Hop til indhold

Mine ene kat kaster ofte op :(


Kattefyren

Recommended Posts

Hej folkens!

Min ene kat som fylder 1 år lige om lidt, kaster rigtig ofte op.

NÆSTEN dagligt gør han det, og der er altid mad med i opkastet.

 

Han spiser Royal Canin, og jeg tænker lidt om det er foder-allergi, selvom jeg ikke synes at han kradser sig mere end normalt, og han vasker sig heller ikke hårløs.

 

Han er udekat, og når han er ude i haven, elsker han at rulle sig på fliserne på terassen. Jeg ved ikke om det er fordi at det klør, eller om det bare er fordi der er "dejligt" støvet?

 

Han er MEGET kælen, så det er ikke fordi han virker nedtrykt og indelukket.

En anden ting jeg har bemærket de sidste 3 dage er at jeg synes han er blevet lidt klodset. Han skvatter lidt mere end han plejer, hvis han går i vindueskarmen, eller skal springe op et sted, så er det ikke altid han lige får fat så han kan hive sig op, og falder altså ned i stedet for.

Har sidstnævnte symptom mon noget at gøre med svimmelhed? Begge mine to katte drikker en hel skål vand tilsammen hver dag, men får ikke helt så ofte vådfoder.

 

Håber at nogen herinde kan samle brikkerne til noget der ligner en diagnose.

 

På forhånd tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Umiddelbart til det første vil jeg sige hårboller....

Men da du skriver det sidste vil jeg sige, få ham undersøgt hos dyrlægen, eller i hvert fald lige ring til dem i morgen og høre hvad de siger...

Det kan også sagtens være han har spist noget han ikke kan fordøje og så prøver at få det op på den måde...

 

Har de fri adgang til foder, ellers kan opkasten være fordi at han spiser for meget på en gang, da han ved han kun får en hvis mængde foder...

Link til kommentar
Del på andre sites

De har fri adgang til foder.

Der er ikke hår-rester i opkastet, så jeg tror ikke at det er hårboller.

Jeg tror jeg ringer til dyrlægen imorgen, for jeg skal først møde sent :)

 

Tak for svaret. Hvis andre har ideer til hvad det kan være, må i selvfølgelig gerne skrive :)

 

Super, så håber jeg dyrlægen kan være behjælpelig....

 

Håber du holder os opdateret herinde :) God bedring til missen

Link til kommentar
Del på andre sites

Håber at nogen herinde kan samle brikkerne til noget der ligner en diagnose.

 

 

Det er kun en dyrlæge der kan stille en diagnose efter at have undersøgt din kat. Her kan vi kun komme med gæt og gode råd.

 

Jeg vil råde dig til at opsøge en dyrlæge for at finde ud af hvorfor han kaster op. Opkastninger hos katte kan have mange forskellige årsager. Det kan komme af noget ganske banalt som f.eks. hårboller eller at katten spiser for hurtigt men det kan også - hvilket jeg selvfølgelig ikke håber - komme af mere alvorlige ting. Det at din kat kaster op dagligt, gør alene at hans spiserør og mave bliver irriteret, så oprindeligt kaster han op af en anden grund men dertil kommer en irritation på grund af regelmæssig opkast så det bliver til en ond cirkel, som du er nødt til at have dyrlægens hjælp til at bryde.

 

En anden ting jeg har bemærket de sidste 3 dage er at jeg synes han er blevet lidt klodset. Han skvatter lidt mere end han plejer, hvis han går i vindueskarmen, eller skal springe op et sted, så er det ikke altid han lige får fat så han kan hive sig op, og falder altså ned i stedet for.

 

Så meget desto mere grund til at få ham til dyrlægen !

Som Henriette siger, hold os opdateret når du har snakket med dyrlægen.

 

Mvh Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er kun en dyrlæge der kan stille en diagnose efter at have undersøgt din kat. Her kan vi kun komme med gæt og gode råd.

 

Jeg vil råde dig til at opsøge en dyrlæge for at finde ud af hvorfor han kaster op. Opkastninger hos katte kan have mange forskellige årsager. Det kan komme af noget ganske banalt som f.eks. hårboller eller at katten spiser for hurtigt men det kan også - hvilket jeg selvfølgelig ikke håber - komme af mere alvorlige ting. Det at din kat kaster op dagligt, gør alene at hans spiserør og mave bliver irriteret, så oprindeligt kaster han op af en anden grund men dertil kommer en irritation på grund af regelmæssig opkast så det bliver til en ond cirkel, som du er nødt til at have dyrlægens hjælp til at bryde.

 

 

 

Så meget desto mere grund til at få ham til dyrlægen !

Som Henriette siger, hold os opdateret når du har snakket med dyrlægen.

 

Mvh Helle

 

 

 

 

Helt enig. Til dyrlægen med katten. måske er det bare noget helt banalt så som at din kat skal skifte fodder...Håber det bedste...hilsen Eva..

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...