Hop til indhold

Klikkertrænings videoer


Giesji

Recommended Posts

Hej :)

 

Jeg har besluttet mig for at bruge min youtube kanal til noget fornuftigt og gennemgående, og da jeg har en fornemmelse af at klikkertræning af katte i danmark ikke virker vildt udbredt, tænkte jeg at jeg ville undervise lidt i det, ud fra hvad jeg selv har læst og lært :)

 

Se min playliste af videoer her. Den er endnu ikke så lang, men det er jo en 'Work in progress'. Fortæl mig gerne hvad du synes :)

 

Jeg søger gerne lidt feedback, og håber bestemt at der er nogen der kan bruge det, da jeg kraftigt kan anbefale klikkertræning! Det er sjovt for både dig selv og katten :)

Hvis du har nogen forslag, enten til nye tricks jeg bør lære Oliver og filme, eller noget du gerne vil se uddybet, så fortæl gerne om det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak :)

Du kan tro han har det sjovt. Han plager gerne flere gange om dagen om at blive trænet, og bliver først stille efter et par lektioner ;)

 

Jeg er personligt også begyndt med en slags "operant conditioning" på mig selv, som er ligesom shaping.. Det giver et godt personligt indtryk af hvordan det er for dyret at blive klikkertrænet, og hvordan det påvirker en at belønne sig selv i de rigtige situationer for at fremme ens egen adfærd i en bestemt retning.

Det er også spændende læsning hvis man søger efter B.F Skinner :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan godt træne uden godbidder, hvis man bare belønner med noget den forbinder med noget godt :) Nogen træner kun med kæl og ros, men man kan også bruge yndlingslegetøj, ligesom narkohunde i politiet får lov til at lege med yndlingsbolden når den fandt det den skulle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej :)

 

Jeg har besluttet mig for at bruge min youtube kanal til noget fornuftigt og gennemgående, og da jeg har en fornemmelse af at klikkertræning af katte i danmark ikke virker vildt udbredt, tænkte jeg at jeg ville undervise lidt i det, ud fra hvad jeg selv har læst og lært :)

 

Se min playliste af videoer her. Den er endnu ikke så lang, men det er jo en 'Work in progress'. Fortæl mig gerne hvad du synes :)

 

Jeg søger gerne lidt feedback, og håber bestemt at der er nogen der kan bruge det, da jeg kraftigt kan anbefale klikkertræning! Det er sjovt for både dig selv og katten :)

Hvis du har nogen forslag, enten til nye tricks jeg bør lære Oliver og filme, eller noget du gerne vil se uddybet, så fortæl gerne om det :)

 

Hej Giesji :)

 

Nu har jeg haft meget mere tid til at "dyrke" dine videoer, og de er RIGTIG fede, hyggelige og meget nyttige.. Helt nede på mit spæde nivu, især den indtroduktion m. klikker, kat og godbid, så den næste m. pegepinden.. Super.. :D

 

Tak for at indvitere mig/os ind.

 

Jeg har også en MEGET motiveret kat, Elmer, (fandt jeg ud af) dog er jeg ikke rigtig startede m. at træne ham endnu.. Da jeg skulle bruge lidt tid til at sætte mig "op" til det.

Så vil man måske tænke, hvordan ved jeg så at Elmer er så motiveret.. :D

 

Og det hele startede m. Et tæppe og en godbid, så nu er det lige meget hvor jeg lægger tæppede, så forbinder han det m. En godbid.. Ikke sådan at jeg render rundt m. Tæppede.. hæhæ.. Men hver gang han springer op på tæppede får han en godbid, så det gør han rigtig tit.. :D

 

Nu har jeg så fået anbefalede og købt en ny, bedre og ikke så højt klikkende klikker,(sådan en som du har) den gamle var nemlig en lille æske/kasse klikker, meget høj i klikket, som han blev helt bange for.. hæhæ.. Men som sikkert er go hvis man træner udendørs.

 

Jeg vil også følge m. vidre men også se dine videoer igen, for lige at få det hele m.

 

Min drøm er træne de to katte jeg har til bedre at kunne li at blive børstede, klippede og kiggede på..

Har du nogen ider? Det er jo ikke nemt at klikke og give godbidder imens jeg ligger begravede i en pelsknude m. en saks.. hæhæ..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke selv prøvet at klippe kløer på Oliver, da han er udekat, og børster har han ikke haft det store problem med. Men der stod noget om det i bogen 'Klikkertræning af katte'.. Man kan shape sig til en kat der er mere tryg ved det.. Fx. når I hygger i sofaen, og katten ligger afslappet i skødet, så rør lidt ved dens kløer og 'tryg' dem ud, stille og roligt. Uden at klippe. Hvis den reagere roligt på det, så klik og beløn. Man kan så langsomt vænne katten til at berøring af poterne ikke er farligt, og så kan man langsomt tage skridtet videre til at prøve at klippe, og give en godbid for hver negl der kom af uden de store problemer.. Det kan være lidt svært at jonglere med både kat, klikker, godbider og saks, men sats ikke på at klippe for at få alle negle fine i denne omgang, men for kattens trænings skyld :) Så kan det måske være nødvendigt at ae lidt på poten, klik og bløn. Tag saksen, og klip forsigtigt. Læg saksen, klik og beløn. Det kan være bøvlet at bytte rundt på alle redskaberne hele tiden, men det kan være nødvendigt :)

Mht børsten gælder det også om en god præsentation. Hvis vores katte (min mors blandt andet) virker sky overfor børsten, hjælper det tit lige at lade katten se hvad det er før man aer den med den, for det kan jo virke truende at der kommer en stor ting med tænder lige over hovedet på en, uden varsel. Lad være med at rede for meget på hovedet til at starte med, da det nok kan virke mest ubehageligt for katten, når den ikke er helt tryg ved det. Men ellers giv nogen godbidder i ny og næ mens du reder forsigtet og overfladisk på pelsen, men lad katten vælge hvornår nok er nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg begyndt at klikkertræne min ene kat, det går over al forventning :D det er super nemt og hyggeligt..

 

Jeg har godbider i en lille lomme til den ene hånd og en pegepind og klikker i den anden hånd, jeg har "dybbedet" pegepinden i en bøtte m. katteurt, for så snuser han til den hele tiden.. hæhæ..

 

Jeg har øvet ham i at gå bagom pc'en når han kommer og ikke oven på tastaturet, han river tasterne af m. klørne og det vil jeg ikke have.. Og så går han tilb. selv.. :D og bliver klikket og belønnede..

 

Det er utroligt fint og hyggeligt.

 

Jeg har også læst en masse i bogen om klikkertræning, der er også en masse om adfærd, ønsket som uønsket.. Det er rigtig god læsning..

 

Mit ønske m. træningen er at gøre dem begge fortrolige m. saks og børste, og berøring steder de ikke vil berøres (klør, poter, mund og mave).. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hæhæ.. I er så søde :D Jeg har nok gjort det til et "uoverkommeligt" projekt og så viser det er sig, ikke at være det, og det overrasker.. :)

 

Men jeg må indrømme at jeg ikke træner hver dag.. selv om jeg gerne ville, Elmer syntes heller ikke jeg kan være det bekendt :D Men det kommer nok når energien tillader det :o

Redigeret af Tina Nilsson
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg får egentlig heller ikke trænet så meget som jeg burde.. Dog mest fordi jeg fik øddelagt ryggen fornylig... Men det er skam ikke fordi Oliver ikke minder mig om det...

 

Jeg er forresten allerede nået til det punkt i mine klikkertrænings videoer at jeg ikke har ret meget nyt stuff at vise.. Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om nye tricks at lære dyret... Er der nogen der har nogen forslag til nogen sjove, eller praktiske tricks?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kunne godt nogen gange bruge at mine katte kunne skubbe til en dør der kun står lidt på klem. De mener nemlig ikke man kan komme ind hvis døren ikke er meget åben. Specielt vores hankat kan sætte sig og vræle højt hvis han møder en dør der ikke står så meget åp klem at han nærmest kan komme igennem uden at den røre ved hans sider.

Bede den om at hente sit legetøj - fetch. Det har jeg set flere katte synes er vildt sjovt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...