Hop til indhold

Ukendt kat - hvad gør jeg?


Thomas1234

Recommended Posts

Hej allesammen

 

For 3-4 dage siden stod der en kat uden for vores terrassedør og miavede højlydt. Der er tale om en stor killing, som ikke ser ud til at kunne finde hjem. Vi ringede rundt i nabolaget, for at høre om der var nogle der vidste hvor denne kat hørte til, desværre uden held. Jeg ville derefter tjekke om den havde en tatovering, men den var da gået. Det var selvfølgelig bekymrende, idet det jo er ned til -10 grader om natten for tiden.

 

I dag er den så dukket op igen. Spørgsmålet er: Vil den kunne have overlevet ude i den hårde frost, i 3-4 dage? Eller må man formode at den har været hjemme i mellemtiden?

 

Jeg har netop tjekket den for tatovering, men den har desværre ingen. Den er meget snaksagelig, virker sulten og tynd, og vil meget gerne ind i varmen.

 

Her er et par billeder af den, hvis nogle skulle kunne kende den, eller vide at nogle mangler deres kat (jeg bor forresten i Kolding). Jeg ved chancen er minimal.

 

fotoe0.jpg

foto1la.jpg

foto2kgx.jpg

 

Hvad gør jeg?

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Øv, det er et dilemma, når man ikke ved om katten har et hjem. (Øremærkning burde være lov!) Hvis man fodrer, risikerer man at holde katten til, selv om den har et hjem. På den anden side kan katten jo være blevet væk hjemmefra, og så BØR man jo fodre, indtil man finder ejeren (eller afleverer katten på internat, eller simpelthen beholder den).

 

På billederne synes jeg nu ikke, hun ser så tynd ud. Men når hun er så kontaktsøgende kan man jo godt få tanken, at hun er blevet væk hjemmefra eller smidt af :(

 

Tjek efterlysninger på www.dyrenesbeskyttelse.dk (søg på område - ellers bliver det uoverskueligt) og du kan også selv oprette fremlysning med billeder.

 

Katten KAN måske være chipmærket, men det kræver et dyrlægebesøg at finde ud af.

 

Jeg har før haft held med at finde frem til ejere ved at sætte opslag op i nærområdet. Èn gang var det en kat, der "bare var tynd" men som altså boede lige i nærheden. En anden gang var det en kat, der var bortløbet - men som altså boede ret tæt på.

 

En anden metode er at lave et halsbånd af en løs bukseelastik (bedre end rigtigt halsbånd) og sætte sit telefonnummer på. Så skulle man da formode at ejeren henvender sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Først: Hvor er hun altså bare flot - Lækre aftegninger

 

Kan ikke sige så meget andet end tinkavera allerede har sagt. Hæng sedler op i nærområdet, snak med dyrlægerne i byen (anbefales, kan være de har set hende før, og kan huske hende - man kan være heldig)

 

Du kan også lave en fremlysning på kattens værns website.

 

Halsbåndet er en rigtig god ide, det viser også, hvis hun har et hjem, at andre bekymre sig om ens kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Godt du nævnte dyrlæger, Henriette. Jeg vil så også lige tilføje internater. KAN være, at ejer har efterlyst hende der.

 

Så nævnte jeg, at hun da ikke så så tynd ud. Dumme mig, for foderstanden kan man ikke vurdere noget på, hvis det er for nylig hun evt. er bortløbet/blevet smidt af.

 

Og så er det er jo simpelthen afskyelig koldt!

Går ud fra, I selv har kat(?) og så forstår jeg godt, hvis I ikke kan tage hende ind. Men giv hende så adgang til en garage, fyrrum eller lign, indtil I finder ejeren. Stil en kasse med lune tæpper, og mad og vand.

 

Forresten så har jeg det sådan, at hvis katteejere ikke selv efterlyser deres bortløbne katte, så er katten nok bedre tjent med et nyt hjem. Hvis I ikke finder ejeren indenfor kort tid, så synes jeg det er helt ok at aflevere katten på et internat.

 

Giv gerne en opdatering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil give det 2-3 uger, men husk at fodre hende og sørg for at hun ikke fryser til. Det skulle blive bidende kold i løbet af de næste par dage... Hvis I ikke kan have hende, hvis ejer ikke findes, vil jeg allerede nu tage kontakt til DB, og aftale med dem at hun kan afleveres. De er som regl nemmere at snakke med, hvis man giver dem et par uger at løbe på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej allesammen

 

Jeg er meget ked af at jeg ikke har fået svaret.

 

Som sagt var det meget dårligt vejr, og usandsynligt koldt, så noget skulle gøres. Vi fik et tip om at vi kunne kontakte Falcks Dyreambulance, som tager sig af dyr i nød. Vi ringede, og der gik ikke mere end 20-30 minutter, så var de her. De tog katten med, og ville tage den med forbi dyrelægen, formegentlig for at tjekke for chip osv. kunne jeg forestille mig. Hvad der derfra er sket, ved vi desværre ikke, men vi kan konstatere at der ikke er kommet respons på diverse efterlysninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg vil altid have mine katte øremærket... Der hvor jeg hentede Sofus sagde jeg at han skulle øremærkes, hun mente at det måtte være godt nok med en chip - det mener jeg ikke er lige så godt.. Når katten et øremærket kan alle se at den har en adresse, det kan de ikke når den er chippet, og jeg er faktisk ret bange for at miste mine katte...

Link til kommentar
Del på andre sites

Bornholmeren - øremærke mener jeg også er bedst.

Ikke alle almene mennesker kan se forskel på en racekat og en huskat. Ved huskatte ved jeg at man frabeder chip, da de ikke vil blive tjekket her for. Racekatte skal have chip (hvis du spørger opdrætteren).

Alle mine katte, pånær Frede (avatar) er chippet og øremærket. Han bliver først øremærket den dag han skal i narkose.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Uh, nu så jeg jo lige billederne igen, og hvor ser hun da forkommen og desperat ud :-(

 

Tak for svar, Thomas. Det er godt at vide, at den stakkels mis ikke er frosset eller sultet ihjel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...