Hop til indhold

Bengal eller Burmeser?


Shisha

Recommended Posts

Vi er en familie som overvejer at anskaffe os en racekat. Vi bor i lejlighed med altan og, hvis vi beslutter os for en kat, bliver det en indekat.

Vi er faldet for både bengal- og burmerserkattene.

Er der nogen som har erfaringer fra disse racer og er der en af dem, som er mere "krævende" end den anden race? Eller er der noget vi skal være særligt opmærksomme på eller særlige hensyn der skal tages?

Vi er ikke helt " nybegyndere", da vi tidligere har haft almindelige huskatte.

Håber på gode råd ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Som indekat i lejlighed, helt klart en burmeser.

 

En bengal er en meget smuk og adræt kat....men, den egner sig efter min mening bare ikke som udelukkende lejlighedskat.

Den er meget, meget aktiv, støjende (nogen synes at "vrælene" fra en bengal er charmerende, andre løber det koldt ned af ryggen) og den vil ikke trives som alenekat i lejlighed.

Og en ting man også bør tage med i betragtning er, at bengaler ligger ret høj, faktisk en tredjeplads på en kedelig statistik over hvilke katte der er disponerede for at få den frygtede, og dødelige sygdom FIP,

 

Burmeseren, en af de mindste racekatte vi har, har ry for at være langt mere rolig, tilpasningsvenlig, social

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En Bengal er en supersmuk- og meget krævende kat. Jeg vil slet ikke have éen- medmindre, jeg kunne hegne hele haven ind! Det er en aktiv kat med rødder ikke så langt bagude fra vilde katte.

 

Mine egne er tamme, og de snakker! Klæbe har det med at mijave rigtig højt lige ud i luften, det er en "nervesav" (enerverende)- han lyder somom vi trækker hans knurhår med en pincet- et for éet. Han ligner noget en trucker ville køre af vejen for! Men han er en meget venlig kat, der tror, han er en killing- og vil nusses på sin lille mavse- tak! 6 kg killing... :cool:

 

Mine andre med npget siam bag i den stamtavle- de ikke har, er aktive og snakker rigtig meget (aka siger meget MIJAV!)- det kan man vænne sig til. De tager også fat i éen og bider (kærlighedsbid)- så udover det normale (for katte) SE mig! AE mig! er der lyd på. Altid! De kører i et lidt højt gear- og som indekatte, tror jeg de ville drive enhver til vanvid. Nu er de kun "huskatte".

 

Og hvis du tror "huskatte"- er ens- tager du fejl! Nogen SKAL ud, nogen VIL ud, og så er der dem, der mener, at sofaen i grunden er et meget rart sted at bo- så de VIL ikke ud.

 

Pt har jeg "Bimseblå"- der var meget vild og bange- nu skal han nærmest trækkes af som hæfteplaster... Han ligner noget perser (rundhovedet, små øren, knoglekraftig og lidt lådden)- og når han går ud, sidder han udenfor i sne og regn... Ud skal han. Synes han. Men han er huskat.

 

Katte er finurlige dyr!

 

Men jeg synes også, du måske skulle prøve en Burmeser først. De har "gode anmeldelser" ;) Alternativt kunne du prøve en Abbysiner. Som også er en smuk kat med temperament.

En Bengal er nok rasende dyr, og den er ikke et dyr, jeg vil anbefale ret nye katte-ejere.

Ellers er Burmilla nok den smukkeste kat i Verden. (Oprindelig burmeser x Chinchilla perser).

 

Jeg er så ikke vild med Norske Skovkatte eller Maine Coon- de er modekatte og med modedyr avles på revl og krat + avlsmålet flytter sig meget, som i meget langt væk fra det oprindelige mål. (Kender til en NS, der ligner en perser, men den får høje bedømmelser).

 

Og for at du ikke skal tro, at jeg ikke bryder mig om racekatte (det gør jeg), så er min kat (når jeg bliver rig) en Tyrkisk Angora- som er en smuk kat! Den avles dog sjv ikke i Dk mere...

 

Mvh

pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...