Hop til indhold

Hjælp til kat med astma :(


Misser

Recommended Posts

Hej allesammen

 

Jeg er en kvinde på 25 år, som har to katte (Victor og Misser) på snart 1 år. Jeg har et problem med Misser som har fået en meget slem og slimmet hoste og dårlig vejrtrækning.

 

Dyrlægen har udskrevet prednisolon i pilleform og han har selv givet hende en indsprøjtning med flydende prednisolon. Men ingen af delene virker. Jeg kan se hun er svækket og kan ikke lege, som hun kunne før og er så ked af at jeg ikke kan hjælpe hende.

 

Er der nogen der kender noget til astma hos deres kat? Evt. alternative behandlingsmuliheder i kender til?

 

Jeg håber virkelig der er noget som kan hjælpe mig. Det gør ondt at se hende "lide" på den måde

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Først vil jeg lige sige at det nok ikke at det rigtige emne du har postet i. Det ville nok have været bedre i "katte sygdomme". Måske kan administratoren flytte det.

 

Jeg synes du skal starte med at læse det her link. Jeg vil så neden under prøve at supplere med det jeg ved :

 

http://www.dyrlaege.dk/artikler/40-artikler/126-astma-hos-kat-bronchitis

 

Hvis det ikke allerede er gjort, kunne det være godt at få taget en røntgenbillede hos dyrlægen for at se hvordan lungerne ser ud. Behandlingen af astma består i at give binyrebarkhormon (som prednisolon er) men det er tit ikke nok. Der skal nok også gives noget medicin som kaldes for Bronkodilatator, Lægemiddel som virker udvidende på bronkierne og gør det lettere for katten at trække vejret f.eks. Bricanyl. I linket snakker de om brug af en inhalationsmaske som den nyeste trend, ved ikke lige om det er nemt at få katten til at have den på. Her i Frankrig hvor jeg bor bruger man en nebulisator (medicinforstøver der fungerer med trykluft) der anvendes til inhalation af medicin. Det er en maskine som består af et forstøverkammer hvor man kommer medicinen i (typisk binyrebarkhormon og bronkodilatator), en slange med tilslutning til atmosfærisk trykluft og endelig en maske eller et mundstykke der kommes over patientens mund. Hos katte plejer mand at droppe masken og i stedet putte katten ind i sin transport kasse som man dækker til med et tæppe eller lignende for at dampen skal blive inde i kassen. Man kommer katten ind i kassen og sætter slangen fast i f.eks døren, tænder for maskinen og så skal katten være derinde i et stykke tid (ca. 15 min.) og indånde medicinen. Det er lidt omstændeligt men det virker virkeligt godt ved et astmaanfald. Her i Frankrig kan en nebulisator lejes på apoteket er ikke sikker på at det er det samme i Danmark men dyrlægen kan sikker være behjælpelig med hvordan man får fat i sådan en.

 

Hvis katten tit har anfald kan det være godt at få lavet en endoskopi med bronkoalveolær lavage. Det går ud på at lave en kikkertundersøgelse af luftvejene hvor man sprøjter noget væske ned som man så suger op igen og sender videre til undersøgelse på et laboratorium. Det sammen med andre prøver taget under undersøgelsen kan hjælpe med at finde frem til årsagen : det kan være allergi men også en bakterie infektion der ligger til grund, alt efter hvad man finder frem til kan behandlingen så finjusteres så den passer og hjælper så godt som muligt.

 

Håber jeg har hjulpet dig lidt med mit svar. Jeg synes du bør tage hende til dyrlægen igen helst allerede i dag, astma er ikke noget man spøger med, for at få noget andet medicin. Hvis din dyrlæge ikke virker som om han har godt kendskab til astma hos katte ville jeg tage kontakt til et dyrehospital eller Landbohøjskole hvis du bor i närheden af den. Hold os endelig opdateret om hvordan det går og rigtig god bedring til stakkels Misser :(

 

Mvh Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig med mis78!

 

Et af de bedste sites på nettet for både dig og din dyrlæge om felin astma er http://www.fritzthebrave.com - der står ALT om diagnosticering og medicinering.

 

Hvis du vælger at medicinere med inhaleret medicin, som man gør hos mennesker, så skal du have fat i en babyhaler på apoteket (bruges til babyer med astma), som tilpasses kattens ansigt fx med en blød operationsmaske fra dyrlægen. Medicinen er den samme som til mennesker, bare de ældre afprøvede præparater i sprayform, som kan sættes i babyhaleren.

 

Hvor i landet bor du? Hvilken dyrlæge bruger du?

Link til kommentar
Del på andre sites

Rart at det ikke behøver være dødeligt for katte der har astma...det troede jeg faktisk..troede det var så omstændeligt og dyrt at det kunne sidesættes med kræft og det var mest skånsomt at aflive dyret...så lærte jeg noget nyt.

Spændende læsning mis78

 

Tak skal du ha' :) Jeg synes det er godt hvis det her forum kan være med til at give folk mere viden om sygdomme hos katte. Dyremedicin/hvad dyrläger kan behandle har rykket sig meget siden jeg fik min første kat da jeg var 12 år gammel. Selv kræft eller i hvert fald nogen former kan behandles i dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak skal du ha' :) Jeg synes det er godt hvis det her forum kan være med til at give folk mere viden om sygdomme hos katte. Dyremedicin/hvad dyrläger kan behandle har rykket sig meget siden jeg fik min første kat da jeg var 12 år gammel. Selv kræft eller i hvert fald nogen former kan behandles i dag.

 

Ja det er rart at man ikke skal afskrive sin kat mere fordi den fejler noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kronisk luftvejslidelse. Madallergi, opkastning, tynd mave og hendes sidste "opfindelse" kronisk betændelse i bugspytkirtlen. desuden har hun været meget overvægtig og vi måtte have fat i en dyrlæge med speciale i ernæring for at få hende ned i vægt. Det er også ernæringseksperten der hjælper os med bygspytkirtlen fordi det hovedsageligt er noget man kan behandle igennem kosten. Hun har været indlagt med akut nyresvigt og fik drop i fire dage og vi var rigtig bange men efter fire dage fik hun det bedre og kunne komme hjem - det var helt fantastisk. Da de ringede fra klinikken og sagde det, kunne jeg nærmest have krammet dyrlægen så glad blev jeg. Men det gjorde jeg nu ikke, i stedet for fik de chokolade og et takkekort. Jeg synes det er helt fantastisk hvad de kan af ting i dag dyrlægerne :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det må man da sige.

Ved ikke hvordan jeg selv ville reagere hvis mine dyr fik alt det, da jeg tænker om det ikke også er en belastning for dyret at skulle så meget til dyrlægen og i så megen behandling.

Men man ved det jo ikke før man står i det.

Det er meget svært, for hvornår er nok blevet til nok.

Men hvis dyret ikke ser ud til at lide overlast, vil man vel gøre alt for at redde det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Forstår godt hvad du mener. Heldigvis er det sådan at hun ikke konstant har brug for at komme til dyrlægen (det skal nævnes at hun er 15 år gammel så tingene er kommet gennem årene) men ja der er perioder hvor vi har kommet der tit og vi giver hende medicin hver dag. Man skal selvfølgelig overveje fordele og ulemper. Ulempen er at dyrlæge besøg stresser vores katte men et besøg varer kun et begrænset stykke tid og gennem dem får hun den rette behandling som er med til at sikre hende en god livskvalitet. Hun er rigtig flink til at tage medicin og er meget samarbejdsvillig hos dyrlægen, og det betyder meget, ellers ville det slet ikke kunne have lade sig gøre. Jeg tror helt klart på at dyr kan mærke at man gør det for at de skal få det bedre.

 

Det er lykkedes for os at finde en rigtig kompetent dyrlæge, som samtidig er en rigtig kattefan. Han går meget op i at behandling og medicinering skal være så stressfri som muligt og prøver såvidt muligt at give medicin der kan kommes på maden eller som har en god smag der gør at hun spiser det i sig selv. Han er desuden meget blid og bruger så lidt tvang som muligt under undersøgelser. Hvis hun f.eks. flytter sig mens han er ved at lytte med stetoskopet så flytter han med om jeg så må sige i stedet for at holde fast i hende. Hun får også kælenavne af ham og man kan mærke at hun er tryg ved ham.

 

Jeg har tillid til vores dyrlæge og ved han nok skal sige til den dag det bliver for meget ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Forstår godt hvad du mener. Heldigvis er det sådan at hun ikke konstant har brug for at komme til dyrlægen (det skal nævnes at hun er 15 år gammel så tingene er kommet gennem årene) men ja der er perioder hvor vi har kommet der tit og vi giver hende medicin hver dag. Man skal selvfølgelig overveje fordele og ulemper. Ulempen er at dyrlæge besøg stresser vores katte men et besøg varer kun et begrænset stykke tid og gennem dem får hun den rette behandling som er med til at sikre hende en god livskvalitet. Hun er rigtig flink til at tage medicin og er meget samarbejdsvillig hos dyrlægen, og det betyder meget, ellers ville det slet ikke kunne have lade sig gøre. Jeg tror helt klart på at dyr kan mærke at man gør det for at de skal få det bedre.

 

Det er lykkedes for os at finde en rigtig kompetent dyrlæge, som samtidig er en rigtig kattefan. Han går meget op i at behandling og medicinering skal være så stressfri som muligt og prøver såvidt muligt at give medicin der kan kommes på maden eller som har en god smag der gør at hun spiser det i sig selv. Han er desuden meget blid og bruger så lidt tvang som muligt under undersøgelser. Hvis hun f.eks. flytter sig mens han er ved at lytte med stetoskopet så flytter han med om jeg så må sige i stedet for at holde fast i hende. Hun får også kælenavne af ham og man kan mærke at hun er tryg ved ham.

 

Jeg har tillid til vores dyrlæge og ved han nok skal sige til den dag det bliver for meget ;)

 

Det er godt at høre :)

Altid rart med en god dyrlæge. det betyder meget

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...