Er katten meget modvillig af 2., så "sæt dig" på katten: sæt dig på hug med katten mellem benene. Luk af med fødderne, så katten ikke bagger ud og gentag 2. Du må naturligvis ikke hvile dig vægt på katten :)

- det kræver lidt øvelse, men kan klares ret hurtigt, så katten (eller du) ikke får mén ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Vi har nu fundet frem til at det der er bedst er at åbne munden og putte pillen i og nusse på næsen efterfølgende, så synker hun. Og så en godbid (et lille stykke kamstegspålæg vil hun altid have) når hun bliver sat ned på gulvet:) Hunden har også lært at når vi tager katten op om aftenen, så kommer han rendende, for så vanker der også et stykke kamsteg til ham:o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...