Hop til indhold

bt86

Recommended Posts

Var igår med min Hellig birma hos dyrelægen, da han bare skulle ha' ordnet negle og pels.. ( han er indekat)... Blev så ringet op, imens han lå i narkose, at de havde fundet blod i hans urin, da han var kommet til at tisse imens han lå på bordet.. Dyrelægen viste mig også prøverne fra hans urin, som ganske rigtigt var fyldt af blod.... Men de havde taget test på ham, og havde intet fundet, og det var jo underligt...

 

Blev så sendt hjem, med noget vådfoder, som jeg skal prøve og give ham, de næste 14 dage ( Hill's prescription diet) , og fik også noget jeg skulle give ham oralt, smertestillende (metacam)....

 

Nu går jeg jo og er endnu mere forvirret.. For dyrelægen fandt intet på hans prøver de tog.. Han har ikke urinvejsinfektion eller lign...

 

Andre der har prøvet noget af det samme med deres kat ?

 

Skal lige siges, at min kat går MEGET ofte på kattebakken, og laver små tissetårer ... Men han viser ingen tegn på smerter, nå han skal tisse... Og ellers er en ganske velfungerende kat...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

 

Nu går jeg jo og er endnu mere forvirret.. For dyrelægen fandt intet på hans prøver de tog.. Han har ikke urinvejsinfektion eller lign...

 

...

 

Det lyder nu til at han har "lign." - dels pga. blodet i urinen, og dels de mange små tissetåre. Så noget er der jo galt.

 

Jeg ved faktisk ikke, om det er alle typer urinvejslidelser, der kan ses i en urinprøve. Tænker at måske stressbetinget blærebetændelse ikke giver udslag på prøven ... eller måske der simpelthen er lavet en fejl ved urintesten ... det KAN vel ske.

 

Vådfoder er en rigtig god ide! Og det Hillsfoder du har fået er nok noget urinvejsdiæt-foder. Det ville jeg også give til en kat med disse symptomer, og så fremover lade minimum halvdelen af foderet være vådfoder. Væske er vigtigt for nyrer og urinveje. Og det er de færreste katte, der drikker nok til at hamle op med det tørre tørfoder.

 

Smertestillende tjaeh ... katte er jo gode til at skjule smerter, så måske er det en god ide.

 

Lige et link til en video, som kunne være interessant for dig.

 

http://www.spoergdyrlaegen.dk/katteemner/sygdomme/blaerebetaendelse-flutd-kat

 

God bedring til din kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar.. Mine katte har aldrig prøvet vådfoder, men de er nu vilde nok med det... Skal det forresten opbevares i køleskabet eller ?

 

Mht. hans mange besøg , så skrev jeg det ned idag, og fra kl 8 til 10:30 var han 8 gange ude på kattebakken... Så ja, han går mange gange derud.. Men ligner ikke altid han laver noget rigtigt.. Nogle gange presser han en lille sjat ud.. Men er jo klart der ikke kommer mere, nå han går så tit derud....

Link til kommentar
Del på andre sites

Henriette. Jeg prøvede og sende dig en privatbesked, men din indbakke var fyldt sagde den :-) Så prøver her.. :-)

Vådfoder som står i køleskabet, skal det først stå ude og have stuetempratur inden man servere det, eller er det en 'skrøne', at katten ellers får dårlig mave, hvis det kommer lige fra køleskabet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Var igår med min Hellig birma hos dyrelægen, da han bare skulle ha' ordnet negle og pels.. ( han er indekat)... Blev så ringet op, imens han lå i narkose, at de havde fundet blod i hans urin, da han var kommet til at tisse imens han lå på bordet.. Dyrelægen viste mig også prøverne fra hans urin, som ganske rigtigt var fyldt af blod.... Men de havde taget test på ham, og havde intet fundet, og det var jo underligt...

 

Blev så sendt hjem, med noget vådfoder, som jeg skal prøve og give ham, de næste 14 dage ( Hill's prescription diet) , og fik også noget jeg skulle give ham oralt, smertestillende (metacam)....

 

Nu går jeg jo og er endnu mere forvirret.. For dyrelægen fandt intet på hans prøver de tog.. Han har ikke urinvejsinfektion eller lign...

 

Andre der har prøvet noget af det samme med deres kat ?

 

Skal lige siges, at min kat går MEGET ofte på kattebakken, og laver små tissetårer ... Men han viser ingen tegn på smerter, nå han skal tisse... Og ellers er en ganske velfungerende kat...

 

Sommetider finder man intet ved urinprøver. Min hunkat har jævnligt haft 'nervøs' blærebetændelse. Der blev aldrig fundet noget ved prøver, vi fik endda én gang lavet en hvor de tog urin direkte fra blæren under en ultralydscanning og blev sendt til analyse i et laboratorium (det er ikke alt der kan ses ved de prøver dyrlægen selv laver). For min kat har det hjulpet at give vådfoder sammen med tørkosten og så får hun noget der hedder Cosequin. Det er et kosttilskud der normalt gives mod gigtproblemer men som også kan hjælpe ved urinvejsproblemer. Ifølge min dyrlæge kan set ske at man ser blod i urinen uden at finde hverken 'grus' eller bakterier ved urinprøver. Blæren kan godt være irriteret selv om der 'kun' er tale om noget stress betinget.

 

Nævnte du over for dyrlægen at han tisser små portioner og at der nogen gange ikke kommer noget ud ?

 

Generelt sagt skal man altid tage kontakt til dyrlægen hvis man oplever at ens kat prøver at tisse og der ikke kommer noget ud eller kun meget lidt da dette kan skyldes at der sidder grus eller sten i urinrøret og blokerer. I så fald skal de fjernes da det ellers vil blokere nyrerne.

 

Min kat har sart mave og tåler ikke at få mad lige fra køleskabet (hun kaster op). Jeg varmer det et øjeblik i mikroovnen inden jeg serverer det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej mis78.. Ja jeg nævte, at han tissede rigtig mange gange, og kun små strint... Kunne de ikke give en forklaring på, da der ikke var noget at finde på prøven, af hans urin...

 

Hvor ofte giver du dine katte vådfoder så ? Jeg har aldrig givet dem vådfoder, så kender ike så meget til den måde at fodre på ..

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...