Hop til indhold

Min kat bruger ikke kattebakke mere?


Recommended Posts

Hej alle (:

 

Jeg har en kat på 9-10 mdr. der er en blanding af norsk skovkat, main coon og almindelig huskat. Den har de første måneder boet sammen med mig hos mine forældre, men flyttede så med mig i min nye lejlighed. Jeg fik den lært at gå på kattebakke da den var hos mine forældre, men nu gider den bare ikke mere? Den har kun gjort det nogle får gange på kattebakke mens jeg har boet hér.

Den skider og tisser hvor den vil. dvs få cm. fra kattebakken, og i køkkenet.

Før i tiden gjorde jeg ikke andet end at blive sur på den, og vise den at de var forkert ved først at vise den lorten/tissen, og så ''kaste'' den ind i kattebakken. For jeg tænkte at den nok bare skulle lære det. Men nu er det et halvt år siden jeg flyttede ind, og i dag satte den sig til at tisse på mine sko. Og dér så jeg rødt.

 

Hvad i al verden skal jeg gøre?? :confused:

 

Jeg har en anden kat, som går på kattebakke hver gang. Kan det være fordi at den ikke gider at gå på det samme sted som dén?

Det skal lige siges, at den kat frit gå udenfor hvis den vil, hvis nogle af jer tænker at den gerne vil ud :)

 

De største kram

Katrine

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan ikke lære katte at tisse bestemte steder ved at vise den det den har gjort...

 

Det er helt klart at katten er blevet kønsmoden og vil markere sig... Jeg tænker det er en hankat...

 

Den skal kastreres det vil hjælpe.... måske skal i have to kattebakker lidt, indtil der kommer lidt ro på... Det den gør er faktisk dens natur, den markerer sit territorie nu den er ved at blive voksen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Og det skal lige siges, at det er den ikke, fordi jeg meget gerne ville have nogle killinger ud af den og min anden kat, da det er den eneste langhårede kat mig og mine forældre har tilbage. Og så er det ikke så smart at den bliver kastereret (:

 

Hvis den ikke skal kastreres må du leve med strinteri rundt omkring i huset... du kan ikke lære katten ikke at gøre det, det er dens natur...

Link til kommentar
Del på andre sites

Bornholmeren -

 

Du skriver at den er blevet kønsmoden og er ved at være voksen, og derfor gerne vil markere sit territore. Den har gjort det lige fra vi flyttede ind, dvs fra da den var ca 3 måneder gammel. Og der var den altså en lille killing, og ikke spor kønsmoden (:

Og det skal lige siges at det ikke er strinteri. der er stor forskel på strinteri som de gør, når de er kønsmodne, og lort :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor stor din lejlighed er. Men jeg vil simpelthen give ham så lidt plads som muligt, for at få ham gjort renlig igen.

Jeg kunne forestille mig at han har haft en form for smerte, ved at gå ind i kattebakken, og derfor forbinder han den med smerte og vil så ikke bruge den, hvilket jo er meget forståeligt. Lige nu tror jeg det er en indgroet vane, hvis han har gjort det i 6-7mdr. Og det kan derfor tage lang tid at gøre ham renlig igen, særligt i den alder.

 

To kattebakker vil også være det bedste til to katte. Mange katte er fint på den, hvis du ved hvad jeg mener.

 

Det hjælper aldrig at skælde en kat ud for noget den har gjort, det hjælper ikke, og den ved ikke hvad den får skæld ud for. Man skal tage den for fersk gerning og så sætte den i bakken, det andet er bare synd.

 

Hvilket grus bruger du i bakken? Jeg har før oplevet (herhjemme) at jeg brugte noget grus den ene herre ikke vil bruge, til trods for at der aldrig var blevet brugt andet, så skiftede jeg over til noget finere og bedre (dyere i indkøb, billigere i længden) og vupti ikke en urenlig kat mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis den ikke skal kastreres må du leve med strinteri rundt omkring i huset... du kan ikke lære katten ikke at gøre det, det er dens natur...

 

Det er ikke alle hankatte der strinter vil jeg lige sige. Jeg har en hankat der er MEGET kønsmoden og kalder på damer dagen og natten lang. Han har aldrig nogen sinde strintet inden for. Kun en enkelt gang på min hånd efter en lidt for voldsom leg med mavekildning og kramme hænder hvor han vist blev lidt for glad for mig. Vi har også en hunkat som han har parret sig med og ikke engang for at holde andre hankatte væk strinter han inden for eller på vores terrasse. En anden hankat jeg havde nåede at blive over 3 år før han blev kastreret og det blev han pga slåskampe med andre fremmede katte og bestemt ikke strinteri.

Ved så ikke om det kan have noget at sige at de for det meste har været udekatte og har kunnet strinte ude. De har så bare aldrig strintet i l den tid de har været indekatte i et års tid hvor de slet ikke har kunnet komme ud og der havde jeg endda to kønsmodne hankatte samtidig.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg bor på 28kvm - sådan et kollegie værelse, så lidt plads må man da sige at han har (:

 

Og jeg vil indrømme, at jeg tror virkelig ikke at det er strinteri, eftersom han kun gør det inde, og ikke ude, hvor der ellers er mange andre katte. og så har han også gjort det i så lang tid, så da han begyndte var han langt fra kønsmoden..

 

Men jeg må prøve at købe en kattebakke mere, og noget andet kattegrus :)

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg bor på 28kvm - sådan et kollegie værelse, så lidt plads må man da sige at han har (:

 

Og jeg vil indrømme, at jeg tror virkelig ikke at det er strinteri, eftersom han kun gør det inde, og ikke ude, hvor der ellers er mange andre katte. og så har han også gjort det i så lang tid, så da han begyndte var han langt fra kønsmoden..

 

Men jeg må prøve at købe en kattebakke mere, og noget andet kattegrus :)

 

Hvis du har mulighed for det, kan du evt. lukke ham ude på badeværelset, bare et par dage, eller indtil han har lært at bruge bakken igen. Det har virket for mig, når jeg har fået plejekillinger ind, tre dage på badeværelset, med mad, vand og en bakke, og så lidt legetøj og sådan. I bakken har jeg sprøjtet lidt baldrian, og de blev renlige på to dage.

 

Men held og lykke med ham :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Heriette - Ej det ville næsten være synd! han er verdens største hyggekat. Han følger en over alt. De gange jeg har siddet ude foran døren, uden nøgle, har han miavet og miavet i vildens sky, i flere timer, indtil min kæreste kom hjem. Så at lukke ham inde på højst 2 kvm. ville være synd!

Og tror faktisk også bare at han så ville skide over det hele, bortset fra i kattebakken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Heriette - Ej det ville næsten være synd! han er verdens største hyggekat. Han følger en over alt. De gange jeg har siddet ude foran døren, uden nøgle, har han miavet og miavet i vildens sky, i flere timer, indtil min kæreste kom hjem. Så at lukke ham inde på højst 2 kvm. ville være synd!

Og tror faktisk også bare at han så ville skide over det hele, bortset fra i kattebakken.

 

Det er endnu mere synd at skælde ham ud. Det er formentligt den eneste løsning du har.

Men held og lykke

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle (:

 

Ville lige give en lille opdatering!

Fik et råd, at købe nyt kattegrus, så jeg har skiftet fra Rema1000 kattegrus, til Kiwi minipris kattegrus. Jeg vaskede kattebakken totalt ren for gamle rester efter grus, og puttede det nye grus i. Jeg fik også overvejet at det kunne være låget på kattebakken's skyld, at touluse ikke kunne li at gå der ind, for det har været et problem med mine tidligere katte. Så da jeg havde ordnet det hele, puttede jeg Touluse direkte ned i gruset, og tog lidt fast i hans pote, og ''gravede'' lidt med den i gruset for ham. Han satte sig direkte i gruset, og gjorde både det ene og det andet :D Jeg kan godt sige jer, at jeg var så glad så jeg dansede rundt i hele huset! Så jeg roste ham MEGET foran kattebakken!

 

Tænkte godt nok, at det nok bare var den éne gang han ville gøre det, for ligesom at strinte sit teritorum af, men de sidste 2 dage er jeg ikke kommet hjem til en overskidt lejlighed, men en HELT fyldt kattebakke! :D

 

Så er nu ejer af 2 dejlige renlige katte :D og et meget renere gulv!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor er det bare godt...!

 

Jeg havde engang en lukket kattebakke med dør i, og den ville en af mine katte pludselig ikke gå ind i mere... da jeg så pillede døren af var der ingen problemer mere...

 

Jamen jeg havde nemli heller ingen dør i før, for det var der ingen af dem der kunne finde ud af, men selve toppen har åbenbart gjort at han ikke gad gå der ind :b

 

Det skal lige siges, at der har kun været MEGET få uheld efter jeg skrev at han gik på kattebakke, men det er kun fordi at han er kræsen omkring kattebakken. Hvis der bare er den smule for meget som han ikke synes om, så gider han ikke, så det er med at fjerne alle efterladenskaber, hele tiden :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillykke :) det er altid rart når det lykkes. Jeg har selv kæmpet i næsten 2 måneder med at få min nye pige til at forstå at her i huset går man ud på terrassen - der står deres tissehus ;) hader nemlig lugten af bakke og jeg har prøvet alt fra at tømme totalt hver dag, rengøre bakken med det ene og det andet, låg på bakken med duftdims i loften med og uden låge, kattesand i alle mulige og umulige kvaliteter og priser, men jeg kan stadig lugte den :( ja jeg er sart i en fart. Så her er det på terrassen. Frisk luft hjælper når der skal tømmes prut. Min hunkat synes så bare ikke lige det var en god ide og pruttede og tissede over alt på gulvet. Nu har hun fundet ud af fidusen med at sætte sig ved døren (tror nærmest hun er stum så lidt lyd der er i hende) og så venter hun pænt til det bliver opdaget. Vores hankat er så god til at hjælpe og siger til når hun sidder der, for han elsker at komme ud, ellers er hun også begyndt at komme og hente os hvis der går for længe før vi ser hun sidder der. Så vi har haft tisse og prutte frit gulv i snart 14 dage :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...