Hop til indhold

2 norske skovkatte, 5 måneder


kattefar

Recommended Posts

Hjælp.

 

Har de her to pjuskede, med stamtavle og hele pivtøjet, dyrlægen siger godtnok at det er alt for tidligt for dem at komme i løbetid, ikke desto mindre er den enes adfærd væsentligt ændret inden for den sidste uges tid, mjaver og kæler, kaster sig rundt og gør ved. De kommer lidt ud om aftenen når vi er hjemme, døren står åben og de boltrerer sig i haven mm en 4-5 timer inden vi lukker igen. Nu så jeg så dyret i haven rulle sig frem og tilbage og lave den her karateristiske miaven foran en orrdenlig krabat af en anden kat, som jeg går ud fra er en hankat.

Vi skal ikke have killinger, så hvis der er nogen der er kloge på norske skovkatte og hvornår de typisk bliver drægtige så er vi lutter øre :-).

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi kloge mennesker, der siger de ved noget om katte herunder dyrlæge og dem vi har købt kattene af, postulerer at man ikke bør neutralisere dem før de er kønsmodne, dvs. efter deres første løbetid.

 

Min pige gik i løbetid første gang da hun var lige omkring 6 måneder. Så blev hun steriliseret, fordi min dyrlæge os først vil gøre det efter at de er kønsmodne, men nu er det ikke de samme racer vi har, da mine 2 er huskatte, så jeg ved ikke om jeg kan hjælpe med svar :/

 

Men det lyder da som om at hun er i løbetid, og det passer os meget godt med 5 måneder.

Hvis hun ikke er i løbetid, kan det også være at hun bare er den sociale type.

 

Min pigemis snakker i hvert fald utrolig meget og hun lægger os op til min drengemis, men det er på en legende måde. Når først man har set sin kat i løbetid, kan man godt se forskel på hvornår hun lægger op til leg og hvornår hun lægger op til parring, og det sidste gør hun ikke mere. Han forsøger heller ikke at parre hende mere, men det gjorde han før hun blev "ordnet", selvom han selv er kastreret. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, men det lyder ret meget som om den ene ihf. er blevet kønsmoden. Hun viser alle signalerne og så er det også lige årstiden for alt det pjat.

For almindelige huskatte er det ikke ualmindeligt at de er i den alder når de er kønsmodne. Det er ihf min erfaring. Forår/tidlig sommer er også lige det rette tidspunkt hvor de parre sig mest, så året efter på samme tid er de killinger jeg har haft begyndt at blive voksne. Så det passer meget godt med 6-9 måneders tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi kloge mennesker, der siger de ved noget om katte herunder dyrlæge og dem vi har købt kattene af, postulerer at man ikke bør neutralisere dem før de er kønsmodne, dvs. efter deres første løbetid.

 

Det kommer an på dyrlægen og hvilket land du befinder dig i. I USA har tidlig neutralisering eksisteret i årevis. I modsætning til hvad man i lang tid har troet har det ingen Hæmmende virkning på væksten men hos katte der er blevet neutraliseret tidligt ser man færre tilfælde af overvægt, hvilket jo kun kan siges at være en rigtig god "bivirkning".

 

Nogen dyrlæger har kun erfaringer med at neutralisere dyr der er en hvis alder og vil ikke sterilisere tidligt. Dog vil jeg sige at for mig at fem måneder dog ikke en tidlig alder at blive kønsmoden. Hos katte varierer alderen som regel efter racen. Hvis jeg ikke tager fejl plejer man vist at sige at de store racer plejer at være sent på den. Men det er vel ligesom mennesker nogen er mere tidligt på den end andre :D Det lyder altså fuldstændig som om din hunkat er i løbetid, hvilket passer meget godt med at hunkatte som regel bliver tidligere kønsmodne end hankatte. I skal se at få hende ordnet hvis I ikke vil have killinger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...