Hop til indhold

Har desperat brug for hjælp!


Cat-lady

Recommended Posts

Hej, jeg har 2 vidunderlige hankatte.

Mickey på 8,5 år og Pjevs på 3,5 år.

Jeg fik Pjevs fra killing og det gik ganske fint, men efterhånden kan de bare ikke sammen længere...

Det er aldrig Mickey der starte et slagsmål, men Pjevs og så jagter han ellers Mickey ind under sengen... :(

 

Jeg bor i en 1 værl lejlighed på 38 m2, så måske det simpelthen er plads mangel?

Det er slet ikke optimalt, men da kæresten og jeg gik fra hinanden, måtte jeg finde en lejlighed jeg havde råd til og den er desværre meget lille.

 

Jeg overvejer kraftigt at gå af med den lille skat, Pjevs, men er der nogen der har gode råd til hvordan man kan få katte til at enes?

 

De har et stort højt kattens no 1 kradsetræ, hylder, huler, kattesenge og alt muligt. Så min lejlighed er lille, men meget kattevenlig indrettet...

De får desuden mad hver for sig...

 

Pjevs har haft problemer med at tisse som lille, så han må under ingen omstændigheder få andet end hans kattemad Royal Canin urinary og så er der ingen problemer. Og Mickey får senior kost. De får mad 3 gange om dagen, da maden jo ikke kan stå fremme.

 

Når de nogen gange enes og putter sammen, så slikker Mickey Pjevs så meget over øjnene, at han næsten bliver skaldet! ;)

Pjevs nyder det bare i fylde drag, men kan det være noget dominans?

 

Nå men jeg har mange spørgsmål kan i høre, og jeg håber virkelig, at der er nogen kloge-hoveder herinde der kan hjælpe mig.... :)

 

Hvis nogen herinde kender en sød og kærlig person der søger verdens sødeste kattemis, så sig endelig til, for jeg overvejer som sagt om det er bedst for kattene, hvis de blev skilt ad...

 

Lidt info om Pjevs:

3,5 år, kastereret, indendørs kat med vaccination.

Han er ekstremt kærlig og utrolig forsigtig ved fx leg med ens fingre. Han har aldrig bidt, revet eller lign. Et godt eksempel: Jeg kom engang til at træde på hans hale, han blev forskrækket og slikkede løs på mine fingre, mens jeg sagde undskyld til ham :)

Han er skør og opfindsom og så elsker han at lege "hent musen"! Dvs. jeg kaster og han bringer ;)

Han elsker at putte og kradser i hans højre kradsetræ.

Han kan ikke undvære hans hængekøje, så hvis hans nye mor/far ikke har det, så får de self hans høje kradsetræ med :)

De eneste krav han har er: Han skal have hans hængekøjetræ, han skal have hans specielle foder, og så må han ikke få andet mad end dette ;)

Billede011.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Cat-lady :) jeg er helt enig m. Henriette og ville prøve det hun forslår.

 

Og ja det handler rigtig meget om dominans, den ældste styre og dominere v. slik og nus.. Og den lille vil prøve at overtage.. Sådan vil de gøre i naturen.. Den ældste må lige oppe sig og sætte den lille på plads.. det kommer måske lige pluslig en dag.

 

Jeg har 2 Maincoon drenge på 3 år, de tager sig også nogen slås, hvæse og vilde jagt ture i huset, det er hård men jeg har talt m. en adfærds psy. om det og jeg må helst ikke ynke dem elle blande mig for det kan gøre det være, de skal selv finde en magt balance..

 

Men når så de er færdige og der falder ro på, så roser jeg dem begge MEGET og giver godbidder og kæler og nusser m. dem begge.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar :)

 

Mickey fejler intet.

Han var til dyrlægen for 2 måneder siden, da han havde halsbetændelse og der fik han pencillin og alt og er rask for længst ;)

Han fik renset tænder og fik desværre halsbetændelse i den forbindelse :( Han hostede og hans miaw, var nærmest ikke eksisterende :(

 

Men deres problem har stået på i over 1 år, men er bare blevet værre og værre...

 

De kan ligge og nusse-vaske hinanden og lige pludselig bider den ene og så går det helt galt!

Pjevs vil så gerne lege og HELE tiden, men Mickey tør/vil bare ikke, og så ender Pjevs med at ligge ovenpå Mickey og bider ham i nakken, mens han forsøger at flygte ind under sengen...

Jeg har prøvet i perioder at stoppe dem og det hjælper ikke, men jeg har også prøvet modsat, at lade dem klare det selv... Uf det gør ondt, når Mickey miawer helt vildt og er rædselsslagen!

 

Men Mickey er tidligere vildkat og har haft en frygtelig hård start på hans liv. Jeg fandt ham halvdød og meget vild, da han var ca 5 måneder. Jeg tog ham self ind. Jeg boede på kollegie og havde kun 1 værl og 1 toilet og da jeg havde en anden kat, skulle de være adskilt, indtil Mickey var tjekket for alt hos dyrlægen. Så Mickey boede i 3 uger på toilettet og Malou (min hunkat), boede inde på værelset og kunne komme ud i haven :)

Mickey fejlede gudskelov ikke noget alvorligt, andet end at han var ca 2 uger fra at dø af sult... Han havde næsten ingen pels og self lopper og orm..... Men jeg sad og spillede guitar og sang for ham på toilettet mens han fik mad flere gange om dagen og lidt efter lidt, blev han mere og mere modig og til sidst fuldstændig tam! :D

Han ligger og spinder på min mave og smiler til mig lige nu :o

Men jeg tænker derfor, at Mickey måske slet ikke har lært at lege med andre katte? Og derfor ikke kan boltre sig rundt på gulvet og give Pjevs det tilbage, som han så desperat trænger til?

Mickey kan heller ikke lide andre end mig.. Han er meget sky for fremmede, men er blevet gode venner med min kæreste. Han bliver nemlig fodret af ham og det har hjulpet :) Vejen til Mickeys hjerte er bestemt mad og kærlighed :)

 

Hvad siger i til det?

 

Og hvad synes i som min. en lejlighed skal være, når der er 2 katte?

 

Jeg har faktisk været i silvan i dag og købe 5 hylder, som jeg vil hænge op i morgen til kattene :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænkte nu ikke på noget smerte du kan se på ham, han kan f.eks. have nogle smerter i musklerne... Og der vil metacam gå ind og hjælpe, ændringen vil kunne ses efter ca. 10dage på det.

 

Hans start på livet kan sagtens have noget at gøre med hans adfærd overfor andre katte...

 

Din lejlighed er stor nok, du skal blot huske at lave det 3d agtigt, da katte lever i tre etager, hvis man kan sige sådan...

Link til kommentar
Del på andre sites

Din lejlighed er stor nok, du skal blot huske at lave det 3d agtigt, da katte lever i tre etager, hvis man kan sige sådan...

 

Jeg har et kattens nr 1 kradsetræ der går op til loftet med diverse hylder og hængekøjer. Desuden er der huler under seng, sofa og forneden af en reol :)

Men jeg har købt 5 hylder i dag, der skal hænges op udelukkende til misserne.

Men jeg søger bare nogen billeder, der kan inspirere lidt til, hvordan der kan laves sjov til kattene i 3D :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har et kattens nr 1 kradsetræ der går op til loftet med diverse hylder og hængekøjer. Desuden er der huler under seng, sofa og forneden af en reol :)

Men jeg har købt 5 hylder i dag, der skal hænges op udelukkende til misserne.

Men jeg søger bare nogen billeder, der kan inspirere lidt til, hvordan der kan laves sjov til kattene i 3D :)

 

Jeg ved der er et website med det, kan bare ikke komme på hvad den hedder lige nu...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænkte nu ikke på noget smerte du kan se på ham, han kan f.eks. have nogle smerter i musklerne... Og der vil metacam gå ind og hjælpe, ændringen vil kunne ses efter ca. 10dage på det.

 

Hej Henriette :)

Hvad er det der metacam? Og kan man få det uden recept fra dyrlægen?

Han har altid været "stivbenet" hehe, og han skal tage tilløb, for at hoppe op på ting, men når vi leger, så vælter han nærmest rundt, hopper vildt og har det skide skægt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette :)

Hvad er det der metacam? Og kan man få det uden recept fra dyrlægen?

Han har altid været "stivbenet" hehe, og han skal tage tilløb, for at hoppe op på ting, men når vi leger, så vælter han nærmest rundt, hopper vildt og har det skide skægt :D

 

Det er smertestillende som du skal have fra dyrlægen, men er ret sikker på at dyrlægen skal have set katten først..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er smertestillende som du skal have fra dyrlægen, men er ret sikker på at dyrlægen skal have set katten først..

 

Men hvad hjælper smertestillende på i længden? :)

Han fik vist smertestillende da han havde halsbetændelse, og der hjalp det ikke noget på hans bevægelse... Men det kan måske ikke sammenlignes ;)

Hvad hvis katten har ømme muskler altid?

Noget olie tilsat i deres kost? Ligesom fiskeolie "smøre" vores led...?

Link til kommentar
Del på andre sites

Men hvad hjælper smertestillende på i længden? :)

Han fik vist smertestillende da han havde halsbetændelse, og der hjalp det ikke noget på hans bevægelse... Men det kan måske ikke sammenlignes ;)

Hvad hvis katten har ømme muskler altid?

Noget olie tilsat i deres kost? Ligesom fiskeolie "smøre" vores led...?

 

Altså hvis katte har smerter kan de være meget agressive, so to speak.

Får han det 10-14 dage uden virkning har han selvfølgelig ikke smerter. Men det er en måde at få udelukket det på, hvis man er i tvivl herom.

 

Startede deres kampe da han fik ondt i tænderne? Kan det også været en indgroet vane, som så skal brydes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej kampende startede vel så småt for 2 år siden, da Pjevs blev rigtig voksen og skulle overtage territoriet.

Det var slet ikke sådan da Pjevs var killing, men efterhånden som han blev 1 års tid, begyndte han at være voldsom overfor Mickey.

Sommetider tror jeg egentlig det er leg Pjevs forsøger på, men Mickey kan overhovedet ikke finde ud af at lege med andre katte, kun mennesker og hans snor ;) Så han spurter hurtigt ind under sengen og Pjevs løber efter og skræmmer ham....

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej kampende startede vel så småt for 2 år siden, da Pjevs blev rigtig voksen og skulle overtage territoriet.

Det var slet ikke sådan da Pjevs var killing, men efterhånden som han blev 1 års tid, begyndte han at være voldsom overfor Mickey.

Sommetider tror jeg egentlig det er leg Pjevs forsøger på, men Mickey kan overhovedet ikke finde ud af at lege med andre katte, kun mennesker og hans snor ;) Så han spurter hurtigt ind under sengen og Pjevs løber efter og skræmmer ham....

 

Ahh... Kan du måske prøve at stoppe Pjevs, altså lege mere med ham? Det har virket herhjemme da jeg havde nogen der mente de skulle i totterne på hinanden... Nu er her harmoni trods otte katte

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh... Kan du måske prøve at stoppe Pjevs, altså lege mere med ham? Det har virket herhjemme da jeg havde nogen der mente de skulle i totterne på hinanden... Nu er her harmoni trods otte katte

 

Ja jeg har længe tænkt at det var plads mangel og fordi jeg leger for lidt med ham, men selvom jeg leger med ham hver dag, han får mad først, bliver nusset og kæler alt hvad han ønsker, så sker det stadig :(

Derfor tænker jeg, at det er bedst at Mickey bliver alenekat igen...

Jeg har en katte-elsker veninde, og hun har længe tigget om at få Pjevs, så jeg tror at vi prøver det... Men kun et par uger som prøve, så de lige kan vænne sig til hinanden og se om de passer sammen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg har længe tænkt at det var plads mangel og fordi jeg leger for lidt med ham, men selvom jeg leger med ham hver dag, han får mad først, bliver nusset og kæler alt hvad han ønsker, så sker det stadig :(

Derfor tænker jeg, at det er bedst at Mickey bliver alenekat igen...

Jeg har en katte-elsker veninde, og hun har længe tigget om at få Pjevs, så jeg tror at vi prøver det... Men kun et par uger som prøve, så de lige kan vænne sig til hinanden og se om de passer sammen ;)

 

Det kunne også være en mulighed. Men et par uger er ikke lang tid nok til en kat på 3,5år. Alt efter hvor gammel hendes er... Voksne katte kan være længe om at falde til, og er der andre voksne katte endnu længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg har længe tænkt at det var plads mangel og fordi jeg leger for lidt med ham, men selvom jeg leger med ham hver dag, han får mad først, bliver nusset og kæler alt hvad han ønsker, så sker det stadig :(

Derfor tænker jeg, at det er bedst at Mickey bliver alenekat igen...

Jeg har en katte-elsker veninde, og hun har længe tigget om at få Pjevs, så jeg tror at vi prøver det... Men kun et par uger som prøve, så de lige kan vænne sig til hinanden og se om de passer sammen ;)

 

Sorry, jeg lige bryder ind :), men adfærds mæssigt er det IKKE en go ide at gi den mindste mad først.. og slet ikke hvis han møver den gamle.. Så er du m. til at skuppe "magt balancen".. Den ældste først.. og så den lille.

 

Jeg skal nok lade være m. at blande mig igen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry, jeg lige bryder ind :), men adfærds mæssigt er det IKKE en go ide at gi den mindste mad først.. og slet ikke hvis han møver den gamle.. Så er du m. til at skuppe "magt balancen".. Den ældste først.. og så den lille.

 

Jeg skal nok lade være m. at blande mig igen :D

 

Enig, havde jeg ikke lige læst ordentligt... Er lidt af en skimter i dag... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kunne også være en mulighed. Men et par uger er ikke lang tid nok til en kat på 3,5år. Alt efter hvor gammel hendes er... Voksne katte kan være længe om at falde til, og er der andre voksne katte endnu længere.

 

Hun har ingen andre katte, men jeg mente om hende og Pjevs passer sammen temperementmæssigt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry, jeg lige bryder ind :), men adfærds mæssigt er det IKKE en go ide at gi den mindste mad først.. og slet ikke hvis han møver den gamle.. Så er du m. til at skuppe "magt balancen".. Den ældste først.. og så den lille.

 

Jeg skal nok lade være m. at blande mig igen :D

 

Wauw det anede jeg ikke!

Tak fordi du "blander" dig Tina :D

Jeg har jo brug for gode råd ;)

 

Jeg tænkte bare at Pjevs var jaloux, så jeg forsøgte at vise ham, at han kommer først, selvom de jo begge to betyder ligemeget for mig... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Wauw det anede jeg ikke!

Tak fordi du "blander" dig Tina :D

Jeg har jo brug for gode råd ;)

 

Jeg tænkte bare at Pjevs var jaloux, så jeg forsøgte at vise ham, at han kommer først, selvom de jo begge to betyder ligemeget for mig... :)

 

Hæhæ.. Tak. :D

 

Ja, jeg syntes også det kan være hårdt og besværligt, m. det katte sprog og adfærd, men det er jo deres måde at kommunikerer på..

 

Og vi mennesker er meget mere sociale individer.. end "katte dyrs racen" er..

 

Jeg var så ked, for et par år siden, for der begynte mine 2 Maincoon drenge og slås meget vildt, og ville slet ikke hinanden.. De er ikke brødre, men vi fik dem som 12 uger gamle m. 3 ugers mellemrum.. Og nu er de 3 år, og tåler hinanden bedre + at de er kommet noget tætter på hinanden.. :)

 

Men kan stadig tage nogen (for os) meget hårde slås, bryde, hvæse ture, hvor magten flytter fra den ene til den anden..

 

Hos os er det blevet bedre, efter at jeg er holdt op m. at blande mig og passe på IKKE at få øjenkontakt m. dem under kampene..

Den kat du har øjenkontakt med, kommunikerer du med.. :) Og under kampe kan det forstyre og rykker magten..

 

Nogen katte har ikke problemer m. at være sammen og andre har..

 

HVIS de ikke spiser sammen.. Så giv den ældste mad først, hjælp ham m. at opretholde at han er den stærke, første, ældste.. osv. MEN jo aldrig glem den lille og heller ikke afvise ham til fordel for den ældste.

 

Kæl m. dem når "de" kommer og henvender sig til dig.

 

Og nu køber du hylder og andet, der giver dem flere valg.. Det er bare super :D

 

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

:D sådan er det jo en gang imellem <3 håber du er okay..

Mvh.

 

Tak, sådan har jeg det vidst bare lige for tiden.. Er så utålmodig.

 

Herhjemme får kattene i to dybe tallerkener, dem der vil have noget må selv tage noget... kan de ikke dele får de intet... (vådkost)

Har kun Frede som nægter at spise med de andre, og han får så lidt i et andet rum, for han skal altså have noget.

 

Tørkosten har de på en lille reol i køkkenet, med fire skåle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...