Hop til indhold

ny kat med evt. problemer??


Recommended Posts

det skal lige siges på forhånd at jeg har undersøgt så godt jeg kunne igennem google, men stadig ikke fundet noget tilfredsstillende svar

 

Vi (mig, min roomie og hans kæreste), har lige fået en kat på ca. 3 år.

Millemusen.jpg

hun er super kælen, og virker til at elske os allesammen, og vores gæster.

hun virker umiddelbart velopdragen, bruger kattebakken, spiser kun hendes egen mad, bruger kradsetræet.

men hun kommer ofte hen og begynder at spinde, smider sig på gulvet (eller op af os/på os hvis der er plads), og gnider sig op af os og vil nusses.

problemet ligger i, at hun nogle gange, ud af ingenting overhovedet tager fat i vores hånd, med kløer, imens vi kæler med hende. hun hvæser ikke eller noget. en af mine gæster blev også bidt. ikke hårdt, men nok til at vi har været lidt forsigtige.

jeg har været vant til katte gennem tidligere forhold, så jeg er rimelig afslappet med det. men der er jo ikke noget at sige til at gæster ikke tør kæle med hende, når der kommer sådan en reaktion af det.

det er ikke altid det sker. vil ikke engang sige det er ofte.

men vil bare lige høre om der er nogen der kender til problemet, og evt kender en løsning?

jeg har prøvet med "FY!" når hun gør det, og så vender hun sig bare om og går.

det kan af og til også ses på hende, når man skal til at kæle med hende, at hendes øjne er "fastlåst" på hænderne.

 

håber på et svar, da jeg elsker katte, og gerne vil have hende vendt af med denne dårlige vane hurtigst muligt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er et par mulige årsager til katten opfører sig sådan.

 

Den ene kunne være, at katten har et sted der gør ondt og hvor den så protesterer hvis man kommer til at røre der.

men det er nok ikke så sandsynligt at det er derfor når det er forholdsvis sjældent at katten gør det.

 

Den anden årsag er, at det kan være kattens måde at sige fra hvis kæleriet pludselig bliver for intenst for den.

 

Nogen katte kan ikke rigtig finde ud af, om kæleriet bare er superdejligt, eller om den pludselig føler sig for "omklamret" og derfor siger fra på den måde.

 

Hos de fleste katte kommer der små signaler man kan aflæse før katten bruger kløer eller tænder hvis det er fordi det pludselig bliver for meget.

F.eks hvis den begynder at vippe med den yderste spids af halen = tegn på irritation/utilfredshed.

Eller hvis dens øjne ændrer udtryk.

Nogen gange kan man også høre det på den måde katten spinder, at "rytmen" og lyden ændrer sig..

 

Det er også de færreste katte der kan lide at blive kælet på maven f.eks.

Og nogen har bare steder de ikke gider blive rørt.

 

Så jeg tror det handler om, at lære at aflæse katten og ligeledes finde ud af, om det er hvis den bliver rørt på et bestemt sted der udløser dens protest

 

Og når katten bruger kløer eller tænder, så er det vigtigt at forholde sig passivt, altså hold hånden stille og sig en lyd der signalerer, at det gør ondt. Det bør få den til at stoppe med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

ok tak for svaret. jeg har ikke lige lagt mærke til om det er et bestemt sted, der udløser den reaktion. det vil jeg prøve at holde øje med.

 

jeg ved ikke rigtigt om det er "at sige fra" for hende, da hun med det samme kommer tilbage og vil kæle mere, lige efter hun har gjort det.

men mange tak for svaret, jeg vil prøve at se på det, og evt vende tilbage ^^

 

det er dejligt at have kat igen! idag vækkede hun mig ved at stå og miave af mig. ikke fordi hun manglede noget, bare fordi hun ville have opmærksomhed <3

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Det kan meget vel, som Felis skriver, at katten har det lidt for rart, og siger fra. 2 af mine (hunkatte) gør noget lignende, men dem kender jeg jo, og ved hvornår man stopper i god tid. (De er tortier- og trefarvede er altså noget mere tændte. Deres sorte mor- havde også et gear mere end andre katte)

 

Bed dine gæster om, at de ikke nusser katten på mavsen. Lad selv være med det. Vores gamle tortie slog med alle kløerne, det var ikke nemt at forklare for en lille stortudende knægt., at missetatten, der lå i hans seng- bare blev sur.

 

Jeg forstår det stadig ikke helt. Dog hjalp sterilisation meget. Men hun var katten der med en jernpote i en jernhandske- bestemte over alle andre. De skulle bare gå væk- skulle de!

Men hun blev rarere overfor os- og knægten bagefter.

 

Min søn har ellers dyretække, dyr kan lide ham. Jeg kan ikke tage æren af- at han er opdraget til, at dyr skal komme selv til ham. Han er blevet slikket på af en giraf- og min søsters vallak mulede med ham. Da han var 2 år.

Katte kan lide ham. Sådan er det bare,,,,

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...