Hop til indhold

Er udendørslivet farligere om natten??


Belinda

Recommended Posts

Ifølge statistikker bliver de fleste katte dræbt i trafikken om natten. Nogle der ved hvorfor det forholder sig sådan?? Der er jo stort set ikke nogle biler på vejen på det tidspunkt. Men det er måske fordi de så i højere grad ikke er forberedt når der så endelig kommer en bil eller hvad? Eller bliver de blændet? Det undrer mig lidt. Og så spørger jeg også, fordi jeg overvejer at begynde at lade min egen kat rende ude om natten også.. På nogle punkter (måske også i forhold til trafikken?) ser jeg det faktisk som mere sikkert for dem at færdes ude på det tidspunkt af døgnet. Og hvorfor så ikke imødekomme deres eventuelle behov for at jage der, samt mit eget behov for en måske lidt mere uforstyrret søvn i de tidlige morgentimer;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvilke statistikker du refererer til?

 

Jeg tror faktisk det forholder sig stik modsat, at flest katte dræbes i trafikken om dagen.

 

Hvor udsatte katte er for at færdes udendørs hhv om dagen og om natten, det afhænger af hvor man bor. mener jeg.

 

På landet er der ikke mange farer for katte om natten. Det er ikke ret ofte der færdes mennesker ude om natten, der er ikke meget trafik o.s.v....På landet om natten er de største farer at katten kommer til skade i slåskampe eller der kommer en ræv eller ulv forbi. Ikke alle katte kan tages af en ræv og ikke alle ræve tør binde an med en kat, men det er en risiko.

 

I byer/tættere bebyggede områder er risikoen for rovdyr minimal og der er mindre trafik, og selv om der næsten færdes folk døgnet rundt i byerne, er det selvfølgelig færre om natten.

 

Og de fleste katte der er ude om natten jager jo...og det foregår ikke på vejene, men selvfølgelig ses mange katte i grøftekanter/vejrabatter...udend e dog af den grund render ud foran bilerne..

Link til kommentar
Del på andre sites

Felis jeg refererer ikke til nogle bestemte statistikker. Men jeg har læst så mange steder, at de fleste katte bliver dræbt i trafikken om natten. Så går da udfra der så er lavet statistikker på det? Det virker bare for mig helt ulogisk. Men ja du har nok ret i at det afhænger af hvor man bor.

Jeg bor selv tæt på en forholdsvis trafikeret vej, som dog er meget lidt trafikeret i aften og nattetimerne. Og ja i det hele taget er der jo bare meget mere stille og fredeligt på det tidspunkt af døgnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ha! Hvis jeg finder ud af den gør det, så kan den da bare lære det når den så bliver indekat!;-)

 

Ja katten er et fascinerende mystisk dyr. Engang var jeg mest til hunde, i dag er jeg lige så meget, hvis ikke mere, til katte. Elsker deres selvstændighed og "rend mig i røven attitude" når noget ikke passer dem:-) samtidig med de kan være så utrolig sociale.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...