Hop til indhold

Sammenførsel af katte


Belinda

Recommended Posts

Hej.

I næste uge flytter jeg ind med min kat, et sted hvor der i forvejen er 2 katte, som har gået sammen altid. Hvordan sikrer jeg bedst muligt en vellykket sammenførsel? Skal de være adskilt til at starte med, eller er det noget med bare at slippe katten løs med det samme og lade dem klare tingene selv?? Der er så mange forskellige meninger rundt omkring.

Gode råde modtages med kyshånd:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min egen er i øvrigt halvandet år gammel, og udfra hvad jeg har set, ikke særlig dominerende! Løber ind under sofaen og gemmer sig, og ligger der og hvæser lidt, når der engang imellem trænger fremmede katte ind gennem kattelemmen. Så tror måske den lidt vil indordne sig under de andre. Drømmer selvfølgelig om, at de alle vil få glæde af hinanden, men mindre kan da også gøre det. Så længe der bare ikke kommer stressede, nervøse katte ud af det! Det duer ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemerne opstår hvis de to katte der bor der i forvejen, er meget territoriale og ikke tåler andre katte, men det er sådan set en fordel at der er to og ikke bare en der ikke er vant til andre katte.

 

Der er delte meninger om hvordan man bør sammenføre katte....og ikke alle er lige gode.

 

Efter min mening skal man lade være med alt det bøvl med at holde dem adskilte medmindre de vil slå hinanden ihjel, for det vil bare forlænge den tid der går før de (måske) lærer at acceptere hinanden.

 

Ja, jeg skrev "måske", fordi det er med katte nøjagtigt som med mennesker, at de synes det er mærkeligt hvis der pludselig kommer en fremmed ind og siger, at "for fremtiden bor jeg her også, hvad enten I vil det eller ej" og det er ikke alle der kan acceptere det

 

Det vigtigste er at I ikke selv stresser og at I så vidt muligt lader kattene selv finde ud af det.

 

De skal have mulighed for at se hinanden an, også steder de kan flygte hen og gemme sig hvis det er nødvendigt

Og ligeledes holde øje med, at den nye tør benytte kattebakken o.s.v

Omkring kattebakke, så vær måske forberedt på at en bakke ikke er nok.

 

Altså jeg ville bare tage katten med derhen. Lukke de to andre i et rum for sig selv mens din kat lige får lov at kigge sig omkring i f.eks hjemmet og så efter lidt tid bare lige så stille lukke døren op til de andre og så se hvordan det går.

 

Det vil være normalt med noget hvæsen og knurren og lidt "småskænderier"...det bør I lade dem selv finde ud af.

 

Men de må ikke slås sådan rigtig agressivt med flyvende pelstotter og skrammer til følge...så skal I skille dem ad.

 

Ofte kan man have held med at forøge at gøre kattene interesseret i noget legetøj eller godbidder så de koncentrerer sig mere om det end at der er en ny kat tæt på.

 

Forhåbentlig går det godt. Ikke sikkert de bliver perlevenner, men blot hvis de kan bo sammen uden at der er gnidninger imellem dem vil være fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hov glemte forresten lige at spørge om noget vigtigt. De er alle 3 udekatte. Det siger jo selvfølgelig sig selv, at min egen skal holdes inde et stykke tid i det nye hjem. Men hvad med de 2 andre. Kan man fortsat lade dem gå ud? Eller vil det skabe problemer? Synes at have hørt noget om, at man risikerer de løber væk hvis de endnu ikke har accepteret den nye kat?

Link til kommentar
Del på andre sites

Udekatte kan selvfølgelig være et problem.

 

Selvfølgelig skal din kat holdes inde de første uger indtil den har lært hjemmet at kende og er rimelig tryg ved de andre katte så de ikke jager den væk første gang den kommer ud.

 

Dernæst så er der selvfølgelig den mulighed, at en elelr begge af de to kan blive så fornærmede, at de går deres vej.

 

Men jeg mener det er en risiko I må løbe, og det er ikke nogen stor risiko....langt de fleste katte skal nok blive hjemme.

Det går i hvert fald ikke at holde dem inde fordi der kommer en ny kat.

 

Så bliver de for alvor stressede. Det er vigtigt, at der kommer så lidt ændringer i deres hverdag og levemønster som overhovedet muligt hvis sammenføringen med din kat skal lykkes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...